Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: V70 III D4 div, småplukk

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mai 2020
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard V70 III D4 div, småplukk

    Hei godtfolk!

    Endt opp med en taxikjørt V70 D4 2015 modell, da jeg trengte litt familiebil med plass til vogn og bikkje som ikke blakket meg helt rett før barnefødsel. Skyhøy KM (448') men relativt velholdt. Motor skal være byttet på garanti på 160' KM men har enda tilgode å få det bekreftet av Frydenbø(forbanna GDPR - får jo ikke vite noe som helst lenger)

    Stort sett fornøyd KM tatt i betraktning men noen skavanker er det selvsagt etter så mange mil på hjula. Det er automatkasse på denne som jo er selvsagt et uromoment. Den girer stortsett greit men er litt sånn av og på i forhold til hvor mye rykk og napp det er. Noen dager er bedre enn andre virker det som. Ut i fra hva jeg kunne se i servicehistorikken(det lille jeg klarte å tyne ut av Frydenbø sålangt) har de kun tappet av kasse "skikkelig" 1 gang(logført 4l girolje på ordren), ellers har de stortsett etterfylt med 1l olje i ny og ne. Så vurderer å ta en full tap&fyll runde(tappe av, fylle på, kjøre rundt i en mnd, repeat) Har forstått at flushing på så høy KM er ikke å anbefale, kan vist gjøre vondt verre - selv har jeg ikke peil for har hatt lite med automatkasser å gjøre. Hva sier folk her? Skal være en AWTG-81SC på denne. Lurer også litt på hvilken olje som skal på den. Ser Frydenbø har brukt AISINWARNERAW1, mens på nettet ellers skriver folk at Aisin
    ATF
    med specs JWS 3309 funker. Står hos eurodel at denne skal kunne brukes(passer til girkassen ifølge prod.info ) - https://www.eurodel.no/transmisjonsolje-aisin-atf-92005. Men hva er riktig? Ingen diss av frydenbø, men ville ikke vært førstegangen de fylte på feil olje på en bil/kasse :d

    Ellers har jeg et veldig dumt spørsmål: registerreim eller kjede på denne? har søkt litt på google uten å bli direkte klokere. Frydenbø sa noe om at det var byttet regreim på den på 390' KM, men ifølge utskriften er det ikke tilfelle. Det ble byttet noen reimer på 240'K (VO 31480361 delenr i jobb-ordren) men så langt jeg kan se er ikke dette registerreim. Et sted mellom 0 og 448'KM må jo de ha byttet den mist 2 ganger tenker jeg(ifølge frydenbø er interval 160-180' km, noe som hørtes litt høyt ut for meg - hva sier folket). Om 390' KM stemmer - burde det gi meg 100'KM før neste interval.

    Lurer også på om noen har tips til hvorfor setebeltevarslere ikke funker for andre enn sjåfør? Er jo taxikjørt jævel, så ble nevnt av frydenbø at det KAN være det er lagt inn Nord-Amerikansk soft på denne for å slippe pipingen, men om jeg skal ha det bekreftet er det vær så god 1600,- +MVA for avlesing og evt reflashing med korrekt soft. Kan selvsagt være at sensorene i setene er døde pga 450' KM men da skulle vel sjåførens ihvertfall vært ferdig?

    3 dager etter kjøp begynte den å klage på at panseret er åpent - har fått ny panserlås, men lurer på om noen har tips til å få liv i den gamle sensoren eller om det er tapsprosjekt og det er bare å bite i sure eple og av med fronten for å bytte?

    Jau, ble en smørbrødliste her, så håper noen har noen gode svar

    //jadesoturi
    Sist endret av jadesoturi; 11/05/20 kl 01:19 Begrunnelse: glemte spm om girolje

  2. #2

    Medlem siden
    10. okt. 2014
    Sted
    Ulvik i Hardanger
    VCCN medlemsnummer
    1156
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Gratulerer med ny bil!
    Disse automatkassene er et gjengangertema og noe "rykk og napp" må man nok dessverre regne med. Søk litt rundt på forumet, så finner du mye informasjon. Stikkord er blant annet adapsjon, software, intern lekkasje og oljeskift/flush som du selv nevner.
    Disse 5-sylinder dieselmotorene er utstyrt med registerreim og to aggregatreimer, ytre og indre. En som går mellom veivaksling, servopumpe og generator, og en kort mellom servopumpe og AC-kompressor.
    Så vidt jeg vet skal registerreim og indre aggregatreim pluss strammehjul byttes ved 180' km og ytre aggregatreim ved 90' km. (Eventuelt etter ti år.) Sikkert lurt å ikke tyne intervallene max...
    Har selv hatt problemer med "Ã¥pent" panser, men kun i streng kulde.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mai 2020
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SwissArmy Vis post
    Gratulerer med ny bil!
    Disse automatkassene er et gjengangertema og noe "rykk og napp" må man nok dessverre regne med. Søk litt rundt på forumet, så finner du mye informasjon. Stikkord er blant annet adapsjon, software, intern lekkasje og oljeskift/flush som du selv nevner.
    Disse 5-sylinder dieselmotorene er utstyrt med registerreim og to aggregatreimer, ytre og indre. En som går mellom veivaksling, servopumpe og generator, og en kort mellom servopumpe og AC-kompressor.
    Så vidt jeg vet skal registerreim og indre aggregatreim pluss strammehjul byttes ved 180' km og ytre aggregatreim ved 90' km. (Eventuelt etter ti år.) Sikkert lurt å ikke tyne intervallene max...
    Har selv hatt problemer med "Ã¥pent" panser, men kun i streng kulde.
    Hei, og takk for svar!

    Takk for det! Ny for meg ihvertfall Dessverre ikke så ny som jeg skulle ønske(hadde lyst på en 2020 V60 T6 R-Design bare for å slippe noe skuring og verkstedsstyr med nyfødt når hun engang kommer om 3 mnd, men akk nei - ikke plass til både bikkje og barnevogn i denne, samt prisen er noe stramt til at fruen ville akseptert det:/)

    Og ja, litt rykk og napp er nok helt OK. Det er de store rykkene jeg er bekymret for. I høye hastigheter så girer den stortsett fint, men er helst 1-3 gir opp til 60km at jeg opplever mest mikmak. Har søkt en del og der virker som om Aisins
    ATF
    olje (JWS 3309 spec) som blant annet eurodel selger er det som brukes av folket her, men i manualen står AW1 - spørs om det er samme olje med ny branding eller om det er noe faktisk forskjell?

    Fikk nå kontakt med en hos Frydenbø verkstedet som har tatt alt av service på den, så han skulle sjekke om både motorbytte og når regreim faktisk var skiftet. Lettere motvillig dog, skjønner ikke at det skal være så vanskelig. De tjener nok ikke så mye penger på meg med service på den bilen fremover, ettersom det meste blir nok gjort selv, men skulle tro at kundebehandling generelt er noe de burde opprettholde om de vil jeg skal kjøpe noe nytt hos dem en gang. Håper bare jeg ikke må styre med regreim bytte i nærmeste fremtid - det ville vært uberkjipt siden jeg må alltid låne verksted, og det er ikke en jobb jeg får ferdig på en kveld :/ så flink til å skru er jeg

    Ang. motoren - det er vel 4-sylinder på denne? D4204T5 motor. Er det fortsatt 2 aggregat reim på den da?

    Skal bytte noe foringer bak snart på tidligere nevnt låneverksted, så tar nok panserlåsen da siden jeg først har fått skaffet ny. Fellesgarasje er litt stress å skru i og været her på vestlandet er ikke stabilt nok til at jeg gidder å styre med det under åpen himmel. hehe

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mai 2020
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    http://www.volvohowto.com/servicing-...-plan-2013-on/

    Fant denne her - her står det at regreim skal byttes på 240' KM? Er ikke det sinnsvakt høyt?

  5. #5
    Registrerte brukere Alfs80 sin avatar
    Medlem siden
    12. april 2011
    Sted
    osterøy
    VCCN medlemsnummer
    432
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Frydenbø bør man vel egentlig styre unna😎
    Lusken Har Vida/Dice om du trenger hjelp
    Volvo S80 D3 2012 summum
    2019 Fendt Brilliant 700 sga

  6. #6

    Medlem siden
    10. okt. 2014
    Sted
    Ulvik i Hardanger
    VCCN medlemsnummer
    1156
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Da var jeg nok for rask med mitt svar. Jeg tenkte på diesel rekkefemmer av samme type som jeg har i min 2015 XC70: D5244T17.
    Du har nok en såkalt VEA-motor, rekkefirer.
    240' km. hørtes mye ut ja!
    Lykke til med skruing og familieforøkelsen!

Lignende tråder

  1. Småplukk V70N
    By JonnaV70 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 8
    Siste post: 24/01/11, 20:48

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trÃ¥der
  • Du kan ikke svare pÃ¥ innlegg / trÃ¥der
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •