Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  39
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 70

Tråd: Effektmåling / Bremsepapirer 2020. G-måling / https://www.perfexpert-app.com/

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard Effektmåling / Bremsepapirer 2020. G-måling / https://www.perfexpert-app.com/

    Alternative lösninger til liten og ingen aktivitet og begrensede muligheter i 2020.

    Jeg vil oppfordre alle til å legge inn 1000 kg som vekt og fokusere på hjuleffekt og helst dreiemomentet i lb/ft og ikke svinghjulseffekt da denne kun er ett resultat av ett stort prosentvis tillegg.





    1. mann ute.

    Hvis alle bruker 1000 kg som vekt og lar andre kompenseringer väre urört, så blir alle resultatene både korrekte og lette å sammenligne.
    (På virkelig dyre og avanserte G-målere kan man ikke endre vekten fra 1000 kg.)

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Lastet ned den appen jeg fant.
    Har riktig nok bare tatt to drag.
    Og det var andre gir den tok utgangspunkt i, veit ikke om dette blir feil? Har lagt inn utvekslingsforhold osv da.

    Legger ved noen bilder, så er det opp til deg og bedømme.
    Angående luftmotstand, så er jeg ikke helt sikker på om det stemmer, da jeg kun har googlet det




    https://www.perfexpert-app.com/

    evt.

    Logdyno: https://play.google.com/store/apps/d....LogDyno&hl=en
    Sist endret av Batland; 05/09/21 kl 11:27

  2. Takk mafian takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    2. mann.

    Sitat Opprinnelig postet av Frank Egil Vis post

    For min del vart det appen Perf expert Har testa den siste 2 dagane på min 242 med trimmet B230 AT motor og har vært moro å kunne ta ut litt tall.
    Eg har køyrd draga på 2.gir då eg syns farten blir noko høg om eg skal dra ut 6000 rpm på 3 gir
    Merk: Desse tala er pr.tonn og med hjulspinn....


  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Dette var ein artig app

    Her er ein test til med 1,1 bar ladetrykk med B230AT motor.
    Vekta er innstilt på 1000 kg inkl førar og 1/2 tank bensin.





    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  5. Takk Batland takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    227 Nm og 160 hp på hjul pr. tonn med 1,1 BAR ladetrykk er riktig bra fra en AT-sats.
    Ser du på kurvene så er det lite areal mellom den blå og röde kurven til venstre for der hvor de krysser hverandre. Dette indikerer at du nok kan videreutvikle ladetrykkskurven.

    Hvis vi for underholdningens skyld sier at bilen din i testöyeblikket veide nöyaktig 1500 kg og at ladetrykket faktisk var nöyaktig 1,1 BAR på maks dreiemoment og på maks effekt, så kan vi se slik på saken:

    227 Nm x 1,5 tonn / 2,1 BAR MAP = 162 Nm fra den teoretiske sugemotoren som nok kan oppfattes som litt lavt. Imidlertid stemmer dette riktig godt da alle A motor produserer maks dreiemoment i nabolaget 3000 o/min og så avtar dreiemomentet med ökende turtall.
    160 Hp x 1,5 tonn / 2,1 BAR MAP = 114 hp fra den teoretiske sugemotoren. Dette stemmer jo riktig godt i forhold til de 110 - 112 hp som B230 motorene oppgis til å avgi, eller?
    Sist endret av Batland; 18/04/20 kl 21:38

  7. Takk Frank Egil takket for denne posten
  8. #5
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Hvordan vet denne app'en turtallet du har?
    Regner ikke med at du for koblet telefonen til disse gamle bilene?

  9. #6
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind G Vis post
    Hvordan vet denne app'en turtallet du har?
    Regner ikke med at du for koblet telefonen til disse gamle bilene?
    Jeg får
    Men nei. Regner med du fyller inn mest mulig kjent informasjon, spesielt om girutveksling, også bruker mobilen alle sine flotte sensorer til å måle og regne ut resten.

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind G Vis post
    Hvordan vet denne app'en turtallet du har?
    Regner ikke med at du for koblet telefonen til disse gamle bilene?
    Det blir lagt inn utveksling på 2. 3. Og 4 gir, itillegg til sluttutveksling. Då veit appen turtallet ut frå gastigheita på bilen.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  11. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. mai 2012
    Sted
    Overhalla
    VCCN medlemsnummer
    2772
    Innlegg
    186
    Antall takk

    Standard

    prøvde appen jeg ikveld, men fikk den ikke helt til og fungere idag, i 3'd gir så får jeg 80 hk og 197nm og da står det at jeg tar ett drag fra 2000rpm til 4600, men jeg drar til turtalls sperren, og når jeg prøver 2'd gir så får jeg bare opp at jeg bruker for kort tid, at draget på være på over 4 sec :/
    '87 744 Turbo mitt lille bruks bil prosjekt

  12. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Når vi G-måler med den gamle G-techen vår, så må sjåfören löse bilen ørlite hardere enn normalt og rolig og normalt öke farten til ca. 30 km/t. Deretter legger man inn 3. gear, gir full gass og drar til nesten turtallsperren.
    Med denne APPEN må man nok väre nöye med å legge inn korrekte gear og diff. utvekslinger og störrelse på hjulene enten det nå er höyde i tommer eller rulleomkrets i noe annet.

    Videre må bilen stå helt stille på en flate slik at jeg kan 0-stille den til vannrett stilling. Jeg ser for meg at det samme er fordelaktig med en mobiltelefon også, at den ligger vannrett og i bilens kjöreretning.

    EDIT:

    Ser ut til å stemme bra.
    2. Mount your phone firmly
    With your device firmly mounted inside your car, PerfExpert can rely on your device's sensors to measure real car acceleration.

    3. Accelerate through the entire rev range
    Find a flat, straight, level road with no traffic and perform an acceleration from low rev to max engine rev, holding the same gear : that's it!
    Sist endret av Batland; 19/04/20 kl 23:45

  13. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av fixi93 Vis post
    prøvde appen jeg ikveld, men fikk den ikke helt til og fungere idag, i 3'd gir så får jeg 80 hk og 197nm og da står det at jeg tar ett drag fra 2000rpm til 4600, men jeg drar til turtalls sperren, og når jeg prøver 2'd gir så får jeg bare opp at jeg bruker for kort tid, at draget på være på over 4 sec :/
    Sjekk innstillingene dine, at du f.eks ikkje skriv 2316cm3 i slagvolum hvis appen 2.316 liter. Du må også bruke punktum og ikkje komma. Eks: 2.316 og ikkje 2,316.
    Eg gjorde akkurat den feilen over, altså la inn 2316cm3 istadenfor 2,316liter som appen ville ha og bremsa utrolige 31000 hk

    Dobbelsjekk desse



    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  14. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Når vi G-måler med den gamle G-techen vår, så må sjåfören löse bilen ørlite hardere enn normalt og rolig og normalt öke farten til ca. 30 km/t. Deretter legger man inn 3. gear, gir full gass og drar til nesten turtallsperren.
    Med denne APPEN må man nok väre nöye med å legge inn korrekte gear og diff. utvekslinger og störrelse på hjulene enten det nå er höyde i tommer eller rulleomkrets i noe annet.

    Videre må bilen stå helt stille på en flate slik at jeg kan 0-stille den til vannrett stilling. Jeg ser for meg at det samme er fordelaktig med en mobiltelefon også, at den ligger vannrett og i bilens kjöreretning.

    EDIT:

    Ser ut til å stemme bra.
    Det stemmer nok veldig bra, men om telefonen ikkje er stødig nok så får brukeren feilmelding som under


    Eg stiller inn appen på kva gir og turtall målinga skal starte, eg brukar 2.gir og 2000rpm som start, så løyser eg forsiktig på 1. gir legg inn 2. gir med ein gong og gir full gass før eg når 2000rpm og held full gass til nesten 7000rpm



    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  15. Takk Batland takket for denne posten
  16. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    La om til sommerhjul igår og no kan eg gi full gass på 2.gir uten hjulspinn Måtte ta ein test med perfexperten igjen.

    Det handlar fortsatt om AT motor med Hybrid T3/T04E turbo, 1,1 bar ladetrykk og 95blyfri bensin.
    Eigenvekt er satt til 1000kg inkl førar og full bensintank.



    Har også fått stilt grafen under til å vise hjuleffekt.




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  17. Takk Batland takket for denne posten
  18. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Helt nydelig.

    Det der er måten å gjöre det på. Godt resultat og med mer i vente ved aktiv bruk av denne APPen. Kan ikke huske å se sett så gode resultater fra en AT-motor på 95 blyfri pumpebensin för.

    Den helt flate effektkurven indikerer at man ikke klarer å trykke en större luftmengde enn 160 whp/tonn gjennom forgasseren selv om motorturtallet öker. Dette er det vi vanligvis ser fra når oppsettet er så utviklet at det hovedsakling er den enkle A-forgasseren forgasseren som struper flödet.

    Man ser også hvor latterlig det blir hvis man bruker bilens vekt og legger til hele 18% for estimert effekt og dreiemoment på svinghjul.
    284 hp og 446 Nm med 1,1 BAR for hele 135 hp og 212 Nm fra den teoretiske sugemotoren er riktig overoptimistisk fra en A-motor med turbo.

    Nm og WHP/Tonn og "den teoretiske sugemotorens" prestasjoner FTW og for realisme.

    I dette tilfellet :
    251,1 Nm og 160,5 whp/tonn og 179 Nm og 115 hp.
    Sist endret av Batland; 20/04/20 kl 09:46

  19. #14
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Få ordnet en bedre ladetrykkstyring nå og få tidligere momenttopp så er det jaggu brukbart på en AT motor

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  20. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Jeg håper selvsagt at flest mulig laster ned denne APPen, legger inn 1000 kg og legger ut resultatene sine her inne. Da får vi forhåpentligvis sett hvordan de forskjellige oppsettene faktisk fungerer i de forskjellige bilene, hva som er fakta og hva som er ren blöff.

    På min G-måler er 160 whp/tonn ett "Cosworth" resultat det altså, men jeg har ikke sammenlignet den med denne APPen.

  21. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Få ordnet en bedre ladetrykkstyring nå og få tidligere momenttopp så er det jaggu brukbart på en AT motor

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
    Bilen går veldig godt no og er blitt artig å køyre, fungerer heilt perfekt. Det som også er kjekt er at den er lettkøyrd å fin til vanleg landevegskøyring og har då eit tilnærma normalt bensinforbruk Samtidig blir alle passasjerar overraska over kor godt bilen går.

    Eg køyrer fortsatt med M47 kasse, den likar nok ikkje tidlegare momenttopp Uten at det skal hindre videre utvikling. Har lada 1,5bar på motoren, det gjekk heilt fint, men fekk mager blanding, skal slipe nåla litt til så får me sjå


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  22. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Auka ladetrykket til 1,2bar igår, auka ca 10hk ved G-måling. Dette vart gjordt med opning av bleedventilen Elles er alle innstillingar like som ved 1,1bar.
    Fortsatt med 1000kg eigenvekt.






    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  23. Takk Batland takket for denne posten
  24. #18
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Prøvde ett nytt drag i dag jeg også, men i dag ble det andre tall, så spørs om det var noe som ble feil.

    Om man ser på moment-grafen så virker det som det er noe rart der




    Gjort det på samme måte som tidligere, tatt rolig i gang på første, gira til andre gir for så og legge pedalen i gulvet

    Legger ved bilde fra ett tidligere drag.



    Jeg synes jo den nederste ser mest "riktig ut", uten å ha noe greie på det

    Er uansett gøy å prøve seg fram litt

    Ser jo tydelig at jeg må gjøre endringer i oppsettet mitt uansett, da jeg ikke har kjangs til å henge på en 242 med forgasser lengre opp i tråden


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  25. Takk Frank Egil, Batland takket for denne posten
  26. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Frem til man er blitt godt kjent med hvordan APPen og telefonen virker sammen, så bör hver test bestå av 5 stk. drag hvor man forkaster det beste og det dårligeste og tar gjennomsnittiet av de 3 andre og ser hvor like de er.

    Enig i at den nederste ser mest troverdig ut.

    Og der traff du spikeren på hodet! Det er akkurat det dette handler om. Helt ärlige sammenligninger som man kan bruke til bekreftelse eller til motivasjon.

    Her resultatet til en lokal, "tung og fæl" 940 som man kan strekke seg etter.

    Sist endret av Batland; 23/04/20 kl 09:36

  27. Takk Frank Egil takket for denne posten
  28. #20
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Kan se ut som at appen viser bra nøyaktige tall, så lenge man er nøye med å legge inn nøyaktige verdier om bilen først. Så denne videoen tidligere i dag, og det vil jeg si må kunne sies å være brukbart, i det minste som en pekepinn på om man er på riktig vei med tuningen. https://www.youtube.com/watch?v=Lx5238pqJak
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  29. #21
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Kan se ut som at appen viser bra nøyaktige tall, så lenge man er nøye med å legge inn nøyaktige verdier om bilen først. Så denne videoen tidligere i dag, og det vil jeg si må kunne sies å være brukbart, i det minste som en pekepinn på om man er på riktig vei med tuningen. https://www.youtube.com/watch?v=Lx5238pqJak
    Jeg så den videoen før jeg lasta den ned. Var derfor jeg endte opp med den ihvertfall

    Tror nok også den kan være litt følsom, at det fort kan bli feil om fører gjør en glipp.
    Jeg tenkte at jeg skulle få ordna meg en holder til telefonen, slik at den blir liggende stille og på samme sted hver gang

    Er uansett gøy å teste


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  30. #22
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Måtte skaffe appen selv og, hadde en lignende app på en gammel telefon, men etter bare plag med den så krøp jeg til korset og kjøpte denne. Plagdes lenge med å få kalibreringen til å sette seg, men når jeg endelig fikk den til så var det ut og teste e36 dieselcoupe'n. Ble ikke imponert over effekten, men tror jeg må skylde meg selv for mye at det, har ikke 100% riktig vekt osv. uten å kjøre en tur til vegvesenet. Men uansett artig app, skal teste 242'n en dag tenker jeg.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  31. Takk mafian, Batland takket for denne posten
  32. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Måtte skaffe appen selv og når jeg endelig fikk den til så var det ut og teste e36 dieselcoupe'n. Ble ikke imponert over effekten.
    Men uansett artig app, skal teste 242'n en dag tenker jeg.
    Vår erfaring er at nyere biler ikke har så imponerende effekt på hjul pr. tonn sammenlignet med eldre hjemmetrimmede saker. Vil du si noe om hva du målte pr. tonn?
    Godt, det er en god plan.

  33. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Eg har testa min 2007 Audi A4 170TDI Quattro, den er oppgitt til 170Hk og 350nm frå fabrikk.
    Bilen var ca 1750kg, inkl 2 pers og takboks og full tank med diesel.
    Måling på hjul pr tonn.





    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  34. Takk Batland takket for denne posten
  35. #25
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Vår erfaring er at nyere biler ikke har så imponerende effekt på hjul pr. tonn sammenlignet med eldre hjemmetrimmede saker. Vil du si noe om hva du målte pr. tonn?
    Godt, det er en god plan.
    Vet ikke om dette blir riktig, men om jeg går inn og endrer vekten til 1000kg på pullet, så endres effekten til 88hk og 158,1Nm fra 107,7hk og 195,6Nm med en egenvekt på 1335kg. Dette er ikke helt riktig vekt, men jeg kompenserte litt med å legge til bagasje i appen. Appen er satt til å vise motoreffekt. Hjuleffekt påstås å være 74,3hk og 133,6Nm pr. 1000kg eller 91hk og 165,3Nm på opprinnelig egenvekt.

    River ikke skinnet av pølsa akkurat, men denne 2,5l turbodiesel motoren har en oppgitt effekt på bare 115hk og 230Nm originalt, uten intercooler. Den sprekere TDS modellen er oppgitt til 143hk og 260Nm med intercooler. Men drivstofforbruk på en dieselmotor gjør at det blir litt gøy likevel.

    EDIT: endrer bilen i appen til å veie 1000kg fra nå av, det er vel ikke verre enn at man multilpliserer resultatene med 1,4 eksempelvis om bilen skulle vise seg å veie 1400kg? Eller blir dette feil?

    EDIT2: glemte å legge ved bilde. Gi beskjed om det ikke vises.

    Sist endret av ArneR; 26/04/20 kl 00:01
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  36. Takk Batland takket for denne posten
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Legg ut dine/andres bremsepapirer og motoroppsett her
    By ChrML in forum Avansert trimming
    Svar: 1728
    Siste post: 21/03/24, 09:04
  2. Er det planlagt å slå på HTTPS på VCCN-forum?
    By SagaPer in forum Forslagskassen
    Svar: 5
    Siste post: 11/05/19, 10:50
  3. Erfaring med https://www.scstyling.no ?
    By OleIdole in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 18
    Siste post: 16/08/11, 12:37
  4. Effektmåling i Stavager
    By LarsVictor in forum Arkiv
    Svar: 5
    Siste post: 01/05/11, 17:31

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •