Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: "komplett servicehefte" - Hvor mye kan jeg kreve i reklamasjon?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. mai 2020
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Unhappy "komplett servicehefte" - Hvor mye kan jeg kreve i reklamasjon?

    Heisann.

    Jeg kjøpte en XC60 på Ringerike på senvåren i år, 2012 R-design 2.4D,
    AWD
    , 176.500km. Bilen ble annonsert med at den hadde "komplett servicehefte", og forhandleren opplyste ikke om noe som helst å notere seg om bilen, alt skulle være i orden og forhandler skulle bytte olje på bilen før overtakelsen.

    Bilen ble kjøpt, mangler ble funnet og bilen stoppet i fart første dag i mitt eie. Når jeg en måned senere fikk bilen tilbake fra verksted 23.6 fikk jeg gått over bilen enda nærmere og inspiserte også serviceheftet og sjekket opp mot Volvos serviceplan: Ved overtakelse har bilen gått nesten 34.000km siden forrige service. Det er altså et halvår siden bilen skulle vært sørvet og den er farlig nærme nye 20.000 km og storservice på 180.000 km.

    Følgende servicer er gjort km/dato:
    20.066 - 15.3.13
    43.301 - 31.3.14
    64.535 - 5.2.15
    80.619 - 20.1.16
    92.515 - 18.1-17
    110.454 - 22.1.18
    143.540 - 15.2.19

    På 180.000 km skal bilen på storservice, og slik jeg tolker "komplett servicehefte" og ingen tilleggsopplysninger skulle det tilsi at bilen har fulgt alle servicer ved overtakelse.

    Jeg tenkte jeg skulle reklamere på dette, og siden jeg ikke kan "fylle opp" serviceheftet tilbake i tid, vil jeg jo ikke kunne selge bilen i framtiden med "komplett servicehefte". Antakeligvis ville jeg valgt en annen bil hvis jeg hadde visst at det manglet en service og at bilen bare var noen km unna "storservice". Men hva er en slik mangel verdt? Antakeligvis er det vanskelig å måle i penger at en bil blir vanskeligere å selge i framtiden, men hva kan noe sånt være verdt?

    Hva tror du?

  2. #2
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Det er vanskeleg å svara veldig konkret, men det er klart det har innvirkning på verdien på bilen. Viss den samme forhandlaren skal ta ein bil i innbytte, vil dei sikkert trekka frå litt på innbytteprisen viss servicane ikkje er følgt, det kan godt henda det vart gjort når dei tok inn bilen du har kjøpt og.
    So heiter det seg jo at kjøpar har undersøkelsesplikt, dvs du skal undersøka bilen før du kjøper, om det som selgaren sa stemmer og om det er andre ting. Sjølvsagt kan du ikkje undersøka alt, men det som er mulig for ein vanleg mann å sjekka, som f eks servicehistorikk skal kjøparen undersøka. Det betyr at du egentlig burde ha oppdaga manglane i serviceheftet før du kjøpte, ikkje etterpå, men når selgaren har skreve svart på kvitt noko som er direkte feil bør det likavel vera mulig å få ein slags kompensasjon. Bilen har gått 33000 mellom nest siste og siste service, deretter 34000 km på samme olje, som deretter skal ha blitt skifta før du overtok bilen. Det er jo litt i overkant, og ikkje heldig, men eg vil likavel tru at det har gått bra, so eg ville ikkje vera redd for å beholda bilen, men ein kompensasjon er ikkje urimeleg å be om.
    Det blir spennande å høyra kva bilselgaren seier. Det kan jo godt henda han ordnar opp i detta på ein fin måte med ein gong, men viss han gjer seg vanskeleg ville eg gjort det samme. Viss forhandlaren du kjøpte hos har eigen verkstad kan jo kompensasjonen f eks vera ein veldig god pris på storservicen du snart skal ha. Det er ein vanleg måte å ordna sånt på ogbåde du og forhandlaren kjem greit ifrå det.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. mai 2020
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Takk for tilbakemeldingen!

    Vet jeg har undersøkelsesplikt, men kjenner jo ikke detaljer ang. serviceintervaller ol. Og ærlig talt: når en av Hønefoss' største bilforhandlere skriver
    "komplett servicehefte", så går jeg ut i fra at det stemmer.

    Forhandler har allerede vist seg å være svært useriøs og fullstendig uvillig til å svare eller håndtere noe som helst på en bra måte. Jeg regner med å måtte gå via forbrukerrådet/forbrukerklageutvalget for å nå frem med noe som helst. Det er en del jeg har reklamert på.

    De har ikke engang klart å refundere mine utlegg fra da bilen stoppet og måtte taues til verksted første dag jeg hadde den (2300,-) 1.juni, og ignorerer stort sett alle mine forsøk på å komme i kontakt med dem.

    For meg virker det som de har holdt igjen all informasjon de kan, for å bli kvitt bilen.

    Sent from my SM-G975F using Tapatalk

  4. #4
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Ja eg forstår at du tenker det er greit når dei seier komplett servicehefte, kem lyger om ting som er so lett å sjekka? Men det er likavel eit argument du må rekna med å bli møtt med.
    Det høyrest veldig useriøst ut av forhandlaren. Viss det er sånn dei driv får dei jo ikkje spesielt godt rykte, so på litt sikt taper dei jo på det. Eg vil jo og tru at du ikkje er den einaste som har hatt liknande problem med den forhandlaren.
    Viss det er sånn det skal vera er det vel ikkje nåke vei utanom å ta det på den harde måten og involvera forbrukarrådet og den gjengen. Håpa dei kan hjelpa deg,men litt styr blir det nok uansett.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

Lignende tråder

  1. Komplett "servoombyggingskit" til 240 ØK
    By Daruu in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 29/11/12, 22:26
  2. C70 2007 - Koble til "fast" gps - hvor hente strøm?
    By aarnes in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 3
    Siste post: 23/11/12, 19:45
  3. 740 Komplett "delebil" ønsker å bytte mot billig turbomotor!
    By Eviltoy in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 3
    Siste post: 23/11/11, 14:05
  4. "NUT-Case": hvor galt har dette gått tro?
    By Lite in forum Motor og gir
    Svar: 19
    Siste post: 13/12/10, 16:53

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •