Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Lading/rekkevidde XC60 T8

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2018
    VCCN medlemsnummer
    2091
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard Lading/rekkevidde XC60 T8

    Har en XC60 T8 jeg hentet ut i Desember 2017. Rekkevidden på denne skal være 40 km i pure, med ca 5 km i "reserve", full rekkevidde inntil 45 km som de skrev den gang. I starten fikk jeg aldri ut mer enn 28-35 km og klagde litt på det, men dette var vinter og er vel normalt at man ikke oppnår full rekkevidde da. Sommeren 2018 kom og fremdeles ikke mer enn maks 35 km i pure, det manglet hele tiden 5-10 km til 40 km rekkevidde.

    Kontaktet Volvo og fikk lastet inn ny oppdatering. Vips fikk jeg endelig 40 km rekevidde i pure og 35 km i hybrid, slik det skal være normalt mao. Dette hadde jeg lenge (dog noe dårligere vinteren 2018/2019, men som sagt, normalt i kalde perioder). Tok service i Januar/Februar 2019 med nye oppdateringer, nå ble rekkevidden plutselig dårligere igjen. Klagde på rekkevidden i Mars ca og fikk beskjed om at det var noe problemer med de nye oppdateringene, noe med softwaren. I Mai var det inn igjen da det var kommet ny oppdatering. Nå ble rekkevidden enda dårligere. Kontaktet Volvo på nytt med beskjed om at de var klar over problemet og at flere kunder som var inne disse dagene meldte om det samme, dvs kortere rekkevidde. De ville ta kontakt når ny oppdatering var klar. Husker ikke om jeg var inne med bilen for ny oppdatering etter dette i 2019 men jeg tok uansett service i Januar 2020 med ny oppdatering. Nå ble det noe bedre, men ikke mye.

    De siste ukene med varmere vær har rekkevidden sakte men sikkert krabbet oppover, nå har jeg 31 km i hybrid og 36 km i pure. Dette er fast rekkevidde etter hver opplading pr i dag. Ikke lengre.

    Noen med lignende problemer med sine T8 biler? Hva er blitt gjort fra Volvo sin side? Og så er jeg interessert i hvilken rekkevidde dere har på bilene deres. Etter 2 år og 5 mnd er det ikke lange tiden jeg har hatt 40 km tilgjengelig. Når det gjelder de 5 km i reserve man liksom skal ha når batteriet er tomt så har jeg aldri kjørt mer enn noen få hundre meter før den går over på bensin.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Reserven er vel for å dekke 4hjulsdrift? Ikke for at du skal kjøre i pure?

    Og ang. rekkevidde, er det faktisk rekkevidde du får ut av bilen, eller er det hva måleren viser som er problemet her?

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2018
    VCCN medlemsnummer
    2091
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Blir usikker ang reserve når du skriver det slik, men Volvo oppga rekkevidde på inntil 45 km, der de siste 5 km er fra "reserven". Selger informerte det slik ihvertfall.

    Ang rekkevidde blir det begge deler. Kjører mye de samme strekningene på stort sett relativt flatt terreng og har rimelig kontroll på lengdene der. Kjører 31 km tur/retur ofte i forbindelse med trening til barna, da er det 5 km igjen på el, etter de siste 5 km går den så og si direkte på bensinmotor.

    Det samme skjedde tidligere ved enda dårligere rekkevidde. Hadde som maks 28 km en periode, da gikk den over på bensinmotor 1-2 km før jeg rakk hjem fra nevnte trening. Så virker som jeg får ut samme rekkevidde på bilen som det som vises i måleren.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Usikker på om jeg helt ser problemet her da, hybrid bruker vel samme målestandard som rene elbiler? Elrekkevidde vil jo alltid variere etter kjøreforholda (det gjør jo fossilt drivstoff og, men prosentvis vil det være mindre forskjeller siden man har større tank) og i 2017 var det vel nedc som var grunnlaget for rekkeviddeopplysninger. Finnes vel omtrent ikke et menneske på jord som har klart å oppnå de rekkeviddene det ble operert med da. Nå er det wltp som gjelder og de tallene er litt mer realistiske.

    Bilens oppgitte rekkevidde på måleren vil jo alltid være en kalkulering i forhold til tidligere bruk. (Gjelder jo uansett hvilken type drivstoff man har) Om den nulles ut vil vel også oppgitt rekkevidde bli mer lik den som er oppgitt fra fabrikk uten at bilen faktisk går lenger av den grunn. Det er jo bare at grunnlaget for utregningen blir dårligere.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2018
    VCCN medlemsnummer
    2091
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Ikke noe problem, jeg lurer bare litt på dette med rekkevidde og folks erfaringer. Men skjønner hvor du vil mtp variering etter kjøreforhold, kalkulering i forhold til tidligere forbruk osv. Pr i dag får jeg 31 km i hybrid og 36 i pure uansett kjøremønster og tidligere forbruk, og det er den faktiske rekkevidden jeg få ut av bilen også. Samme ser jeg når jeg fyller bensin, rekkevidden der er bestandig 620 km, igjen uavhengig av kjøremønster osv, og om den nulles ut. Tilsvarende erfaring hadde jeg den perioden den viste enda kortere rekkevidde på måleren.

    Når Volvo i tillegg bekrefter at de har problemer med software og rekkevidde, og det stemmer bra med min erfaring OG jeg har et relativt likt kjøremønster over lengre perioder, blir det mitt enkle ståsted. Men mulig jeg er helt på bærtur her og bør slå meg til ro med den rekkevidden bilen til enhver tid har.

    Mener det var NEDC som var målestandarden når jeg hentet ut bilen den gang, men i en test det året kom bilen 107% lengre enn oppgitt. Har også sett at flere har kjørt både 42 og 43 km med samme bil- og årsmodell.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    På eldrift vil jo ting som hjul ha mye å si for eksempel. Om tallene er laget med 17" 215 dekk mens bilen nå har 19" 245 dekk forsvinner kilometer ganske fort.
    Men som du sier, når selv nullstilling ikke gir deg de 45km som Volvo hevder vil jeg tro det ligger noe mer bak ja, enig i den.

  7. #7
    Registrerte brukere Runet sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2011
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Har en 2020 xc60t8.
    Jeg kjører ofte til gården/hytta som er 18,36 km unna. Dvs 36,72 km t/r. Jeg bor ved sjøen og gården ligger ved sjøen så høydemeter er lik null. Stort sett 80-sone.
    Er det kuldegrader så mangler det ca 1 km på rekkevidda på batteri. Er det så vidt over null så har jeg en km ekstra til overs. Er det pluss 10 eller mer så har jeg 4-6 km til overs.
    Har kjørt bilen snart 5000km og snitt bensinforbruk er under 0,4 l pr mil.
    Når det er sagt så driter jeg i pengene som går med til bensin, men det er litt moro å se hva den kan klare på strøm. Det å "slå rekorden" gjør at jeg kjører penere enn før, men aldri under fartsgrensa.
    99 Lotus Elise S1, 20 Volvo XC60 T8 R, 18 Alfa Romeo Giulia Super 2,2 diesel, 03 MB Sprinter bobil

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2018
    VCCN medlemsnummer
    2091
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Pengene til bensin har jeg redusert med ca 60% +/-. Min forrige 140 hk vw diesel brukte jeg ca 20-22000 kr pr år. Siden jeg hentet ut bilen i Desember -17 har dette ligget på 7-9000. Samme kjørelengde, dvs 15000. Driter ikke i pengene jeg bruker til bensin, kunne glatt gått lengre på el for min del, men som du sier så er det litt moro å se hvor langt den går på strøm, og at hybrid faktisk funker og har noe for seg. De 18 mila til hytta med fullastet bil med fire personer går aldri over 0,62, med rekord på 0,5 en gang (medvind, sola i ryggen og kjøttkaker til middag).

    Siden du har en 2020 så har den et kraftigere batteri enn min 2017 modell, oppgitt rekkevidde er oppptil 50 km i følge Volvo, dvs 5 km lengre enn min. De få periodene jeg har fått 40 km ved lading, og kjørt de 31 km t/r til trening som nevnt lengre oppe har jeg hatt 9-10 km til overs. Det lengste jeg har hørt om på el er en kar jeg følger på Insta, han klarte 43 km. Så Volvo har nok oppgitt rimelig nøyaktig rekkevidde i utgangspunktet, og jeg hadde sikkert vært fornøyd hvis softwaren var i orden og ga meg de 40 kilometra, men opptil 45 km har jeg dog aldri klart. Jeg kontakter Volvo til uka og hører om det foreligger noen nye oppdateringer som går på lading.

Lignende tråder

  1. Dårlig rekkevidde PCC fjernkontroll MY15 XC60
    By Tore in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 19
    Siste post: 25/12/19, 22:34
  2. Lading og rekkevidde T8
    By Eiko in forum XC40 / S90 / V90 / V90CC / XC90II
    Svar: 22
    Siste post: 07/03/18, 20:21
  3. Fjernstyrt sentrallås til '97 V70 - dårlig rekkevidde
    By Svirre in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 26
    Siste post: 24/02/13, 19:04
  4. Rekkevidde på V70 nøkler?
    By EncoreSpaceless in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 18
    Siste post: 16/04/12, 16:35

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •