Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Vannlekkasje på en 2004 V70 bensin, automat.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. feb. 2020
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Standard Vannlekkasje på en 2004 V70 bensin, automat.

    Det drypper vann inn oppe i høyre hjørne mellom torpedovegg og hanskerom (passasjerside). Jeg trodde først det kunne være pga steinsprut i frontruta som ga en sprekk i ruta omtrent rett over der lekkasjen er. Riis bilglass mener den sprekken ikke var grunnen, og sjekket også dreneringskanalene for meg da de byttet ruta i dag og mente de var åpne og fine. Jeg har ikke takluke.

    Jeg har skrudd av dekselet mellom hanskerom og torpedovegg, og jeg kom så langt som å se at det er vanndråper rundt skruen i midten på det tredje bilde her http://imgur.com/a/37eBPJP .Jeg ville skru ut hanskerommet for å prøve å se bedre, men det blåste da opp til storm og jeg måtte gi meg.

    Jeg har skrudd fint lite bil og aner ikke hva denne skruen fester, eller om jeg må demontere mye mer før jeg finner lekkasjen. Jeg skulle skru ut hanskerommet, men det blåste opp til snøstorm og skal regne i ett sett de neste dagene, så jeg hadde ikke annet valg enn å hive på en presenning over fronten av bilen, som ser ut til å ha stoppet lekkasjen.

    Da jeg hentet bila på Riis etter byttet frontrute, sto den ute i plaskregn og da jeg sjekket gulvet på passasjersiden etter en stopp for å handle litt på vei hjem, virket det fremdeles som om det ikke var lekket inn noe mer vann, på tross av det de sa på Riis. Jeg får uansett ikke gjort en drit med dette i Trøndelags fantastiske vårvær så langt, da jeg ikke har mulighet for å sette bilen innendørs.

    Har noen av dere noen ideer om hvor dette vannet kommer i fra, og hvor jeg bør lete? Det ser ut som og lukter som rent vann. Kjøleveska ligger på litt over minstemål og bør sikkert fylles på, men jeg tviler på at lekkasjen kommer derfra.

  2. #2

    Medlem siden
    21. jan. 2020
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    2886
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av reihotep Vis post
    Det drypper vann inn oppe i høyre hjørne mellom torpedovegg og hanskerom (passasjerside). Jeg trodde først det kunne være pga steinsprut i frontruta som ga en sprekk i ruta omtrent rett over der lekkasjen er. Riis bilglass mener den sprekken ikke var grunnen, og sjekket også dreneringskanalene for meg da de byttet ruta i dag og mente de var åpne og fine. Jeg har ikke takluke.

    Jeg har skrudd av dekselet mellom hanskerom og torpedovegg, og jeg kom så langt som å se at det er vanndråper rundt skruen i midten på det tredje bilde her http://imgur.com/a/37eBPJP .Jeg ville skru ut hanskerommet for å prøve å se bedre, men det blåste da opp til storm og jeg måtte gi meg.

    Jeg har skrudd fint lite bil og aner ikke hva denne skruen fester, eller om jeg må demontere mye mer før jeg finner lekkasjen. Jeg skulle skru ut hanskerommet, men det blåste opp til snøstorm og skal regne i ett sett de neste dagene, så jeg hadde ikke annet valg enn å hive på en presenning over fronten av bilen, som ser ut til å ha stoppet lekkasjen.

    Da jeg hentet bila på Riis etter byttet frontrute, sto den ute i plaskregn og da jeg sjekket gulvet på passasjersiden etter en stopp for å handle litt på vei hjem, virket det fremdeles som om det ikke var lekket inn noe mer vann, på tross av det de sa på Riis. Jeg får uansett ikke gjort en drit med dette i Trøndelags fantastiske vårvær så langt, da jeg ikke har mulighet for å sette bilen innendørs.

    Har noen av dere noen ideer om hvor dette vannet kommer i fra, og hvor jeg bør lete? Det ser ut som og lukter som rent vann. Kjøleveska ligger på litt over minstemål og bør sikkert fylles på, men jeg tviler på at lekkasjen kommer derfra.
    Finne vannlekkasjer kan være vanskelig da vannet kan følge kabler og annet ganske langt vekk fra kilden/årsaken :-(

    Jeg slet lenge med å lokalisere en lekkasje på min gamle vw t4. Jeg startet med å legge tørkepapir overalt under/inni dashen under rattet. Alt ble vått uten at jeg fant kilden. Ruteskifte-firmaene kom med en skumløsning og trykkluft men de mente ruta var tett.

    Så kom jeg borti en i vw-gjengen som da hadde tilgang på en ultralyd-lekkasjefinner. En genial sak med ultralyd-giver jeg holdt på utsiden av bilen, og en ultralyd-sensor som kompisen hadde i bilen med hodetelefoner for å høre ettet akkustisk signal. Når vi kom til øvre hjørne på passasjersiden rev kompisen av seg hodetelefonene. Der var signalet så sterkt og ubehagelig på øret at det ikke levnet noen tvil om hvor lekkasjen var...

    Det viste seg at når frontruten ble skiftet sist var den ikke limt godt nok fast / ikke påført lim riktig sted.

    Vet jo ikke om det er ditt problem, men jeg fant som sagt lekkasjen diagonalt over på andre siden av bilen...

    Lykke til!

    Mvh.
    Arild

    Sent from my SM-G960F using Tapatalk

  3. #3
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    reihotep :
    Mest trolig vil ikke denne lekkasjen være mulig å spore med hverken røyk, skum eller ultralyd, da det antas at vannet drar seg igjennom glippen mellom viskerdekslet og festelista på ruta, for så å bli hengende og dryppe rett ned i luftinntaket til varmeapparatet, før det tyter ut i alle sprekker og skjøter, på tur ned mot viftemotoren.

    Demonter vindusviskerne, ta bort det store plastdekslet i viskertrauet og festelista på ruta om den ikke er limt fast.
    Klin på med fugemasse hele veien mellom utsiden av luftinntaket til varmeapparatet og karosseriet, når du først har tilgang nå. (samme på motsatt side med boksen/dekslet over kabelgjennomføringen til
    CEM
    )

    Så til den antatte synderen, legg ikke-herdende tettemasse i begge sporene på festelista (den som var tredd på i underkant av vinduet), spesielt mellom lista og plastdekslet i viskertrauet.
    Vurder å legg en streng med fugemasse på undersiden av viskerdekslet, i bilens lengderetning, 2-5 cm utenfor hver side av luftinntaket til varmeapparatet som dryppnese for vann som kommer fra sidene. Samme på undersiden av lista på vinduet.

    Men selvfølgelig er ikke dette den eneste veien inn for vannet...

    NB: silikonholdig tettemasse anbefales ikke så nære frontruta...



    Noen i ADMIN bør flytte tråden til riktig forum-avdeling (V70N)
    Sist endret av jiha1968; 15/04/20 kl 19:25

Lignende tråder

  1. Demontering av AC-kompressor 2004 V70 bensin
    By Monsen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 13/08/19, 08:31
  2. svinghjul/startkrans xc70 d5 automat 2004
    By stephan in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 26
    Siste post: 14/02/17, 19:52
  3. 2004 S80 2,0T automat selges
    By The Bear in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 3
    Siste post: 27/04/16, 13:01
  4. volvo v70 2004 D5 automat
    By magnus245 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 09/02/16, 16:17
  5. Motorvarmer til 2004 V70/2 liter m/turbo, bensin
    By Monsen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 22/01/16, 08:23

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •