Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Feil med dørlås

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. feb. 2020
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard Feil med dørlås

    Har en S70 1998 modell.
    Når jeg tar i dørhåndtaket på innsiden av passasjerdøren foran, går den opp.

    Når jeg tar i dørhåndtaket på utsiden er det som om døra er låst. Tar jeg å åpner døra på innsiden, fikler med låsen i døra og lukker den, kan den åpne seg som normalt (helt til jeg låser bilen) da er døren låst fra utsiden, selv om jeg åpner bilen.

    Pinnen i døra står fast, kan ikke røres. Virker som den er midtstilt. Bilen må låses med nøkkel i førerdøra, fjernkontroll virker ikke selv om batteri i nøkkel er byttet.

    Så kan det være noe med sentrallåsen, eller låsen o passasjerdøra foran som ikke fungerer? At den ikke kan låse seg opp/ned?

  2. #2
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Blir jo litt gjetting dette.. men om pinnen står fast, så kan det virke som om det er et eller annet mekanisk som henger i låsen.. Forsøkt å smøre opp skikkelig? Kan kanskje være motor i forbindelse med sentrallåsen og.. Har aldri hatt låseproblemer av nevneverdig grad selv, så ikke fikla så mye med det..

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. feb. 2020
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Har sjekket litt mer idag. Rørt på låsepinnen i døra og nå går den opp/ned når jeg låser i førerdøra med nøkkelen. Men når den er oppe og åpen går det fremdeles ikke å åpne døra fra utsiden. Så virker som låsen er i «låst» posisjon.

    Når jeg åpner døra fra innsiden, tar låsen frem og tilbake med fingrene så fungerer den 100% å åpne fra utsiden helt til bilen låses igjen. Så virker når den først blir låst, så klarer den ikke å åpne seg igjen. Kan det være feil med selve låsen da?

    Hvordan smører man opp en slik lås og hvordan bytter man den?

  4. #4
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Tja.. Har ikke noe eksakt svar.. Går låsepinnen i fult utslag, tilsvarende som på andre dører? Har du hatt av dørtrekket og sjekket at stagene sitter som de skal? Husker ikke om det er et stag fra selve dørhåndtaket til låsekassen, eller om det bare er det på innsiden og låsepinnen. Ville sjekket at alt dette er på plass. Låsekassen sitter med skruer fra "utsiden". Ta av alle stag og kontakten til sentrallåsen, så mener jeg å huske at låsekassen er grei å ta ut. Pass på så du ikke ødelegger plastfestene til stagene.. Smør med låsolje eller lignende. Alt kan i grunn smøres.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. feb. 2020
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Låsepinnen går opp og ned etter at jeg vridde på den.

    Nå har jeg vært å kjøpt brukt lås, håper det blir bedre.

    Kupélyset slår seg ikke av når man lukker førerdøren, kun om man gjør det «hardt». Er det noe føler som må byttes? Noen som vet?

  6. #6
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Da får vi tru det løser seg.. Det sitter små mikrobrytere i låsene, og disse kan være litt litt lunefulle.. Min høyre bakdør slår ikke lyset på...

Lignende tråder

  1. Feil med vindusheis og dørlås høyre bakdør
    By sveinsen in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 2
    Siste post: 06/06/18, 22:54
  2. Dørlås detaljer 240
    By Lasse R in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 09/11/14, 21:08
  3. dørlås 144 71mod
    By I.H in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 08/01/13, 19:30
  4. Dørlås på høyrebakdør vil ikke opp 945
    By Eirik.H in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 5
    Siste post: 05/04/12, 16:21

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •