Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Redusert motorkraft

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. april 2020
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard Redusert motorkraft

    Har ein 2011 mod v50, som har redusert motorkraft. Har gjort dpf og egr delete, men får fortsatt ikkje motorkraft. Feilmeldinga no er Ecm-169F00 no match. Noken som veit kva den feilmeldinga betyr??

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Nei, men trolig har ikke den som eventuelt omprogrammerte
    ECM
    'n gjort jobben 100%, eller så har bilen andre feil.
    (ikke ok stage 0 før endringer, eventuelt at feilen ikke gjenkjennes/gir mening i motorstyringen med nåværende programvare)
    Dette er kun spekulasjoner, ikke påstander, og den som har gjort endringene i
    ECM
    burde kunne svare for seg, helst med referanse til samme motor og bilmodell.
    Men er det bare fjernet DPF og blokkert EGR uten SW-endringer så er det ikke så rart at det dukker opp spøkelser.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. april 2020
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Vedkommende har programert bilen to ganger, første gangen meinte han det var feil med fila...Men i følge ein NAF test av bilen som låg ved da eg kjøpte den, var det ein uorginal app-styring til dieselvarmeren som låg og gav masse feilmeldinger...? Eg har null peiling på dette, som du sikkert forstår, og ane ikkje kor og korleis den ev kan fjernes?

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Skulle vel være mulig å fjerne uoriginal fjernstyring til varmeren, eventuelt bytte den ut/omprogrammere om det viser seg at den er litt mere original enn først antatt.
    Volvos On Call med VCM-modul kom vel i modellskifte 2011/2012, og før dette så har man en fysisk fjernkontroll og en mottakerboks via
    AEM
    -modul bak i høyre hjulbrønn.
    Men om det har noen betydning for motorstyringen er ikke godt å si, men ser ikke helt sammenhengene ennå.

    Har man kjørt seg fast, anbefales det å begynne fra starten, med en fungerende original bil, (Stage 0 = OK) slik at det er lettere å behandle eventuell avvik. Når alt fungerer ok, så kan man leke seg med litt av hvert.

    Men hvis det hele stammer fra en bil som hadde trøbbel med EGR og DPF fra starten, og slettingen var et forsøk på å bli kvitt problemene, så er det slik at selv om man har vondt i hode, er det ikke bestandig hode det er noe galt med, for av og til hjelper det mere med et glass vann, enn å prøve å bli kvitt hodet

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. april 2020
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Bilen har generellt tulla mykje, alskens mulige feilmeldinger....... Den blei chippa til 140 hk straks etter eg fekk den, og har funka greit, men som sagt med feilmeldinger,bla motorlampa, men har gådd normalt. Når no redusert motorkraft kom opp, og den nekta over ca 2700 omd, fekk eg lest av feilkoder på verksted. Dei meinte det var partikkelfilteret. Derfor fekk eg det fjerna, og koda vekk. Hjalp ikkje, og typen som koda det, meinte det var fila som var problemet.. koda den på nytt, men feilen er der enno. Leste av feilmeldinger( var sikkert 15 stk), sletta dei, og køyrde til redusert motorkraft kom igjenn, leste av på nytt, og fekk då feilen som eg spurde etter. No er eg tom for ideer, og har i grunn betalt penger for ingenting...er jo ikkje så aktuellt å køyre den på eit volvoverkstad heller, etter å ha tukla med den...

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Blir fort et lass feilmeldinger om du har noen misslykkede starter , eller går tom for strøm. Eventuelle aktive feilmeldinger er større grunn til bekymring.

    Der er fremdeles verdt å spørre programmereren om han tidligere har gjort en vellykket DPF/EGR-delete på maken bil, og be han sjekke med bileieren(e) om alt fremdeles er på stell. Eller om de måtte gå andre veier for å få orden på sin bil.

    Har ikke så mye mer å komme med enn det jeg nevnte i tidligere post, så jeg anbefaler å legge tilbake std programvare, åpne opp EGR plombering, sett tilbake DPF-trykkmåleren modifisert til å fungere på utrensket partikkelfilter (kun høytrykkssiden påkoblet DPF-slangekoblingen, eller lavtrykksiden koblet til luftfilterboksen på motorsiden av luftfiltret om du har delete-rør) og se hva som skjer med feilkodene etter hvert. (har du ett ok DPF tilgjengelig, så går det selvfølgelig å gjøre det riktig)
    Og når bilen forhåpentligvis har vært stabil i humøret over lengre tid (min. 150 mil totalt, med både lett, tung, lang og kort kjøring) , kan du forsøke å legge tilbake trim/delete-programvare igjen, og krysse fingrene...
    Sist endret av jiha1968; 18/04/20 kl 20:13

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. april 2020
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Hei! kjøpte meg en volvo v50 1,6d 2006 for ca et halvt år siden. fikk den billig hos en bilselger utenfor Trondheim da den hadde motorlampe pgr feil med EGR-ventilen. vi hentet den på henger fordi vi fikk beskjed om at den gikk i nødmodus. kom hjem igjen og bilen startet og gikk fint men var veldig lat. kjørte den på litt høyere turtall en stund og de virket som om bilen ble sprekere og sprekere. Men fikk opp "anti-sladd service enfordras" hver gang jeg begynte å kjøre. dro uansett og fikk tunet og deaktivert EGRn. Motorlampe ble borte og alt var fint i en uke. helt til jeg hadde fjerde gire opp en bakke med 2500-2700 omdreininge og bilen slet litt fikk jeg opp igjen "antisladd service enfordras" og "Motorfunktion nedsatt". Her begynner problemene. bilen går i nødmodus (jeg mener den har gått i nødmodus hver gång antisladd service kommer opp) og går ikke over 2700-2900 omdreininger. var på diagnose ho Volvo og de som var aktive som de leste av var:

    CEM
    -3A00
    ECM
    , programvare feilaktig signal
    CEM
    -DE18 kommunikasjon med CPM-styreenhet signal saknas
    ECM
    -1507 turboregulering- for lågt trykk
    ECM
    -6630 Glødestift- Feilaktig signal

    Skal sies at når jeg dro på diagnose var ikke disse feilmeldingene oppe i dashbordet fordi de har en tendens til å komme å gå som de vil.
    Vi byttet oljerør da det svettet litt og turbo kontroller.
    Har hatt ute turboen å sjekket om det er slakke og er ingen slakke inn og ut men bittelitt slakke til sides noe jeg fikk beskjed om at det ikke skal ha noe å si? Ihvertfall noen som har vært borti lignende? Kan kjøre en god stund uten at disse feilmeldingene kommer opp men som sakt vis jeg kjører i en oppoverbakke og bilen sliter litt kommer begge meldingene opp samtidig. noen tanker?

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. april 2020
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Fekk samme feilen sjølv lenge, den med antisladden.... den forsvann etter at eg satte på 16 toms felger(hadde 18). Har neppe noke med saken å gjere, men har aldri fått den igjenn. Men har samme feilen som deg enno: «redusert motorkraft» og DE18. Har du prøvd å måle krypstraum på sikringene? Trur mykje av feimeldingene kjem pga elektrisk tull, siden feilmeldingene og displayet leve sitt eget liv...men eg har null kompetanse til å sjekke dette sjølv, og er skikkeleg lei heile drittbilen...

Lignende tråder

  1. Alarm, full beskyttelse/redusert beskyttelse
    By Soundstig in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 1
    Siste post: 31/05/19, 09:36
  2. D5 redusert kraft og økt forbruk??
    By Vopel in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 3
    Siste post: 26/12/16, 22:33
  3. Mister motorkraft
    By roaldhans in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 6
    Siste post: 08/09/16, 10:40
  4. XC70 2006 modell med redusert motorkraft/Turbo
    By Riverdale in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 20/04/13, 08:23
  5. Mister motorkraft D5
    By Thomas og de in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 19/08/12, 10:52

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •