Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Blinklys høyre side kuttet ut 2008 XC70

  1. #1

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard Blinklys høyre side kuttet ut 2008 XC70

    Finner ikke noe henvisning til eventuel sikring som har gått da blinklyset høyre side ikke fungerer, ingen blink i dashbordet. Når jeg slår på varsellyset fungerer den som den skal, d.v.s. alle pærer fungerer.

    Har kjørt med tilhenger en del og da har systemet markert at det er noe feil med lys på tilhenger ( tilhengeren fungerer greit på annen bil ), når jeg kjørte med henger i går, var det ingen markering på dasbordet at det var noe feil med lys på tilhengeren. Kan dette ha noen sammenheng med problem med blinklys?

    Har nok også merket meg at når jeg skulle blinke fra side til side, så virker det som at man måtte gi et ekstra puff på hendelen over et par uker, kan det være hendelen på rattstammen som har gitt seg?

    Takknemlig for tips.

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Antar at noen har montert en LED-lampe eller to på hengeren, eller en halvdårlig jording, og at bilen uavhengig av dette har defekt blinklyshendel.

    (
    CEM
    styrer blinklysene uansett om aktiveringssignalet kommer fra hendelen eller nødblinkknappen, det er heller ingen egen sikring til blinklysene H/V, men mener det er en elektronisk beskyttelseskrests i
    CEM
    som slukker strømmen etter X antall overbelastninger/forsøk på tenning av lys)

  3. #3

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Hva du kan jiha, og jeg ikke forstår. Det som var litt morro, er at etter neste start på bilen så fungerte blinklyset som det skulle. Er litt usikker på hva type lys jeg har montert på hengeren, men det skal jeg nå få sjekket ut. Så fortvilet etter sikring for blinklyset, men det fant jeg selvføgelig ikke. Du hadde forklaringen, helt utrolig. Er det mere deler på denne bilen som legger av etter passert 180000 km, høyre hjullager byttet forrige uke. Blir litt i tvil om dette er noe å beholde.

  4. Takk jiha1968 takket for denne posten
  5. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Kan jo godt hende at alt er ok med hengeren, men at hengerkontakten(e) er litt korrodert.
    Kan være greit å ta en runde med litt "verktøy på boks" og piperenser (har du kun Q-tip, blås rent etter rens) Og deretter forsiktig utvide pinnene i kontakten bitte-litt med et lite flatjern. Og så ta samme prosedyre på hengerens støpsel.

    Hengeren burde ikke ha påvirket bilens blinklys, da den skal være "isolert" med
    TRM
    -modulen, om ikke noen har jukset med innkoblingen, men det er lite sannsynlig med såpass ny modell.
    Regner med at blinklys-feilen kommer tilbake om det er noe alvorlig på gang.

    Det er vel ganske normalt at det må byttes litt deler etter som årene går, og det virker jo av og til som feilene kommer i perioder, men vil tro bilen din er ferdig med trassalderen, og er i ferd med å bli en hormonforstyrret tenåring... Så man får håpe at det roer seg etter hvert, og at det er lenge til den får beinskjørhet og hjerteinfarkt

    Takker for skryt men kunskap er som en sveitserost, og om den som peker med fingeren og spør, treffer et hull eller godt stoff, det kommer an på hvor fingeren peker...

  6. #5

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Flott at du har sans for humor Jiha. Du har sikkert rett, det er et eller annet på gang med blinklysbryteren. Dette med å rense blinklyskontaktene har jeg gjort for ikke så lenge siden, men det må nok gjøres relativt hyppig for å være i orden. Hengeren står ute, og det korroderer sikkert temmelig greit. Mener at jeg hadde på vaselinspray etter antikorrosjonsmiddel. Vil tro at det kan hjelpe.

  7. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Det er vel tre "skoler" som brukes på hengerkontakten:

    1. Gi f... i den, bare la den henge og dingle, kommer aldri til å bli bra uansett.
    2. Korrosjonsrensing, +fjerning av all olje/fett for at det ikke skal samle opp støv og skitt.
    3. Full rens og god smøring

    Ikke godt å si hva som egentlig gir mest ro i sjelen

Lignende tråder

  1. Drivaksel høyre side
    By eisy in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 36
    Siste post: 27/09/16, 17:55
  2. 2004 model V70 hvor nærlys/xenon lys har kuttet ut på høyre side
    By Monsen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 15/09/15, 20:47
  3. 850 2.4 94 mod blinklys H.side står konstant på..
    By oletommy94 in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 1
    Siste post: 26/02/15, 21:52
  4. ØK: Høyre blinklys
    By Bernh in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 15/04/11, 23:53
  5. Høyre Baklykt & Høyre Side blinklys
    By Bernh in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 15/03/11, 16:53

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •