Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Knirke/knakelyd 08 V70 2.4D, og vinduer som lever litt eget liv

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    378
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard Knirke/knakelyd 08 V70 2.4D, og vinduer som lever litt eget liv

    Har en 08 V70, 3.gen. Når jeg låser opp bilen så går alle vinduene ned. Det skal de jo kunne gjøre om man låser opp bilen med fjernkontrollen og holder knappen inne. Og opp igjen når man låser og holder knappen inne. Men det gjør den ikke. Jeg må inn i bilen, sette på tenning og kjøre opp vinduene, og så ta ut nøkkel og låse. Da blir vinduene oppe. Men de går ned bare ved å låse opp bilen. Er det noen som har vært borti det før? Forrige helg så gikk plutselig vinduene ned uten at jeg hadde låst opp også. Veldig kjekt med regn og vind, passe bløtt i bilen for å si det sånn. Snakka med Volvo og de hadde aldri vært borti det før, men anbefalte å prøve å bytte batteri i fjernkontrollen først. Kobla på Vida hjemme, men fant ikke noe feilkode som kunne samhandle med det. Noen andre/flere tips?

    Etter jeg monterte senkesett (40mm H&R senkefjærer + gule justerbare koni) så fikk jeg en jævlig knirke/knakelyd i bilen. Den har nettopp vært gjennom godkjenning av senkesett, 4 hjulskontroll og eugodkjenning uten mangel på det. Det høres ut som det kommer foran på venstre side. Det er nye fjærbeinslagere, og foringer i toppen foran og bak. Ingen slakk i noe. Høres i hver eneste lille ujevnhet i veien. Kan det være stabstagforinger? På en fbgruppe så var det noen som nevnte fremre bærearmsforinger bak, at de kunne lage slik lyd om de var dårlige, men Volvo kjente heller ikke til at det kunne lage slike lyder.

    Er det noen som har noen flere tips og råd om hva detta kan komme av?

    Sendt fra min Huawei P30Pro via Tapatalk
    2008 Volvo V70 2.4 D - Bruksbil
    1986 740 Diesel storprosjekt

    Etter noen år uten Volvo så var det ingen vei utenom....

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    378
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard

    Ingen som har noen gode forslag?

    Sendt fra min Huawei P30Pro via Tapatalk
    2008 Volvo V70 2.4 D - Bruksbil
    1986 740 Diesel storprosjekt

    Etter noen år uten Volvo så var det ingen vei utenom....

  3. #3
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    Du har jo vanligvis to KIR (fjernkontroll) og om begge får bilen til å oppføre seg likt, kan du glemme KIR'n.
    Går utifra at du har prøvd å ta av batteriet i noen minutter, så da ville jeg ha forsøkt med en omlasting av software i berørte moduler.

    Fremre bærearmsforing bak på bilen lager sjelden ulyd før de er ekstremt dårlige, de lager heller en mer spennende kjøreopplevelse...
    Mistenker du foringene på krengningshemmeren, så ta bort lenkearmene på hver side, og kjør en tur i moderat fart...
    Deretter kan det være en ide å bytte side på "fjærbeinene" om de ikke er spesifikke for høyre/venstre.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    378
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard

    Har bare 1 fjernkontroll.. Har tenkt lenge på å få tak i en ekstra, men har ikke hatt råd til å prioritere ny nøkkel da det koster mer enn nok.
    Har ikke prøvd å ta av batteriet, men det er verdt et forsøk.
    Tror jeg skal prøve å få bilen opp på bukk og se om jeg finner ut noe som kan lage den lyden. Fjærbeina er laga for høyre og venstre side så de kan ikke byttes om på.. Holder en liten knapp på stabstagforingene faktisk, men får prøve å få ordna meg en bukk og gå over. Det er liksom i hver minste lille dump/bevegelse på hjulet som lyden kommer, så det er nok nærliggende å tro det har med stabstagforingene å gjøre. Skal også se over om fjærene og demperne sitter riktig i spora.

    Sendt fra min Huawei P30Pro via Tapatalk
    2008 Volvo V70 2.4 D - Bruksbil
    1986 740 Diesel storprosjekt

    Etter noen år uten Volvo så var det ingen vei utenom....

  5. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    Har sendt deg PM angående KIR.

    Skal være enig i at K.H.-foringene er sannsynlig, de fikk jo plutselig et helt annet arbeidsområde enn tidligere, og det samme gjelder jo de fleste foringene ved senking, om ikke festebolter slakkes og strammes igjen med bilen nede på bakken.

    Bakre bærearmsforing foran på bilen, og fremre bærearmsforing bak på bilen remonteres/byttes for å unngå ekstra slitasje og havne i riktig arbeidsområde, men det sorterer sannsynligvis under flisespikkeri.

Lignende tråder

  1. Abs lever sitt eget liv!
    By Reppemarkus in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 21
    Siste post: 22/05/12, 23:06
  2. bensinpumpe på lh 2,4 lever litt sitt eget liv??
    By Dimmern in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 27/04/12, 18:08
  3. Instrumentpanel lever sitt eget liv?
    By MariusF in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 28/03/11, 17:37
  4. Bensin nål som lever sitt eget liv.
    By KvarminJ in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 08/01/11, 14:41
  5. Bensinmåleren lever sitt eget liv
    By SimenRawr in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 21/04/10, 22:14

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •