Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: 2011 S60 1.6 drivE - feilmelding "Försämrad prestanda"

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mars 2012
    Sted
    Randaberg
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard 2011 S60 1.6 drivE - feilmelding "Försämrad prestanda"

    Hei!

    Har en 2011 S60 1.6 drivE, gått 77500 km, sist service tatt ved 65000 km, hvor jeg i går kveld plutselig fikk feilmelding om "Försämrad prestanda".
    Feilen oppstod etter en times kjøring i forholdsvis lav hastighet, 40-60km/t, uten noe særlig spenning involvert forøvrig.

    Etter at feilmeldingen kom opp, merket jeg at bilen ble fryktelig "seig", som om at turbotrykket var skrudd ned. Den drar "ok" i turtallsområdet 1200-1800 RPM, men etter dette fiser den helt av (jeg er klar over at det er en diesel-motor og at den yter best på lave turtall, men likevel). Det er ingen ulyder, ingen lugging, den maler fint på tomgang og det er ingen problemer utover dette. Det er heller ingen problem å kjøre bilen i "normale" hastigheter (70-90km/t) - det tar bare lengre tid å nå den hastigheten...
    Videre, dersom jeg stanser bilen og slår av tenningen, kan jeg kjøre videre med normal ytelse, kjenner at turboen slår inn og alt virker greit, men etter alt fra 30 sekunder til 10 minutters kjøring, kommer feilmeldingen opp igjen.

    Noen som har tips/råd?

    På forhånd takk

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mars 2012
    Sted
    Randaberg
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Oppdatert: Leste av feilkode,
    P2
    44B, så jeg antar det har noe med det fantastiske dieselfenomenet "partikkelfilter" å gjøre..

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Sunnmøre
    Innlegg
    249
    Antall takk

    Standard

    Desverre er desse motorene (1,6) kjende for sitt dårlige DPF. Skal vel egentlig byttes på 120km service,så dette var vel tidlig (muligens mye småkjøring kansje?) På 2,4 motoren så er DPF sjelden ett problen,da det har en renbrennings syklus som hindrer tetting og derfor slipper bytting av dpf
    Nå: Volvo XC60 R-design Polestar tunet 2012 mod. Før: Volvo V70 D5 07mod

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mars 2012
    Sted
    Randaberg
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Takk hobby610, det er vel som fryktet.
    Tja, noe småkjøring blir det jo alltids, ikke så mye i den senere tid, men har vel akkumulert seg over tid. Da jeg kjøpte bilen i desember '19, hadde den gått 66.000km, altså ikke veldig langt, noe som langt på vei kan bekrefte det du sier.
    - Har forøvrig bestilt tid hos Volvo for rep, så vi får se hva det ender opp med

  5. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    hmm, denne S60-en har er vel en 113hk D4162T, og ikke 109hk D4164T, og da vil jeg tro at bilen har "evigvarende" DPF som de større motorene...?

    Om filtret var tett burde du ha merket at motoren kjørte regenerering tilnærmet konstant, eller i det minste adskillig hyppigere enn normalt. (regenerering: rykkete gange, høyt forbruk, lukt, røyk, og eventuelt stigende oljenivå i motoren i de verste tilfellene)

    Uansett, så ville jeg heller ha sjekket opp (differensial-) trykksensoren for DPF, og slangene til den, før jeg hadde bekymret meg over DPF.
    Avlesing av diff-trykk i sensoren er en begynnelse (både med død og kjørende motor)
    Men siden du ikke har planlagt å skru selv, så får du vente i spenning på beskjed fra verkstedet


    Alternativt, forsøk på kvikkfiks uten diagnoseutstyr:

    Løsne slangene til sensoren, blås igjennom dem med trykkluft og lytt etter "lekkasjelyd". (skal suse fra eksosrøret bak da, ikke mye fra motorrommet)
    Bytt sensoren, tut og kjør.

    Eventuelt om vi går utifra at filtret er tilnærmet tett og sensor/slanger er ok, ta av slangene på trykkføleren, koble lavtrykk-slangen inn på høytrykksiden på trykksensoren, tett høytrykkslangen med en passende skrue eller lignende. Prøvekjør... NB: dette er ikke en reparasjon, kun til testing.
    (Lavtrykksiden er den slangen som er koblet etter DPF, høytrykk foran DPF)
    Sist endret av jiha1968; 06/06/20 kl 08:51

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mars 2012
    Sted
    Randaberg
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    hmm, denne S60-en har er vel en 113hk D4162T, og ikke 109hk D4164T, og da vil jeg tro at bilen har "evigvarende" DPF som de større motorene...?

    Om filtret var tett burde du ha merket at motoren kjørte regenerering tilnærmet konstant, eller i det minste adskillig hyppigere enn normalt. (regenerering: rykkete gange, høyt forbruk, lukt, røyk, og eventuelt stigende oljenivå i motoren i de verste tilfellene)

    Uansett, så ville jeg heller ha sjekket opp (differensial-) trykksensoren for DPF, og slangene til den, før jeg hadde bekymret meg over DPF.
    Avlesing av diff-trykk i sensoren er en begynnelse (både med død og kjørende motor)
    Men siden du ikke har planlagt å skru selv, så får du vente i spenning på beskjed fra verkstedet


    Alternativt, forsøk på kvikkfiks uten diagnoseutstyr:

    Løsne slangene til sensoren, blås igjennom dem med trykkluft og lytt etter "lekkasjelyd". (skal suse fra eksosrøret bak da, ikke mye fra motorrommet)
    Bytt sensoren, tut og kjør.

    Eventuelt om vi går utifra at filtret er tilnærmet tett og sensor/slanger er ok, ta av slangene på trykkføleren, koble lavtrykk-slangen inn på høytrykksiden på trykksensoren, tett høytrykkslangen med en passende skrue eller lignende. Prøvekjør... NB: dette er ikke en reparasjon, kun til testing.
    (Lavtrykksiden er den slangen som er koblet etter DPF, høytrykk foran DPF)
    Ny sensor fikset biffen! Etter avlesning viste den konstant 800hPa, erklært defekt, byttet, adaptert og nullstilte feilkodene - god som ny! :-) 3000 kroner fattigere, men desto mer lykkelig!

    Igjen, takk for all god hjelp!

  7. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard


Lignende tråder

  1. Svar: 19
    Siste post: 28/02/16, 08:23
  2. Problemer med "varm" motor V70 DRIVe 2010
    By Per-Oskar in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 10
    Siste post: 27/05/15, 14:39
  3. Feilmelding P0032 "HO2S Heater Control Circuit High" - Oxygen sensor
    By Sortehaug60 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 0
    Siste post: 25/10/13, 09:08
  4. Feilmelding V50 1,6D "Nedsatt motorfunksjon" *LØST*
    By V50 05mod in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 27
    Siste post: 16/09/12, 17:15
  5. Feilmelding "Deck Error" på XC90 2005 m. fl.
    By trema99 in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 1
    Siste post: 21/08/11, 12:19

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •