Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: V50 1.6D Vibrering ved belastning/pådrag

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. des. 2018
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard V50 1.6D Vibrering ved belastning/pådrag

    Har en 08 mod V50 1.6D (D4164T) manuell (MTX75) som har en vibrasjon jeg ikke klarer finne ut av.

    Denne kommer ved belastning/pådrag ved ca 1900-2000 omdreininger og forsvinner igjen ved ca 2800 omdreininger, fortsatt ved pådrag.
    Vibreringen forsvinner umiddelbart når pedal avlastes. vibrasjon merkes i chassiet, rister så fælt at at vibrasjon også merkes svakt i rattet

    hadde en liten "service" for en tid tilbake ba jeg oppdaget en liten eksoslekkasje mellom en injector og toppen (kobberringen). denne var, eller alle injectorer var dekket i et forkullet lag olje/eksos (kjent fenomen). når jeg da meislet den løs og dro den ut falt det noen biter inn i sylinder, så litt mørkt på å få disse biter ut og i et ubetenksomt øyeblikk bestemte jeg meg for like godt å ta ut hele motoren og ta av toppen for å være sikker på alle biter ble fjernet fra sylinder.
    toppen vel av ser jeg på sylinder 4 det ligger et heldekkende finkornet rustfagert lag over hele stempel. etter noe konsultering med flere mekanikere er dette et tydelig tegn på for mager blanding over tid. det blir da bestilt 4 re-fabrikkerte injectorer (i god tro..). siden motor allerede var ute bestilte jeg like godt komplett svinghjul og clutch med lager og trykkplate i samme slengen. i tillegg begge nedre bærebroer og noe småtteri til forstilling samt ny EGR-ventil

    med topp, sylindre og alle deler godt rengjort og motor montert med ny toppakning, clutch, svinghjul og injectorer i bil igjen gikk turen til merkeverksted for koding av injectorer.
    dette fikk dem ikke til av uvisse årsaker, det hele endte med 3 av de gamle ble satt inn og en ny original fra forhandler (den til sylinder 4). dette fikk dem kodet med anbefaling om også å bytte de tre resterende injectorer. dette ble da ikke gjort av en økonomisk årsak..

    etter denne "service" fungerte bilen greit, bortsett fra at vi synes den trekker litt dårlig som den alltid har gjort i vårt eie. det var i alle fall ingen vibrasjoner.
    den oppsto en tid etter dette. forum ble da støvsugd hvor mange tråder indikerer svinghjul, drivaksler/knuter og til og med hjullager. svinghjul var jo nytt så da byttet jeg begge drivaksler samt et hjullager, men vibrasjon er fortsatt der..

    jeg blir da litt fortvilt og rådløs. jeg mistenker det kan ha sammenheng med injectorene. dette er en kostbar utførelse og håper derfor noen der ute kan ha en formening før jeg iverksetter bytte. kan det være noe annet? feks et oppheng eller noe?


    Observasjoner jeg har registrert meg i de forskjellige gir ved akselerasjon:
    1.gir:
    merker ingen vibrasjon ved pådrag ved noen turtallsområder. mulig der er noe underliggende men ikke merkbart.
    2.gir
    vibrasjon merkes men som svak i styrke, vanskelig å si spesifikt turtallsområdet
    3.gir
    merkes godt. oppstår merkbart ca ved 1900-2000 omdreininger og forsvinner igjen ved ca 2800 omdreininger, selv ved fortsatt fullt pådrag.
    4.gir
    merkes spesielt godt, sterkere enn for 3 gir. ved samme turtallsområdet

    felles er at vibrering opphører når pådrag avlastes, uavhengig om bilen er i gir eller frikoblet.

    når bil går på tomgang er det ingen vibrasjon, uansett turtall. gjelder både med og uten clutch tilkoblet

    noen der ute som har en god ide?

    for øvrig ingen feilkoder, bortsett fra bakre dimljus
    Sist endret av Kenneth78; 12/04/20 kl 22:56

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Er ingen ekspert men kan dele min erfaring og det er at dysefeil merkes på alle gir og på min var det rundt 1600 til 2200rpm. Min erfaring er også at jeg kunne høre en slags dysebank på dysene. Har du målt baklekkasjen på dysene? På mine dyser var de som var dårlige de med mest lekkasje.
    Hvorfor ikke dysene lar seg kode synes jeg er rart men kan ikke nok om det til å gi deg noe svar. Har du prøvd rense kontaktene på den modulen som ligger under hanskerommet,
    CEM
    er det vel den heter. Mulig du har den klassiske feilen med dårlig kontakt siden du får den bakre dimljus-feilen. Ellers er det å sjekke slangen mellom turbo/topplokk/luftmassemåleren da denne må være hel og uten sprekker/dårlig feste ved topplokket.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. des. 2018
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar

    Har nok en mistanke om dysene, men hadde vel håpet det kanskje kunne være noe enklere og rimeligere.
    Jeg merker som sagt ikke noe i 1.gir, noe i 2. Mens 3, 4, og 5 meget godt. Turtallsområde relativt likt.
    Målte baklekkasje ja, over dobbel lekkasje på sylinder 4 derav ble denne byttet. har ikke målt etterpå
    Synes også det var rart dem ikke fikk til å kode, men det var i alle fall tilbakemeldingen fra verksted.

    Har ikke forsøkt rense den kontakten, dro ikke en direkte parallell mellom dimljus feil og motorgange

    Jeg får gjøre noen tester og evt skifte dyser, så kan jeg gi en update etterhvert om og når jeg finner ut av det

Lignende tråder

  1. B6304 rykker ved belastning
    By Brisendal in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 30/03/15, 16:10
  2. Vibrasjon i mellomaksel under belastning
    By Forsberg in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 05/01/15, 19:46
  3. Svar: 55
    Siste post: 09/01/14, 23:25
  4. V50 T5 blir kun varm under belastning..
    By gswede in forum Motor og gir
    Svar: 9
    Siste post: 14/03/13, 21:43
  5. B21A går ikke under belastning
    By Brisendal in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 16/01/13, 20:54

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •