Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  6
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Inntakstemp med åpent filter

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mai 2018
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard Inntakstemp med åpent filter

    Hei,

    Lest mye om at disse åpne filterene gjør at man taper effekt fordi bilen suger inn varmluft fra motorrommet. Målte min IAT under kjøring nå og da ligger den 2 grader over utetemperatur ved vanlig kjøring og 5 ved hardere kjøring over lengre tid.

    Har ikke målt originalt da, det er vel naturligvis enda lavere. Men hvor mye har 5 grader å si for effekttapet?
    Sist endret av ktm300sx; 22/05/20 kl 09:58
    2001 V70 T5

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Hei, mener det er ca 2% endring i dreiemoment pr 10' Celsius.
    Men på en bil med intercooler er det jo flere muligheter til å senke lufttemp, f.eks med inn og utvendig rens (eller en oppgradering) av intercooleren.

    Du kommer sannsynligvis til å tape mere effekt/dreiemoment på at
    MAF
    'en etter hvert blir forurenset med olje eller dårligere filtrert luft fra det åpne filteret.

    Med standard filter hentes luften i front av bilen der det som regel er høyere lufttrykk, som til en viss grad kompenserer for gjennomstrømmingstap i standardfilter, ved høyere hastigheter.

    Om du vil ha filter som fungerer bra, og kan brukes ved høyere effektuttak enn et standard
    P2
    flatfilter, anbefaler jeg å lete opp original filterløsning fra T5 2005+ og R-modellene, altså filterboks med sylindrisk filter. Men du får nok mindre av de gledesspredende innsugslydene med "lukket" filter...
    Sist endret av jiha1968; 23/05/20 kl 20:30

  3. Takk FroBe takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mai 2018
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Ja stemmer! Jeg har jo forsåvidt montert en intercooler med 50% større volum, så det kan jo ha hjulpet litt på kjølingen.

    Slang i et BSR filter for å teste. Det er jo litt barnslig, men lyden når turboen spoler opp ble jo fin da Litt mer lyd. Har 3” downpipe og 2,5” resten. Igrunn ikke noe bråkete bil, men er jo litt mer markant lyd fra 2500-3000rpm og oppover.

    Det var jo et godt tips. Får vel kanskje kikke litt etter en original R luftfilterboks. Passer den i en 2001 modell? Motoren holder vel lenger om man går bort fra disse åpne filterne og..
    2001 V70 T5

  5. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Så lenge du klarer å få tak i brakettene i tillegg til filterhus, rør, skruer og deksel så skal det gå. Men friskluftrøret mellom
    MAF
    og turbo finnes i ulike versjoner etter årsmodell/turbo. Så det er vel der den største utfordringen ligger, i tillegg til i hele tatt å finne delene Her er en liste på delene


    PS: du har havnet i feil forumavdeling, her er det litt mere FoMoCo...
    Mulig Admin / Moderator kan flytte tråden til riktig forumavdeling.
    Sist endret av jiha1968; 23/05/20 kl 20:59

  6. Takk ktm300sx takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mai 2018
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard Inntakstemp med åpent filter

    Takk for hjelpen!

    Aha! Mulig jeg fikk lagt det feil ja? Burde kanskje lagt den under V70N?
    Sist endret av ktm300sx; 23/05/20 kl 22:00
    2001 V70 T5

  8. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Bare hyggelig, riktig forum for T5'en din er V70N ja
    Lykke til med prosjektet, og skulle det lykkes før eller senere er det kjekt med bilder

  9. Takk ktm300sx takket for denne posten
  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mai 2018
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard Inntakstemp med åpent filter



    Det nok ikke verdens beste luftrensing med dette filteret men.. Får hygge meg med lyden et par måneder til før jeg bytter til lukket.

    Det skal jeg gjøre da!

    Gått litt i surr på modell betegnelsen. Ser både det står V70II noen steder og V70N andre steder.
    Sist endret av ktm300sx; 25/05/20 kl 21:29
    2001 V70 T5

  11. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Se der ja, litt av årsaken til ok innsugstemp ved kjøring er nok "varmeskjoldet", selv om passformen til "snorkelen" var litt begrenset etter hva jeg kan se. (eller er det bare skjøterøret under radiatorplata som har skranglet seg ut av feste?)
    Svettingen på servo-oljetanken ordner du lett med å pille løs den grønne gummipakningen i lokket og snu den... Og skruen til støtten på trykkrøret og servorøret oppe på innsuget, trenger kanskje en tilpassing av hullet i trykkrørets feste før den lar seg lure på plass...

    V70N/II-fella er det mange som havner i ja, det er vel snart bare skandinavia som bruker N som betegnelse på V70 med
    P2
    -chassiet, og II på P3, mens stort sett resten av verden bruker II på
    P2
    og III på P3 som er litt mer logisk.

    Lykke til med jakten på filterhus m.m. , delene er nok lettere å finne i USA enn her i Norden, men av og til dukker det opp noe i Sverige iallfall.
    Sist endret av jiha1968; 26/05/20 kl 23:19

  12. Takk ktm300sx takket for denne posten
  13. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mai 2018
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Ja, den snorkelen har visst ramla ut av festet sitt igjen ser jeg. De små tappene på den er litt slitt, så detter litt fort ut av motstående del. Synes ikke akkurat det er noe elegant løsning på innfestninga av den..

    Takk for tips! Ja, synes det var litt snodig at det skulle svette så veldig ut der. Men kan jo snu pakningen som du nevner eller bytte den.

    Ja, klarte ikke få det heelt til å matche hullene på begge steder og samtidig få trykkrøret godt nok ned i intercooler slangen. Ville heller ha godt feste i slangen, så jeg ofret ene skruefestet. Men jeg kan jo ta dremelen og lage et lite stadionhull på det øvre feste og skru den ned, så ser det ikke så halvveis ut.

    Ja, når jeg har handla deler på nettet har det stått V70II på min bil (01-07) eller noe sånn. Blitt litt forvirra med tida.

    Jo takk for det! Originalt fra Volvo koster kanskje en formue?
    2001 V70 T5

  14. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Nytt er neppe spesielt fristende her vil jeg tro, regner med at snorkelen alene ligger rundt tusenlappen, og lurer på om ikke nedre del av filterhuset er utgått, og kun kan skaffes brukt.
    Det optimale ville vel være å komme over en sein T5-bil som ikke er hugd i småbiter ennå, og få plukket alle de nødvendige delene i en omgang.

    Tok en titt på bildelsbasen.se og der var det en håndfull filterbokser, kan jo være en ide å sende noen av huggerne en mail med forespørsel på alle delene til filterboksen...

  15. Takk ktm300sx takket for denne posten
  16. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

  17. Takk jiha1968 takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Valg av åpent filter..
    By siggen in forum Motor og gir
    Svar: 14
    Siste post: 31/12/12, 04:16
  2. Åpent filter til V70 2.0 Turbo ?
    By Heffalompen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 17
    Siste post: 13/03/12, 17:39
  3. Åpent filter på automat
    By Carpo in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 32
    Siste post: 23/11/11, 02:21
  4. Hvordan vaske åpent filter?
    By Madice in forum Motor og gir
    Svar: 7
    Siste post: 25/01/11, 05:12
  5. Åpent filter til 230FK i 740
    By Rockeren in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/12/09, 09:47

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •