Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  12
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 40

Tråd: Trøbbel etter bytte av fjærer i front på verksted.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard Trøbbel etter bytte av fjærer i front på verksted.

    Hei. Hadde bilen på verksted for å bytte fjærer foran. Ca 4 uker siden. Etter det har det kommet mye rare lyder der framme. Kan høres ut som det klonker i venstre drivaksel når den girer og hvis jeg slipper opp og gir gass igjen. Det samme når giret går i lock-up i lav fart. Vibrasjoner har jeg også når jeg holder stabil gass i lav fart på flat vei. Blir borte når jeg slipper opp. Over fartsdumper knaker og dunker det i hele fronten. Er det faktisk mulig å gjøre så mye feil når man bare skal ut med fjærbeina? Kan drivaksel monteres feil? Bilen er helt jævelig å kjøre. Var faktisk mye bedre med 2 knekte fjærer. Lå noen mil på motorvei i går. Der var den heller ikke bra. Mye vandring.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. mars 2015
    Sted
    Raufoss
    Innlegg
    65
    Antall takk

    Standard

    Verkstedet har sikkert ikke tatt ny forstillingskontroll, noe som bør gjøres etter en sånn jobb. Klonkinga kan komme fra flere steder. Splinsen på drivaksel, dårlige foringer, opphengskuler, noe som ikke er fastskrudd riktig eller øvre fjærbeinslager er eksempel på hvor det kan komme fra. Byttet du bare fjærer eller komplette fjærbein?
    Bosatt i Vestre Toten kommune
    Dice, VIDA 2014D
    V70 D5 Summum -05

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.077
    Antall takk

    Standard

    Sliter med klunking fra min og i fartsdumper. Byttet fjærbenslagre 2x. Er borte en liten stund med nye men så er det på an igjen. Byttet SKF tårnlagre på rekl. 2x, men nå gidd eg ikkje mer.
    Neste gang prøver eg orginale Volvo for å se om det blir bedre.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Kort(?) sjekkliste for ulyder i forstilling:

    Øvre fjærtallerken/fjærsete, bruk XC90/Forsterket utgave, men Billigtema sine og andre som ikke veier stort mere enn en fyrstikkeske kan du sikkert styre unna
    Og det ér mulig å montere fjæra feil i tallerken.
    Sjekket for rustangrep / sprekker etter materialtretthet i fjærbeinstårnet, ut mot framskjerm?

    Brukt riktig fjærbeins/tårn-lager?
    Det er to typer, skille går i et sted i 2006, sjekk chassisnr...
    Dele-nr: 31200599 (tidlig) / 30714968 (sen modell)

    Det SKAL og MÅ være gummi mellom fjær og nedre fjærtallerken på støtdemperen, og ble det avglemt på handlelista, så fungerer en bit armert hageslange og strips i nødens stund.
    (noen XC70-dempere har gummien innstøpt i nedre fjærtallerken og trenger ikke ekstra, men disse kan selvfølgelig ikke brukes på V70/S60)
    Det bør være "isolasjonsgummi" mellom fjær og øvre fjærtallerken også.

    Krengningshemmerstag? (rakkelstag)
    Sjekk også foringene på krengningshemmer, de kan slippe vulkaniseringen, så mye at de blir slakke i verste fall.

    Drivakselbolter, det kan ikke benyttes samme vinkeltrekking ved gjenbruk av bolt (frarådes uansett, da strekt bolt er strekt... men, bruk i det minste låsevæske om du må gjenbruke)
    Ved klikking i splines etter forstillingsjobb, så er det ikke så mange valg utover å smøre opp eller gud forby: lime splines'n (ofte så har splines rustet så mye at man tror den er limt ved demontering, og når man renser en slik splines blir det lett litt slakke...)

    Løsnet subframe og trekt til boltene med kun en slapp muttertrekker? Blir lett litt ulyder da.


    Vibrasjoner etter forstillingsjobb:
    Har noen tabbet seg ut og dradd drivakselen i to, deretter montert den sammen med feil linjering?
    Kjørt lenge med knekte fjærer, godt senket/hevet bil, og dermed fått problem med slitasjepor i drivaksleledd?
    Sjekket glepp(dødgang) eller dårlig demping, i hele støtdemperens arbeidsområde? (ja fjæra må av)
    Mistet balanseringslodd på felgen i kampens hete eller glemte å rengjøre anleggsflatene på både bremseskiva og hjullagerflensen?
    Bommet på camberjustering så spissingen er helt på trynet?

    Mye mer som kan lage trøbbel, men ett sted må man begynne
    Sist endret av jiha1968; 18/04/20 kl 01:08

  5. Takk FroBe takket for denne posten
  6. #5
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard

    Krengningshemmerstag som slipper i vulkaniseringen, er det en ide å presse inn noe lim i glipen?
    Regner ikke med at det varer så lenge, men det er vel bedre enn ingenting?
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  7. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Tror ikke du får noe lim til å holde der, men har de gitt opp helt, så kan man kanskje like godt smøre dem opp da (ikke silikon)
    Eventuelt fjerne restene av de gamle og montere noe Poly-elendighet for en stund (koster neppe mye for en krengningshemmer på huggeriet, og det er tre tykkelser å velge mellom, som gir noen muligheter...)
    Sist endret av jiha1968; 18/04/20 kl 01:18

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.077
    Antall takk

    Standard

    Som sagt så har eg bytta fjærbenslagre 2x på reklamasjon. SKF made. De slipper meget fort i vulken rundt senter. Du kan se sprekkene i gummi ovenfra. Revva kvalitet. Hver gang eg har byttet er det stille en stund. Så begynner klakkingen på nytt. Kjører med klakking nå og har gitt det opp. Veldig typisk er dunk når du kommer ned fra en fartsdump i litt fart. Evt hullete veg...

    Har 4C dempere og de har gummi på nedre fjærskål så er ikke derfra lyden kommer.

    Tips til dere med 4C:
    Neste gang eg skal av med defekte dempere/fjærskåler/fjærer så blir det byttet til vanlige dempere grunnet at 4C demperne holder jævlig dårlig og. (4C dempere har mye tynnere stempel enn standard-demperne). De forrige holdt 2 år før oljen rant. Har nye 4C igjen nå...Løsningen her er å ta ut sensorene fra gamle 4C dempere, plugge de i bilen, og sette på vanlige dempere. Da har du null feilmeldinger og dempere som holder en stund.
    Sist endret av jerognal; 18/04/20 kl 08:49
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  9. Takk Torsen67 takket for denne posten
  10. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    For ordens skyld: fjærbeinslagret er metallskiva med 3 skruer og hull til fjærskåla, som er i gummi med stålinlegg. (som jeg er sikker på at du har full kontroll på, og kjært barn har mange navn eller noe sånt)
    SKF produserer vel ett og annet kullelager fremdeles, men kjøper inn mye produkter til ompakking/branding.

    Tror ikke du er garantert best mulig kvalitet med hverken SKF-fjærtallerken eller fj.b.lager, tipper begge to er eksternproduserte varer

  11. Takk Torsen67 takket for denne posten
  12. #9
    Straydog sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nord-Norge
    VCCN medlemsnummer
    669
    Innlegg
    403
    Antall takk

    Standard

    Anbefaler deg å ta det opp med verkstedet du brukte først og fremst, virker jo som at noe har gått galt i prosessen.

    Lyden du beskriver kan for øvrig minne om at indre drivknute har blitt trekt ut av "skåla", og ikke kommet riktig på plass. Dette kan være fort gjort når man løsner støtdemper uten å løsne skruen til ytre drivknute. Har gjort det selv, med omtrent det du beskriver som resultat. Hjulstillingskontroll er i utgangspunktet ikke et must ved bytte av fjærer, tviler sterkt på at du får de problemene du beskriver på grunn av at det ikke er gjort.
    Har: 20 Kia e-Soul 64kWh | 10 XC70 2,4D AWD
    Hadde: 17 V90 D3 AWD | 08 XC70 D5 AWD | 04 XC70 D5 | 07 XC90 D5 | 04 V70 D5 | 91 940GL 2,3 | 05 S60R | 00 V70 2,5D | 07 XC70 D5 | 06 V70 2,0T | 97 850 T-5 | 86 740GLE | 93 240GL

  13. Takk Torsen67 takket for denne posten
  14. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Her var det mye som kan ha gått galt ja. For å først svare deg Straydog, kan dette med drivknutene skje på begge sider? Mistenker at noe er galt her. Fordi det kommer et merkelig klonk her noen ganger på små veier, nå man ligger i jevn fart, og kassa velger å gå over i lock-up. (Er vel det det heter?) Det er et klonk som høres ut som det er relatert til drivverket. Skal høre om hvordan de utførte arbeidet.

    Krengningshemmer, er dette det samme som det som blir kalt for kyllingbein? Disse er i så fall de jeg kjøpte i ekstra kraftig utførelse, og med fettnippel oppe og nede. De trenger muligens fett. Men det vil ikke skje over natta. Til info så leverte jeg med kun delene: fjærer pluss øvre fjærseter. Demperne er gule Bilsteindempere uten senk. Har vært superfornøyd med disse fra dag én.

  15. #11
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Krengningshemmer, er dette det samme som det som blir kalt for kyllingbein? Disse er i så fall de jeg kjøpte i ekstra kraftig utførelse, og med fettnippel oppe og nede. De trenger muligens fett. Men det vil ikke skje over natta. Til info så leverte jeg med kun delene: fjærer pluss øvre fjærseter. Demperne er gule Bilsteindempere uten senk. Har vært superfornøyd med disse fra dag én.
    Krengningshemmeren er det tykke staget på tvers av bilen som du skrur fast den ene enden av krengningshemmerstagene (kyllingbein/rakkelstag) på.

    Den klassiske årsaken til knekte fjærer foran er trege fjærbeinslager/tårnlager (det med tre skruer og hull til øvre fjærtallerken)
    Forstår det på deg som at fjærbeinslagerne ikke ble byttet, og om det ikke er gjort nylig, vil jeg anbefale å sjekke om de går jevnt i det minste, når det allikevel går mot ny demontering av fjærbeina.
    Test: ta av plastbeskyttelse over øvre støtdempermutter (i motorrom) sett en fastnøkkel eller lignende på mutteren som "urviser". Start bilen,drei sakte på rattet fra ende til ende og tilbake mens du ser om "urviseren" beveger seg jevnt. Detter er ingen definitiv test, da belastingen ved komprimering av fjær vil være større, men gir en pekepinn på tilstand. Husk å fjern "urviserne" før panseret lukkes...

    Ulydene i forstillingen ved større fjæringsbevegelser antar jeg fremdeles skyldes manglende mellomleggsgummi, spesielt på nedre fjærtallerken.
    Det at problemet er større nå, skyldes at nye fjærer er adskillig glattere i overflaten enn de gamle rustne(?) og vil dermed røre seg mere på fjærtallerken, og at de kanskje ikke legger seg helt på plass i slitasjesporene fra den gamle fjæra, og begge deler lager mindre hyggelige lyder...
    Drei over rattet, ta en titt på fjærbeinstallerken, og se om det er gummi mellom fjær og tallerken

    Og om ikke verkstedet er vant med Volvo, så antar jeg at de ikke tenker over Camberjusteringen på fjærbeinet, tar ikke mål av distansen mellom spindel og fjærbein, og klemmer enten fjærbeinet helt inn, eller lar det henge helt ytterst på justeringen ved festing av fjærbeinet til spindelen. (flerparten av bilene med McPherson fjærbein har ikke Camberjusteringsmulighet i de nedre boltene)
    Dette fører til Camberfeil, som ikke er direkte kritisk i seg selv, men det påvirker spissingen ganske mye, og det vil merkes godt på hvordan bilen ligger på veien, spesielt på sporet vei og senere på dekkslitasjen...
    Sist endret av jiha1968; 21/04/20 kl 07:34

  16. Takk Torsen67 takket for denne posten
  17. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Fjærbytte skulle det stå over. Får ikke redigert via mobilen..

  18. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Der forsvant visst hele innlegget over:-( Men, hvorfor skal fjærbyttet gå utover krengningshemmeren? Er det fordi den har fått juling pga kjørt med knekte fjærer? Uansett så tror jeg det er noe med drivakslingene, spesielt på venstre side. Vibrasjoner når jeg gir jevnt med gass i 40-60 kmt. Blir bra hvis jeg slipper opp, men klonker godt nå kassa går over i lock-up. Når dere refererer til slitne lagre i toppen, er det disse dere mener?

    https://vparts.se/no/fjaderbenslagri...-s80-xc90.html

    Disse kan vel byttes uten bruk av fjærpresse?

  19. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.077
    Antall takk

    Standard

    Har skrevet fjærbeslagre over i mitt inlegg men helt korrekt er det vel øvre fjærgummi som er råtten og ryker i hytt og pine. Selve lageret er ok som oftest. Men SKF selger hele kitt. Neste gang drar eg å kjøper kun gummien på Volvo. Kan være vertd å prøve. SKF er iallefall møkk.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  20. Takk Torsen67 takket for denne posten
  21. #15
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Der forsvant visst hele innlegget over:-( Men, hvorfor skal fjærbyttet gå utover krengningshemmeren? Er det fordi den har fått juling pga kjørt med knekte fjærer? Uansett så tror jeg det er noe med drivakslingene, spesielt på venstre side. Vibrasjoner når jeg gir jevnt med gass i 40-60 kmt. Blir bra hvis jeg slipper opp, men klonker godt nå kassa går over i lock-up. Når dere refererer til slitne lagre i toppen, er det disse dere mener?
    https://vparts.se/no/fjaderbenslagri...-s80-xc90.html
    Disse kan vel byttes uten bruk av fjærpresse?
    Tror ikke problemet ligger i krengningshemmeren i dette tilfellet, det ble bare nevnt generelt som en ting å sjekke for de som har ulyder i forstilling. (fremdeles verdt å sjekke gummiforingene selvfølgelig, de kan bli dårlige i normale omstendigheter også)

    Fjærbeinslagrene er slik som linken din viser ja, og de overlever vanligvis dobbelt så lenge som øvre fjærskål, og kan byttes uten å komprimere fjæra.
    MEN, jeg vedder fremdeles på at det mangler gummi på nedre fjærtallerken, og uten det så vil det lage bråk til pulverlakken har blitt slitt/rustet bort, men da blir det gjerne ganske stille helt til det blir fuktig og kjølig vær...
    Fjærbeinslagrene din bil skal ha er 31200599 , ikke 8634457 , selv om det er fult mulig å bruke sistnevnte også, så er de så vidt jeg vet ikke 100% korrekt til biler før 2006.

    Diesel, automat og drivakslinger, er vel en velkjent oppskrift på vibrasjon ja, så det er veldig sannsynlig at du har ett eller annet med drivakslingene også. (joda de med manuell eller bensin får ristet seg av og til de også)

    - - - - - - - - -

    Sitat Opprinnelig postet av jerognal Vis post
    Har skrevet fjærbeslagre over i mitt inlegg men helt korrekt er det vel øvre fjærgummi som er råtten og ryker i hytt og pine. Selve lageret er ok som oftest. Men SKF selger hele kitt. Neste gang drar eg å kjøper kun gummien på Volvo. Kan være vertd å prøve. SKF er iallefall møkk.
    Om ikke Volvo har ordnet delenumrene, så spør etter XC90-utgaven av fjærtallerken, den skal være noe kraftigere, og holder forhåpentligvis litt lengre. (mine "XC90 Heavy Duty" er vel på 5. året og er fremdeles i godt hold, nja lydløse iallfall )
    Sist endret av jiha1968; 21/04/20 kl 08:05

  22. Takk Torsen67, jerognal takket for denne posten
  23. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Tror ikke problemet ligger i krengningshemmeren i dette tilfellet, det ble bare nevnt generelt som en ting å sjekke for de som har ulyder i forstilling. (fremdeles verdt å sjekke gummiforingene selvfølgelig, de kan bli dårlige i normale omstendigheter også)

    Fjærbeinslagrene er slik som linken din viser ja, og de overlever vanligvis dobbelt så lenge som øvre fjærskål, og kan byttes uten å komprimere fjæra.
    MEN, jeg vedder fremdeles på at det mangler gummi på nedre fjærtallerken, og uten det så vil det lage bråk til pulverlakken har blitt slitt/rustet bort, men da blir det gjerne ganske stille helt til det blir fuktig og kjølig vær...
    Fjærbeinslagrene din bil skal ha er 31200599 , ikke 8634457 , selv om det er fult mulig å bruke sistnevnte også, så er de så vidt jeg vet ikke 100% korrekt til biler før 2006.

    Diesel, automat og drivakslinger, er vel en velkjent oppskrift på vibrasjon ja, så det er veldig sannsynlig at du har ett eller annet med drivakslingene også. (joda de med manuell eller bensin får ristet seg av og til de også)

    - - - - - - - - -



    Om ikke Volvo har ordnet delenumrene, så spør etter XC90-utgaven av fjærtallerken, den skal være noe kraftigere, og holder forhåpentligvis litt lengre. (mine "XC90 Heavy Duty" er vel på 5. året og er fremdeles i godt hold, nja lydløse iallfall )
    Ok, men med ny fjærtallerken så må fjærene av? Tenker da å høre med verkstedet om de har fått drivaksler skikkelig på plass. Mistenker at senterbolt ikke er løsnet i fra senter i navet.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  24. #17
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Litt rot i rekkene her, så vidt jeg ser så er det "jerognal" som funderer på nye øvre fjærskåler,
    mens du Torsen67 har jo fått dem byttet, men sannsynligvis trenger mellomleggsgummi på nedre fjærtallerken... (og sjekk av drivaksler)

    Fjæra må av for å få på plass gummimellomlegg, men går man for fattigmanns-nødløsning med hageslange og strips, så er det mulig å lure det på plass uten så alt for mye arbeid. (men du har jo en mulig reklamasjonssak mot verkstedet, som du bør få greiet ut først)

    Gummimellomlegget jeg maser med, er altså ikke øvre fjærskål/tallerken, men isolasjon mellom nedre tallerken på støtdemperen, og fjæra. (finnes tilsvarende mellomlegg for øvre fjærskål, men den er ikke like kritisk)
    Sist endret av jiha1968; 21/04/20 kl 10:50

  25. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Hei

    En liten oppdatering. Verkstedet tar inn bilen på nytt etter at jeg kopiert ut noe av teksten her inne vedr drivakselen. Har samtidig bedt de om å sjekke at alt der fremme er skrudd i sammen, siden det høres ut som at meste er løst. Skal inn den 29 april.
    Gir tilbakemelding til dere, så får vi se hvordan dette blir;-)
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  26. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.077
    Antall takk

    Standard

    Etter tipsene her tok eg å sjekket navboltene i går da jeg holdt på med fullt bremseskift på bilen. Og jaggu var navboltene løse!!!!!
    STrammet og kjørte den obligatoriske innkjøring av nye bremser, og jaggu var klakkelyden vekke gitt! Så vel verdt å sjekke navboltene med jevne mellemrom.
    Neste gang eg er i nabolaget til Volvo skal eg handle nye bolter tror eg.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  27. Takk Torsen67 takket for denne posten
  28. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.077
    Antall takk

    Standard

    Da kan eg bare si at klunker det så sjekk navbolter først og fremst....
    Var innom og handlet nye hos Fydenbø i går. 135,- for 2.
    Byttet og drog til med rett moment. 35 Nm og 90 grader.
    Voila! Nå er det tyst som bare det fra forstilling. Utrolig hvor mye lyd dårlige navbolter laget.....

    Men framdeles vil eg aldri kjøpe fjærgummi av merke SKF. De sprakk jo etter 30.000 km.....
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  29. Takk Torsen67 takket for denne posten
  30. #21
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Mnja, vi får håpe det var så enkelt i ditt tilfelle, men nå har du hatt hjulene i lufta, og ulyder har det med å komme eller gå etter oppjekking... (Bank i bordet)
    (har aldri hatt ulyder forbundet med drivakselboltene, såfremt de ikke har knekt. Navboltene som sitter på innsiden av spindelen og fester hjullageret er det sjeldnere problem med)

  31. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Hei.
    Da har den vært på verkstedet igjen. De sier de ikke fant noen feil og har gått over alle boltene. Noe har de nok strammet til, for litt bedre ble det. Men i dag, når jeg rygget ut av parkeringsplassen (Den heller litt nedover, så blir å rygge ut i oppoverbakke) så smeller det ganske kraftig, og jeg kjenner det i hele bilen. Akkurat som om noe "hopper over" ett eller annet. Tror det er høyre side. Kan dette være navbolten som nevnes over? Er det denne jeg ser hvis jeg skrur av hjulet, eller kan se hvis jeg tar av senterkopp i felgen? Er det de jeg bør skifte først og fremst?

    En liten rar følelse når bilen har stått en stund. Virker som at frontdekkene/hjulene er ovale. Vagger litt sideveis også. Men gir seg etter ett par hundre meter.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  32. #23
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard

    Kanskje du burde betalt et Volvo-verksted (eller et godt uavhengig verksted) til å ta en kjapp sjekk av forstillingen, for å se om de også reagerer på noe?
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  33. #24
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Drivakselbolten kan du sjekke med å ta av senterkoppen på felgen ja, ingen grunn til å løsne hjulet. (vel, på noen felger...)
    Men problem med de boltene gir som regel klikking i drivakslene, eller at de sklir ut så mye at
    ABS
    -sensoren mister synet av sensorringen...

    Men jeg lurer jo fremdeles på om du/verkstedet har sjekket om bilen har noen form for mellomlegg mellom fjær og nedre fjærtallerken...

    Parkeres bilen med varme dekk, blir det lett "morgensåle" dagen derpå ja, værst på sommerdekk. Ingen fare, det gir seg når dekkene blir varmet opp igjen, helt til neste dag
    Sist endret av jiha1968; 11/05/20 kl 13:11

  34. Takk Torsen67 takket for denne posten
  35. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Nå er det ikke bråk i fjærene som bekymrer meg, men at den drar over ett eller annet sted i drivakslene. Kan det være slitte splines? Kan det ha noe for seg å kjøpe nye senterbolter og bytte ut disse med riktig moment og 90 grader? Har lyst til å finne ut av dette selv. Leverer jeg den på Volvo verksted, så finner de vel ut at turbo må byttes

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Trøbbel med trafikkmeldingene i navigasjonen etter oppgradering
    By ThorF in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 0
    Siste post: 11/01/17, 15:54
  2. Forskjell på fjærer før og etter 2004?
    By Anders Dybvadsskog in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 08/07/15, 08:35
  3. Ledningsnett -> Bytte fra 90' 740 front til 940 front
    By The Bear in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 01/08/12, 20:39
  4. Bør man bytte fjærer ved bytte av nivåmat-dempere?
    By ThePlace in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 11/11/11, 09:27
  5. Heve bil i front? skifte fjærer ?
    By nordan27 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 07/07/11, 21:03

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •