Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: 940 som fusker og ryker svart

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2020
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Unhappy 940 som fusker og ryker svart

    Hei, har en 940 som jeg har satt på større turbo som fusker. jeg har bytta topp 531 satt på grønne r-dyser bensin regulator som står på
    3,8 bar, kjører på 1 bar trykk på turbo, har ikke bytta bensin pumpe, når jeg gir gass så begynner den å fuske å ryke svart når jeg kommer til ca 0,6 bar, gidder ikke å tråkke gassen i bånn mere før jeg får fiksa detta, er det bare å bytte pumpa med en som er sterkere? hvor mange bar eventuelt.
    takk for svar

  2. #2
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Har du byttet til 3" lmm og tilhørende chip? I såfall, er du sikker på chip'en er beregnet for 3.8bar bensintrykk og ikke 3?

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard



    Har sagt det før, men kan gjenta.
    LMM, Dyser og chip er en trio som MÅ väre tilpasset hverandre. Sammenligne med andre trioer enten det er ett musikkband, sport og spill eller hva som helst. De må passe sammen. Ta Northug eller Zlatan som eks. Førstnevnte kombo er mann, ski og staver. Bytt ut en av dem med noe annet og resultatet blir katastofe, mann, billige kina-skøyter og staver eller mann, ski og billjardkø.
    Zlatan med croggs og badeball. Eller tøffler og bowlingkule. Så idiotisk som disse eksemplene er, er det for meg å se på når undommen kjøper tilfeldig dritt fra tilfeldige steder og bare driter det sammen i en rue.
    Det KAN bare ALDRI og IKKE fungere på NOEN plan og resultatet MÅ bli dritt. Puh! Sånn! Nok om det.

    Tenk på det slik:
    Lmm gir ett signal til hjernen. I tillegg vet hjernen alltid motorturtallet til enhver tid, ikke sant? Disse to danner ett rutenett, ett map med en vannrett og en loddrett akse.
    Se for deg at chippet er som om du står fremfor en enorm skuffeseksjon med 14 skuffer vannrett og 20 skuffer loddrett. Oppi hver av skuffen ligger det to tall, ett som oppgir tenningstidspunktet og ett som oppgir hvor lenge strömpulsen som åpner bensindysene skal vare. Turtallet bestemmmer på vannrett akse og LMM på loddrett akse.

    La oss si at motoren går på 4000 o/min og du har full gass, men ikke ladetrykk.
    Pga at det er 4000 o/min så går sprutet bort til skuffe nr. 8 på den vannrette aksen og stopper der. Så bestemmer signalstyrken fra LMM at sprutet skal gå opp til skuffen i høyde nr. 10 og stoppe der.
    Så åpnes skuffen og sprutet gir det tenningstidspunktet og åpner dysen så lenge som det den som har mappet chippet har bestemt at det skal gjöre.

    Det er sånn det virker.

    Hvis man da bruker andre dyser og eller en annen LMM enn det chippet er satt opp til å fungere sammen med, så er det UMULIG at det blir riktig og at resultatet blir GODT fordi man får enten for mye eller for lite bensin.

    Hvis man bruker riktige dyser, men feil LMM i forhold til det chippet er satt opp til så går sprutet til feil "skuffe" i høyden og da blir selvsagt alt også FEIL.

    Gjentar, LMM, dyser og chip er en trio, ett team, som en velfungerende liten familie. Man kan ikke bytte ut familiemedlemmer med noe kinagreier eller andre tilfeldige "gode kjöp" ("my ass") som dukker opp for forvente suksess. Sånn er det bare.

  4. Takk the_bongo_bong takket for denne posten
  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2020
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    takk. skal sjekke det ut

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Värsågod.

    Ellers finnes det endel tips her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...ghlight=nochip

    Man kommer ett lite stykke vei med originale dyser, chip og LMM, oppgradert bensinpumpe, oppgradert strömforsyning og jording til den og noen andre tilleggslösninger.

Lignende tråder

  1. V50 2.0D går dårlig og ryker svart
    By Lynvinge in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 2
    Siste post: 18/05/17, 19:55
  2. B280E fusker og ryker. ..
    By Lasse B in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 20/10/14, 01:14
  3. Svar: 0
    Siste post: 22/08/12, 10:21
  4. 740tic motor fusker, tungstarta og ryker svart.
    By Rocket in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 16/11/11, 11:06
  5. Ryker svart!
    By J_R_M in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 17
    Siste post: 07/07/10, 11:17

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •