Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Viser resultater 1 til 22 av 22

Tråd: Spørsmål rundt 3 mangler på PKK.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Talking Spørsmål rundt 3 mangler på PKK.

    Hei

    Fikk 3 mangler på dagens PKK. Begge fremfjærene er knukket og jeg må butte ett stk bremseskive bak. Dette er 3 feil jeg visste om i fra før. Sjeleglad for at det ikke var flere egentlig. Motoren har gått 300.000km nå, men viste godt under grensa for co-utslipp.

    Regnr: LS62982

    Spørsmål 1: Bilia oppgir at delenr på fjærene foran er 9465472. Er dette de samme som er til "vanlig" V70? Min er en "police" utgave med kraftigere bremser (diameter på skive er 305mm) og trodde jeg også at det er kraftigere fjærer. Men når seg søker opp dette delenr så får jeg opp en haug med valgmuligheter på feks Skruvat.no

    Spørsmål 2: Har jeg da vanlige bremseskiver bak? Og, er disse enkle å bytte, eller er det noe jeg må ta høyde for med spesialverktøy etc?

    Takker på forhånd for svar
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Hei, det er kun til fjærbytte at du trenger spesialverktøy, og bremseskiver byttes i par, inkl bremseklossene, om det ikke er helt spesielle omstendigheter.
    Du bør sannsynligvis bytte Fjærbeinslager og øvre fjærtallerken. (og sjekke mellomlegg mellom fjær og nedre fjærskål)

    Mener du har standard massive skiver bak. (ikke ventilerte) og da er det ikke så mange å velge i...
    Hvilke fjærer bilen opprinnelig var levert med, finner du på VIN-skiltet i motorrommet.

    Forøvrig synes jeg det er godt gjort av motoren å dra bilen opp i toppfart på 270km/t med sine 131hk
    (Kilde: "Biltilsynet". Det skyldes vel dekkrav fra Politiet ved typegodkjenning/registrering)

  3. #3
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Finner ingenting som tilsier at denne bilen skal være police package, og 305 er jo standardbremser.
    Vil derfor anta at du også har vanlige fjærer.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Nja, nå er det vel ikke standard med 16" bremser på de svakeste utgavene 2.4 dieselen, den burde ha hatt 15" bremser om den var standard utrustet. (joda, det er oppgraderbart)

    Og bilen er registrert med krav om W-hastighetsindeks på dekkene, som er et stykke fra normalen. Oppgitt toppfart er 270, noe som riktig nok er en tanke optimistisk...

    Men den har neppe blitt brukt til å hanke inn travle førerkort på E6

    EDIT: Ser nå at bilen er bruktimportert, så den er vel neppe en Norsk "politibil" uansett.
    Torsen67 kan kanskje fortelle litt mer om bilen?
    Sist endret av jiha1968; 21/02/20 kl 21:07

  5. #5
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Nja, nå er det vel ikke standard med 16" bremser på de svakeste utgavene 2.4 dieselen, den burde ha hatt 15" bremser om den var standard utrustet. (joda, det er oppgraderbart)

    Og bilen er registrert med krav om W-hastighetsindeks på dekkene, som er et stykke fra normalen. Oppgitt toppfart er 270, noe som riktig nok er en tanke optimistisk...

    Men den har neppe blitt brukt til å hanke inn travle førerkort på E6

    EDIT: Ser nå at bilen er bruktimportert, så den er vel neppe en Norsk "politibil" uansett.
    Torsen67 kan kanskje fortelle litt mer om bilen?
    Begge mine 2.4d biler har hatt 305mm. Det er flere ting som avgjør hvilke bremser den har, girkasse f.eks.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Ja, du har helt rett i at det er flere ting enn motoren som spiller inn, vekten (f.eks automat, el-stoler, 7-seter) har mye å si for bremsene, men så spørs det også om du hadde 126/131hk eller 163/185hk.

    Jeg er ikke vant til å se 16" bremser på bilene med de svakeste motorene, og kanskje skyldes det at de gjerne har manuell kasse av naturlige årsaker.
    Men det er heller ikke umulig å finne en 7-seter V70 med automat og El-stoler som har 15" bremser, så det er ikke alt som er logisk.

    Men inntil TS våkner og forteller oss mer om bilen, så kan vi vel bare spekulere i om den "burde" ha 15 eller 16" bremser, og hvor mye "Politibil" den er.
    Den har iallfall fått en uvanlig hastighetsindeks på dekkene,selv om det kan skyldes latskap fra den som foretok innregistreringen.
    Sist endret av jiha1968; 22/02/20 kl 01:39

  7. #7
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.045
    Antall takk

    Standard

    Glem hastighetsklasse for dekkene. Hvis den har vært bruktimportert så kan hva som helst komme i vognkortet, siden Vegvesenet ofte vil være på den sikre siden. Min XC70 har ikke lov til å trekke henger eller ha last på taket i følge papirene...
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Hei. Da har jeg våknet;-) Det var en fin norsk side man kunne legge inn reg.nr i sin tid, og der sto alt man trengte å vite om bilen teknisk sett. Husker ikke hva siden het. Minbil.no, dindel.no dinbil.no eller noe i den duren. Der sto bla bremseskiver og det meste av hjuloppheng godt forklart. Kan si at den har automat og 305mm skiver. Ble levert med 17" hjul på sommer og 16" på vinter. Nevøen min har kliss lik bil, men med større stereo, og elektriske seter.. Der er det 16" sommer og 15" vinter.

    Har kjøpt skiver bak på biltema, og bestilt fjører og øvre fjærsete på nett. Fjørene erstattet både 9465472 og 8624883 (Monroe). Byttet til gule Bilsteindempere (B8?)uten senk i sin tid (er absolutt å anbefale) og da ble det meste av tårnlagre etc byttet. Derfor kjøpte jeg ikke inn mer enn nødvendig.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Trenger jeg noe spesielt verktøy for å skifte skive bak?
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  10. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Nei, ingen skrudde stempler eller El-håndbrekk her.
    Husk å slakk av handbrekkwire, og eventuelle (ettermonterte) justeringsskruer på bremseskoene. (se gjennom bolthull i bremseskiva)

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Ok, da er ny skive på plass. Men klarte å ødelegge noen fjærer i i bremseskoene til brekket. Dette sto så klart på (Første gang jeg driver med bakbrems på denne kjerra) Fikk heller ikke på begge klossene i caliperen. Ble for trangt på skiva. Ble en ny og en gammel. Stempelet i calipperen ser ikke ut. Må masse sliping, pussing og rengjøring til. Har ikke dette utstyret og ei heller strøm der jeg sto. Kommer til å sette bort dette når framfjører er på plass og bilen er godkjent. Så brekket blir stående urørt en stund fremover
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  12. #12
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Auda, renoveringssett til Caliper (stempel, o-ring og støvbelg m. m.) eller ganske enkelt en ny caliper...
    Fjærsett til bremsesko er iallfall billig

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Auda, renoveringssett til Caliper (stempel, o-ring og støvbelg m. m.) eller ganske enkelt en ny caliper...
    Fjærsett til bremsesko er iallfall billig
    Ja, kjøper inn fjærsett, bremsesko og ei skive til, og setter det bort. Tror det skal gå bra bare man får slipt stempelet litt. Gled fint frem og tilbake. Er den delen som ligger inntil klossen og inn til støvbelgen som er rustet. Helt fritt for kopperfett.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  14. #14
    Registrerte brukere Terje Ek sin avatar
    Medlem siden
    14. april 2015
    Sted
    Råde
    VCCN medlemsnummer
    1860
    Innlegg
    322
    Antall takk

    Standard

    Jeg å har en police edition , fikk oppgitt det fra volvo når jeg skulle bytte bremser. er krafitgere bremser foran på de.
    Bestilte komplett fjærbein til den litt senere, oppga at jeg hadde en tidligere politibil men fikk standard fjærbein. var ikke noe forskjell fra det gamle som sto der.

    Savner egentlig en side hvor en kan finne all info om bilen sin, det hadde vært kjekt

  15. Takk Torsen67 takket for denne posten
  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Syns klossene til bakbremsen jeg kjøpte på Biltema er veldig tjukke. Noen som har kjøpt feil/for tjukke klosser tidligere eller opplevd samme fra andre leverandører?
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  17. #16
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Normal tykkelse på bremseklossene bak med standard bremser er 17-17,5mm, avhengig av produsent.

    Det som vanligvis skaper problemer er rust på stemplets glideflate (bak støvbelgen) slik at det ikke blir mulig å presse inn stemplet 100%, + gjenglemte rester av skrikeplater på caliper, og gravrust på caliper/stempel. Stemplet kan gå glatt og fint, helt til de siste millimeterne hvor det blir full stopp...

    Pump ut stemplet et lite stykke, frigjør støvbelgen forsiktig fra stemplet og ta en titt på tilstanden.

    Standard bremseskive-tykkelse er 12mm.

  18. Takk Torsen67 takket for denne posten
  19. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar folkens! Bremseklossene er nok ca 17mm ja, (kun bremsebelegget?). Skiva er enten 10 eller 12 mm tjukk. Det beste er om den er 10mm i mitt tilfelle skjønner jeg. Tenker jeg legger ut denne bremsejobben på "Mitt Anbud". Har god erfaring med det. Hvis ingen her inne kan anbefale ett bremseverksted i Oslo/Oslo sør-øst.

    Til info: bilen blir godkjent for PKK etter at den kommer fra verksted i dag. Regner med at de bare skal se etter og reparere de 3 manglene jeg fikk etter første kontroll?
    Sist endret av Torsen67; 05/03/20 kl 11:29
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  20. #18
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    17mm er totaltykkelse for hele bremseklossen (gode 34mm totalt for paret, pluss bremseskive) , standard bremseskive har 12mm tykkelse som ny, 10mm er minstemål før utskifting.

    I etterkontroll skal det kun sjekkes at manglene som ble påpekt ved hovedkontroll er rettet, og at det er riktig bil som er inne til kontroll...

    Det er ikke mulig å starte en ny hovedkontroll før forrige kontroll (med ev. etterkontroll) er avsluttet, og siden verkstedet ikke har myndighet til å tvinge deg til ny teknisk kontroll, så må du bli luket ut langs veien av f.eks Politiet pga ett eller annet graverende galt med bilen for å få noe mer trøbbel.
    Unntaket fra dette kan tenkes å være om verkstedet får besøk av kontrollører fra Statens Vegvesen, men disse er vel som regel mest interessert i å overvåke hovedkontroller vil jeg tro.

  21. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg kjørt en stund med nye framfjører. Litt høy i fronten den første uka, men ser bra ut nå. Men, jeg syns det klonker og smeller mer i fronten enn noen gang. Slitte tårnlagre? Kan disse byttes bare ved å ta ut fjørbeina samlet?
    Øvre fjørsete ble byttet sammen med fjørene.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  22. #20
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Lagrene kan byttes uten å tenke på fjær og fjærtallerken ja.

    Men siden du har mere ulyd i forstillingen nå enn før, og er snart i ferd med å skru løs fjærbeinene, hvordan ser det ut på nedre fjærskål...? (manglende gummi-mellomlegg gir ulyd)

  23. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Ja, det er jeg litt usikker på, men ser den gamle sitter der. Er ikke trykket så hardt her at det ikke kan skrangle? Føler nemlig at dunkingen setter seg i hele karosseriet. Derfor jeg mistenker tårnlagre.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  24. #22
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Stål mot stål, og litt lakk i beste fall +sand og skitt er ganske så glatt.
    Har man ikke noe bedre så går det å splitte opp en bit armert hageslange og stripse den fast til det meste av nederste runden på fjæra. Spesielt der nedre fjærtallerken har en liten forhøyning. (jekk opp, av med hjul, vurder å komprimere fjæra litt før montering av hageslange...)

    Men det skader ikke å bytte tårnlager, og man kan sjekke tilstand med å vippe av plasthetta på toppmutteren, sette på en fastnøkkel som "urviser", deretter dreier du rattet rolig fra ende til ende mens du observerer om "urviseren" går jevnt og fint som en Rolex, eller hakker avgårde... (ingen absolutt test, men en indikasjon på tilstand)

    Men skrangel? Disse delene knaker, knepper, klonker og smeller mer en skrangler...
    Sist endret av jiha1968; 19/03/20 kl 19:01

  25. Takk FroBe, Torsen67 takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Spørsmål rundt PHM
    By Svirre in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 18/11/17, 21:04
  2. Div spørsmål rundt 740 TIC / b230et
    By ellingsøyern in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 03/06/15, 13:21
  3. mangler lys i dash/rundt cdspiller
    By H.Flote in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 2
    Siste post: 01/11/14, 17:44
  4. Spørsmål rundt sommerdekk for V70
    By Torsen67 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 14/03/13, 13:17
  5. Spørsmål rundt motorbygging ..
    By Thomas N in forum Avansert trimming
    Svar: 17
    Siste post: 24/08/11, 06:16

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •