Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Rens av turbo på D5 uten demontering av turboen

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.079
    Antall takk

    Standard Rens av turbo på D5 uten demontering av turboen

    Har slitt lenge med motor som går i nødmodus grunnet kokset turbo.
    Prøvd mye lurium i innsug og på tanken men feilen kommer igjen.

    Nå kjøpte eg en stor sprayboks med et skum som skulle sprayes inn i turbo på eksossiden.
    Demonterte varmeskjold, skrudde av de to øverste muttrene på eksosen og løsnet den underste nesten helt ut. Da har du rikelig klaring til å spraye inn guffen. Boksen leveres med lang tynn slange.
    Som sagt guffa på. Ventet 30 min og skrudde sammen. VOILA: Null nødmodus..
    Leste så på boksen(ja vet en skal normalt lese bruksanvisning FØR en gjør noe)......
    Skummet skal sprayes på varm turbo......
    JAJA da er det bare å gjøre det på nytt. (husk gode hansker folkens for det er svinvarmt der nede).
    SKummet ivei og det freste og boblet som bare fanden inni der....
    HAr kjørt nå 3 uker uten tull... selv med fullt gasspådrag.

    Boksen er stor så skulle holde til iallefall 2-3 biler....

    https://www.billigbilpleie.no/pi/Bel...31_146397.aspx

    Eneste helvete var de idiotiske boltene på varmeskjoldet. De to nederste gav eg opp å få på igjen. Så her ble det vanlige bolter med store skiver.
    Sist endret av jerognal; 11/06/20 kl 21:24
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  2. Takk locked, gaupe takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jerognal Vis post
    Har slitt lenge med motor som går i nødmodus grunnet kokset turbo.
    Prøvd mye lurium i innsug og på tanken men feilen kommer igjen.

    Nå kjøpte eg en stor sprayboks med et skum som skulle sprayes inn i turbo på eksossiden.
    Demonterte varmeskjold, skrudde av de to øverste muttrene på eksosen og løsnet den underste nesten helt ut. Da har du rikelig klaring til å spraye inn guffen. Boksen leveres med lang tynn slange.
    Som sagt guffa på. Ventet 30 min og skrudde sammen. VOILA: Null nødmodus..
    Leste så på boksen(ja vet en skal normalt lese bruksanvisning FØR en gjør noe)......
    Skummet skal sprayes på varm turbo......
    JAJA da er det bare å gjøre det på nytt. (husk gode hansker folkens for det er svinvarmt der nede).
    SKummet ivei og det freste og boblet som bare fanden inni der....
    HAr kjørt nå 3 uker uten tull... selv med fullt gasspådrag.

    Boksen er stor så skulle holde til iallefall 2-3 biler....

    https://www.billigbilpleie.no/pi/Bel...31_146397.aspx

    Eneste helvete var de idiotiske boltene på varmeskjoldet. De to nederste gav eg opp å få på igjen. Så her ble det vanlige bolter med store skiver.
    Dette er av dei få sprayprodukta som skal gjere underverker for alt mulig som faktisk fungerar.

    Problemet med desse turboane med variabel geometri er at dei kviler i fullast stille, og etterkvart som ladetrykket nærmar seg settpunktet i motorstyringa begynner denne å regulere ned. Problemet er så enkelt at sot/koks får det til å gå tregt med for høgt ladetrykk og derav nødmodus.

    For å få dette produktet dit det skal anbefalar eg noko plast (lok til isboks?) mellom turbo og eksos slik at all guffa havna i turboen i staden for i eksosanlegget. Så slepp ein å demontere heile bilen.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.079
    Antall takk

    Standard

    Bøyde slangen til slik at den gikk inn i turbo. Tror ikke det gikk noe overhodet i eksosen. Sprayet til det tøt ut turboen.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Det jeg har gjort noen ganger er at jeg har kjøp MR.Muschle ovnrens skum, demontert eksos fra turboen og sprayet eksos siden av turboen full i dette og latt det jobbe. Samtidig som jeg demonterer vacum slangen til VNT skovlene fra aktuatoren på blokken og kobler vacumpistol eller en sprøyte og oppererer VNT skovlene manuel når turboen er full i skum. Gjennta dette noen ganger i en time eller to mens du etterfyller skum vært 15 min eller noe. Blir god som gull somregel
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  6. Takk gaupe takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Bruk automatkassa manuelt og dra på med mer turtall. Men turbo funker 100 prosent etter at jeg begynte å gi bilen mer turtall. Motoren går finere også. Drive på småkjøring kverker turboen etter min erfaring.

  8. #6
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Bruk automatkassa manuelt og dra på med mer turtall. Men turbo funker 100 prosent etter at jeg begynte å gi bilen mer turtall. Motoren går finere også. Drive på småkjøring kverker turboen etter min erfaring.
    Det blir rikeleg med turtal i D. Desse girkassene nøklar ikkje med å strekke strikken langt oppover turtallsregisteret ved moderat akselerasjon. Det er faktisk så mykje turtal at det er plagsomt. Noko av det eg mislikar mest med heile bilen...
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  9. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Det blir rikeleg med turtal i D. Desse girkassene nøklar ikkje med å strekke strikken langt oppover turtallsregisteret ved moderat akselerasjon. Det er faktisk så mykje turtal at det er plagsomt. Noko av det eg mislikar mest med heile bilen...
    Dette er jeg helt enig med. og unødvendig er det å, selvom det ligger mye krefter tiljengelig lang LANG der nede, så skal de aboslutt opp og titte over kanten om det er noen ekstra ponnier der... Spesiel på xc90'ene..
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  10. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Nå er min tunet fra 131 hk til 197 hk. Ligger jeg i 3 gir (automat) i ca 35-40 kmt og gir flatt jern, så drar den som fy uten å gire ned. Masse bunndrag. Kjenner turbo jobber bra da. Ingen chip, men tunet hos Bra-bil i Sverige.

  11. #9
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Nå er min tunet fra 131 hk til 197 hk. Ligger jeg i 3 gir (automat) i ca 35-40 kmt og gir flatt jern, så drar den som fy uten å gire ned. Masse bunndrag. Kjenner turbo jobber bra da. Ingen chip, men tunet hos Bra-bil i Sverige.
    Min har Rica tuning, 240hk/480nm. Akserelasjon frå stilleståande er noko av det verste for desse. Spesielt når motoren/girkassen er kald så er det problem å kome opp i fart utan å vere med i motorsprengeklubben. Eg har 200m bort til hovudvegen der det er 80 sone og å kome opp i 80 er ein lidelse.

    Sambo har ein BMW 220d med 190hk og den sprintar så lett og fint opp i fart at den stiller Volvoen i eit svært dårleg lys. Fordelen til BMW'en er at den har lik girkasse som dei nye Volvoane brukar.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

Lignende tråder

  1. Turbo rens
    By sandal in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 17/08/16, 20:29
  2. demontering av B21ET T3 Turbo
    By kompi in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 19/03/13, 23:00
  3. Bytte nærlyspære (halogen) på førersiden uten noe demontering? - '07 S60 2,4D
    By volvoRsport in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 8
    Siste post: 27/02/13, 14:23
  4. Svar: 0
    Siste post: 27/09/12, 22:11
  5. Innvendig rens og utvendig rens??
    By Fjellheim in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 9
    Siste post: 16/03/12, 11:46

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •