Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: PROBLEMER MED AC

  1. #1

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard PROBLEMER MED AC

    Sist sommer hadde jeg problemer med AC, et verksted skulle fikse saken med tetting og nye deler. For dette betalte jeg kr 4500
    Kjølingen fungerte etter dette i 3 mnd sist sommer. Jeg tok kontakt med verkstedet om forholdet og de hadde bilen inne til ny vurdering og kom med et nytt pristilbud på kr 10700
    Jeg valgte å ikke gjøre noe den gangen men har nå tenkt å gjøre noe med saken før kommende sommer.
    Dersom noen av dere har synspunkter på en slik sak og eller pristilbudet hører jeg gjerne fra dere.
    Kan jeg som eksempel kreve fra verkstedet en garanti for at det hele blir ok uten enda større kostnader. Det samlede beløpet vil da komme opp i ca kr 15000
    Vedlegger pristilbud
    Vedlagte filer Vedlagte filer

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Hva ble gjort og byttet ved første reparasjonsforsøk? (vakuumisering, tilbakefylling av gass, og shimsing av clutch?)

    Gjetter på at hullet i kondensoren (som regel i ett av hjørnene) ikke var fult utviklet/målbart ved vakuumiseringen sist sommer, men i løpet av høsten har korrosjonen/sprekken utviklet seg slik at det har lekket ut så mye gass at anlegget ikke fungerer.

    Verkstedet vil neppe garantere for noe mer enn det de bytter, men det er sjelden med andre feil enn kondensor og kompressorens clutch/frihjulslager .

  3. #3

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    [QUOTE=jiha1968;1098627]Hva ble gjort og byttet ved første reparasjonsforsøk? (vakuumisering, tilbakefylling av gass, og shimsing av clutch?)

    Gjetter på at hullet i kondensoren (som regel i ett av hjørnene) ikke var fult utviklet/målbart ved vakuumiseringen sist sommer, men i løpet av høsten har korrosjonen/sprekken utviklet seg slik at det har lekket ut så mye gass at anlegget ikke fungerer.

    Verkstedet vil neppe garantere for noe mer enn det de bytter, men det er sjelden med andre feil enn kondensor og kompressorens clutch/frihjulslager .
    Hva synes du om prisen på dette tilbudet.

    Dette er det som ble gjort sist
    Vedlagte filer Vedlagte filer

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Tja, bytte av ventiler er ganske adskilt fra defekt kondensor.

    Pristilbudet på bytte av kondensor ser greit ut, men det går sikkert å finne en rimeligere kondensor om man vil.

    Alternativet er vel å få tappet av siste rest av gass, skifte kondensor på egen hånd, for så å få vakuumisert og fylt anlegget igjen, men da står du svakere om det skulle bli lekkasjer der du har jobbet.

    NB: ser ikke at tørkefilter er spesifisert, det skal byttes ved en slik service.

  5. Takk lars otto skiftesvik takket for denne posten
  6. #5

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Tja, bytte av ventiler er ganske adskilt fra defekt kondensor.

    Pristilbudet på bytte av kondensor ser greit ut, men det går sikkert å finne en rimeligere kondensor om man vil.

    Alternativet er vel å få tappet av siste rest av gass, skifte kondensor på egen hånd, for så å få vakuumisert og fylt anlegget igjen, men da står du svakere om det skulle bli lekkasjer der du har jobbet.

    NB: ser ikke at tørkefilter er spesifisert, det skal byttes ved en slik service.
    Når et verksted virker som de prøver og feiler kan man bli litt usikker på om man legger ut kr 15000 uten at anlegget blir tett.
    Prisen kan være ok dersom AC anlegget blir tett og helt ok.

  7. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Ja, det forutsettes jo at det er påvist lekkasje i kondensor før den byttes... Og jeg regnet (blåøyd) med at det var lekkasje i ventilene/O-ringene som ble byttet.
    Det er ofte mulig å se eksakt hvor lekkasjen er med UV-lys...

  8. #7

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Ja, det forutsettes jo at det er påvist lekkasje i kondensor før den byttes... Og jeg regnet (blåøyd) med at det var lekkasje i ventilene/O-ringene som ble byttet.
    Det er ofte mulig å se eksakt hvor lekkasjen er med UV-lys...
    Et lite spørsmål til slutt.

    Vil det være bedre å oppsøke et mer spesialisert verksted på en ting som dette. Som eksempel i Bergen i mitt tilfelle?

  9. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Har ikke grunnlag til å uttale meg om kunnskapsnivået på verkstedet, og det vil jo variere med hvilke teknikere som jobber der.
    Men det finnes sikkert både kjølesystem- og Volvo-spesialister i nærheten som du kan kjøpe deg en ekstra feilsøking fra, om du føler behov for en ekstra bekreftelse før du får hull i pengesekken igjen...

    EDIT: men så lenge det dreier seg om en ren lekkasje, burde det ikke kreve spesialkompetanse utover det en vanlig bilmekaniker innehar.
    Sist endret av jiha1968; 17/03/20 kl 01:26

Lignende tråder

  1. Av problemer
    By Alfs80 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 03/07/17, 20:24
  2. tomgangs problemer og lys problemer.
    By fagerli86 in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 0
    Siste post: 17/12/15, 12:21
  3. 2.0 T5 problemer
    By jimhojem in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 17/09/13, 18:59
  4. Lys problemer speedo og lysbryter problemer
    By MortenØ in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 2
    Siste post: 24/07/11, 17:48

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •