Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Gearkasse til V50 2,0 D - 2005

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. feb. 2018
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard Gearkasse til V50 2,0 D - 2005

    Hei

    Må trolig bytte gearkasse i min V50 - 2005 da det virker som jeg har fått ulyd i differensiallageret i kassa.

    Min kasse har benevnelsen 4M5R 7002 CD. Har funnet tilsvarende brukt kasse, men denne har benevnelsen 6M5R 7002 DA.

    Noen som vet hva foskjellene består i og om disse kan brukes om hverandre?

    Lars
    Sist endret av LEG; 30/03/20 kl 07:18 Begrunnelse: Tilleggsinfo

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Med forbehold mot at jeg er helt på jordet så er 4M5R/6M5R beskrivende for utvekslingen i kassa, mens CD/DA er produksjonsversjon. (7002 er girkassetype, MMT6)

    Endring i utveksling kan lage kødd for fartholderen (CruiseC.) og ved store avvik kan det tenkes at det påvirker kalkulering i antiskrens-systemet, uten at jeg vet hvor grensene for funksjonsfeil ligger.
    (det med fartsholderen er iallfall et problem for de som bytter ut M56 til M66 på
    P2
    -chassiet, da motorturtall i forhold til hjulhastighet faller utenfor programmerte parametre)

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. feb. 2018
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Takk for info.

    Regnet med det hadde noe med utvekslingen å gjøre. Sjekket i noen britiske diskusjonsforum vedrørende det med prduksjonsversjon og det skulle ikke ha noen betydning. Min bil har ikke fartsholder, så det bør i så måte ikke skape problem, og da gjenstår det med anti-skrens.

    Må uansett finne ut hva som er skaper ulyden før jeg går til det skrittet å bytter kasse. Trodde det var lager i differensialen, men etter en del feil søking i går kveld står jeg på stedet hvil...

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Så lenge det er en malende lagerlyd som ikke kommer fra støttelageret på høyre drivaksling, og ikke skyldes hjullagre (som bruker å reagere på hard sving) , så ligger det an til feil i girkassen. Thrustlageret til clutchen burde være greit å utelukke.
    Avhengig av hvilke lagre som er defekt i kassa, så kan du få ulyd i alle gir eller bare noen av dem.
    Med bilen trygt løftet opp, stetoskop i ørene og en forsiktig medhjelper bak rattet, så burde det gå å høre hva som klager. (eller hva som ikke gjør det)

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. feb. 2018
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Har ulyd i alle gir. Det er en lyd som ligner på slitt hjullager og øker med hastigheten. Ingen forskjell under svinging.

    Begge hjullager er nylig bytta og det samme for støttelager på høyre drivaksel og kan ikke lokalisere lyden fra noen av disse.

    Har bruk stetoskop, men finner ikke ut hvor lyden kommer fra, selv ved å lytte på flere steder rund på kassa. Oljen er byttet for en tid tilbake, og er klar og har ren farge

    Jekket opp bilen slik at begge hjulene var i friluft. Startet motoren og satte den i gir. Hvis jeg så holder fast venstre drivaksel med drift på motor/gir fosvinner lyden, men den kommer tilbake så fort jeg slepper den igjen. Tenkte jeg skulle ta en kjøretur og sjekke for varmgang på ulike komponenter.

    Tips mottas med takk!

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Hvis du ikke hører ulyd fra venstre hjullager med stetoskop, så mener jeg det ligger an til bytte/renovasjon av girkasse, selv om symptomendringen med å holde igjen venstre hjul var litt snodig...

Lignende tråder

  1. S40 gearkasse på 850???
    By Folkvord in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 10/11/13, 22:53
  2. Gearkasse Volvo S60
    By Steen in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 23/03/11, 20:53
  3. Gearkasse S40, 1996 (M3P)
    By Aage in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 13/03/11, 17:54
  4. spm gearkasse m46od??
    By Ragnar in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 24/02/11, 23:59
  5. Gearkasse spm V70 AWD
    By general-aasen in forum Motor og gir
    Svar: 7
    Siste post: 24/01/10, 17:39

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •