Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Service på tannstang

  1. #1

    Medlem siden
    14. aug. 2010
    Sted
    2729
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard Service på tannstang

    Vet dere om folk som gjør sevice på tannstang?

    Jeg har kjørt på svingete vestlandsveier, og det lekker servoolje. Tannstangen ble byttet på denne bilen i 2014 av volvoverksted i Sverige. Det hjalp.

    Når bilen er i bruk, uler det når jeg svinger til venstre. Servooljen skummer. Det er en del oljesøl rundt tanken. Jeg skal lete videre etter kilder til lekkasje.


    Børge

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    Se etter om returrøret fremdeles sitter fast inne i servo-oljetanken, eller om det har løsnet og ligger i bunn av tanken.
    Med løs returstuss i tanken, så skummer oljen lettere, med påfølgende ulyd og dårlig servovirkning når pumpa kaviterer.
    Det går som regel å trykke røret på plass igjen.

    Ellers frykter jeg for defekt tannstang, og de byttes som regel. (har ingen info på renoveringsverksted dessverre)

  3. #3

    Medlem siden
    14. aug. 2010
    Sted
    2729
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    Godt poeng!

    I tanken min er det en kort rør synlig når jeg åpner lokket. Det stikker kanskje 1cm inn fra veggen. Ser ut som messing. Sjekker i morgen om det ligger noen deler oppi der.

    Bytte koster 9000 i deler, og jeg må vel ned med bærebroa. Det har jeg ikke verktøy til. Håper å unngå en så stor reparasjon på bilen nå.

  4. #4

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Ta av venstre forhjul og sjekk med lommelykt omkring tannstang og rattaksling etter lekkasjer og feil.
    For meg løste det hele seg med bytte av servooljetanken slik jiha1968 her skriver om. Jeg var ikke klar over hvor stor betydning det lille røret inne i tanken hadde.
    Ny tank koster ikke så mye, huggere har også slik servo tank tilsalgs har jeg sett.

  5. Takk borges takket for denne posten
  6. #5

    Medlem siden
    14. aug. 2010
    Sted
    2729
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    Jepp, det blir fram med motorvask og vann først, akkurat nå er det mye gugge rundt rørene.

    Håpet mitt er at det er tanken som skummer over, og at det er der olja forlater systemet. Tanken er skitten.

  7. #6

    Medlem siden
    14. aug. 2010
    Sted
    2729
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    Hadde en liten service på tanken nå nettopp. Det interne retur-røret hadde fallt av, så nå er røret på plass og ny olje fyllt på. Jeg skal sjekke både rør og oljevolum med jevne mellomrom fremover!

    Har også bestilt en flaske Orion 288 (som visstnok skal være enda vassere enn Omega 917) som jeg skal helle på. Håper dette til sammen fikser lekkasjen så jeg slipper skrujobben.

    Børge

  8. #7

    Medlem siden
    14. aug. 2010
    Sted
    2729
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    Nå har jeg byttet tank, men ennå ikke helt i noe annet enn original-spekket servoolje.

    Alt tyder på at problemet er løst! Har kjørt 400km, til dels på svingete fjellveier. Nivået har vært det samme i flere dager.

    Det virker som om løst rør i tank fører til skum i tank, som i sin tur presses ut av korken og ned i tannstangen. Med fast rør er det ikke skum. Tannstangen ser også helt ren ut.

  9. #8

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Fint at det løste seg

Lignende tråder

  1. Tannstang, slakk kun i høyre side - tannstang eller noe mer byttbart?
    By Jakke in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 15
    Siste post: 05/06/19, 16:16
  2. Reg.reimskifte, service på haldex, og generell service/vedlikehold.
    By Amazonas in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 24/10/13, 19:02
  3. Service skjema førstegangs service V50 DriveE 2011
    By J-A-E in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 5
    Siste post: 05/03/12, 15:52
  4. Fått beskjed om service i displayet, hvilken service?
    By everlong in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 25
    Siste post: 14/09/11, 23:18
  5. Svar: 0
    Siste post: 07/04/10, 08:00

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •