Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  6
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: S80 D5 til V8

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. feb. 2016
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard S80 D5 til V8

    Da har jeg endelig fått meg en volvo v8. Ikke registrerbar så det blir en donorbil. Bilen er super clean og har kun gått 115000 km.

    Bilen ble levert på fredag og jeg har siden da demontert alt interiør, styreenheter og drivverk.

    Nå har jeg funnet en D5 2007 som jeg forhåpentligvis skal hente om en ukes tid. Denne blir demontert på samme måte og får alle delene som satt i S80 med V8.

    Her vil det komme jevnlige oppdateringer med hvordan det går. Jeg håper også på å få en litt mer in depth byggetråd. Bilder kommer senere
    S80 V8 prosjekt
    V70 T5
    960 T6
    144 T5 prosjekt

  2. Takk Anders Dybvadsskog, gaupe, Travellingman, V90 takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.702
    Antall takk

    Standard

    Tøft, skal følges
    740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392

    Ny eier av Dunfrid<3

  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. feb. 2016
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Cool

    EDIT: HVORDAN LEGGER JEG TIL BILDER?



    Yes yes yes... here we go!

    Hvor skal jeg begynne?

    En utenlandsk diplomat skulle kvitte seg med sin S80 V8 med CD skilter og jeg sto klar til å kjøpe. Den hadde en utkjøpsklausul på kr 122.000,- (itillegg til kjøpsprisen) pluss registrering på kr 67.000,- noe jeg ikke hadde planer om å betale. Det endte opp med at jeg kun betalte han det han skulle ha for bilen (billig) også vraket jeg chassis noen dager senere.

    Planen her var å kjøpe den billigste S80II på finn å sette inn motor og interiør fra diplomatbilen i denne. Var mye rart på finn og selgere som hadde lagt ut bilen sin å dratt på ferie. Kjøp av en "vanlig S80" måtte da vente og jeg satte igang med demontering av V8 bilen.

    Fredag 31/07 begynte jeg med demontering av diplomatbilen

    https://drive.google.com/file/d/1IKQ...ew?usp=sharing



    Jeg begynte med å demontere interiøret



    Så tok jeg motor og girkasse, bakstilling, bensintank, drivakseler, eksos og alt som hører til. her er mer bilder.






    Plutselig var det søndag og jeg kunne bare huske at jeg kjørte bilen inn på bukk 2 dager tidligere. Jobbet alene, så synes 3 dager ble litt lang tid. Dagen etter løftet jeg opp det som var igjen av bilen, altså nesten kun chassis og kjørte en tilhenger under. 10 minutter senere var jeg hos huggern. De var imponerte over hvor lite det var igjen av bilen
    Dessverre klarte jeg å glemme 2 ting i den bilen som jeg gjerne skulle hatt. Det fant jeg først ut helgen etter. En brakett til øvre motorfeste som var lakkert i bilens farge og keyless entry modulen som var gjemt inni taket.

    Så plutselig ut av ingenting dukket det opp den perfekte bilen på finn. En 2007 S80 2,4D som jeg klarte å prute ned ganske bra. Samme dag tok jeg fly over til vestlandet å kjøpte bil.
    Sånn så den ut da:



    Det som skulle være en 7 timers kjøretur tilbake til Oslo ble til 5 timer. Null trafikk, ingen dyr på veien og gode forhold. Perfekt!

    Ankomst Oslo kl 02:55



    så var det plutselig fredag 07/08 og verkstedet var tomt igjen. Bilen ble kjørt inn og fikk samme behandlig som den første bilen. Denne gangen tok det bare litt over en dag å demontere.
    Så skulle den verste jobben begynne.. Nå skulle ledningsnettet fra V8-bilen monteres. Jeg begynte i motorrommet, så gikk jeg over til interiøret. Når alle ledninger var på plass og styreenheter fra V8 bilen var montert, så heiste jeg opp bilen igjen og satte igang med drivverk. først måtte nye bremserør monteres.
    V8 med girkasse ble skrudd på, bakstilling for
    AWD
    , bensintank med armatur, mellomaksel, eksos, bensinslanger, radiator, AC måtte kobles opp, sikringsboksen måtte settes opp og til slutt helle i diverse oljer og væsker.

    Noen bilder:










    Når det var gjort, så senket jeg ned bilen igjen å slo meg løs med interiøret.



    Når alt var montert, så var det jo bare å sette inn nøkkelen å fyre den opp........... klikk.... ingen start.

    ........
    rive meg litt i håret... lese feilkoder.... ingen kontakt med
    CEM
    , Hvor FA"N er feilen?
    Det gikk heldigvis ikke mer enn 30 minutter før jeg fant synderen. Jeg hadde glemt å koble minuspolen til sikringsboksen. Jeg hadde altså glemt å feste en muttes i sikringsboksen. Se bildet:



    Inn i bilen igjen og prøve igjen. Motor startet på første forsøk og lyden av Yamaha V8 hadde aldri hørtes så bra ut.

    Meeeen, noen feil. Airbag i ratt, ingen kontakt med bakre diff modul og dermed også antispinnfeil, ingen av dørmodulene vil funke pga den ene styreenheten jeg glemte i diplomatbilen. Jeg måtte sove litt på det.
    Idag dro jeg til verkstedet igjen og feilsøkte meg frem til at rattvinkelsensoren var ødelagt. Byttet denne og løste airbagproblemet. Jeg flushet også girkassa. Imorgen skal jeg ut med bensintanken for å se om jeg kan finne noe feil med ledningene til bakre diff.

    Ellers har jeg kjørt bilen hjem for første gang idag. en S80 2.4D med 2 eksosrør bak og deilig V8-lyd.
    Sist endret av Nasse; 16/08/20 kl 02:16
    S80 V8 prosjekt
    V70 T5
    960 T6
    144 T5 prosjekt

  5. Takk gaupe, Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.702
    Antall takk

    Standard

    Tøøøft kan bruke tapatalk på bildene.. Ellers går det å bruke en pc
    740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392

    Ny eier av Dunfrid<3

  7. #5
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    følges, men bildene fungerer ikke ?
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  8. #6
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Nasse Vis post

    Ellers har jeg kjørt bilen hjem for første gang idag. en S80 2.4D med 2 eksosrør bak og deilig V8-lyd.
    Var i Stockholm og henta ein 240 Turbo saman med Turbo_K for nokre år sidan. Hadde eit stopp og sjekka stropping på bilen bakpå tralla på ein bensinstasjon, ved sidan av oss stod der ein S80 2,0F. Såg ikkje noko særleg nøye på den bilen der, før den starta opp, glei ut av bensinstasjonen og opna full spjeld, det var noko av det villaste pådrag og motorlyd eg har vorte utsatt for, den bilen der var ein "dekaltrimma" v8
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •