Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Volvo v70 II 2002 D Diesel måler viser feil, hjelp.

  1. #1
    Registrerte brukere 850freak sin avatar
    Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Innlegg
    345
    Antall takk

    Standard Volvo v70 II 2002 D Diesel måler viser feil, hjelp.

    Hei, jeg håper noen kan hjelpe litt. Jeg har et problem med tank måleren, den viser så alfor mye feil. Jeg har nettopp kjøpt bilen så er lite kjent med hvordan denne måleren egenlig lever. Men når jeg fikk bilen så viste den full tank, Den har så gått litt ned men fortsatt langt over halv tank. i dag opplevde jeg at varsel lampen for drivstoff kom på, og i følge boka så skal det da være ca 8 liter igjenn i tanken. i følge ferdsel menyen så viser den 130Km igjenn før tom tank. greit nok. men så går den ned til 120Km igjenn, også opp til 130Km igjenn og plutselig så gikk den ned til 110Km igjenn, men opp igjenn til 130Km. Som dere leser så lever denne sitt eget liv. Spørsmålet er: Kan jeg fikse dette eller må jeg rett og slett ha en ny sender?


    Tusen takk for alle svar.



    Mvh. Tommy.A
    Tommy Aleksandersen

  2. #2
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Eg er litt på tynn is her, men ang. gjenståande strekke til tom tank så er det basert på forbruket siste 20(?)km og vil variere etter køyrestil og drivstoffnivå.

    Det at lampa lyser ved halv tank kan tyde på at det er noko problem i dieseltanken. Det er to kammer her (og to nivågivarar) og det skal på ein måte sugast diesel frå det venstre kammeret og over i det høgre. Eg har aldri studert korleis dette virkar i praksis, sidan det er i orden på alle mine bilar. Men veit det har vore litt problem her.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  3. #3
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850freak Vis post
    Hei, jeg håper noen kan hjelpe litt. Jeg har et problem med tank måleren, den viser så alfor mye feil. Jeg har nettopp kjøpt bilen så er lite kjent med hvordan denne måleren egenlig lever. Men når jeg fikk bilen så viste den full tank, Den har så gått litt ned men fortsatt langt over halv tank. i dag opplevde jeg at varsel lampen for drivstoff kom på, og i følge boka så skal det da være ca 8 liter igjenn i tanken. i følge ferdsel menyen så viser den 130Km igjenn før tom tank. greit nok. men så går den ned til 120Km igjenn, også opp til 130Km igjenn og plutselig så gikk den ned til 110Km igjenn, men opp igjenn til 130Km. Som dere leser så lever denne sitt eget liv. Spørsmålet er: Kan jeg fikse dette eller må jeg rett og slett ha en ny sender?
    Mest sannsynlig har du feil på en av tanksenderene ja, og som regel er det den på førersiden som er sliten, og i noen sære tilfeller har flottøren klart å henge seg opp i kabelslangen.
    Men du kan få lignende oppførsel om pumpa i tanken ikke går. Det er samme pumpe som gjør utligning av tankhalvdelene og mating av høytrykkspumpa. Svikter pumpa så bruker du bare en tankhalvdel etter hvert som nivået synker under "sadelhøyde".

    D5 i Euro3-versjon er ikke avhengig av tankpumpen for å starte/gå, da høytrykkspumpa på motoren er noenlunde selvsugende, men motoren går ikke 100% som den skal uten hjelp fra tankpumpa.
    Skal være mulig å høre pumpa , i det minste om man løfter opp høyre baksete og lytter der. (Stum pumpe? Sjekk om det er strøm på blå kabel til pumpa/tanken og at det ikke er spenning på den svarte jordkabelen, korrosjon i tilkobling på tanken har også forekommet)

    Som "locked" skriver så er det normalt at gjenværende km til tom tank endrer seg under veis, da forbruket på bilen også varierer under veis... Ville vært adskillig merkeligere om verdien ikke endret seg.
    Sist endret av jiha1968; 18/06/20 kl 22:34

  4. #4
    Registrerte brukere 850freak sin avatar
    Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Innlegg
    345
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk dere for bra tips. Da har jeg fått sjekket opp litt, men først....Bilen går som den skal og ikke tegn til noe som helst ang. motor. Pumpa i tanken på høyre side durer så det tyder da på at pumpen virker.

    jiha1968 :

    Jeg tenkte jeg skulle sjekke det du sa om senderen på førersiden men her må jeg inn med noe harde skyts. Den låse ringen som holder fast senderen sitter som et sant H. Jeg holder nå på med å lage meg et verktøy for denne ringen som av alle ting er av plast slik at jeg kan buke litt kraft på den samtidig som jeg ikke ødelegger den. Nytter ikke med hammer og dor her. Ja greit at den skal forrandre seg men er det normalt at den går fra feks. 110Km og opp igjenn da? Det normale hadde vel vert om den hadde gått nedover liksom. Men er enig med deg at det er et eller annet med senderen.

    locket:

    Okay, så displayet viser ikke i real time altså? dvs. At den viser fra da du kjører. Sitter giveren for lampa sammens med senderen da? Hvis giveren til lampa sitter på samme side om pumpa dvs. høyre side så er det ikke så rart den lyser når måleren viser over halv tank. Måleren viser jo feil mens nivået i tanken er mye mindre enn hva måleren viser. Men hvis giver til lampa sitter sammens med senderen på førerside så ligger jo hele problemet i senderen og må byttes vil jeg tro? Men jeg skal unasett sjekke å se om den har hengt seg opp eller noe. Må bare få lagd det verktøyet først.

    Nok en gang, tusen takk for hjelpen.

    En update vil komme.
    Tommy Aleksandersen

  5. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Sjelden det går å løsne ringene uten "spesialverktøy" ja, men det er en god følelse når det løsner med egenkonstruert verktøy!

    Siden det er doble tanksendere/følere, en i hver tankhalvdel, vil verdiene fra hver føler summeres før nivået vises i
    DIM
    , og vil tro det blir litt kødd om høyre tank-del er tom, mens venstre er "nesten full" pga feil på sensoren/senderen, en situasjon som ikke er "normal" for bilen.
    Vil tro høyre måler er prioritert for varsellampen ja. (det er ingen separat nivåmåler for den)
    Tanknivået i hver halvdel kan leses ut med riktig diagnoseutstyr.

    Det er også en mulighet for feil i
    DIM
    , men mere sjelden på tankmåleren der, som regel div kontrollamper og display.

    "gjenværende-visningen baserer seg på siste gjennomsnitt ja, noe annet ville være håpløst, med at km-tallet hoppet opp og ned direkte i takt med terenget/gasspedalen i øyeblikket...
    Så hvis du kjører 2 mil i god fart på motorvei med diger campingvogn på kroken, sjekker gjenværende km til tom tank, og deretter kobler av vogna, for så å kjøre en rolig søndagstur med prestefruen i 2 mil og sjekker gjenværende km på nytt, så vil det som forventet skille ganske mye på "resterende km", og bilen vet jo ikke hva du har tenkt å gjøre, bare hva du har gjort... Så når du er ferdig med prestefruen og kobler på vogna igjen, så tar det noen km før gjenværende km viser "riktig" igjen.
    Sist endret av jiha1968; 19/06/20 kl 00:47

  6. #6
    Registrerte brukere 850freak sin avatar
    Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Innlegg
    345
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Sjelden det går å løsne ringene uten "spesialverktøy" ja, men det er en god følelse når det løsner med egenkonstruert verktøy!

    Siden det er doble tanksendere/følere, en i hver tankhalvdel, vil verdiene fra hver føler summeres før nivået vises i
    DIM
    , og vil tro det blir litt kødd om høyre tank-del er tom, mens venstre er "nesten full" pga feil på sensoren/senderen, en situasjon som ikke er "normal" for bilen.
    Vil tro høyre måler er prioritert for varsellampen ja. (det er ingen separat nivåmåler for den)
    Tanknivået i hver halvdel kan leses ut med riktig diagnoseutstyr.

    Det er også en mulighet for feil i
    DIM
    , men mere sjelden på tankmåleren der, som regel div kontrollamper og display.

    "gjenværende-visningen baserer seg på siste gjennomsnitt ja, noe annet ville være håpløst, med at km-tallet hoppet opp og ned direkte i takt med terenget/gasspedalen i øyeblikket...
    Så hvis du kjører 2 mil i god fart på motorvei med diger campingvogn på kroken, sjekker gjenværende km til tom tank, og deretter kobler av vogna, for så å kjøre en rolig søndagstur med prestefruen i 2 mil og sjekker gjenværende km på nytt, så vil det som forventet skille ganske mye på "resterende km", og bilen vet jo ikke hva du har tenkt å gjøre, bare hva du har gjort... Så når du er ferdig med prestefruen og kobler på vogna igjen, så tar det noen km før gjenværende km viser "riktig" igjen.
    Ah ok, da fordstår jeg mere hva det displayet mener for noe. Merket i dag også at den gikk mere ned enn opp og det er jo et godt tegn, men siden senderen ikke er helt som den skal være så tør jeg ikke stole på den. Har fyllt opp tanken i dag og nullstillet trippteller, så når lampa begynner å lyse så vet jeg hvor jeg står hen. i følge boka så skal det viss nok være ca: 8 liter igjenn. og med den informasjonen der så går jeg ihvertfall ikke tom

    Ja det er det som er det mest logiske også, så da kan man også gå utifra at lampa ikke juger, men derimot måleren i seg selv er på tryne dvs. senderen.

    Ja verktøyet i seg selv er ikke vanskelig å lage men er det å ha tilgang på det en trenger. Nå har det seg slik at jeg har en kamerat som har sveise apparat men han kommer ikke hjem før i morra. Planen er å bruke et 10mm flattjern med en hylse mutter på mitten men denne må sveises fast på flattjernet. Jeg brukte den samme metoden på den gamle 850`n og det funket feilfritt. men pga. lengde forskjell så kunne jeg ikke bruke den. Det var litt mindre ring og litt andre tagger på 850`n.

    Et lite tilleggs spørmål litt utenfor topic.

    Kan jeg bruke automat olja fra biltema på servo styringen på disse bilene eller må jeg bruke olje beregnet på denne v70 versjonen?
    Jeg brukte automat olje fra bt på 850`n og det gikk bra det, men tør ikke det på denne før jeg vet mere.
    Tommy Aleksandersen

  7. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Du kan godt kjøpe servo-olje på B-tema, men ikke
    ATF
    -olje denne gang, bilen din vil ha CHF-11s
    (eller CHF-202 om du skulle finne det et annet sted)

    Angående verktøy, så finnes det jo ett og annet plastrør som passer brukbart i ringen, og så sage opp spor i enden av røret, til hakkene i tank-ringen, lage hull tvers gjennom rørstubben i andre enden til dreihandtak...
    Sist endret av jiha1968; 19/06/20 kl 21:24

Lignende tråder

  1. Bensinmåler viser feil 740
    By VolEvo in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 18/06/12, 22:20
  2. Spedometer viser feil.
    By vølvo in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 13/05/12, 12:30
  3. Volvo s60 2.4d Diesel måler
    By stens in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 26/09/11, 23:06
  4. tank måler viser tomt
    By jonass in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 14/02/10, 14:22
  5. feil på vanntemp. måler (volvo 740)
    By cossykiller in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 0
    Siste post: 13/02/10, 20:20

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •