Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Krøll med ABS

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2016
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard Krøll med ABS

    Hei.
    Har en 07 xc90 der jeg sliter med
    ABS
    . Hadde tidligere feilkoder
    BCM
    -0040 og
    BCM
    -0041 "høyre hjulsensor bak". Jeg har nå skiftet både hjullager og sensor uten at dette ble noe bedre..
    Er det noen som har tips for neste tilnærming til problemet?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Hei, og du har slettet de gamle feilkodene?
    Tipper på at det er kabelfeil inne i bilen eventuelt gjennomføring til/i motorrom, om det ikke er feil på den nye sensoren. (glem B-tema, ta like godt en brukt sensor fra huggeriet om du ikke vil betale nypris hos Volvo)
    Normalt sett er det jo hjullageret som skaper trøbbel (9 av 10).


    Prøv en annen original-sensor, og det er selvfølgelig kjekt å ha mulighet til å sjekke hjulhastighet med tilpasset diagnoseutstyr.
    (den gamle sensoren kan kanskje testes på andre siden av bilen?)

    Måle kabelsløyfe fra
    BCM
    til kontakten under baksete,
    (kortslutt en ende, mål motstand i sløyfen, ohm også mot pluss og jord, med batteriet bortkoblet selvfølgelig)

    Deretter vurder å kryssbytt sensorkablene fra hvert bakhjul på kontakten til
    BCM
    (eventuelt gjør krysskoblinger under baksetene, om kabelsløyfen var ok) for å se om feilen flytter seg til andre siden, eller fremdeles registreres på samme hjul. (Misstanken rettes mot
    BCM
    )



    Litt mer info på feilkodene:

    BCM
    -0040:

    The brake control module (
    BCM
    ) receives information about wheel speed from the wheel sensors. The wheel sensors, which are on the wheel mounting, read off a magnetic pulse wheel on the wheel spindle. Diagnostic trouble code (DTC)
    BCM
    -0010,
    BCM
    -0020,
    BCM
    -0030 or
    BCM
    -0040 is stored, depending on the wheel sensor, if the brake control module (
    BCM
    ) registers that the signal from any wheel sensor is below 4.5 mA ± 10% or above 20 mA ± 10%.
    BCM
    -0010: Wheel sensor, left front
    BCM
    -0020: Wheel sensor, right front
    BCM
    -0030: Wheel sensor, left rear
    BCM
    -0040: Wheel sensor, right rear. The diagnostic trouble codes (DTCs) can be diagnosed when the ignition is switched on.

    Årsak:
    Contact resistance in the terminals
    Open-circuit, short-circuit to ground or supply voltage in the power supply to the wheel sensor
    The signal cables are short-circuited to each other
    Short-circuit to supply voltage or ground in the signal cable
    Open-circuit in the signal cable
    A wheel sensor is not working
    Internal fault in the brake control module (
    BCM
    ).



    BCM
    -0041:

    For the diagnostic trouble codes (DTCs)
    BCM
    -0011 (wheel sensor left front),
    BCM
    -0021 (wheel sensor right front),
    BCM
    -0031 (wheel sensor left rear) and
    BCM
    -0041 (wheel sensor right rear), the brake control module (
    BCM
    ) can register mechanical faults as follows: Feasibility assessment by comparing the difference in speed between the wheel with the lowest speed and the wheel with the highest speed Feasibility assessment by comparing the difference in speed between the wheel with the lowest speed and the wheel with the next lowest speed Feasibility assessment by comparing the appearance of the signals from each wheel sensor in order to detect implausible rises in the signal value Feasibility assessment by comparing the reduction in pressure on each wheel during
    ABS
    control. The diagnostic trouble codes (DTCs) can be diagnosed to varying degrees depending on which assessment method is being employed. In general, you must drive at more than 20 km/h for approximately 2 minutes and perform a number of
    ABS
    controls.

    Årsak:
    One of the wheels has been blocked while the car has being driven
    Loose wheel sensor
    The gap between the wheel sensor and the pulse wheel is too large or too small
    Hub vibrations or play in the wheel bearings
    Defect in the pulse wheel
    A wheel sensor is not working.
    Dirt between wheel sensor and pulse wheel.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2016
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Hei, og du har slettet de gamle feilkodene?
    Tipper på at det er kabelfeil inne i bilen eventuelt gjennomføring til/i motorrom, om det ikke er feil på den nye sensoren. (glem B-tema, ta like godt en brukt sensor fra huggeriet om du ikke vil betale nypris hos Volvo)
    Normalt sett er det jo hjullageret som skaper trøbbel (9 av 10).


    Prøv en annen original-sensor, og det er selvfølgelig kjekt å ha mulighet til å sjekke hjulhastighet med tilpasset diagnoseutstyr.
    (den gamle sensoren kan kanskje testes på andre siden av bilen?)

    Måle kabelsløyfe fra
    BCM
    til kontakten under baksete,
    (kortslutt en ende, mål motstand i sløyfen, ohm også mot pluss og jord, med batteriet bortkoblet selvfølgelig)

    Deretter vurder å kryssbytt sensorkablene fra hvert bakhjul på kontakten til
    BCM
    (eventuelt gjør krysskoblinger under baksetene, om kabelsløyfen var ok) for å se om feilen flytter seg til andre siden, eller fremdeles registreres på samme hjul. (Misstanken rettes mot
    BCM
    )



    Litt mer info på feilkodene:

    BCM
    -0040:

    The brake control module (
    BCM
    ) receives information about wheel speed from the wheel sensors. The wheel sensors, which are on the wheel mounting, read off a magnetic pulse wheel on the wheel spindle. Diagnostic trouble code (DTC)
    BCM
    -0010,
    BCM
    -0020,
    BCM
    -0030 or
    BCM
    -0040 is stored, depending on the wheel sensor, if the brake control module (
    BCM
    ) registers that the signal from any wheel sensor is below 4.5 mA ± 10% or above 20 mA ± 10%.
    BCM
    -0010: Wheel sensor, left front
    BCM
    -0020: Wheel sensor, right front
    BCM
    -0030: Wheel sensor, left rear
    BCM
    -0040: Wheel sensor, right rear. The diagnostic trouble codes (DTCs) can be diagnosed when the ignition is switched on.

    Årsak:
    Contact resistance in the terminals
    Open-circuit, short-circuit to ground or supply voltage in the power supply to the wheel sensor
    The signal cables are short-circuited to each other
    Short-circuit to supply voltage or ground in the signal cable
    Open-circuit in the signal cable
    A wheel sensor is not working
    Internal fault in the brake control module (
    BCM
    ).



    BCM
    -0041:

    For the diagnostic trouble codes (DTCs)
    BCM
    -0011 (wheel sensor left front),
    BCM
    -0021 (wheel sensor right front),
    BCM
    -0031 (wheel sensor left rear) and
    BCM
    -0041 (wheel sensor right rear), the brake control module (
    BCM
    ) can register mechanical faults as follows: Feasibility assessment by comparing the difference in speed between the wheel with the lowest speed and the wheel with the highest speed Feasibility assessment by comparing the difference in speed between the wheel with the lowest speed and the wheel with the next lowest speed Feasibility assessment by comparing the appearance of the signals from each wheel sensor in order to detect implausible rises in the signal value Feasibility assessment by comparing the reduction in pressure on each wheel during
    ABS
    control. The diagnostic trouble codes (DTCs) can be diagnosed to varying degrees depending on which assessment method is being employed. In general, you must drive at more than 20 km/h for approximately 2 minutes and perform a number of
    ABS
    controls.

    Årsak:
    One of the wheels has been blocked while the car has being driven
    Loose wheel sensor
    The gap between the wheel sensor and the pulse wheel is too large or too small
    Hub vibrations or play in the wheel bearings
    Defect in the pulse wheel
    A wheel sensor is not working.
    Dirt between wheel sensor and pulse wheel.
    Hei, takk for hurtig respons!
    Jeg slettet feilkode, og leste ut ny da lampe dukket opp igjen. Når jeg tenker meg om var det kun en av feilkodene som lå inne uten at jeg husker hvilken (dette var ved midnatt i går så jeg tenkte ikke videre over det, gikk å la meg i "gærnsinne"). Håper det er noe så trivielt som for lang avstand/støv mellom sensor og hjullager, jeg sjekket ikke hvordan denne ligger i sporet mens lageret var av.. Skal plukke ned lageret igjen, så får vi se. Forøvrig er sensor fra vparts og lager fra skruvat. Er det bare å ta utgangspunkt i en tur til opphuggeriet med en gang?

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Sensoren fra V-parts (proparts?) kan godt være i ok, men for å få bekreftet det, må sensoren testes på f.eks det andre hjulet, eller gjøre andre krysskoblingler. (eller en annen fra huggeriet, ev. den gamle originale om du ikke har kastet den)

    Kommer feilkoden opp før bilen er i bevegelse misstenkes elektrisk feil, må bilen kjøres først er det mer sannsynlig med mekanisk feil.

  5. #5
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard

    Jeg fikk problemer etter å ha hatt ute sensor for bytte av deler i forstillingen.
    Da måtte jeg av med hjulet igjen, ut med sensoren, og fjerne sand og skitt som hindret sensor å komme dypt nok ned i hullet.
    Korrekt montert fungerte alt som det skulle.

    Slike induktive
    ABS
    -sensorer er ikke slitedeler, med mindre det er skader på kabel.
    Den taggete sensorringen i metall på drivakslingen er slitedel som ruster og sprekker.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Som FroBe sier så er rusk og rask rundt sensorhullet en kilde til problem ja (et bra tips!) ,
    men eksterne sensorringer er det vel mindre av på XC90'ens bakhjul.
    (men denne typen av sensorring som er integrert i lagrene er følsomme for slag og magnetisme, både før og etter montering...)
    Sist endret av jiha1968; 04/06/20 kl 18:45

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2016
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen, takk for gode innspill og beklager for sent svar.

    Fant endelig tid til å se på bilen igjen i går kveld. Fikk plukket ned lageret på nytt og rengjorde sporet til sensoren uten at dette gjorde utslag. Bcm-0040 opptrer fortsatt,
    BCM
    -0041 er borte.
    Er vel bare å belage seg på å plukke ut setene igjen..

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2016
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen.
    Nå har jeg skiftet sensor til ny original, men problemet vedvarer fortsatt.
    Jeg la nå merke til at når jeg sletter koden og prøver på nytt, får jeg ikke feilkode når jeg kjører rett fram, men umiddelbart når jeg dreier på rattet..? Koden er ikke relatert til rattvinkelsensor, men fortsatt
    BCM
    -0040 (sensor høyre bak) .

    Noen forslag utover å skifte rattvinkelsensor?

  9. #9
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    BCM
    -0040 er jo en "elektrisk feil" med for høyt eller for lavt strømtrekk på sensor HB, så skal vi stole på feilkoden har du feil i ledningsnettet eller
    BCM
    -modulen, men jeg har litt trøbbel med å se sammenhengen med rattet... Hadde skjønt mere om du fikk
    BCM
    -0041 ved å dreie rattet.

    Måling av hjulhastigheter kan være en ide for å se hva
    BCM
    -modulen mener om hjulene, og en sjekk/bytte av rattvinkelsensor i verste fall.
    Men dette begynner å lukte intern feil i
    BCM
    .

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2016
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen. Kan melde om at bilen ble satt hos forhandler for feilsøking, de kunne melde at det ikke var noen form for kontakt med rattvinkelsensor.

    Byttet sensor, og koden forsvant.
    Jeg skjønner enda ikke hvorfor rattuslag ga bcm-0040, det gjorde ikke forhandler heller

  11. Takk gaupe takket for denne posten
  12. #11
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Det var interessant, og sært...!
    Flott at det løste seg

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.079
    Antall takk

    Standard

    Ikke første gang at bilen kaster feile koder. Kona sin hadde feil på
    SRS
    høyre setebeltestrammer.
    Viste seg at det var en sprukket abs-ring......
    Så Vida er kjekt men ikke alltid riktig....
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  14. #13
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Ville misstenke
    CEM
    fremfor diagnoseprogrammet, da avlesing med annet diagnoseutstyr trolig gir samme feilinfo.
    Lurer meg på om ikke dette er et særfenomen for XC90? (SW-bug)
    Men det gjør det jo ikke så mye enklere...

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •