Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  21
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 50

Tråd: Lite varme i varmeapparat

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2019
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard Lite varme i varmeapparat

    Hei jeg har en xc70 d5 163 hk 2010. Problemet er at det kommer for lite varme i varmeapparatet . .når jeg bruker diselvarmer når det er kaldt så blir bilen varm. Når bilen er varm og varmeapparatet på full varme men det kommer ikke full varme,så vidt vidt det kommer litt lunket luft. Er det noen som kan hjelpe meg å forstå hva som er galt??? Varmeapperatregister??? Hilsen per kr

  2. #2
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Percha Vis post
    Hei jeg har en xc70 d5 163 hk 2010. Problemet er at det kommer for lite varme i varmeapparatet . .når jeg bruker diselvarmer når det er kaldt så blir bilen varm. Når bilen er varm og varmeapparatet på full varme men det kommer ikke full varme,så vidt vidt det kommer litt lunket luft. Er det noen som kan hjelpe meg å forstå hva som er galt??? Varmeapperatregister??? Hilsen per kr
    Ville nesten tippet tett register. Har du kjent etter temperatur på rør ut fra register?

  3. Takk Percha takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Nja, burde ikke hatt noe særlig varme i kupéen med dieselvarmer om registeret var tett.
    (Om jeg har forstått det rett med at "Percha" klarer å få god varme i bilen under kjøring, så lenge dieselvarmeren brukes)

    I og med at Volvo syntes det var en god ide å ikke vise temperatur på kjølevæsken i
    DIM
    (uten tilleggsutstyr), så vil jeg tro at sjansen er stor for at termostaten står åpen/åpner for tidlig, slik at kjølevæsken ikke blir varm nok til å gi noe futt i varmeapparatet uten hjelp av dieselvarmeren.

    Få målt temperaturen på kjølevæsken ved normal kjøring uten dieselvarmer, med passende diagnoseutstyr. (selv en simpel Kina Bluetooth
    OBDII
    -modul klarer den jobben, eller i verste fall: teip fast et steketermometer på øvre kjøleslange til radiator)
    Skulle kjølevæsken mot all formodning ha normal temp, burde problemet være dårlig sirkulasjon, når dieselvarmerens pumpe ikke sørger for dette.
    Sist endret av jiha1968; 24/05/20 kl 23:27

  5. Takk Thorvaldsen takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2020
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Hei! Jeg har akkurat samme problem med min V70 III D5 fra 2008. Ikke nok varme når den står på temperatur Hi Hi. Jeg har en kina bluetooth obdII. Skal jeg sjekke temperaturen på kjølevæsken når motorn er varm? Dette er for å sjekke om termostaten er bra eller dårlig?

  7. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Ja, sjekk gjerne kjølevæske-temp (for å sjekke om termostaten fungerer) ,
    og sjekk om dieselvarmeren går ved utetemp under 5+ og kald motor.
    (om din bil har Webasto, så vil den ofte både høres og luktes)
    Sist endret av jiha1968; 14/12/20 kl 18:14

  8. Takk Isbjørnen takket for denne posten
  9. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2020
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Jeg har diselvarmere og den fungerer som den skal når det er kaldt ute...det høres og luktes.
    Når jeg sjekker kjølevæsketempen når motorn er varm...hvis kjølevæsketempen er normal er det da varmeregistret som er dårlig (tett) eller termostaten som er gåen?

  10. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Hvis termostaten er defekt, vil den som regel stå åpen, slik at motoren blir aldri blir skikkelig varm, og webastoen går tilnærmet konstant.
    Eller så står den stengt, slik at motoren oppnår arbeidstemp. som vanlig, med bra varme i varmeapparatet, men motoren koker over/varsler høy temp etter hvert.

    Når det ikke blir varme i kupèen selv om kjølevæsken har god temp, og bilen ikke koker/varsler høy temp,
    så bør det enten være feil med styring av begge temp-spjeld i varmeapparatet, eller mer sannsynlig defekt varmeregister.
    (mer sannsynlig med lekkasje mellom tur-retur på registret enn at det er gjengrodd)
    Test gjerne varmeapparatet uten at Aircon står på, slik at det ikke overkjøler pga en eventuell feil i fordamper-tempsensor

  11. Takk Isbjørnen takket for denne posten
  12. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2020
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Har hatt bilen i to måneder og kjørt to langturer allerede. Motor overkoker ikke og får ikke varsel på dashbordet. Når jeg endrer fra kaldt til varm og så hører man spjeldet som åpner/lukker seg som den skal. Og hastigheten på kupevifta fungerer også. AC prøvde jeg for ett par dager siden og det blåser skikkelig kaldt. Er det lurt kanskje prøve å rense kun varmeregistret med radiatorrens først for å se om den blir bedre, før man bytter ut den med en ny eventuelt??
    Sist endret av Isbjørnen; 14/12/20 kl 19:50

  13. #9
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Sjekk kjølevæsketemp før du fortsetter, jeg tviler på at det er noe galt med varmeapparatregistret.

    Og så kan du støvsuge litt i åpningen til kupétemp.sensoren i midtkonsollen...

    Men om jeg skulle ta feil, så bør du heller organisere deg med en større balje, slanger, en god pumpe og kokende varmt vann,
    (eventuelt varmeelement) for å kunne pumpe varm rensevæske begge veier gjennom registret, og uansett om du velger kaustisk soda, oppvaskmaskintabletter, eller radiatorrens så bruk verneutstyr...

    Og når du eventuelt skal bytte termostat (31293699) , kan du prise deg lykkelig over at du ikke har nyere bil,
    for på 2010+ kan den beskrives som termostaten fra H*lv*te, noe jeg regner med at TS ( Percha ) har fått erfare nå
    Sist endret av jiha1968; 14/12/20 kl 20:57

  14. Takk Isbjørnen takket for denne posten
  15. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2020
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Takk for info. I dag skal jeg starte sjekke kjølevæsketempen, og se hva den sier. Men hvor finner jeg den sensorn i midtkonsollet? Har googlet men finner ikke noe om hvor den er inne i bilen.

  16. #11
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Se rett nedenfor høyre tempratur-regulering, der er det en liten grill... (ikke pirk inni rillene, bruk støvsuger, eller trykkluft med forsiktighet)

  17. Takk Isbjørnen takket for denne posten
  18. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2020
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Har dessverre ikke fått sjekket kjølevæsketempen da min kina obd2 er defekt :( Men får fortsatt ikke noe varsel på dashbordet om att motorn er varm. Men hvis det er lekkasje mellom tur-retur på registret, bør ikke nivået på kjølevæsketanken gå ned?
    Hvor i motorn sitter termostaten? Vansklig komme til den og bytte den?
    Har forresten støvsugd åpningen til kupétemp.sensoren i midtkonsollen.

  19. #13
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Det normale er at termostaten blir stående åpen ved feil, og eneste måten du får noe varme i kupe på, er å stå i ro med dieselvarmeren påslått og avstengt motor (eller tomgang i beste fall)

    Det kan bli liggende en skjult feilmelding på at motoren ikke oppnår driftstemp. innen normal tid.

    Lekkasjen vi snakker om er en "kortslutning" mellom inn og utløp på radiatoren i varmeapparatet, der vannet tar snarveien... Tror dette er sjelden på din bilmodell.

    Termostathuset ser du der øvre kjølevannslange kommer ut fra motor, etter å ha løftet på pyntedekslet over motor.

  20. Takk Isbjørnen takket for denne posten
  21. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2020
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Takk for info. Så du tror det er mest sannsynlig det er termostaten som er defekt. Er det vanskelig skifte termostat akkurat på denne bilen? Eller må den inn på verksted?

    Skrulokket til kjølevæsketanken, når man åpner den forsiktig så skal det komme ut luft da det er mye trykk i systemet ikke sant. Men på min så kommer det veldig lite luft etter ett kjøretur. Har det noe å si?
    Sist endret av Isbjørnen; 17/12/20 kl 20:34

  22. #15
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Før du begynner å tenke på reparasjon, så skal du måle vann-temp
    og er den så kjølig som jeg tror, så kan du løfte på panseret og se litt på saken for å planlegge fremgangsmåte.

    Så lenge man har både store og små Torx, koppnøkler, normalt håndverktøy, en balje og litt glykol,
    burde dette være gjennomførbart for en som f.eks synes det er greit å skifte bremseklosser og skiver selv.

    Er det første gang man skal til med å skru noe mer enn hjulbolter, så anbefaler jeg å finne en kompis som kan bistå litt.
    Men noen trenger jo å bruke tiden sin til andre ting, som f.eks sjekke opp resepsjonisten på verkstedet,
    terge opp nybilselgeren til en prøvetur i det dyreste gliset , eller rett og slett skifte bleier på minstemann hjemme...

  23. Takk Isbjørnen takket for denne posten
  24. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2020
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Vanntempen....du mener kjølevæsketempen ikke sant?
    Skal kjøpe en obd2 i morgen hvis jeg rekker for å måle tempen på motorn til helgen.

  25. #17
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Fremdeles kjølevæsketemperaturen vi venter på ja, jeg var nok noe upresis med kun å nevnte den ene bestanddelen i kjølevæsken

    Det at du ikke har noe særlig trykk i ekspansjonstanken er et greit tegn på åpen/defekt termostat. (når bilen ikke har noen andre symptomer enn manglende temp)

    Men til vanlig åpner vi ikke lokket til eksp.tanken på en bil med varm motor, vi klemmer heller på radiatorslangen, for å unngå å slippe ut trykket og risikere koking. (i ditt tilfelle var vel ikke faren for koking så stor )
    Sist endret av jiha1968; 17/12/20 kl 22:14

  26. Takk Isbjørnen takket for denne posten
  27. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2020
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Ikke sant
    Vel...skal forsøke få tak i obd2 og måle tempen på bilen. Så får jeg återkomme med testresultatet i løpet av helgen

  28. #19
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Du kan egentlig drite i å måle temperaturen på motoren. Det er ein enkel test for detta.

    Start ein morgon med å trykke lett sammen eine slangen til radiatoren - gjenta eit par gongar i sekundet, det skal kome ein svak metallisk lyd frå termostathuset for å indikere at termostaten er lukka. Start med kald motor og varme til kupeen på fullt. Køyr 5km og stopp og kjenn etter på radiatoren eller slangane til radiatoren. Både radiatoren og slangane skal vere tilnærma lik utetemperaturen, litt lunka heilt inne ved motoren er OK. Om du greier å kjenne på slangane til varmeapparatet på denne modellen så skal desse uansett vere varmare enn radiatoren.

    La motoren gå på tomgang nokre minutt, dersom radiatoren og slangane blir 'varme' er det åpenbart tegn på defekt termostat.

    Det er ikkje alt ein treng avansert diagnoseutstyr til.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  29. Takk Isbjørnen takket for denne posten
  30. #20
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    tja, eller hvis man først skal gjøre det enkelt:

    klemme* igjen øvre radiatorslange, og kjør en tur...

    (anbefaler å fjerne avklemmingen når det kommer normal varme fra varmeapparatet eller senest ved varsel om høy kjølevæsketemp)


    *alt fra en pølseklype med hyssing, til avklemmings-tang
    Sist endret av jiha1968; 19/12/20 kl 00:59

  31. Takk Isbjørnen takket for denne posten
  32. #21
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    https://www.biltema.no/redirect/prod.../nb/2000031974

    Må riktignok gå til innkjøp av noko slikt, men desse er uansett kjekke å ha.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  33. Takk Isbjørnen takket for denne posten
  34. #22
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    hmm, det der blir nok for avansert siden jeg er i flisespikkemodus, så holder det med et par spisepinner, pølseklype eller en bjørkekvist, og litt hyssing eller skoreim i verste fall
    Neida, de tengene er kjekke å ha ja

  35. Takk Isbjørnen takket for denne posten
  36. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2020
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Hei og takk for svar Det vi (dere) mistenker er att termostaten er fast i åpen posisjon hele tiden, som gjør att jeg ikke får nok varme inne i kupeen ikke sant. Om jeg har forstått dette riktig, når jeg skal teste å klemme igjen slangen som går mellom termostathuset og radiatorn så tilsvarer det "lukket termostat" og da skal jeg få onklig varme inne i kupeen. Får jeg onklig varme med denne prosedyren så har vi fått det bekreftet att termostaten er defekt i åpen posisjon. Har jeg forstått det riktig?

    For ett par dager siden etter en liten kjøretur på 20 min så kjente jeg på slangen som går mellom termostathuset og radiatorn, den var skikkelig varm
    Sist endret av Isbjørnen; 20/12/20 kl 09:54

  37. #24
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Det er helt riktig, og velg en kjørerute der du har mulighet til å gjøre "nødstopp" for å slippe opp avklemmingen , når det enten kommer normal varme fra varmeapparatet, eller senest når du får varsel om høy motortemp.

  38. Takk Isbjørnen takket for denne posten
  39. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2020
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Nå sjekker jeg kjølevæsketempen etter hatt motorn igang i 90 minutter og tempen er på 67 grader. Slangen mellom termostathuset og radiatorn er veldig varmt. Skal det være 67grader??
    Sist endret av Isbjørnen; 21/12/20 kl 11:56

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. lite futt i varmeapparat i V70 2.4d 2009mod
    By Jack89 in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 13
    Siste post: 08/11/14, 21:11
  2. Lite varme fra varmeapparat
    By Joppe in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 30
    Siste post: 02/07/13, 07:05
  3. Svar: 26
    Siste post: 20/11/12, 12:08
  4. varmeapparat 850, dårlig varme.
    By VolvoR-Sport in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 19/12/11, 21:20
  5. 05 XC90 - Varmeapparat gir ujevn varme på h/v side
    By thomas01 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 03/01/11, 14:34

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •