Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  21
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 50 av 50

Tråd: Lite varme i varmeapparat

  1. #26
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Isbjørnen Vis post
    Nå sjekker jeg kjølevæsketempen etter hatt motorn igang i 90 minutter og tempen er på 67 grader. Slangen mellom termostathuset og radiatorn er veldig varmt.
    Defekt termostat.

    Den skal normalt ikkje begynne å åpne før ein plass rundt 80 grader, 67 er i alle fall aaalt for tidleg (då står termostaten åpen samtidig som webasto kjører på maks effekt. Snakk om å fyre for kråkene...)
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  2. Takk Isbjørnen takket for denne posten
  3. #27
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Bytt termostat(hus)

    EDIT: fikk ikke med meg at locked allerede hadde svart
    Sist endret av jiha1968; 20/12/20 kl 21:30

  4. Takk Isbjørnen takket for denne posten
  5. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2020
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar. Da bestiller jeg en ny termostathus og lite kjølevæske. Det ser ikke ut att det skal være vanskelig bytte det selv

    Er det vanskelig? Må tømme litt på kjølevæska før jeg demonterer termostathuset ikke sant? Ser ut som den sitter med kun to skruer.

    https://www.skruvat.no/Termostat-kjo...el-
    P1
    0150.aspx
    Sist endret av Isbjørnen; 22/12/20 kl 09:58

  6. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2020
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Da er termostaten bestilt og er på vei med posten. Er det vanskelig skifte t.huset? Noe tips på hva jeg må tenke før og etter skifting av t.hus? God Jul forresten til alle

  7. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2020
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Nå har jeg fått hjem t.huset
    Går det greit med blå frostvæske fra Biltema? Passer den til min volvo?
    Finner ikke noe info i min instruksjonboka.
    Sist endret av Isbjørnen; 28/12/20 kl 18:49

  8. #31
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Nja, tror ikke Biltema har spesifisert hva den blå inneholder,
    og du trenger en som ikke inneholder noe nevneverdig av nitritt, amin., fosfat, silikat** eller borat.
    Så sannsynligvis er den røde fra Biltema et bedre valg. (farge på glykol sier ingen ting, den er egentlig fargeløs)

    Men tar jeg ikke feil så benytter Volvo (sammen med Mercedes, BMW, VAG, og Ford ja) en såkalt HOAT-spesifisert kjølevæske,
    og et godt valg kan være "Valvoline's Multi Vehicle Coolant" som er såkalt universal HOAT, om du ikke får tak i original eliksir fra Volvo, selv om den også kan ha annen farge enn din...
    (Volvo er iallfall nevnt på baksiden av Valvoline-kanna)

    Og skal du tilsette vann, ikke bruk springvann, kjøp destillert vann, f.eks batterivann fra BT.

    Alternativt, filtrer avtappet kjølevæske for gjenbruk.


    ** litt usikker på Silikat-innholdet, mener å ha lest at Volvos blågrønne kjølevæske G48 er en HOAT-væske med silikat-innhold, men uten nitritt, amin., fosfat og borat. Men så ser det ut til at BASF Glysantin hevder den er en PSi-OAT som f.eks G64 fra BASF/Glysantin som er lysegrønn utblandet, men som sagt så er det ikke fargen som er det interessante, men innholdet. (Ny kjølevæske kjøpt hos Volvo er Glysantin G64)
    Sist endret av jiha1968; 21/12/22 kl 13:38

  9. Takk Isbjørnen takket for denne posten
  10. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2020
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar. Men først må kjølevæsken tappes før ny t.hus installeres. Hvor sitter tappekranen?

  11. #33
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Isbjørnen Vis post
    Takk for svar. Men først må kjølevæsken tappes før ny t.hus installeres. Hvor sitter tappekranen?
    Tidlegare var det dreneringsskrue i bunn av radiatoren på førarsida samt eit tappepunkt på røret bak motoren inn på vasspumpa. Like over drivakslingen. Usikker på om desse plassane er med fortsatt.

    Termostaten står høgt, så det er ikkje mykje vatn du treng å tappe av. Om du vaskar motorrommet før du begynne kan du egentlig berre samle opp det som renne ned og filtrere det gjennom eit kaffifilter.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  12. Takk Isbjørnen takket for denne posten
  13. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2020
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Skjønner skjønner Har sjekket i ekspansjontanken og den har blå frostvæske. Er det da standard blå frostvæske etylenbasert?

  14. #35
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Den er sannsynligvis etylenbasert, men kun den som fylte på væsken kan vite hvilken type etylen-glykol det er.
    Fargen forteller absolutt ingen ting om hvilken type glykol det er.

    Så lenge du ikke er sikker på hvilken type glykol bilen har nå,
    følg mitt alternative råd (og "locked" sitt) om å ta vare på avtappet kjølevæske, for deretter å filtrere den for gjenbruk.
    Skulle du mangle en desiliter pga søl, så kan du erstatte det med en skvett destillert vann uten at blandingsforholdet tar særlig notis av det.

    Eller benytt sjansen til å bytte all kjølevæske etter nøye gjennomspyling med vann for å unngå komplikasjoner med blanding av "feil" glykol.

    Og vill du ikke ta noen av forslagene over, bland gammel og ny glykol i en gammel kasserolle, eller gjennomsiktig flaske (ingen av dem skal noensinne brukes til mat/drikke etterpå) , og la den stå noen dager for å se om det skjer noen interessante kjemiske reaksjoner. (klumping/utfall)
    Sist endret av jiha1968; 30/12/20 kl 01:14

  15. #36
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Som nevnt over, skift gjerne all kjølevæska.

    Kjølevæske har begrensa levetid (2-5å, avhengig av type og motor). Eg pleier aldri å skifte på intervall, men skiftar gjerne om eg må skifte ex. termostat, radiator, vasspumpe/reg.reim osv.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  16. #37
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Og etter å ha surret litt rundt på nett dukket Peak Global Life Time Antifreeze & Coolant opp,
    som et interessant alternativ for den som står i lignende situasjon som TS.

    Sakset fra bcb.no :
    Peak Global Life Time Antifreeze & Coolant passer til alle bilmerker,
    og den kan fylles på [top-off] uten å endre fargen på kjølevæsken i det aktuelle kjøretøyet.
    Motvirker effektivt galviske strømmer.
    Uansett om kjøretøyet er orginalfyllt med blå, grønn, oransje, gul eller rød kjølevæske så kan Peak brukes både til å toppfylle eller byttes ut helt.
    Når kjølevæsken helt og holdent byttes ut til Peak Global Life Time holder den hele kjølesystemets livstid uten bytte.
    Sist endret av jiha1968; 30/12/20 kl 13:00

  17. Takk locked, Isbjørnen takket for denne posten
  18. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2020
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Har nå fått byttet termostathus. Men på vei hjem i går så fikk jeg varsel att motoren var for varm att jeg må senke hastigheten. Straks etterpå det fikk jeg rød varsel att det var for høy temp og må stanse bilen. Sjekket da nivåen i ekspansjontanken og glykolen var på maks. I dag morges før jeg startet bilen hadde jeg varsel om lavt nivå av kjølevæske, den var under minimum streket. Fylt da opp til maks igjen. Tok en kjøretur igjen, etter 20 minutter fikk jeg samme problem, for høy temperatur. Kjølevæske nivået er fortsatt på maks. Er det trolig fortsatt luft i systemet som gjør att jeg får varsel?? Eller er det noe annet??

  19. #39
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Isbjørnen Vis post
    Har nå fått byttet termostathus. Men på vei hjem i går så fikk jeg varsel att motoren var for varm att jeg må senke hastigheten. Straks etterpå det fikk jeg rød varsel att det var for høy temp og må stanse bilen. Sjekket da nivåen i ekspansjontanken og glykolen var på maks. I dag morges før jeg startet bilen hadde jeg varsel om lavt nivå av kjølevæske, den var under minimum streket. Fylt da opp til maks igjen. Tok en kjøretur igjen, etter 20 minutter fikk jeg samme problem, for høy temperatur. Kjølevæske nivået er fortsatt på maks. Er det trolig fortsatt luft i systemet som gjør att jeg får varsel?? Eller er det noe annet??
    Sjekk temperaturen på motoren og at når den nærmar seg 90 grader skal slangen til radiatoren vere veldig varm. Det er ikkje umulig at den nye termostaten er defekt, eg fekk ein hos BMW i vinter som stod fullt åpen heile tida (evt. at dei gløymde å montere termostaten på verkstedet.....)
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  20. #40
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Satser på luft i kjølesystemet, burde komme seg etter noen oppvarminger og nedkjølinger,
    hvis ikke så bør kjølesystemet vakuumiseres, eventuelt demontere og varme opp termostat i vannkjele for å sjekke funksjon.
    Temp.sensor ved termostaten kan også lage trøbbel på egen hånd, men da er vi tilbake til starten med å måle kjølevæsketemperatur...

  21. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2020
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Hei jeg har en V70 d5 163 hk 2009. Problemet er at det kommer for lite varme i varmeapparatet . Når jeg bruker diselvarmer når det er kaldt så blir bilen varm. Når bilen er varm og varmeapparatet på full varme men da kommer ikke full varme, så vidt lunket luft. Har sjekket temp på kjølevannet etter ca 15-20 min kjøring da er rundt 80-90 grader. Når man kjør rolig kommer det så vitt lunket luft, men så fort man gaser eller kjører litt mer aggressiv med gasspedalen og høyre turtall så kommer det varm luft. Men så fort du kjører normalt igjen kommer det lunket luft. Har tatt en radiatorrens men det hjulpet ikke. Dieselvarmeren fungerer bra ved bruk, får godt med varme inn i bilen. Hva kan der være for feil? Kan det være termostaten eller varmeregistret? Mvh A

  22. #42
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Hei, er dette samme bil som du spurte om tidligere i tråden, eller en annen?

    Hvis avlest kjølevæsketemp synker mye ved bruk av varmeapparatet, tilsier dette at motoren ikke produserer nok varme. (eller trøbbel med termostat)
    Hvis avlest kjølevæsketemp synker ved motorveikjøring og minimalt bruk av varmeapparatet (uten dieselvarmer) er termostaten trolig dårlig.

    En noenlunde moderne dieselmotor produserer ikke nok varme på kontinuerlig tomgang/lavt turtall/søndagskjøring til å holde varmen oppe i kupéen i skikkelig kaldt vær uten tilleggsvarme fra dieselvarmeren, i tillegg vil dieselvarmerens vannpumpe sirkulere vannet raskere i varmeapparatsløyfen, og gi generelt mer varme. (Det er mulig å lage en manuell styring av varmerens sirkulasjonspumpe for å bedre litt på varmen uten bruk av dieselvarmeren)

    Regner med at du leser av temperaturen via
    OBD
    /Diagnoseutstyr, har du sjekket at temperaturen er noenlunde i nærheten ved måling f.eks på øvre radiatorslange eller varmeapparatslangene?

    PS: hvis det er skikkelig kaldt ute i lengre tid, vurder en "radiatorgardin" for å redusere avkjøling av motor, men husk å slå av AirCon da. Vurder å gire manuelt for å holde turtallet oppe slik at kjølevæsken sirkulerer raskere i varmeapparatslyngen
    Sist endret av jiha1968; 22/12/22 kl 00:34

  23. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2020
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Hei! Nei ikka samme bil. Det er fars bil. Får inn kaldt eller knapt lunkent luft ved langkjøring på motorveien (har på full hadtighet på vifta og full varme innstilling, AC ikke på), da snakker vi 2 timers biltur. Jeg bruker diagnosemaskin for å lese av temp.

  24. #44
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Prøv å få målt virkelig temperatur på motorens øvre radiatorslange, og sammenlign den med "diagnose-temp" når motoren er varm/åpen termostat.
    (teip fast termometer/temp.sonde på slangen, og isoler målepunktet med å teipe fast en vott el.l. over temp-sonden)

    Om temperaturene er noenlunde like, sjekk temperatur på kjølevæsken under kjøring i motorveifart.
    D5'n klarer vanligvis å holde varmen (og termostaten) oppe på egen hånd under kjøring i god fart om ikke varmeapparatet er overanstrengt av streng kulde,
    men blir turtallet og motorbelastningen for lav (f.eks v/køkjøring), produserer den ikke nok varme, og i tillegg sirkulerer kjølevæsken så tregt at det ikke blir god varme i kupéen uten dieselvarmerens pumpe/tilskuddsvarme.

    Hvis dere forsøker å slå av kupéviften i et par-tre minutter ved varmkjørt motor når bilen er i fart, for så å starte vifta, kommer det skikkelig godt med varme et øyeblikk da, eller er det nesten like kald luft uansett? Samme sjekk kan gjerne utføres ved stillestående bil og varm motor.

    Sjekk av inn og utgående slange/kjølevæske-temp på varmeapparatslyngen er også interessant.
    Sist endret av jiha1968; 22/12/22 kl 11:10

  25. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2020
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen! Jeg har fortsatt ikke løst problemet med fars bil. Den har fått en ny termostathus og fortsatt ikke varme i kupen. Webasto er urkoblet pga den hadde lekkasje. Når jeg er på langkjøring så går kjølevæsken ned betydelig. Det lekker fra ekspansjonstanken når motorn er driftvarm. I tillegg så er den store kjølevannslangen som kommer ut fra termostathuset veldig varm og skikkelig hard. Mistenker da att det blir for mye trykk att det lekker da ut fra ekspansjonstanken? Kan årsaken være att varmeregistret/apparatet er tett og som samtidig gjør att jeg ikke får varme inne i kupen? Da det er tett ett sted blir det mye trykk som gjør att det begynner lekke kjølevæske fra alle slanger rundt om i motorn :(
    Sist endret av Isbjørnen; 10/10/23 kl 07:48

  26. #46
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Øvre radiatorslange skal bli hardere, og vanskelig å holde i ved driftsvarm motor. (kjølevæsken som går i slangen holder jo over 90'C, og har utvidet seg slik at trykket øker) Men det skal ikke være lekkasjer noe sted.
    Symptomene bilen har nå ligner på luft i kjølesystemet, luften har en tendens til å legge seg der det passer minst, f.eks i varmeapparatregisteret, men kan også vandre fra der den skapes/er til ekspansjonstanken slik at nivået faller, til det blir produsert mer luft.
    Spørsmålet er hvor den eventuelle luften kommer ifra, (hvis den kommer tilbake etter lufting) og den vanligste årsaken er ikke så morsom å tenke på. (toppakning)
    Men før alarmen går, så må det feilsøkes litt med å prøve å lufte ut varmeapparatregisteret og resten av kjølesystemet, gjerne få gjort en test etter forbrenningsgasser i kjølevæsken, men du kan begynne med noe så enkelt som å varme opp bilen med åpen topp på ekspansjonstanken og se etter om det kommer mange store luftbobler der, og om de ev. dufter eksos (svært usikker test, men...)
    Sist endret av jiha1968; 10/10/23 kl 10:44

  27. Takk Isbjørnen takket for denne posten
  28. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2020
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Hei! Takk for svar. Varme opp bilen med åpen topp/lokk på ekspansjonstanken. Er dette for å lufte ut varmeapparatregistret? Hvis det luft i varmeapparatet, kan det gjøre att jeg ikke får varme inn i kupén?
    Sist endret av Isbjørnen; 14/10/23 kl 12:47

  29. #48
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Formålet med å varme opp motoren med åpen topp/lokk på ekspansjonstanken er å hjelpe på utluftingen, og å se om det dannes nye luftbobler.
    Det må som regel godt med turtall til for å få skviset luften videre i systemet, og som regel må motoren være så varm at termostaten er åpen for å få mer sirkulasjon.
    Det kan også luftes på andre måter, f.eks med eventuelle lufteskruer eller løsning av kjølevannsslanger.
    Luft i varmeapparatregistret vil hindre kjølevæsken fra å gi varme der ja.

    Den som har byttet termostaten burde ha sørget for skikkelig utlufting av kjølesystemet og kontrollert varme fra varmeapparatet, det er standard prosedyre.
    Men hvis motoren lager luft i kjølesystemet på egen hånd så hjelper det ikke så mye... (det må sjekkes at det eventuelt er tilfelle)

  30. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2020
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen! Nå har jeg kjørt motoren varmt og med høy turtall for å få ut eventuelt luft i systemet. Dessverre så kommer det bobler i ekspansjonstanken. Er det mest sannsynlig da toppakingen som er gåen? Og det lekker kjølevæske et sted bak motoren, altså bak eller på siden av toppen. Kan man bruke kjølerreparasjonsvæske??
    Hvis det toppakinge som er gåen, kan det også gjøre at det ikke blir noe varme i kupén?

  31. #50
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Ja, som sagt så vil luftbobler i kjølevæsken gjerne samle seg i varmeapparatregisteret.
    Luften vil forhindre kjølevæsken å avgi varme der = kald luft fra varmeapparatet. (luftboblene antas å være eksos som lekker ut under høyt trykk fra forbrenningsrommet i en av sylindrene, mellom topp/toppakning/blokk og ut i kjølesystemet)

    Hvis det aldri blir slutt på luftboblene når motoren går, eventuelt kommer mer luft ved belastning av motor, så antar vi defekt toppakning dessverre.

    Siden dette er en kostbar feil å rette, så bør du få bekreftet antagelsene av kyndig tekniker. (verksted)

    Prøv derfor først å finne ut mer nøyaktig hvor det lekker ifra på baksiden av motoren, en kjølevæske-lekkasje kan suge inn luft når motoren kjølner, som kan bli til en og annen luftboble... (men det vil ikke produseres nye luftbobler før ved neste avkjøling)

    Tettemiddel er neppe noen suksess. (garantert ingen virkning hvis det er toppakningen som lekker fra en av sylindrene)
    Sist endret av jiha1968; 24/10/23 kl 17:57

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

  1. lite futt i varmeapparat i V70 2.4d 2009mod
    By Jack89 in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 13
    Siste post: 08/11/14, 21:11
  2. Lite varme fra varmeapparat
    By Joppe in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 30
    Siste post: 02/07/13, 07:05
  3. Svar: 26
    Siste post: 20/11/12, 12:08
  4. varmeapparat 850, dårlig varme.
    By VolvoR-Sport in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 19/12/11, 21:20
  5. 05 XC90 - Varmeapparat gir ujevn varme på h/v side
    By thomas01 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 03/01/11, 14:34

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •