Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 50

Tråd: B230fk oppsett? bare tullet eller vil det funke?

  1. #1
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard B230fk oppsett? bare tullet eller vil det funke?

    Hei, skrevet her før å fått noen tips jeg har tatt med meg men vil høre en gang til uansett

    Har da en nyoverhalt B230Fk med underspyling.

    *HX35 turbo
    *Omsveist cooler fra scania, gedigen type som går nesten fra lykt til lykt.
    *A-kam
    *Grønne bosch dyser (nye i fjor, kjørd 3 helger med forsåvidt)
    *Alt av tenningsdeler er nytt, ink 7'er NGK plugger.
    *3" LMM
    *68 graders termostat

    Dette er pr. idag, faktisk ikke fått prøvekjørt enda heller med ny turbo siden vi bare har snø og jeg har ikke vinterdekk.. ei heller skilt på bilen.
    Håper og kunne kjøre med bilen slik den er nå i sommersesongen (på bane)

    I vinter skal stempel dreies ned til batland spec, montere H-råder og electromotive tec 2.. som ligger på hylla.

    Er det noe annet jeg burde ha gjort? E-innsug? større ventiler? eventuelt bare eksos ventiler?

    Budsjett bygg til de grader dette altså, så billig enkel modifisering som bidrar er jeg med på
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Her er gjeng som bruker Holset turboer og får tilhörende resultater.

    https://www.youtube.com/channel/UCof...63_hAjg/videos

    Fra T51R klippet.

    Maks effekt ved ca. 5900 o/min er ok, maks dreiemoment ved ca. 5700 o/min. er ALT for sent og 180 hp v/ 4000 o/min. er ALT for lite for å gi en velfungerende og rask bil.
    "och jag tror at han är jävlig nöjd". Bra.
    Sist endret av Batland; 17/04/20 kl 12:40

  3. #3
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Huff, abm syns jeg har mye sørgelig innhold.... Ikke veldig mye bra resultater som ruller ut derfra

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Huff, abm syns jeg har mye sørgelig innhold.... Ikke veldig mye bra resultater som ruller ut derfra
    Det virker som det er höy aktivitet så de får gjort mye, men de virker også helt frenetisk, noe hysteriske og som at de tar det de har og så driter de det sammen for å se hva som skjer. Det er ikke negativt at det finnes folk som (ikke vet bedre? og derfor) gidder dette i stedet for oss som har sett resultatene för og som ser alle problemene nå. Mener da at resultatene må bli og BLIR elendige og som derfor ser det som meningslöst å holde på slik.
    Det er vel noe rom for forbedringer av resultatene ja.
    Sist endret av Batland; 17/04/20 kl 14:04

  5. #5
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det virker som det er höy aktivitet så de får gjort mye, men de virker også helt frenetisk, noe hysteriske og som at de tar det de har og så driter de det sammen for å se hva som skjer. Det er ikke negativt at det finnes folk som (ikke vet bedre? og derfor) gidder dette i stedet for oss som har sett resultatene för og som ser alle problemene nå. Mener da at resultatene må bli og BLIR elendige og som derfor ser det som meningslöst å holde på slik.
    Det er vel noe rom for forbedringer av resultatene ja.
    Det virker dessverre som det er kun toppeffekt som gjelder, samme hva som må til... Gjerne så høyt ladetrykk og halvdårlig mapping at toppakningen ryker (740 med 16v turbo) Men for å komme med input på tråden, så hadde nok jeg satsa på et brukt datasprut til en grei penge. Det må være en god invistering når det viker såpass fra originalt. Det blir fort veldig mye testing, justering og feiling med lh2.4

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  6. #6
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Det virker dessverre som det er kun toppeffekt som gjelder, samme hva som må til... Gjerne så høyt ladetrykk og halvdårlig mapping at toppakningen ryker (740 med 16v turbo) Men for å komme med input på tråden, så hadde nok jeg satsa på et brukt datasprut til en grei penge. Det må være en god invistering når det viker såpass fra originalt. Det blir fort veldig mye testing, justering og feiling med lh2.4

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
    Som jeg skrev så har jeg electromotive tec 2 liggende på hylla, men håper å få brukt l.h 2.4 bare i år for å smelle av noen bakhjul ivertfall
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  7. #7
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Men jeg tenker litt på ventilene, er det lønnsomt, og kanskje nødvendig?
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det er slik at i en High Performance motor så er innsugsventilenes diameter ca. 50% av sylinderens diameter. Det er derfor det er en fordel med större stempler enn slaglengde. (Tenk på en annen 4 syl. 2,3 L motor med 99 mm slaglengde, 86 mm borring og 43 mm innsugsventiler.)

    B19 og B20 motorene har 88,9 mm borring og 44 mm innsugsventiler som er fornuftig og ett godt valg.

    B21 motorene har 92 mm borring og bör derfor ha 46 mm innsugsventiler hvis man trimmer for high performance.

    Når Volvo tok fram B23 og B250 motoren med 96 mm borring, så gadd de ikke gjöre noe med toppen og resultatene blir deretter. Det er tross alt en ekstra low performance motor og små ventiler er godt nok i forhold til "safety imaget" til Volvo. Poenget var ikke å få ökt effekt, men höyere dreiemoment på lave turtall. Da er det bare å öke sylindervolummet uten andre endringer.

    Å trimme en motor er aldri lönnsomt eller nödvending og det samme gjelder spörsmålet om å sette i större ventiler. Det er imidlertid SVÄRT fordelaktig i forhold til det en trimmet B23(0) trenger for å levere de resultatene som de fleste önsker at den skal levere av dreiemoment, effekt og turtallsregister.
    Sist endret av Batland; 20/04/20 kl 17:43

  9. #9
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Å trimme en motor er aldri lönnsomt eller nödvending og det samme gjelder spörsmålet om å sette i större ventiler. Det er imidlertid SVÄRT fordelaktig i forhold til det en trimmet B23(0) trenger for å levere de resultatene som de fleste önsker at den skal levere av dreiemoment, effekt og turtallsregister.
    Hehe, tok poenget.
    Takk for nok ett godt svar Batland
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard


    Värsågod.

  11. #11
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    to korte men reelle kommentarer...
    1. hx35 på b230 er triste saker med mindre du skal kjøre dragracing. det går liksom ikke fra sugemotor til turbomotor før du bryter fartsgrensa (det finnes unntak, men siden du ikke spesifiserer annet går jeg utifra at det er en "vanlig" hx35 med stort eksoshus)
    2. ikke gidd å kødd med lh2.4. man KAN få det til å funke, men det er virkelig ikke verdt bryet på et sånt stadie kontra sprut... selv har jeg 2 biler med forholdsvis lik effekt (enn så lenge), en med lh2.4 og en med sprut... den ene starter og går stabilt/forutsigbart/rent/effektivt hver eneste gang, den andre er like forutsigbar som en lottokupong da den ALLTID krangler et eller annet sted i registeret, men aldri likt 2 dager på rad... kan du gjette hvilken som har datasprut? hint: lh2.4 liker ikke større avvik fra originalt oppsett/map.

  12. #12
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    to korte men reelle kommentarer...
    1. hx35 på b230 er triste saker med mindre du skal kjøre dragracing. det går liksom ikke fra sugemotor til turbomotor før du bryter fartsgrensa (det finnes unntak, men siden du ikke spesifiserer annet går jeg utifra at det er en "vanlig" hx35 med stort eksoshus)
    2. ikke gidd å kødd med lh2.4. man KAN få det til å funke, men det er virkelig ikke verdt bryet på et sånt stadie kontra sprut... selv har jeg 2 biler med forholdsvis lik effekt (enn så lenge), en med lh2.4 og en med sprut... den ene starter og går stabilt/forutsigbart/rent/effektivt hver eneste gang, den andre er like forutsigbar som en lottokupong da den ALLTID krangler et eller annet sted i registeret, men aldri likt 2 dager på rad... kan du gjette hvilken som har datasprut? hint: lh2.4 liker ikke større avvik fra originalt oppsett/map.
    HX35 med 12'er hus.. bilen brukes i "drifting".. leker meg på banen uten å konkurere rett å slett.
    Hadde 19t før, det funket det men..

    Kanskje jeg får bare får montere electromotiven med en gang da..
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  13. #13
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimmen Vis post
    HX35 med 12'er hus.. bilen brukes i "drifting".. leker meg på banen uten å konkurere rett å slett.
    Hadde 19t før, det funket det men..

    Kanskje jeg får bare får montere electromotiven med en gang da..
    Akkurat, den har jeg kjedelig erfaring med... Fullt trykk ved cirka 5000 ga noe begrenset register

    Jeg ville nok vurdert det istedet for å bruke en evighet for å få lh2.4 til å gå greit som en midlertidig løsning. Står uansett friere til tuning og dermed effektøkning med et sprut

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  14. #14
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Akkurat, den har jeg kjedelig erfaring med... Fullt trykk ved cirka 5000 ga noe begrenset register

    Jeg ville nok vurdert det istedet for å bruke en evighet for å få lh2.4 til å gå greit som en midlertidig løsning. Står uansett friere til tuning og dermed effektøkning med et sprut

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
    Joda, men med helt orginal bunndel lever jeg nok i faresonen ved ytterligere effektøkning
    Sist endret av Jimmen; 23/04/20 kl 08:44
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  15. #15
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimmen Vis post
    Joda, men med helt orginal bunndel lever jeg nok i faresonen ved ytterligere effektøkning
    Er den frisk ville jeg ikke vært bekymret for 300-350whp, dog avhengig av register og potensiell tenningsbank turboen blir i alle fall for treg og kjedelig på en original b230... Selv er jeg i prosessen med å bytte fra en sånn til en hy35 for å få bedre register

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  16. #16
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Er den frisk ville jeg ikke vært bekymret for 300-350whp, dog avhengig av register og potensiell tenningsbank turboen blir i alle fall for treg og kjedelig på en original b230... Selv er jeg i prosessen med å bytte fra en sånn til en hy35 for å få bedre register

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
    Motor er krute god den, men ja som du sier. litt bekymret for tenningsbank.
    Denne kommer fra en Cummins, så har intern WG med 1.4 bar fjær.. så det bekymrer meg litt.

    Men tror ikke det vil være noe problem med Electromotiven, med L.H2.4 derimot..

    Min nødløsning var å sveise ekstern WG direkte i eksoshuset på turboen om det ble krise
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  17. #17
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Hx35 med 12er hus fungerer greit, men ikke optimalt selvsagt. Skårholen fikk jo bra resultat med sin, og max ladd lenge før 5000... Han hadde porta 530 med k kam, 8 i komp, e innsug og pulse split grenrør. I drifting går det jo stort sett på høyt turtall uansett så hadde ikke bekymret med særlig over det akkuratt. Så lenge toppen din fløder nok til å avgi toppeffekt på et høyere turtall enn originalt så funker det nok bra nok. Om du får porta toppen litt så hjelper det endel. Det kan jo være "positivt" for bunndelen din at du har treig turbo også da, for høyt moment på lave turtall er no-go på 13mm råder og org udreide stempler

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
    Sist endret av HansOla; 23/04/20 kl 16:54

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  18. #18
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Hx35 med 12er hus fungerer greit, men ikke optimalt selvsagt. Skårholen fikk jo bra resultat med sin, og max ladd lenge før 5000... Han hadde porta 530 med k kam, 8 i komp, e innsug og pulse split grenrør. I drifting går det jo stort sett på høyt turtall uansett så hadde ikke bekymret med særlig over det akkuratt. Så lenge toppen din fløder nok til å avgi toppeffekt på et høyere turtall enn originalt så funker det nok bra nok. Om du får porta toppen litt så hjelper det endel. Det kan jo cære "positivt" for bunndelen din at du har treig turbo også da, før høyt moment på lave turtall er no-go på 13mm råder og org udreide stempler

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
    Jeg tror det er veldig vesentlig med innsug, modifisert topp og grenrør for å få liv i en hx35... De fleste som monterer en på original b230 sier det samme, at det ikke skjer noe før 4000 det er jo absolutt en god turbo til rett oppsett, bare ikke på original motor

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  19. #19
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Hx35 med 12er hus fungerer greit, men ikke optimalt selvsagt. Skårholen fikk jo bra resultat med sin, og max ladd lenge før 5000... Han hadde porta 530 med k kam, 8 i komp, e innsug og pulse split grenrør. I drifting går det jo stort sett på høyt turtall uansett så hadde ikke bekymret med særlig over det akkuratt. Så lenge toppen din fløder nok til å avgi toppeffekt på et høyere turtall enn originalt så funker det nok bra nok. Om du får porta toppen litt så hjelper det endel. Det kan jo cære "positivt" for bunndelen din at du har treig turbo også da, før høyt moment på lave turtall er no-go på 13mm råder og org udreide stempler

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
    Har 530 topp jeg også, men med A Kam, er vell samme løft på disse men en liten annerledes durasjon..? så burde vell ikke være så annerledes sånnsett kam-messig.
    E-innsug har jeg også fundert på, da jeg leste her inne fikk løftet mellomregister i massevis med dette!

    Er portet litt, men det er ikke så fryktelig mye.
    Har en 530 liggende på benken som er planlagt å sette på samtidig som jeg fikser H-råder og slikt, og det var denne jeg vurdere å spandere nye ventiler på også..
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimmen Vis post
    Hei, skrevet her før å fått noen tips jeg har tatt med meg men vil høre en gang til uansett

    Har da en nyoverhalt B230Fk med underspyling.

    *HX35 turbo
    *Omsveist cooler fra scania, gedigen type som går nesten fra lykt til lykt.
    *A-kam
    *Grønne bosch dyser (nye i fjor, kjørd 3 helger med forsåvidt)
    *Alt av tenningsdeler er nytt, ink 7'er NGK plugger.
    *3" LMM
    *68 graders termostat

    Dette er pr. idag, faktisk ikke fått prøvekjørt enda heller med ny turbo siden vi bare har snø og jeg har ikke vinterdekk.. ei heller skilt på bilen.
    Håper og kunne kjøre med bilen slik den er nå i sommersesongen (på bane)

    I vinter skal stempel dreies ned til batland spec, montere H-råder og electromotive tec 2.. som ligger på hylla.

    Er det noe annet jeg burde ha gjort? E-innsug? større ventiler? eventuelt bare eksos ventiler?

    Budsjett bygg til de grader dette altså, så billig enkel modifisering som bidrar er jeg med på
    Hvis du har satt i nye stempelringer så anbefaler jeg at du vurdere å kjöre de förste to tankene med bensin på Mineral motorolje og ikke syntetisk.
    Hvorfor valgte du HX35 turbo? Innkjöpspris? HX35 er helt feil turbo til ett så mildt oppsett som de övrige delene antyder. De er kun billig i innkjöp, men de har kostet en god del för du har ett oppsett som fungerer. Du trenger grenrör, helst 2 stk. wg., portet topp med store ventiler, frisk kam og minst 3" eksosanlegg. (Formentlig også en annen HX35) Nå er det betydelig mismatch i oppsettet ditt og resultatet kan aldri bli bra. Når de övrige delene er i sitt gode funksjonsområde så funker ikke turboen og når turboen endelig begynner å komme inn i sitt fungsjonsområde, da streker og struper de övrige delene. Det beste du kan gjöre er å bytte ut turboen med en ren T3, helst i trim 60 utgave. Da vil du raskt få brukt opp alle dekkene dine.
    Ellers må jeg si at det er trist å höre at en formentlig totalt demontert motor ikke har fått dreide stempler og topp med utslipte forbrenningskamre som alltid gir eieren "100-vis av ekstra Nm" når drivstoffet er pumpebensin. Sitter du på en öde öy eller langt oppe i fjellheimen uten tilgang til dreiebenk, så er det fullt mulig å slipe ut en gryte med håndverktöy. Eneste praktiske forskjellen er tiden som er brukt. Gryten skal romme 20 ml. når du er ferdig
    Å kaste bort en hel sesong og risikrere å rase motoren i stedet for å lösne noen topplokks- og bunnpanneskruer og korrigere kompresjonsforholdet er ingen god lösning.

    A-kammen har vist seg å være svärt god og er ett meget godt valg til milde og velfungerende oppsett. Ingen kam gir så godt bunndrag som A-kammen. Dersom man synes at man ikke får tilfredstillende toppeffekt med den, da må toppen oppgraderes med porting, större ventiler og sterkere ventilfjärer.

    "Grönne dyser" kan være så mye rart. Mener du GENUINE BOSCH 968 dyser? Er du 100% sikker på at det er GENUINE BOSCH dyser? Hvis ikke blir dette ikke bare fiasko, men ubrukelig.

    Godt valg av termostat.
    Sist endret av Batland; 23/04/20 kl 12:13

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimmen Vis post
    Har 530 topp jeg også, men med A Kam, er vell samme løft på disse men en liten annerledes durasjon..? så burde vell ikke være så annerledes sånnsett kam-messig.
    E-innsug har jeg også fundert på, da jeg leste her inne fikk løftet mellomregister i massevis med dette!

    Er portet litt, men det er ikke så fryktelig mye.
    Har en 530 liggende på benken som er planlagt å sette på samtidig som jeg fikser H-råder og slikt, og det var denne jeg vurdere å spandere nye ventiler på også..
    A-kammen har faktisk ikke noe tilfelles med K-kammen. De har betydelig forskjellig durasjon, löft og overlapp.
    Til en HX35 turbo er H,K og V kam ett bedre valg enn A-kammen.
    Hvis du tar en titt inn i kanalene til en F-manifold fra topplokksiden, så ser du at det er en ræva manifold og at nesten alt annet er bedre.
    Vi har vurdert sveising, utflytting av dyser og porting, men har ikke gjort noe med dette så langt fordi det ikke er noen interesse for dette her lokalt.

    Jeg ser at veldig mange skal ha H-råder, men jeg vet ikke om noen som har böyd eller brukket en 13mm råde når drivstoffet var ren pumpebensin. Jeg har kun sett 1 stk. og det var fra en motor som gikk på höyoktan drivstoff og hvor sjåføren gikk med fullt hjulspinn på våt vei inn i en törr tunell, fikk grep og hvor motoren så ble dradd ned fra turtallsperre til maks dreiemoment med ca. 2,0 BAR ladetrykk i innsugsmanifolden.

    Er det noen som vet noe annet? Har hört om noen som har klart dette?
    På E85 så går det jo galt, men har noen overbelastet 13 mm råder på 98 blyfri? Eller 95 blyfri om det er det du skal kjöre på?
    Sist endret av Batland; 23/04/20 kl 12:21

  22. #22
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvis du har satt i nye stempelringer så anbefaler jeg at du vurdere å kjöre de förste to tankene med bensin på Mineral motorolje og ikke syntetisk.
    Hvorfor valgte du HX35 turbo? Innkjöpspris? HX35 er helt feil turbo til ett så mildt oppsett som de övrige delene antyder. De er kun billig i innkjöp, men de har kostet en god del för du har ett oppsett som fungerer. Du trenger grenrör, helst 2 stk. wg., portet topp med store ventiler, frisk kam og minst 3" eksosanlegg. (Formentlig også en annen HX35) Nå er det betydelig mismatch i oppsettet ditt og resultatet kan aldri bli bra. Når de övrige delene er i sitt gode funksjonsområde så funker ikke turboen og når turboen endelig begynner å komme inn i sitt fungsjonsområde, da streker og struper de övrige delene. Det beste du kan gjöre er å bytte ut turboen med en ren T3, helst i trim 60 utgave. Da vil du raskt få brukt opp alle dekkene dine.
    Ellers må jeg si at det er trist å höre at en formentlig totalt demontert motor ikke har fått dreide stempler og topp med utslipte forbrenningskamre som alltid gir eieren "100-vis av ekstra Nm" når drivstoffet er pumpebensin. Sitter du på en öde öy eller langt oppe i fjellheimen uten tilgang til dreiebenk, så er det fullt mulig å slipe ut en gryte med håndverktöy. Eneste praktiske forskjellen er tiden som er brukt. Gryten skal romme 20 ml. når du er ferdig
    Å kaste bort en hel sesong og risikrere å rase motoren i stedet for å lösne noen topplokks- og bunnpanneskruer og korrigere kompresjonsforholdet er ingen god lösning.

    A-kammen har vist seg å være svärt god og er ett meget godt valg til milde og velfungerende oppsett. Ingen kam gir så godt bunndrag som A-kammen. Dersom man synes at man ikke får tilfredstillende toppeffekt med den, da må toppen oppgraderes med porting, större ventiler og sterkere ventilfjärer.

    "Grönne dyser" kan være så mye rart. Mener du GENUINE BOSCH 968 dyser? Er du 100% sikker på at det er GENUINE BOSCH dyser? Hvis ikke blir dette ikke bare fiasko, men ubrukelig.

    Godt valg av termostat.
    Grunnen for at motor ble satt ihop helt orginal var for at jeg skulle bruke bilen som vei-bil, altså kliss orginal.. men så var jeg på banetreff en gang, å ballen rullet
    Motor er ferdig innkjørt for lenge siden, kjørt 3-4 banehelger og noen dager etter vei med prøveskilt.

    Fikk turbo kastet etter meg for 1600kr, derfor
    Tenkte at den må jo være bedre enn 19t uansett, men skal vurdere å nedgradere turbo fram til jeg får ordnet resten som kan gå sammen med Hx35.
    Finner vell altids en kina turbo rundt omkring som kan fungere.

    Nei, ekte grønne dyser kjøpt fra pedersen racing.
    Bilen er brukt flere helger som sagt uten noe problemer i hele tatt, bare at nå fikk jeg i større turbo.
    Forresten så glemte jeg å nevne at i tanken har jeg Walbro GSS342 MED oppgradert ledningsnett ett tips fra deg
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  23. #23
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    A-kammen har faktisk ikke noe tilfelles med K-kammen. De har betydelig forskjellig durasjon, löft og overlapp.
    Til en HX35 turbo er H,K og V kam ett bedre valg enn A-kammen.
    Hvis du tar en titt inn i kanalene til en F-manifold fra topplokksiden, så ser du at det er en ræva manifold og at nesten alt annet er bedre.
    Vi har vurdert sveising, utflytting av dyser og porting, men har ikke gjort noe med dette så langt fordi det ikke er noen interesse for dette her lokalt.

    Jeg ser at veldig mange skal ha H-råder, men jeg vet ikke om noen som har böyd eller brukket en 13mm råde når drivstoffet var ren pumpebensin. Jeg har kun sett 1 stk. og det var fra en motor som gikk på höyoktan drivstoff og hvor sjåføren gikk med fullt hjulspinn på våt vei inn i en törr tunell, fikk grep og hvor motoren så ble dradd ned fra turtallsperre til maks dreiemoment med ca. 2,0 BAR ladetrykk i innsugsmanifolden.

    Er det noen som vet noe annet? Har hört om noen som har klart dette?
    På E85 så går det jo galt, men har noen overbelastet 13 mm råder på 98 blyfri? Eller 95 blyfri om det er det du skal kjöre på?
    Når jeg sier manifold tenkte jeg på orginal FK EKSOSmanifold. har forsåvidt standard innsug også, men ser etter E-innsug.

    Så du mener at org råder burde holde..? til og med sprut og kanskje en dag med 300-350hk...? på 98 bensin.
    Da selvfølgelig MED nedreide stempler, tenkte jeg måtte ut med de da jeg, men ok.. har luftdremmel jeg

    Bare for å tilføye så er det 3" raka røret hele veien selvfølgelig, rustfritt fra tema.
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  24. #24
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimmen Vis post
    Da selvfølgelig MED nedreide stempler, tenkte jeg måtte ut med de da jeg, men ok.. har luftdremmel jeg
    I teorien kan du jo rive av toppen, maskere VELDIG godt utenfor området som skal bearbeides og slipe ei grop med luftverktøy, bare du gjør rent godt før du fjerner maskeringa... Måler man volum i hvert stempel burde man kunne se at man har tatt likt på alle å, så de blir tålig balanserte

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimmen Vis post
    Grunnen for at motor ble satt ihop helt orginal var for at jeg skulle bruke bilen som vei-bil, altså kliss orginal.. men så var jeg på banetreff en gang, å ballen rullet
    Motor er ferdig innkjørt for lenge siden, kjørt 3-4 banehelger og noen dager etter vei med prøveskilt.

    Fikk turbo kastet etter meg for 1600kr, derfor
    Tenkte at den må jo være bedre enn 19t uansett, men skal vurdere å nedgradere turbo fram til jeg får ordnet resten som kan gå sammen med Hx35.
    Finner vell altids en kina turbo rundt omkring som kan fungere.

    Nei, ekte grønne dyser kjøpt fra pedersen racing.
    Bilen er brukt flere helger som sagt uten noe problemer i hele tatt, bare at nå fikk jeg i større turbo.
    Forresten så glemte jeg å nevne at i tanken har jeg Walbro GSS342 MED oppgradert ledningsnett ett tips fra deg
    Hehehe, sånn er det.

    Det tror jeg på. Liker uttrykket; " Selv om det er dyrt er det ikke sikkert at det er bra, men hvis det er veldig billig, da kan du väre helt trygg på at det er noe drit." Slik jeg ser det så har du for öyeblikket kastet bort kr. 1600,- som du kunne brukt å delfinansiere en turbo som kunne gitt deg kjöre- og eierglede. Problemet med 19T er den knöttlille turbinen som faktisk ikke har noe på en 8V 2,3L motor å gjöre. Til tross for dette er den ett bedre valg enn en tilfeldig HX35.
    Det finnes Kinaturboer med ca. 50 mm inducer som resultat og funksjonsmessig er bedre enn de ovennevnte i ditt tilfelle. Kvalitet og holdbarhet snakker vi ikke om.
    https://shop.klracing.se/sv/artiklar/t3-t04e-2.html
    https://shop.klracing.se/sv/artiklar...rostfritt.html

    Alternativ 1. Hvis vi sier kr. 1600,- (+ frakt?) for HX35, så ca. kr. 3500,- + frakt for en kinaturbo og så ca. kr. 3500,- for H-råder for ett sådär resutat til ca. kr. 8500,- .
    https://shop.klracing.se/sv/artiklar...3mm-52mm-.html

    Alternativt 2. Dreide eller "Dremmel-behandlede" original-stempler, originale, brukte 13 mm råder og en brukt höykvalitet, merkevareturbo som jeg kaller BSRT425 turbo til kr. 6950,-

    Godt.
    Da trenger du egentlig bare å Dremle ivei og bytte turbo.
    Sist endret av Batland; 23/04/20 kl 16:39

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. 940 b230fk bortimot 300hk oppsett
    By jensen_th in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 22/05/14, 22:03
  2. Lite spm om oppsett på B230Fk
    By E.Winjum in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 24/09/12, 17:24
  3. b230fk går bare på 2 sylindre HJÆLP
    By kenthjaa in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 21/08/12, 06:51
  4. Oppsett? b230fk
    By Mern in forum Motor og gir
    Svar: 74
    Siste post: 27/01/11, 16:33

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •