Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Ettermontere Hengerfeste, NAVI og Ryggekamera

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. juli 2020
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard Ettermontere Hengerfeste, NAVI og Ryggekamera

    Hei.
    Har akkurat kjøpt en 2014 mod v60, regnr VH62396, VIN: YV1FW848BE1209141.
    Det jeg har funnet ut så langt er at bilen har Sensus Connect with High Performance Sound (Utstyrskode 935). Den har 7" skjerm og eter DVD-plater som bare fy...
    Knappene i konsollen foran gearstanga for NAV og CAM mangler påskrift, men er likevel fullt ut aktive. Når jeg trykker der det normalt ville stått NAV, dukker det opp tekst i skjermen om "Oppgi lisensnøkkel for oppgradering", og når jeg trykker på knappen hvor det normalt ville stått CAM, kommer det opp "Kamera er utilgjengelig".

    Har vært innom merkeforhandler 3 ganger på 3 uker for å avklare hva som kan ettermonteres og pris, men det tar visst vinter og vår å få svar. De virker i tillegg å være usikre på realitetene her. Har også forsøkt Volvo Norge direkte - som henviste meg i retur til nærmeste merkeforhandler... Så da forsøker jeg her på forumet i steden:

    1) Hengerfeste. Merkeforhandler angir å være "tilnærmet 100% sikker på at det er lagt ut ledningsnett under bilen". Hva bør det i så fall koste sånn ca å få ettermontert fast krok? På en ny 2020-modell koster svingbar krok fra rundt 11.000,- som tillegg, og for noen år siden hadde Broom en artikkel hvor Volvo og 2-3 andre merker fikk skryt for å ha samme pris for ettermontering som om kroken ble valgt på nybilkjøp. Mon tro om dette enda gjelder?
    https://accessories.volvocars.com/no...CC-501452/2014

    2) Navigasjon. Såvidt jeg kan se av dokumentene på nettsidene til Volvo er eneste krav på denne bilen at man har enten Sensus Connect with High Performance Sound eller Sensus Connect with Premium Sound installert på forhånd. Snakker vi da om kun en programvareoppdatering? Og hva bør det koste? I prislisten for 2014/2015 fra Bilia koster dette forøvrig kr 4.900,- som tilvalg.
    https://accessories.volvocars.com/no...CC-499523/2014

    3) Ryggekamera. Er det mulig å finne ut om bilen har ledningsnett liggende helt bak til bakluka allerede? Uten å skru ned hele innmaten i luka... Om ledningene er der: Er det så enkelt at man bare kobler på et kamera, eller må man også ha endringer inne ved dashboardet? I samme katalogen til Bilia står det forøvrig oppgitt at "Ryggekamera kan ikke ettermonteres", men min erfaring er at alt kan endres på en eller annen måte. :-)

    Og av denne siden til Volvo ser det jo ut til at det skal være mulig: https://accessories.volvocars.com/en...CC-499396/2014
    Bilen er ikke nøkkelfri, så ett av de 3 nederste valgene bør jo passe meg. I den øverste beskrivelsen har bilen allerede ledning lagt bak til bakluka, mens dette ikke er tilfelle i de to neste. Så hvordan finner jeg ut hvilken variant jeg har i min bil?
    Og hva er "code 2G04" og "
    BLIS
    " for noe?

    Og som ekstranummer:
    Hvordan kan jeg se om bilen er Kinetic, Momentum eller Summum? Står ingen merker inni noen av dørene.
    Hva annet kan ettermonteres på forholdsvis enkel måte, f.eks. gjennom programvareoppdateringer? Bilen har ikke skiltgjenkjenning (RSI), men benytter ikke denne funksjonen de greiene som allerede er limt fast øverst i frontruta?
    Sist endret av KIT; 04/07/20 kl 12:20

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. juli 2020
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Ting har løsnet hos merkeverksted, så da kan jeg angi litt info på mine egne spørsmål for andre som evt lurer på det samme.

    Hengerfeste koster fortsatt det samme å ettermontere som om man velger det ved nybilkjøp. Ordinær pris for deler og montering av fast krok har jeg fått oppgitt av merkeverkstedet til 11.900,-, men akkurat nå var det 30% på alle deler og prisen ble da 9.700,-.

    Navigasjon er kun programvareoppdatering når bilen har High Performance sound, men denne koster utrolig nok rundt 8.000,-. Opplegget er at det ikke skal være så enkelt at man hopper over alle tilvalg ved nybiljøp, for så å komme innom noen måneder senere for å få det samme utstyret montert til lavere priser...

    Ryggekamera er fortsatt litt uklart i forhold til om hvorvidt det ligger videokabel ferdig utlagt til bakluka eller ikke. Forutsatt at kabelen er der, fikk jeg pris på ca 6.000,- for kamera/deler og jobb (også her var det 30% avslag på alle deler). Mangler kabelen må man legge dette gjennom hele kupeen og frem til dashboardet, og da trenger man også en ekstra kontrollenhet. Og da blir det dyrt!!

Lignende tråder

  1. Ettermontere ryggekamera 15' V70
    By Stutum in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 4
    Siste post: 28/01/19, 09:07
  2. Ettermontere ryggekamera
    By peodudn in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 0
    Siste post: 12/08/18, 21:45
  3. Ettermontere Volvo NAVI i 2013 XC60
    By Snooze in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 1
    Siste post: 10/10/15, 08:59
  4. Ettermontere telefon og ryggekamera v70 2010
    By Mr-C in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 6
    Siste post: 24/06/15, 15:06
  5. Ettermontere ryggekamera? (originalt)
    By Dal-z in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 0
    Siste post: 07/05/12, 08:54

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •