Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  6
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 28

Tråd: Helt død v70

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2011
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard Helt død v70

    Hei. Har litt problemer med bilen jeg håper noen kan hjelpe med. Bilen er en 2008v70 2.0tdi. Bilen stod i ett par dager, og når jeg skulle bruke den igjen var den fri for strøm. Klikket i start motor osv. Jeg ladet batteriet fullt igjen og brukte bilen. Så ble den stående i to-tre dager igjen og når den da skulle brukes var bilen helt død! Som om den ikke har batteri koblet til engang. Låste opp fører dør med den fysiske nøkkelen, men skjer absolutt ingenting når jeg setter nøkkel i tenningen. Får ikke slå på parklys engang. Selv etter å ha laddet batteriet igjen skjer det ingenting.

    Er det noen feilkoder som kan forårsake dette? Skjønner at jeg bør bytte batteri, men synes det er rart at det ikke er noe liv etter at jeg har laddet det som står i. Så tenker dette kan være noe volvo elektronisk sperre av noe slag som gjør dette?
    Eller kan batteriet rett og slett være helt ødelagt?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Hei, om ikke batteriet var defekt før, så er det mest sannsynlig defekt nå.
    Men mål spenningen på batteripolene med et voltmeter for å se om det kan være noe annet. (Forventer 12,2-12,5V uten belastning)
    De vanligste årsakene til utlading av batteri eller dårlig lading er feil i generatorens likeretterdioder. ("dynamoen")

    Når batteriet er byttet, bør det i det minste måles ladespenning. (mål gjerne strømtrekk i hvilestilling også, men det krever litt mer av den som gjør jobben, eller følg med på batterispenningen over flere timer)

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2011
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Regner med batteriet er dårlig eller ødelagt, men er det sånn at det kan bli så dårlig at det rett og slett virker som om bilen ikke har batteri?

    Det er ikke noen form for feilkoder/sperringer som kan ha slått inn?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2011
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Prøvd med annet batteri uten noe hell. Men oppdaget at jeg kan slå på radioen og fløyta fungerer, så det er strøm til bilen. Så nå mistenker jeg startsperre/sentrallås...? Sjekket sikring til sentrallås, som forøvrig er inni bilen under handskerommet. Som er noe uhøvlig siden det ikke er mulig å låse opp passasjerdøra uannsett, den var like hel. Så nå tenker jeg, kan det rett og slett være nøkkelen som er fri for strøm? Kan det være sånn at når nøkklen er fri for strøm og jeg måtte åpne døra med den fysiske nøkkelen at det er elektronisk startsperre som ikke sender strøm til tenninga?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2011
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Vel, fikk tak i nytt batteri til nøkkelen, det var ikke det som var problemet... nå begynner jeg å gå tom for idéer her. Noen som har gode forslag?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    "Ladet" med startbooster på det gamle batteriet mens det var tilkoblet bilen? (kraftig lader med Boost for start av motor på utladet batteri)

    Tror du må gå på sikringsjakt, spesielt sikringene i motorrom, f.eks de store sikringene (mini ANS/MidiVal) på framsiden av sikringsholderen, mot luftfilterboksen. (må pelle bort litt plast)
    Ved feil på KIR (nøkkelen) og eventuelle startsperreproblemer, så vil du få beskjed i
    DIM
    (instrumentpanelet)

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2011
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Nei, ladet med ctek smartlader.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  8. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Det hørtes bedre ut ja.
    Anbefaler å få tak i et multimeter for videre feilsøking, i værste fall en prøvelampe.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2011
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard Helt død v70

    Har sjekket alle sikringene, og finner ingen som er gåen.
    Etter å ha lest og lest på nett uten egentlig å bli så mye klokere, så helder jeg nå litt mot at kanskje tenningslåsen er gåen eller at nøkkelen må programeres på nytt...? Noen som har tanker om det? Det virker som en logisk forklaring på flere av problemene, men virker for meg samtidig litt rart at sentrallåsen ikke skal virke av den grunnen...?

    Edit: har forresten målt batteriet oppladet ute av bilen til 12,6v. Dette bør jo være nok til mer enn at bare radioen og fløyta skal virke

    Sent from my iPhone using Tapatalk

  10. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Når alle sikringer er hele, misstenker jeg
    CAN
    -bus feil, kortslutning mellom busslederne eller til jord/pluss.
    På tide å måle spenningen på
    CAN
    -bus (mid-speed) pinne 3 og 11 på
    OBD
    -kontakten under dashbordet. (p. 6 og 14 for High-speed-bus til sammenligning)
    Det kan også være fornuftig å ohme mellom lederne med avkoblet batteri, og til jord/spenningstilførsel. (p. 4 og 5 er jord, 16 er pluss)

    "tenningslåsen" går på
    LIN
    -bus, og burde ikke lage nevneverdig trøbbel for sentrallås som kjører på
    CAN
    -bus.

    Snarveien:
    Bilen din har en tykk kabelstamme som går ned langs siden av batterikassen, (som du mest sannsynlig har vært i nærheten av ved batteribytte) og når den har ligget og gnisset mot batterikassen i noen år, slites isolasjonen bort på enkeltlederne, og så begynner kobberet i kablene å bli gnidd utover... (kobberfilm)
    Dette fører til hva som helst av symptomer, pga overslag og kortslutninger, alt fra
    CAN
    -bus død til sporadiske anfall.

    Tror jeg ville ha hektet av batteriet, åpnet opp kabelstrømpen i område der den kan komme i kontakt med batterikassen og sjekket tilstanden...


    CAN
    -bus info: https://en.wikipedia.org/wiki/CAN_bus
    Sist endret av jiha1968; 05/04/20 kl 23:20

  11. Takk Batmund takket for denne posten
  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. feb. 2014
    Sted
    Løkken Verk
    VCCN medlemsnummer
    1718
    Innlegg
    38
    Antall takk

    Standard

    Har du tatt en sjekk på jordpunktene? Løse jordkabler gir også merklige symptomer.

    Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
    v70 drive 2012
    XC90 D5 2016

  13. Takk Batmund takket for denne posten
  14. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2011
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Når alle sikringer er hele, misstenker jeg
    CAN
    -bus feil, kortslutning mellom busslederne eller til jord/pluss.
    På tide å måle spenningen på
    CAN
    -bus (mid-speed) pinne 3 og 11 på
    OBD
    -kontakten under dashbordet. (p. 6 og 14 for High-speed-bus til sammenligning)
    Det kan også være fornuftig å ohme mellom lederne med avkoblet batteri, og til jord/spenningstilførsel. (p. 4 og 5 er jord, 16 er pluss)

    "tenningslåsen" går på
    LIN
    -bus, og burde ikke lage nevneverdig trøbbel for sentrallås som kjører på
    CAN
    -bus.

    Snarveien:
    Bilen din har en tykk kabelstamme som går ned langs siden av batterikassen, (som du mest sannsynlig har vært i nærheten av ved batteribytte) og når den har ligget og gnisset mot batterikassen i noen år, slites isolasjonen bort på enkeltlederne, og så begynner kobberet i kablene å bli gnidd utover... (kobberfilm)
    Dette fører til hva som helst av symptomer, pga overslag og kortslutninger, alt fra
    CAN
    -bus død til sporadiske anfall.

    Tror jeg ville ha hektet av batteriet, åpnet opp kabelstrømpen i område der den kan komme i kontakt med batterikassen og sjekket tilstanden...


    CAN
    -bus info: https://en.wikipedia.org/wiki/CAN_bus

    Da har endelig været vært nogenlunde stabilt idag (Nord Norge) så jeg har kommet meg under panseret og inn i bilen idag for vidre feilsøking

    Sjekket først strømkabelen du nevner, men i min bil går det bare en vanlig strømkabel (tykk rød) fra pluss polen på batteriet og bort til sikringsboksen. Sjekket denne og kunne ikke finne noe brudd i den, men måler jo godt over 12v i sikringsboksen, så den skal jo være iorden. Så går det en likedan kabel bort mot motoren, antar denne går til startmotoren/dynamo. Også jordingskabel som går rett til karosseriet. (Ble tipset at en batterisensor på jordkabelen kunne lage litt sånn trøbbel, men det er ikke en sånn sensor på min jordkabel.) Wiren til panserlåsen går via mbatterikassen er det eneste som ligger der...

    Deretter prøvde jeg å måle spenningene på obd-kontakten, jord pinnene funker, får 12v på pinne 16, men får ingenting på hverken pinne 3, 11, 6 eller 14..? Er det rett eller skal de også vise 12V?

    Håper du kan ha noen andre gode forslag.

  15. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2011
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jatalleras Vis post
    Har du tatt en sjekk på jordpunktene? Løse jordkabler gir også merklige symptomer.

    Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

    Har sjekket de jordingspunktene jeg har funnet underveis, alle ser bra ut sålangt.

  16. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2011
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Har forresten også vært innom Volvo i Tromsø idag også å fått sjekket kodingen på nøkkelen. Så nøkkelen er iallfall konstatert helt iorden

  17. #15
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Kabelstammen jeg sikter til går ute på venstre* side (passasjersiden) av batterikassen, inne mot torpedoveggen og videre ned mot girkassen og forgrenes utover motoren. (det er ganske mange ledninger inne i kabelstammen)

    Batteriovervåkning kom vel på senere årsmodeller.

    Forventer 2-4 volt på CanBus generelt.

    *EDIT: ehh, høyre side (fremdeles passasjersiden)
    Sist endret av jiha1968; 14/04/20 kl 17:33

  18. Takk Batmund takket for denne posten
  19. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2011
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Kabelstammen jeg sikter til går ute på venstre side (passasjersiden) av batterikassen, inne mot torpedoveggen og videre ned mot girkassen og forgrenes utover motoren. (det er ganske mange ledninger inne i kabelstammen)

    Batteriovervåkning kom vel på senere årsmodeller.

    Forventer 2-4 volt på CanBus generelt.
    hmm, fikk 0v på de jeg målte.. pinne 16 fikk jeg 12v. Kan kanskje ha sammenheng med den kabelstammen da? må prøve å se igjen imorgen før jobb om jeg finner den.

  20. #17
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Skal kanskje godt gjøres at begge
    CAN
    -bussene er trekt ned til jord, (4 ledninger) men det kan du ohme fra hver og en av pinne 3,6,11 og14 og til jord (4 eller 5) når batteriet er bortkoblet

  21. Takk Batmund takket for denne posten
  22. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2011
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Skal kanskje godt gjøres at begge
    CAN
    -bussene er trekt ned til jord, (4 ledninger) men det kan du ohme fra hver og en av pinne 3,6,11 og14 og til jord (4 eller 5) når batteriet er bortkoblet
    Ingenting som forundrer meg nå men skal ta meg en runde imorgen å sjekke forslagene dine. Så fremst det ikke kommer med mye ny snø og nedbør igjen imorgen
    får jo ikke flytta bilen inn i garasjen når ikke engang rattlåsen kommer av, så må stå ute i værgudenes nåde å holde på

  23. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. feb. 2014
    Sted
    Løkken Verk
    VCCN medlemsnummer
    1718
    Innlegg
    38
    Antall takk

    Standard

    Ser du har sjekket sikringene, men har du tatt en sjekk på "hovedsikringen" den eller de som ligger bak deksele på siden av sikringsboksen i motorromet i mot luftfilterboksen?

    Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
    v70 drive 2012
    XC90 D5 2016

  24. Takk Batmund takket for denne posten
  25. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2011
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jatalleras Vis post
    Ser du har sjekket sikringene, men har du tatt en sjekk på "hovedsikringen" den eller de som ligger bak deksele på siden av sikringsboksen i motorromet i mot luftfilterboksen?

    Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
    Ja, alle de er sjekket. (De ligger under det dekslet som reserpesikringene står på) har også sjokket de to store som står på siden av sikringsboksen, eller mellom de to blir vel mer riktig å si. Har ikke kommet meg til de sikringene som skal være under sikringsboksen i motorrommet, men vil huske at jeg bestemte meg for at de ikke går til noe som virker i nærheten av logisk skal ha innvirkning. (motorvarmer bla)

  26. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2011
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard Helt død v70

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Skal kanskje godt gjøres at begge
    CAN
    -bussene er trekt ned til jord, (4 ledninger) men det kan du ohme fra hver og en av pinne 3,6,11 og14 og til jord (4 eller 5) når batteriet er bortkoblet
    Ohmet disse igår med batteriet frakoblet, de går ikke til jord.
    Men får ikke noe strøm på dem, med batteriet på selvfølgelig , måler 0v på alle de pinnene.

    Startet å leite på den kabeln som går under batterikassen, kunne ikke se noe ved første øyekast, men må muligens borre for å få ut hele batterikassen for å komme ordentlig til kabelen.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  27. #22
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Nja, da begynner det å ligne mer på en
    CEM
    som spiller død da de tykkere kablene i kabelstammen inn fra sikringsboksen i motorrommet, og deretter til
    CEM
    , bruker å overleve lengre enn tynnkablene,
    men først må det sjekkes at
    CEM
    virkelig får spenning på alle tilførselskabler, og det blir jo litt interessant med en passasjerdør som ikke vil opp
    Jeg sliter litt med å se andre sammenhenger med symptomet for øyeblikket, så det er verdt å sjekke disse sikringene enda en gang:
    Sikring 1, 2, 3 og 27 i motorrom.
    Eventuelt Sikring 1 og 2 bak i bilen,
    og deretter sikring 23 og 27 på
    CEM
    .
    For så å måle spenningstilførsel og jording på pluggene til
    CEM
    , og til slutt "låne-kjøpe" en
    CEM
    fra huggeriet og se om det skjer noe mere med den i bilen... (kommer ikke til å kunne starte bilen eller fungere mot fjernkontrollen din, men kanskje bilen våkner såpass at det blir lettere å gjøre konklusjon om
    CEM
    er død eller ikke)
    Sist endret av jiha1968; 22/04/20 kl 00:39

  28. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2011
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Gått over alle sikringer på nytt og klatret bak i bagasjerommet for å sjekke alt der også, noe som i seg selv er en bragd for en atletisk 100kg+ fyr. Fortsatt alt iorden.
    Fulgte også kablene fra sikringsboksen som går under frontruta til den boksen der, hva kalles denne på volvo språket? Antar det er selve hjernen som er der?
    ECU
    ?

    Så får begi meg ut på å få ut denne
    CEM
    modulen. Jeg bare antar at denne står bak hanskerommet? Men vil jo bli problematisk å få denne ut uten å kunne åpne passasjer døra, i tillegg til ugunstige arbeids stillinger, så er det vel noen skruer på siden av dashbordet som må ut?

    Så det er ingen som har ett triks for å klare å lure opp disse dørene? Synes det er rart at det ikke skal kunne gå på noe vis? Sette strøm på rette ledninga til aktuator i døra eller noe? Vinkelsliper og brekkjern?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  29. #24
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Gjør bare godt med litt trim (tortur)

    Oppe i viskertrauet ligger
    ECM
    (motorstyringen), og
    CEM
    (hoved-hjernen) står fint plassert over skotuppene til passasjeren.
    Vil tro det blir høyst interessant å få ut den uten å kunne åpne P-døren ja. Kan kanskje hjelpe å løsne P-stolen, rette den ut, og lempe den opp i et nedfelt baksete om mulig, men lett å skade interiøret vil jeg tro. (ta eventuelt bort sitteputa i baksete)
    Litt forberedende info her:


    Ikke alle trinnene i demonteringen som er nødvendig for å få tak på
    CEM
    , (eller mulig med stengt P-dør) men det gir deg kanskje en viss peiling på hvordan det ser ut bak hanskerommet.
    Sist endret av jiha1968; 01/05/20 kl 11:23

  30. Takk Batmund takket for denne posten
  31. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2011
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Gjør bare godt med litt trim (tortur)

    Oppe i viskertrauet ligger
    ECM
    (motorstyringen), og
    CEM
    (hoved-hjernen) står fint plassert over skotuppene til passasjeren.
    Vil tro det blir høyst interessant å få ut den uten å kunne åpne P-døren ja. Kan kanskje hjelpe å løsne P-stolen, rette den ut, og lempe den opp i et nedfelt baksete om mulig, men lett å skade interiøret vil jeg tro. (ta eventuelt bort sitteputa i baksete)
    Litt forberedende info her:


    Ikke alle trinnene i demonteringen som er nødvendig for å få tak på
    CEM
    , (eller mulig med stengt P-dør) men det gir deg kanskje en viss peiling på hvordan det ser ut bak hanskerommet.
    Takk for info! Ja, får gjøre ett tappert forsøk neste gang man klarer å lure seg i skruing alene, les uten 4-åring som skal være voldsomt hjelpsom . Blir vel ett akrobatisk forsøk, men skal vel få det til om noen har forslag på hvordan få opp dørene så rop gjerne ut satt å funderte på hva som skjer om jeg kobler strøm rett på mottakeren til sentrallåsen eller noe sånt...?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Helt orginal S60.
    By Danielnord in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 9
    Siste post: 03/01/13, 15:11
  2. clutch tar helt ute på 145
    By invn94 in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 12/03/12, 18:51
  3. Selger helt nye Super DTM felger med helt nye dekk
    By harry in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 18/04/11, 22:22
  4. noe helt jæv** med støy i 6x9
    By Volvogeek in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 1
    Siste post: 23/07/10, 14:38

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •