Brukere som er tagget i denne tråden

Side 4 av 4 FørstFørst ... 2 3 4
Viser resultater 76 til 89 av 89

Tråd: BSRT-oppsettet til Bergen StreetRacing Team, B230Turbo.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Da kan jeg dele en røverhistorie om årets Pinseaktivitet og prøvekjøring i Tyskland.

Sammenlignet med ett langt pulssplitt grenrør vet vi at en eksosmanifold setter begrensninger på hvor mye kamaksling man kan kjøre med før resultatet endres fra suksess til fiasko, men hvor går denne grensen?
    Det er alltid vanskelig å besvare, men....

En lokal helt forsøkte følgende kombinasjon:
    1. Volvo B230F motor med originale 13mm råder og F-stempler dreide til å gi 7,0:1 i kompresjonsforhold.
    2. Garasjeportet 531 topp med hull til dyser og isatt 46/38 ventiler og GODE ventilfjærer.
    3. E-manifold.
    3. GIK VT211 / VT212 eksosmanifolden.
    4. 58/62 mm A/R0,82 turbo.
    5. "500 + hp" ENEM K15 Turbo kam. 292 grader durasjon, 113 grader LSA og 2,6 mm løft i ØD.
    6. 98 blyfri pumpebensin uten tricks.
    7. 2,3 BAR / 34 psi ladetrykk.
    8. Getrag gearkasse, TP-618 trykkplate med 4-puck lamell og 3,73:1 diff. utveksling.
    9. Kamikazemappet på Tyske landeveier uten widebandutstyr og uten tenningsbankutstyr.
    (Javisst, det bør være endel mer å hente ut her.)

Bilen er fint kjørbar som en original bruksbil, men p.g.a stor turbo (Oppgitt til 640 hp) skjer det selvsagt lite før ca. 4700 o/min., men rundt 5100 o/min., da river den Bias-Ply Dragslicksene, som er designet for å gi godt grep mens de spinner, helt løs på 3. gear på tørr asfalt rett frem og bilen går sidelengs mens det smeller i turtallsperren som vi nå har justert opp til 7800 o/min. Dette skjer med overbevisende autoritet hver eneste gang han gir full gass. En helt ny og virkelig positiv overraskelse. Lett justerbar ledetrykkstyring for forsvarlig bruk av bilen er på trappene for 2,3 BAR ladetrykk ble i praksis alt for mye Møllers Tran her.

Planen er effektmåling og ettermapping i Dynapack og evt. noen videoklipp, men den som lever får se....

http://forum.vccn.no/showthread.php?...l=1#post762784
    Sist endret av Batland; 07/07/25 kl 12:43

2. Takk Bergstaden, Schoopp, Jordbærsyltetøy takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Her kan vi se en analyse av en motor med kompresjonsforhold tilpasset 16 psi / 1,1 BAR ladetrykk på pumpebensin. Se hvordan motoren reagerer på for lavt og for høyt ladetrykk.
    Legg spesielt godt merke hvor smooth linjene er og at med 1,1 BAR ladetrykk krysser linjene hverandre med ca. 1,25 lb/ft og 1,25 Hp pr. CID, helt klart best.

Sammenligne gjerne disse analyseresultatene med hvordan det presenteres i videoen.

https://www.youtube.com/watch?v=UVpgnGnIJOA
    Sist endret av Batland; 07/07/25 kl 18:22

4. Takk Jordbærsyltetøy takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Vil dele noe av det kjekkeste jeg har sett på en stund.

GIK Turboteknik VT211 / VT212 eksosmanifold med en Turbonetics E50turbo med F1-62 turbinhjul i ett T4 on-Center turbinhus i A/R0,58 utgave.

Man må sveise ett 90 grades alubend på utgangen til kompressorhuset og så blir dette uvanlig bra.

Sist endret av Batland; 01/12/25 kl 14:00

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2017
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Vil dele noe av det kjekkeste jeg har sett på en stund.

GIK Turboteknik VT211 / VT212 eksosmanifold med en Turbonetics E50turbo med F1-62 turbinhjul i ett T4 on-Center turbinhus i A/R0,58 utgave.

Man må sveise ett 90 grades alubend på utgangen til kompressorhuset og så blir dette uvanlig bra.

Har liggende en E50 på hylla med kkk glens på og tykke typen stamme. Desverre med krokent kompressorhjul. Etter å ha lett overalt så finner eg ut at det ikke er mulig å oppdrive hjul til denne typen med tykk stamme. snyd da den hadde vert morro å prøvd på rødblokka en gang

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Turbonetics ble kjøpt opp av søsterselskapet Precision som åpenbart har ett svært mye bedre "PR / marketing team" enn det Turbonetics hadde og de la ned produksjonen av "Big shaft" turboene.

Jeg mener at en E50 turbo med steg 3 - 57 mm turbinhjul i ett A/R0.63 turbinhus er den beste Turbonetics universalturboen som var på markedet.
    Lokale helter har att svært gode resultater med E50 på rødmotorer.

Se link til bilder i beskrivelsen her:

Flere å finne her: https://www.youtube.com/@finnroen2334/search?query=e50

Den er nå erstattet av Precision 5558 turboen som har kraftig oppskrytt effektkapasitet jfr. tiden vi lever i.

Du må nok ut på bruktmarkedet, men fordi det er sjelden vare så koster nok ett E50 Big shaft kompressorhjul like mye som ett billett kompressorhjul til en vanlig turbo.
    Jeg vet om en som kjenner en kar som har en slik turbo liggende med defekt eksoshjul.
    Sist endret av Batland; 03/01/26 kl 14:54

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2017
    Antall takk

Standard

Turbonetics ble kjøpt opp av søsterselskapet Precision som åpenbart har ett svært mye bedre "PR / marketing team" enn det Turbonetics hadde og de la ned produksjonen av "Big shaft" turboene.

Jeg mener at en E50 turbo med steg 3 - 57 mm turbinhjul i ett A/R0.63 turbinhus er den beste Turbonetics universalturboen som var på markedet.
    Lokale helter har att svært gode resultater med E50 på rødmotorer.

Se link til bilder i beskrivelsen her:

Flere å finne her: https://www.youtube.com/@finnroen2334/search?query=e50

Den er nå erstattet av Precision 5558 turboen som har kraftig oppskrytt effektkapasitet jfr. tiden vi lever i.

Du må nok ut på bruktmarkedet, men fordi det er sjelden vare så koster nok ett E50 Big shaft kompressorhjul like mye som ett billett kompressorhjul til en vanlig turbo.
    Jeg vet om en som kjenner en kar som har en slik turbo liggende med defekt eksoshjul.
    Veldig potent turbo det der ja! Føltes meget bra ut på RS2'n min frem til den stuka.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av kimz Vis post
    Veldig potent turbo det der ja! Føltes meget bra ut på RS2'n min frem til den stuka.
    Det tror jeg på.
    Det finnes ett lite antall turboer som ikke leverer dårlige resultater og en turbo med E50 kompressor, steg3 turbinhjul og ett A/R0.63 eller tilsvarende i KKK utgave er en av disse.

Når du har turbinhus og kompressorkåpe, så er dette en mulighet:
    https://www.himni-racing.com/turboch...ournal-bearing
    Sist endret av Batland; 04/01/26 kl 15:11

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2017
    Antall takk

Standard

Det tror jeg på.
    Det finnes ett lite antall turboer som ikke leverer dårlige resultater og en turbo med E50 kompressor, steg3 turbinhjul og ett A/R0.63 eller tilsvarende i KKK utgave er en av disse.

Når du har turbinhus og kompressorkåpe, så er dette en mulighet:
    https://www.himni-racing.com/turboch...ournal-bearing
    Se der ja, kansje en skulle prøvd en sånn core for å få en fulltendig turbo av den igjen

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det er en av flere muligheter ja.
    Hel turbo er ca. kr. 10 000,- https://www.full-race.com/garrett-t3...5epgPkqdAxk2vv

Så er en E50 CHRA ca. 1/2 pris når du har turbinhus og kompressorkåpe fra før.

Tipper at ett brukt Big shaft E50 kompressorhjul er kr. 2000,- eller deromkring.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Da har jeg funnet noen smidde lavkompstempler som kan vurderes brukt i B230 motorer.

Borring: 96,5 mm
    Volum i gropen: 24 ccm

Lav og fin kompresjonshøyde og dette krever custom råder for 22 mm kryssbolt og i en lengde som er tilpasset den veivakslingen som man skal kjøre med, men dette er ok siden "alle" skal ha H-råder nesten uansett.

https://www.jepistons.com/product/je...ZL7lO-mXS9dQjQ

B230 blokken er 231,6 mm høy som er lett å huske da en B230 er 2316 ccm.
    Disse stemplene er 1.242 " eller 31,55 mm høy fra senter kryssbolt og opp.
    Kjører man 90 mm slaglengde er radien 45 mm og regnestykket ser slik ut.

231,6 -(31,55 + 45 ) = 155 mm lang må råden være for at stempelet i ØD skal ligge flush med blokken.
    Sist endret av Batland; 21/03/26 kl 17:23

13. Takk Bergstaden takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Med strokerveiv blir 300 hp / 220 KW en lek og her oppnådd på ca. 3500 o/min.
    466 KW er 633 hp.

https://www.engsmp.com/assets/img/10...b40-image.jpeg

15. Takk Bergstaden takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Jeg må jo bare legge denne suksesshistorien her:

Sitat Opprinnelig postet av xcbolt Vis post
    Da var jaggu Volvoen både godkjent fra biltilsynet og eu godkjent. Så da må jeg først å fremst takke for all hjelp med både deler og kunnskap, spesielt deg Batland som er gründeren bak dette oppsettet.

Måtte tilbake på etterkontroll pga oiljelekasje som viste seg å være returen på turboen. Så da fikk jeg smertelig erfare hvorfor det ABSOLUTT MÅ være stålrør så langt det lar seg gjøre. Sveiste på en lenger rørbit og da ble det plutselig den tørreste rødblokka jeg har sett (etter en liten vask ) Har også slakka wastegatestaget bittelitt, og det er betydelig mindre surge nå enn det var, så skal prøve litt til, men merka ingen forskjell på draget selv om ladetrykket er rundt 0,1 bar lavere.

17. Takk Jordbærsyltetøy, Riff takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

B230F motor med dreide stempler, 531 topp med 46/38 ventiller, BSRT5+ kam og forsterkede ventilfjærer, E-manifold, 5862 turbo med A/R0,63 turbinhus på GIK sin VT211 eksosmanifold, 980 ccm dyser, Haltech spurt, blokkmontert fordeler med Amerikansk tenningsforsterker, TP-618 trykkplate og zinterlamell.
    Gikk tom for dyser, clutch og turbo så motoren klarer mer.
    190,7 Nm og 151,8 Hp målt på Nav på svep fra den teoretiske sugemotoren på pumpebensin.

https://imgur.com/a/DzyRLX4

https://www.facebook.com/reel/1688736319097965
    Sist endret av Batland; 15/07/26 kl 10:23

19. Takk Riff takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Da har vi fått analysert resultatet til en lokal helt.

Ladetrykkskurven.

95% av peak dreiemoment fra 3000 o/min. til 5500 o/min. fra den teoretiske sugemotoren er vi godt fornøyd med.

Sist endret av Batland; 31/07/26 kl 09:28

Side 4 av 4 FørstFørst ... 2 3 4

Lignende tråder

1. bygge fra B230 8v turbo til B230 16v turbo
    By Bjørnstad in forum Motor og gir
    Svar: 33
    Siste post: 25/08/16, 19:45
  2. b230 et 85 turbo spørsmål
    By T90 in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 02/04/13, 15:34
  3. b230 turbo