Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: V70 Euro4 2.4D 124HK + 210hk chip = slapp. LMM/MAF?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard V70 Euro4 2.4D 124HK + 210hk chip = slapp. LMM/MAF?

    Hei!

    Fikk nylig tunet bilen min her i Trondheim, men er ikke helt fornøyd. Forhandleren mener den skal få ca 210hk og 460NM, men tviler på den er i nærheten av det.

    Kjørte en lang testtur her i helga, der jeg fikk testet 0-100 blant annet. Det tar ca 13 sekunder, med manuell kasse. Fant et par D5 videoer på YouTube der de har tunet med BSR, og responsen er i en helt annen liga!

    Forhandleren mener det kan være noe feil med luftmassemåleren i bilen. Har renset den etter beste evne (går ikke an å skru ut sensoren i denne - alt er støpt/limt sammen..), og har lest av noen verdier i Vida, men er ikke sikker på hva som er "normale" verdier (som indikerer at den virker som tiltenkt). Er det noen som vet hva "normale" verdier for en LMM/
    MAF
    er på disse bilene?


    (Har ingen feilmeldinger forøvrig (annet enn software wrong checksum). Luftfilter er sjekket og drivstoff-filter skiftet i fjor høst. Renset innsug/EGR, virvlespjeld osv for halvannet år siden)

    Takk for svar

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Hei, 13 sekund er vel forventet tid på en standard manuell 124/126hk 2.4D i god stand. (fabrikktall tror jeg var 12,3sek) .
    Den burde kanskje være bortimot 5 sekund kjappere, så du har nok grunn til å være lite fornøyd ja.

    Var Stage-0 klarert før trimming?
    (var bilen helt i orden, normal motorkraft og uten relaterte feilkoder?)
    Hvis ikke, ta bort tuning, få ordnet alle motorrelaterte feil, sjekk ytelse (f.eks dra full gass fra 50 til 100kmh i ett gir, for å slippe påkjenningen ved 0-100) og når alt er funnet i orden kan tuning reinstalleres.
    Original-clutchen på noen av de svakere D5xxx motorene klarer ikke det økte momentet, så pass på at det ikke slurer, spesielt på de høyere girene.

    Tuneren din bør vite normale
    MAF
    -verdier på motoren...
    Jeg har ikke
    MAF
    -tall for øyeblikket, men mål opp
    MAF
    -verdiene fra tomgang til 2500rpm uten belastning i trinn på f.eks 500rpm (ved tomgang, 1000, 1500, 2000 og 2500rpm) og sjekk om økningen i gram/sekund i det minste er lineær med turtallet.
    Mål gjerne
    MAF
    , turbo og dieseltrykk i jevn fart og under full gass om mulig.
    Og post måle-infoen her, slik at andre på forumet kan hjelpe deg.
    (Bruk diagram/recording, helst med passasjer som styrer PC'n av sikkerhetshensyn)

    Blir det for mye styr, stikk innom nærmeste huggeri, finn en bil med samme motor, kjøp
    MAF
    'en, gjør bilen/motorstyringen helt strømløs, bytt
    MAF
    og se hva som skjer. (glem "B-tema"
    MAF
    )
    Sist endret av jiha1968; 24/05/20 kl 01:46

  3. Takk kristolz takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk for svar Jiha!

    Godt å høre at jeg ikke er helt på villspor!

    Jeg har sjekket for feilmeldinger osv selv, og kunne ikke finne noen feil. Har feks sjekket at injektorer er innenfor normale verdier, at partikkelfilteret ikke er tett osv. Har gjort dette i
    VIDA
    , og må nesten anta at det er OK. Vil også tro at tuner-kisen har sjekket at alt var kosher før han satte i gang. Det kan jo selvfølgelig ikke utelukkes at noe er galt.

    Original-clutch er et tema ja.. Slik den oppfører seg nå, klarer jeg ikke få den til å slippe. Det kan hende clutchen er OK, men sannsynligvis er det nok noe binært som foråsaker mangel på "slipp". Planen er å skifte den ut, men vil se hvor ille det er først. Pleier ikke være så tung i høyrebeinet, og turer i (denne) bilen er oftest med familien på langtur, så blir sjeldent noe massivt gasspådrag. Men: det er kjekt å ha litt power tilgjengelig, skulle man trenge det

    Takk for gode tips! Jeg skal prøve og se hva jeg får ut av
    VIDA
    . Er litt mer vant til VCDS for VAG, men ser at det finnes en "Graphical Display" mulighet som sikkert går an å bruke til dette. Klarte dog ikke finne turbotrykk under
    ECM
    , så må leite litt mer.

    Melder tilbake

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Var nede hos tuning-kisen igjen i dag, og vi kjørte oss et par turer, med en generell
    OBD
    -II diag-dings koblet til, som gir live data fra
    ECM
    . Så at Manifold pressure og boost pressure dataene så ut til å følge hverandre ganske nøye. Engine torque makser ut på ca 280NM ved full gass. Sjekket med
    VIDA
    her nå, og den rapporterer naturlig nok tilsvarende. Fikk lagt in ny map flere ganger, men det ble ikke noe mer trøkk, og turbotrykket når visstnok ikke i nærheten av det som map-en skulle tilsi..

    Tuning-karen mener enda det er
    MAF
    -en, så vi skal teste med en ny en til uka.

    Jeg klarer ikke vri huet mitt rundt at det kan være så mye fysisk galt med motoren, da trykket som registreres i manifoldet er tilsvarende det
    ECM
    forventer. Forventningene antar jeg den leser fra map-tabellen sin? Så lenge disse korresponderer, må det vel være feil i mappingen / opplasting av ny mapping som kan forårsake dette? 280-ish NM høres også veldig «stock» ut..

    ECM
    ble forøvrig programmert via en «midlertidig» pinne tilkoblet datakonnektoren til
    ECM
    .

  6. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    En normalt frisk D5244T7 har drøye 300Nm på veiva, så i mine øyne har du fremdeles standard mapping i
    ECM
    'n.
    Jeg ville som sagt ha lagt tilbake standard programvare og sjekket tilstanden.
    Går bilen som den skal da (0-100/13sek eller annen måling) så vet du at
    MAF
    og annet er ok opp til det nivået iallfall.

    Og da er det lett å se om
    MAF
    'en er lineær i forhold til turtall/effekt videre oppover med trim, siden du kan sjekke tall for hvor mange gram/sek den gir opp til "126hk".

    Og det skyvet motoren gir som maks rundt 3000-3500rpm med standard map, det bør du ha rundt 1000rpm tidligere med trim-map. (med fortsatt kraftig økning oppover sammen med turtallet om alt var ok selvfølgelig)
    Du burde merke klar forskjell med/uten trim opp til 2000-2500rpm, selv om
    MAF
    eventuelt går av hengslene når gjennomstrømmingen blir større en ved standard map.

    Men det skader neppe med en ny/brukt
    MAF
    , såfremt du holder deg til Bosch, og styrer unna andre produsenter.

    Lurer dere på om luft og drivstofftilførsel i det hele tatt klarer å henge med på mere effekt, er det jo mulig å høre rundt om noen har en fjusk-trimboks, og gjøre en kjapp test.
    (anbefaler ikke å bruke det fast, men veldig kjapt gjort å ta en test da, og de klarer vel å få ut rundt 160-170hk og bortimot 370-390Nm på det beste med din motor)

  7. Takk kristolz takket for denne posten
  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Aha - det var oppklarende!

    Bilen er 07, og har kjørt 188 000, så regner ikke med at den er helt 100% som ny, til tross for forsøk på å holde den frisk. (Kjøpte den for et par år siden - aner ikke hva som er gjort / ikke gjort før, annet enn at den har full servicebok).

    Det høres ut som å gå tilbake til standard-map er det beste alternativet for å finne ut av dette.
    VIDA
    gir feilmeldingen "
    ECM
    -7700 Engine Control Module (
    ECM
    ) - Incorrect check sum " etter at tuning ble lagt inn, så noe i EEPROM-en i
    ECM
    må ha endret seg, men det kan hende det er noe annet..

    Ser også at den gir
    ECM
    -580F og
    ECM
    -586F feilkoder. Klarer ikke helt finne ut hva de egentlig betyr, annet enn at det ser ut som
    CEM
    og
    ECM
    ikke er helt enige om checksums. Kan dette være programvareoppdatering / feil software i bilen, eller er det bare gammel
    VIDA
    som ikke skjønner "nyere" programvare?

    Mulig jeg burde hatt bilen en tur hos merkeverksted, for å få lagt inn grunnprogramvaren på nytt. Det kan jo ikke utelukkes at noen har tuklet med den før min tid, og at dette lager nye problemer.

  9. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Update: testet ny
    MAF
    i dag. Vasket for sikkerhets skyld trykksensor post IC også mens jeg var nedi der. Resultat: akkurat det samme. Bilen går heftig til den når ca 290NM (i Vida), og holder seg der helt til rødlinja. Må være en software limit som enda sitter igjen i mappingen...

    Et annet spørsmål, til dere bevandret i chipping: er det vanlig å «jukse» til checksum, slik at
    ECM
    ikke rapporterer bad checksum på et uoriginalt MAP? Ser på div WinOLS etc sider at de nyere utgavene av programmene tydeligvis klarer lure til dette på noen måte? Har ingen stor betydning på en så gammel bil (har tenkt kjøre servicer selv.. ), men undres likevel..

  10. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Tror jeg ville tatt og prøvd og få noen andre til og chippe denne for deg, da han tydeligvis har noe problemer med sitt software, om bilen går klokke reint med orginal programvare så er det ufattelig tvilsomt at det er noe gale med bilen i seg selv. Men ta og kontroller at MAP sensoren / sitter i intercooler) har ca samme trykk som atmosfere trykket i
    ECM
    med tenning i hakk 2 og motor avskrudd , dette kan kontrolleres med Vida ( mulig det kan kontrolleres med andre testere ) men i gjenn, har ikke vært mye feil på LMM eller MAP sensor på disse motorene, var med MAP sensorer som gikk fyken på euro 5 motorene.
    Sist endret av René Fredriksen; 03/06/20 kl 17:40
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  11. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Takk René!

    Godt tips! Jeg sjekket
    ECM
    -Atmospheric Pressure, og
    ECM
    -Intake manifold pressure. I skrivende stund er trykket 978 hPa registrert som atmosfærisk trykk (standard er vel 1013 hPa ved 0 M.O.H), og i manifoldet er det registrert 970 hPa. Det er en differanse på 8 hPa. Regner med det er innenfor feilmarginer?

    Regner med at manifold pressure kommer fra MAP sensoren? Er vel forkortelse for Manifold Air Pressure..?

  12. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Ang å få noen andre til å tune: har allerede betalt 5500kr for dette, så det fordrer at jeg får tilbake pengene.. Kommer til å kreve det dersom dette ikke blir løst. Litt usikker på hvilken software som ble brukt til å endre MAP-et, men tror første runde var i WinOLS og den andre i
    ECM
    Titanium tror jeg. Burde være mulig å gjøre i disse skulle en tro..

    (har lest meg litt opp på dette, og det virker mer overkommelig å gjøre selv / få hjelp på internett, gitt at man har Kess eller tilsvarende til å lese/skrive EEPROMer med. Men..har for mye annet å drive med, så det blir vel med tanken..)

  13. #11
    Registrerte brukere morpheusbd sin avatar
    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    253
    Antall takk

    Standard

    Jeg fikk tuna min 2.4d 126hk i fjord til 185hk og 400nm. merka veldig stor forskjell. vil tune opp til 225hk med tiden
    Volvo v70 2.4d 08 mod http://forum.vccn.no/showthread.php?...bd-08-v70-2-4d
    Volvo s60 d5 02 mod --- solgt
    volvo v70 2.5 Tdi 98 mod --- solgt
    volvo 850 2.0t (lt)stv 96 mod --- solgt

  14. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Kool! Manuell? Hvordan har clutchen takla det..?

  15. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Endelig! Nå er bilen i orden!

    Var en torque-limiter som satt igjen. Fikk fjernet den, og poff: nå drar det som bare rakkern!

    Leste av noe rundt 490NM i Vida ved full gass i tredjegir, så der var en markant forbedring!

    Clutchen holder fint og gitt... Aner ikke hvor mange hester det ble, men kunne fått et enda mer aggressivt MAP. Tror dette holder lenge i familietralla, med to unger i baksetet.

    Takk for all hjelp og svar

  16. #14
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Bare dragster-hjulene som mangler nå
    Gratulerer med friske hester under panseret!

    EDIT: Torque limiter?
    Trodde den kun var aktiv på de 2 laveste girene...? (for å spare drivaksler og girkasse)
    Men det spiller vel liten rolle når det høres ut til at bilen er friskmeldt
    Sist endret av jiha1968; 13/06/20 kl 18:22

  17. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    [QUOTE=EDIT: Torque limiter?
    Trodde den kun var aktiv på de 2 laveste girene...? (for å spare drivaksler og girkasse)
    Men det spiller vel liten rolle når det høres ut til at bilen er friskmeldt[/QUOTE]

    Det vet jeg ikke, men den ville ikke over ca 290NM uansett gir før, nå drar den skikkelig godt på alle girene. Litt vanskelig å gjøre en skikkelig torque-måling i
    VIDA
    , da "torque from engine" parameteren smeller opp i +6500NM når man clutcher/slipper gassen..
    V70 2.4D 124 HK 2007 190 000km.
    Batteritralle - E-Golf 2016

  18. #16
    Registrerte brukere morpheusbd sin avatar
    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    253
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kristolz Vis post
    Kool! Manuell? Hvordan har clutchen takla det..?
    clutch på bilen er bytta så det klarte den fint
    Volvo v70 2.4d 08 mod http://forum.vccn.no/showthread.php?...bd-08-v70-2-4d
    Volvo s60 d5 02 mod --- solgt
    volvo v70 2.5 Tdi 98 mod --- solgt
    volvo 850 2.0t (lt)stv 96 mod --- solgt

Lignende tråder

  1. 2.4d, Euro4 - moderat oljeforbruk. Mulig å fikse enkelt?
    By Svirre in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 01/02/16, 19:57
  2. 1.6d slapp under 2000 rpm
    By vålvo in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 4
    Siste post: 27/12/14, 15:39
  3. V70 D5 '03 slapp bremsepedal
    By xxhyp0crisyxx in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 31
    Siste post: 16/12/14, 23:57

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •