Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: Luftlekkasje etter veivhusventilasjon gir feil på luftmassemåler?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2019
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard Luftlekkasje etter veivhusventilasjon gir feil på luftmassemåler?

    Hei,

    Her kommer atter en post om feilkoder og ujevn motoreffekt på Volvo V50 (2006 mod. 17kkm)!

    Bilen har smålugget litt så lenge jeg har hatt den og noe dårlig akselerasjon (stakkars clutch) på lave gir og sluring. Etter hvert dukker varsellampe og en beskjed i dashbord om at "service på antisladd oppfordres". Fikk omsider kobla opp en
    OBDII
    og ser feilkoder på EGR-ventil: P042F, P0490 og P0234 (se lengre ned for liste over koder). Tar ut EGR-ventilen og renser ventilhuset grundig. Problemene vedvarer, men går noen mnd. før jeg får tid til å se på det igjen.

    Så var det tid for EU-kontroll, og får toerfeil på utslippsverdier. Det diagnoseres av verksted til å være defekt EGR-ventil, så det gjør jeg selv. Da forsvinner antispinn-melding og varsellampe! Men! To nye feilkoder dukker opp:
    P1
    103 og P0102. Dette peker litt mot luftmassemåler, og denne tas ut for rens med egnet kjemikalie. Nå viser kun P0102. Her er ståa i dag, og bilen står fortsatt på tunet uten EU-godkjenning :(

    Så kommer spørsmålene.
    - Har oppdaget en liten luftlekkasje under lokket på de som ser ut til å være veivhusventilasjon på toppen. Her går det en slange til innsug mellom luftmassemåler og turbo. Rart ikke verkstedet så dette når de skulle feilsøke. Kan denne lille lekkasjen være årsaken til alle problemene? Logisk i alle fall at den skal kunne lage feilkoder relatert til luftmassemåler tenker jeg.
    - Noen som har erfaringer med å bytte luftmassemåler? Har en på vei fra skruvat i tilfelle den faktisk skulle være defekt.
    - Plast-kork/lokk på toppen av veivhusventilasjons (på siden av lokk for påfyll av olje) som lekker: Jeg er redd for å prøve å ta dette av. Virker å være litt sprøtt i plasten og risikerer å brekke det :( Hvor får man tak i slike?

    Tusen takk for all hjelp! Lover å oppdatere etterhvert, selv etter at problemene evt. er borte!!
    Mvh Steffen

    Feilkodehistorikk:
    P042F Exhaust Gas Recirculation A Control Stuck Closed
    P0490 Exhaust Gas Recirculation "A" Control Circuit High Code
    P0234 Turbocharger/Supercharger Overboost Condition DTC

    P1
    103
    MAF
    Sensor in Range but Higher than Expected/02 Sensor 1 output too low
    P1
    402 EGR Valve Circ short to B+

    P0102 Mass air flow sensor input low
    Sist endret av stiffy; 19/06/20 kl 17:35

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Min erfaring er at juksingen forsvant ved bytte av ventilasjonsslangen og
    MAF
    . Men har fortsatt et "heng" på turbotrykket og om jeg har kjørt rolig en stund og jeg drar på så soter den den veldig (sort sot er vel = underskudd på luft). Kjøpte deler fra Eurodel. Jeg har en 2006 uten DPF.

  3. Takk stiffy takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    1,6literen det er snakk om ?

    Har stått og skula på det lokket sjøl og tør ikke skru på det i redsel for å ødelegge noe dom funker... jeg hadde luftlekasje på slangen som går innpå veivhusventilasjonen. Festeklips var knekt. Fixa det ved å stripse fast..

    Forsøkt å dra noen runder med tape på lokket?

  5. Takk stiffy takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2019
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar!!

    Bromm: Høres kjent ut! Har tidligere prøvd å blåse ut den sorte skyen i motbakken, uten hell.

    Eureka: 1.6L ja Ga opp å løsne lokket. Plasten tåler nesten ingenting. Endte opp med å "rikke" og trykke den litt på plass og ser ikke lenger noen luftlekkasje her nå!

    Jeg endte opp med å bytte luftmassemåler og det første som skjedde da var at den fusket noe voldsomt helt i starten på tomgang, og at det i takt med fuskingen kom eksos ut mellom EGR-ventil og EGR-kjøler. Jeg fikk da en teori om at EGR-kjøler var tett og sjekka stålrøret fra EGR-kjøler til innsuget. Dette var ekstremt nedsota, myye koks. Motoren gikk også jevnt med dette røret fritt, men det er vel fordi den gikk i limb mode kanskje?

    Ellers med litt innkjøring og litt EGR-rens i innsuget går den nå ganske jevnt på tomgang, men har fortsatt nølende akselerasjon og lugging ved enkelte turtall.

    Min teori akkurat nå er at kanskje luftmassemåler har vært dårlig lenge, og at motor med dårlig forbrenning har blitt heftig nedsota. Bilen gikk forøvrig også en stund før oljeskift ble utført.

    Skal prøve å få blåst litt igjennom systemet før den leveres til ny EU-kontroll (krysser fingra).

    Noen med erfaringer med "motorflush" ifm. nedsota dieselmotor?

    Igjen: Takk for svar
    Mvh Steffen

  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Det er så mye en ikke vet om motorstyringen til V50 og det lokale Volvo-verkstedet vil jo ikke ut med noe som helst om jeg spør om tips så det er derfor jeg bruker dette forumet. Var innom og spurte om styringssystemet måtte resettes etter bytte av sensorer eller andre komponenter men fikk til svar at de ikke kjente til uoriginale deler Nok om det, min oppførte seg likt. Jukset veldig på tomgang etter bytte av
    MAF
    og den lufteslangen mellom toppdeksel og ned til
    MAF
    /Turbo. Men systemet er jo adaptivt så motorgange ble fort bra. Før dette delebyttet så fikk jeg opp "antilsladd service..." men har ikke kommet opp etter bytte. Det jeg merker er at jeg har et heng ved akselerasjon samt denne sporadiske sotingen. Jeg ser at det er noe som antyder at MAP-sensor kan ha noe drop i signalet men veldig vanskelig å se mens man livelogger så byttet like godt MAP-sensor (den som står på trykkrøret ved "spjelhuset" men da ble den helt spinnvill. Gikk i "Limp home modus" og alskens rare feilmeldinger så satte på den opprinnelige sensoren og da fikk jeg bedre akselerasjon og drag i motoren et par dager før det gikk tilbake til gamle med slapp motor. Lunefulle rakkere disse 1.6D men ikke for det, selve motoren er vel grei, det er den fordømte motorstyringen som ikke er for folk flest. Og ikke kip inn på oljen, bytt ofte og sjekk silen på oljetrykkrøret en gang i blant så slipper du å bytte turbo pga strupet oljetilførsel.

  8. Takk stiffy takket for denne posten
  9. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2019
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Merkelig hvordan det som virker som ekstremt særegne problemer faktisk er litt vanlig.

    Nå er jeg i ferd med å betale 16k for å få den EU-godkjent, så krysser fingra for at det ikke blir forgjeves og at eksosverdiene er OK!

    Har ikkje forstått meg på styringssystemet heller. Virker litt ustabilt, og med litt sot her og der blir den forvirra og slenger ut tilfeldige sett med feilkoder.

  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2019
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Bromm: Er det blitt byttet partikkelfilter på din før? Verkstedet mente "sikkert" var problemet. Frykter det bli dyrt!

  11. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Har ikke DPF på min, 2006 modell har ikke det

  12. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2019
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Det er jo forsåvidt gode nyheter! Men du er sikker på det? Har aldri fått feilkoder på PF og ser flere 1.6D2006 på finnn som nevner PF.. :O

    Kan en litt dårlig tetning mellom EGR-ventil og EGR-kjøler skape store problemer? Det er forsåvidt den eneste konkrete feilen eg finner som kan forklare motorproblemene. Ellers antar eg at Harness kan være neste som må feilsøkes.

    Synes forresten det er litt rart at EGR-ventilen puffer ut eksos også på tomgang og kald motor. Trodde EGR-ventil først kobla inn på høgere last..

    Bromm: Du vet ikke tilfeldigvis hvordan man får tak i en sånn metallklip/klemme som er brukt mellom ventil og kjøler?

    Edit: Ligner på denne https://www.ebay.com/itm/EGR-Valve-C...wAAOSwZJdewjAk
    Sist endret av stiffy; 02/07/20 kl 18:57

  13. #10
    volvo245gl sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    370
    Innlegg
    826
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av stiffy Vis post
    Det er jo forsåvidt gode nyheter! Men du er sikker på det? Har aldri fått feilkoder på PF og ser flere 1.6D2006 på finnn som nevner PF.. :O

    Kan en litt dårlig tetning mellom EGR-ventil og EGR-kjøler skape store problemer? Det er forsåvidt den eneste konkrete feilen eg finner som kan forklare motorproblemene. Ellers antar eg at Harness kan være neste som må feilsøkes.

    Synes forresten det er litt rart at EGR-ventilen puffer ut eksos også på tomgang og kald motor. Trodde EGR-ventil først kobla inn på høgere last..

    Bromm: Du vet ikke tilfeldigvis hvordan man får tak i en sånn metallklip/klemme som er brukt mellom ventil og kjøler?

    Edit: Ligner på denne https://www.ebay.com/itm/EGR-Valve-C...wAAOSwZJdewjAk
    Jeg fikk tak i her: https://www.rendcarparts.com/volvo/p...939/RD31361939
    Volvo V50 10, Volvo C30 07, Volvo 945 gl 94 (Volvo V50 11 Delebil)
    (hugget 244dl 77, 245gl 81, 245gl 83, 245gl 86, 364gl 86, 245 gle 86, 245 gl 89, 854 gl 94) : (solgt 364gle 89, 744gl 86, 945 gl 95, 245 gl 92)

    Have safe sex, make love in a VOLVO!
    Det sies at lykke ikke kan kjøpes for penger, men de har ikke kjøpt VOLVO!

  14. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. juli 2020
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av stiffy Vis post
    Feilkodehistorikk:
    P042F Exhaust Gas Recirculation A Control Stuck Closed
    P0490 Exhaust Gas Recirculation "A" Control Circuit High Code
    P0234 Turbocharger/Supercharger Overboost Condition DTC

    P1
    103
    MAF
    Sensor in Range but Higher than Expected/02 Sensor 1 output too low
    P1
    402 EGR Valve Circ short to B+

    P0102 Mass air flow sensor input low

    Hadde samme feilmelding P0102 Mass air flow sensor input low tidligere i år. Grunnen til dette var en ødelagt temperatur sensor på DPFn, som gjorde at bilen pøste på med diesel i oljen. Dette førte til for mye olje i bilen typ lang over plaststykket på peilepinnen. Dette førte igjen til mye olje damp fra veivhusventilasjonen.
    MAF
    Sensoren var helt tildekt i olje. Dette gjorde at bilen var tilnærmet død, fikk den kun opp i 60 km/t i oppoverbakken i den lokale fjordtunnelen + generelt virket død.

    Hva ble gjort; Byttet DPF temp sensor, byttet olje og rengjorde
    MAF
    sensor med Elektronikkrens(la den tørke i et par dager før du plugger den. ***** bilen har nå gått nye 1500km uten feil, venter bare på neste helvete!

    Ville nok tatt ut EGR ventilen og rengjort den også med de feilmeldingen du har. Kun motor lokket som må av for å få ut de. Her er en video som stemmer med 1.6l https://youtu.be/ih3Z_biZFmQ

    Ta ut luftfilterhuset, festet kun med en gummi strikk, 2 plast knotter til inntaket og en slangeklemme. Når du har tatt ut luftfilterhuset er det mye enklere å ta ut MAFen uten å ødelegge den. Vær forsiktig så du ikke får brudd på sensoren, ser ut som en motstand(resistor).

    Bilder av
    MAF


    Sist endret av Shyol; 03/07/20 kl 20:32

  15. Takk stiffy takket for denne posten
  16. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2019
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Hei Shyol! Takk for svar! Hvilken årsmodell har du? Min ser litt annerledes ut rundt innsug og
    MAF
    .

    Hadde EGR-ventilen ute en gang og rensa den, men fortsatte å få feilmeldinger. Vurderte lenge å kjøpe ny og når diagnose på verkstedet etter EU-kontroll sa den måtte byttes, så gjorde jeg det. Vel og merke byttet jeg den selv, til et billigmerke funnet på Skruvat.no. Nå håper jeg at ny eksosrørklemme mellom EGR-ventil og EGR-filter skal stoppe lekkasjen. Skal også prøve å få tak i
    VIDA
    da jeg begynner å tro at en nullstilling av EGR må gjøres dypere enn via en
    OBDII
    -leser til 30 kr!

    Denne tråden beskriver lignende problemstilling: https://www.volvoforums.org.uk/archi.../t-281428.html

    Mvh Steffen

  17. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. juli 2020
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av stiffy Vis post
    Hei Shyol! Takk for svar! Hvilken årsmodell har du? Min ser litt annerledes ut rundt innsug og
    MAF
    .

    Hadde EGR-ventilen ute en gang og rensa den, men fortsatte å få feilmeldinger. Vurderte lenge å kjøpe ny og når diagnose på verkstedet etter EU-kontroll sa den måtte byttes, så gjorde jeg det. Vel og merke byttet jeg den selv, til et billigmerke funnet på Skruvat.no. Nå håper jeg at ny eksosrørklemme mellom EGR-ventil og EGR-filter skal stoppe lekkasjen. Skal også prøve å få tak i
    VIDA
    da jeg begynner å tro at en nullstilling av EGR må gjøres dypere enn via en
    OBDII
    -leser til 30 kr!

    Denne tråden beskriver lignende problemstilling: https://www.volvoforums.org.uk/archi.../t-281428.html

    Mvh Steffen
    Jeg har en 2008 v50 1.6d (D4164T MOTOR) . På bilde er toppen av luftfilterhuset tatt av og huset er snudd 90 GRADER, kasta det bare oppi der for å ta bilde hehe. Vil virkelig anbefale
    VIDA
    bruker selv og gjør ting mye lettere pluss det er lett å se sammenhenger med design and fuction på motor. Kan virkelig ikke sammenlignes med ELM327
    OBD
    2
    med TOURQE app jeg hadde før.

    Kjøper ikke motordeler fra skruvat til min v50, prøvde et par deler fuel pumpe, DPF og en commonrail. Men var feil på deler og DPFen passet ikke. Så kjøper ofte motor deler fra VOLVO så lenge de ikke har helt retarded pris... Så ikke kjøp en høytrykk diesel pumpe av de.

    Btw mellom egr-ventilen og motor blokka er det også en pakking som kan lekke. Klemma mellom EGR fordeligsrør og EGR ventilen selges av Volvo. Bare å ringe å høre hvor mye de skal ha, de har som regel 24 timer leveringstid.

  18. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av stiffy Vis post
    Det er jo forsåvidt gode nyheter! Men du er sikker på det? Har aldri fått feilkoder på PF og ser flere 1.6D2006 på finnn som nevner PF.. :O

    Kan en litt dårlig tetning mellom EGR-ventil og EGR-kjøler skape store problemer? Det er forsåvidt den eneste konkrete feilen eg finner som kan forklare motorproblemene. Ellers antar eg at Harness kan være neste som må feilsøkes.

    Synes forresten det er litt rart at EGR-ventilen puffer ut eksos også på tomgang og kald motor. Trodde EGR-ventil først kobla inn på høgere last..

    Bromm: Du vet ikke tilfeldigvis hvordan man får tak i en sånn metallklip/klemme som er brukt mellom ventil og kjøler?

    Edit: Ligner på denne https://www.ebay.com/itm/EGR-Valve-C...wAAOSwZJdewjAk
    Mener det var en som skrev at Volvo har disse, med skrue slik at den kan fjernes/monteres enklere enn den gamle typen som klemmes.

  19. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2019
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bromm Vis post
    Mener det var en som skrev at Volvo har disse, med skrue slik at den kan fjernes/monteres enklere enn den gamle typen som klemmes.
    Ble visst til at jeg bestilte enn slik med skrue via ebay. Verkstedet hadde visst inne, men tror disse var med vanlig klemme (som er noe skikkelig dritt uten spesialverktøy).

    Noen som vet hvor man kan få tak i
    VIDA
    ?

  20. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av stiffy Vis post
    Ble visst til at jeg bestilte enn slik med skrue via ebay. Verkstedet hadde visst inne, men tror disse var med vanlig klemme (som er noe skikkelig dritt uten spesialverktøy).

    Noen som vet hvor man kan få tak i
    VIDA
    ?
    Er en i Kongsberg som selger dette ferdig satt opp på PC og har support. Ca 4000kr inkl PC. Du finner han på FINN.
    Finnes flere utgaver på fks eBay men etter å ha lest en del om dette så fant i hvert fall jeg ut at det ikke er noe for meg pga manglende datakunnskaper. Er noe med at det ikke kan installeres med vanlig operativsystem etc. Om du Googler emnet så finner du drøssevis av frustrasjonstråder om dette, er du god på data så er er sikkert ikke noe problem

  21. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. aug. 2017
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Er det noen som har gjort erfaringer med å sende veivhuslufta rett ut i friluft, eller er PCV ventilen avhengig av sug fra innsuget og turboen for å fungere? Har en 06 1,6D hvor jeg også sliter med unødvendig mye olje i røret mellom luftfilteret og turboen. Alt er tett og fint, men det samler seg allikevel en del olje i "follene" på røret inn til turboen.

  22. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Her er en som har sett seg lei på problemet https://www.youtube.com/watch?v=Y0l5qD9e2S8

  23. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2019
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Har modifisert slangeklemma på EGR-ventilhuset nå og den sitter ganske godt. Lekker likevel mye ut. Skjønner ikke dette helt, og blir nødt å kjøre 4 timer med eksos i kabinen til helga :P

    Er det en måte å elektronisk blinde EGR ved å isolere noen av kontaktene f.eks.? Virker ikke som å koble den helt i fra er et alternativ.

  24. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. aug. 2017
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Har du sjekket nøye at kjøleren ikke har sprukket? Pinneskruen som sitter i blokken for å feste kjøleren kan knekke og da er kjøleren utsatt for mye vibrasjoner fra kjølevannslangene. Min kjøler sprakk i munningen som går inn på EGR ventilen. Selve EGR ventilen satt også løst på min når jeg begynte å se over, så kan være en ide å sjekke det også. Du kjenner fort om boltene er løse om du prøver å trekke etter litt.
    V50 1.6D '06

Lignende tråder

  1. Masse feil etter motorbytte XC90 D5
    By Edvardxc90 in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 27/03/19, 10:56
  2. Feil etter programmering med BSR'S PPC tuning
    By sving1 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 07/05/17, 11:17
  3. Feil melding etter tatt av girkulen
    By sandal in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 04/02/17, 10:55
  4. Feil etter å ha byttet baklamper.
    By kjellt in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 6
    Siste post: 06/11/11, 16:03
  5. Start problem etter el-feil.
    By Jobbe88 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 21/10/11, 20:27

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •