Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 22 av 22

Tråd: Drivaksel V50

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mai 2015
    Innlegg
    112
    Antall takk

    Standard Drivaksel V50

    Jeg har hatt noen ulyder i V50en i det siste. Mistenkte at noe var løst etter jeg byttet fjærer foran.
    Jekket opp bilen og satte jekk nr to under bærebrua og sjekket fleks samt slakke. Alt fint på begge sider.

    Men tilfeldig kikket jeg rundt indre innfestning av bærebruene når jeg kjente etter slakke så jeg at de var blitt mørke av noe skit...
    Da så jeg at de indre mansjettene på begge sider hadde delt seg i to på midten.

    Det er noe vandring inn og ut, samt opp og ned så de må nok byttes.
    (Jeg har hatt vibrasjoner/skjelving ved pådrag i lang stund.)

    Er VParts sine Drivakslinger til 5000,- for paret bra nok?, eller må jeg kjøpe Bilia sine til 10000,-?
    Er det andre leverandører som er aktuelle?

    Jeg kommer til å bytte de selv.
    Må jeg ha ny girkasse olje, eller renner den ikke ut når jeg napper ut akslingen?
    Er det andre ting jeg må tenke på ved bytte?
    2008 Toyota Land Cruiser 120 GX 3.0 D-4D
    2010 CAN-AM Outlander MAX 800R Limited Edition

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Jekk opp den siden av bilen du skal jobbe på godt, istedenfor kun fronten, så slipper du nevneverdig oljesøl.
    Og ikke jobb på bilen når den kun står på jekken(e), fram med bukker eller hva du enn måtte ha til å støtte opp bilen skikkelig.

    Kvaliteten på drivakslingene har kanskje noen andre her inne fått erfaring med?

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mai 2015
    Innlegg
    112
    Antall takk

    Standard

    Takk for rådene!

    Jeg har sjekket de indre knutene en gang til, og de har inntil 1 mm slakke begge to.

    Har bestilt aksler fra VParts, det er 2-3 ukers leverings tid så håper de ikke ryker før det....

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mai 2015
    Innlegg
    112
    Antall takk

    Standard

    Hentet akslene i dag, jekket opp bilen så høyt som mulig på venstre side slik at den hadde god helling.
    Nappet ut akslingen og der fosset giroljen ut. Jeg fikk ikke i den nye akslingen før det nesten var tomt...
    Tror jeg fikk i de nye akslingene uten å skade simringene. Det var stor forskjell på nye og gamle akslinger mtp skalke

    Er det annet en Volvo original olje som kan brukes på denne girkassen? Har Biltema/Jula/Torshov noe alternativt som fungerer tilstrekkelig?
    2008 Toyota Land Cruiser 120 GX 3.0 D-4D
    2010 CAN-AM Outlander MAX 800R Limited Edition

  5. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Da ble du vel minst like overrasket som jeg ble nå, jaja, trøsten får være om at du hadde jekket opp flatt, så hadde det rent ut mere...
    Men det ser ofte mer dramatisk ut enn det er, omtrentlig som når du mister et halvt glass melk på gulvet, ikke så mye væske, men et jævlig søl.

    Neste gang får du vel jekke opp så mye at dørhandtakene tar i bakken


    Såfremt du har manuell* kasse (M66/B6/MTX75) på V50-en, trenger du en skvett av: BOT 350 M3 som er en vanlig helsyntetisk API GL-4, SAE 75W , der Volvo original nr er: 31280771 (1161645)

    Alternativ:

    https://bilxtra.no/bildeler/olje-og-...plus-75w-fs-ys
    https://www.thansen.no/bil/olje-og-k...w/n420/pn9370/


    *til de med gamlere 1.6D, altså ikke en "D2", så har vel de bilene IB5-kasse, der det er BOT 130 M, syntetisk GL4 75W90 (Volvo 1161723)
    f.eks https://bilxtra.no/bildeler/olje-og-...w90-fs-plus-tz
    Sist endret av jiha1968; 27/02/20 kl 21:25

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mai 2015
    Innlegg
    112
    Antall takk

    Standard

    Viktigste var å få byttet akslinger Har skyss til/fra jobb i morgen.

    Denne?

    https://www.biltema.no/bil---mc/bild...-90-2000023996
    2008 Toyota Land Cruiser 120 GX 3.0 D-4D
    2010 CAN-AM Outlander MAX 800R Limited Edition

  7. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mastodon Vis post
    Viktigste var å få byttet akslinger
    Denne?
    https://www.biltema.no/bil---mc/bild...-90-2000023996
    Nei, den linken er til en olje man kan bruke på 1,6D med IB5-kasse, du har en D2 med B6-kasse, så du skal fremdeles ha GL-4 75W (ikke GL-4 75W90)
    (nei, girkassen går ikke umiddelbart i småbiter av 75W90, men det er ikke riktig olje)

    Nivåpluggen er i framkant av girkassen, kan være greit å ha slange og trakt, eller pumpe* av et eller annet slag, og så tipper jeg du blir overrasket av hvor lite du trenger å fylle på
    (*trenger ikke å være elektrisk pumpe, men varm opp oljekanna i varmtvann for å lette jobben)

    Finner du ikke noen i nærheten med riktig olje, stikk innom hvilket som helst bilverksted og spør om de kan selge deg en liten skvett GL-4 75W synt-olje i en tomflaske du har med deg i lomma...
    Sist endret av jiha1968; 29/02/20 kl 10:44

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mai 2015
    Innlegg
    112
    Antall takk

    Standard

    Svinger innom Bilia og kjøper riktig type jeg

    Byttet olje på kassa på 120k og brukte slange da ja!

    Er usikker på mengden olje som skal på. Noen steder står det 1,6l og noen steder 2,1l. Når jeg byttet sist hadde jeg på 2,0l uten at det rant ut noe av påfyllingshullet. Skal jeg ha på olje opp til nedkant av påfyllingshullet ?
    2008 Toyota Land Cruiser 120 GX 3.0 D-4D
    2010 CAN-AM Outlander MAX 800R Limited Edition

  9. #9
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Etter hva jeg kan se er det 1,6L på B6-kassa*, så her har vi muligens forklaringen på Exxon Valdez-ulykken i garasjen din
    Men uansett så fyller man til det renner ut av nivå-hullet, og når det roer seg ned til drypping, så tetter du hullet...
    Og bilen må stå plant, skal ikke så mye til før det blir store avvik i oljemengde.

    *Gamle IB5-kassa trenger 2,1L og M66 til Volvomotorene trenger 1,9L


    EDIT : NB: prosedyren for B6 på V50 er: fyll opp til det drypper ut nivåhullet, så skal du SUGE UT 700ml !!!
    Total oljemengde nødvendig til "tørr" kasse, uten utsuging er 1,6L
    (vel, 1,58L for å være nøyaktig) , eller 2,28L før utsuging.
    Til forvirring skal det suges ut 500ml om samme kasse står i en Ford.
    Kan ikke si annet enn at dette er enda en idiotløsning fra kjære Ford...
    Sist endret av jiha1968; 10/01/23 kl 01:33

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mai 2015
    Innlegg
    112
    Antall takk

    Standard

    OK! Takk for hjelp! Jeg skal se hva jeg får til i morgen etter jobb!
    2008 Toyota Land Cruiser 120 GX 3.0 D-4D
    2010 CAN-AM Outlander MAX 800R Limited Edition

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mai 2015
    Innlegg
    112
    Antall takk

    Standard

    Fikk på 1,5l olje i kassa i ettermiddag. Kjørte noen km og sjekket for lekkasje, tørt og fint

    Kjørte 11 mil t/r Feiring og hentet en henger. Nå har jeg kjørt 15 mil til fjells.

    All vibrasjon ved pådrag er borte! Jeg synes også giring, clutching og kjøringen flyter mye bedre nå!

    Det så også ut som om drivakslene var av god kvalitet, krysser fingrene at jeg slipper å kjøpe nye så lenge jeg har bilen

    Tusen takk for all hjelp!
    2008 Toyota Land Cruiser 120 GX 3.0 D-4D
    2010 CAN-AM Outlander MAX 800R Limited Edition

  12. #12
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Godt jobbet, men jeg må tilstå at jeg har gitt deg feil opplysninger om oljenivå av gammel vane. (korrigert med EDIT ovenfor, og her)

    NB: prosedyren for oljepåfylling på B6-kasse i V50 i følge
    VIDA
    er: fyll opp til det drypper ut nivåhullet, så skal du SUGE UT 700ml !!!

    Total oljemengde nødvendig til "tørr" kasse, uten utsuging er 1,6L (vel, 1,58L for å være nøyaktig)
    Til forvirring skal det suges ut 500ml om samme kasse står i en Ford.

    Kan ikke si annet enn at dette er enda en idiotløsning fra "kjære" Ford... Det gjør det iallfall interessant å peile oljenivå...

    Så dette forklarer behovet for oljelenser på gulvet ved drivakselbytte, og mengden olje du fylte på igjen. (ja det er nødvendig å fylle på så mye først, men utsuging må til for at nivået skal bli riktig, om man ikke like godt tømmer kassa helt og fyller på 1,6L for å slippe utsuging)

    Det er ingen krise for kassa, men du bør nok normalisere oljenivået, for å unngå risiko for oppskumming og lekkasjer. (men vil tro at du har kjørt med dette oljenivået helt fra du byttet olje på kassa, uten problemer)
    Sist endret av jiha1968; 28/02/20 kl 23:40

  13. Takk Bromm takket for denne posten
  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mai 2015
    Innlegg
    112
    Antall takk

    Standard

    OK, jeg får ta meg tid til å tappe den «tom», måle opp 1,55(?) liter og fylle det på igjen. Er det som motorolje at dette bør gjøres på varm motor?

    Må også ta en grundig motorvask, da knutefettet er all over etter at de gamle mansjettene hadde delt seg, samt girkasseoljen som fosset utover...
    2008 Toyota Land Cruiser 120 GX 3.0 D-4D
    2010 CAN-AM Outlander MAX 800R Limited Edition

  15. #14
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Den som er litt mer makelig anlagt, løssner tappepluggen forsiktig og slipper ut en god halvliter. (0,7L)

    Men tømmer du kassa helt, for så å gjenbruke avtappet olje, så må du jobbe svært renslig, slik at du unngår rusk i oljen. (1,58L)
    Temperatur er ikke spesifisert, men manuelle kasser måles som regel kalde, automater er noe annet.
    Sist endret av jiha1968; 29/02/20 kl 10:40

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mai 2015
    Innlegg
    112
    Antall takk

    Standard

    Er nok best å tappe av litt ja

    Etter som girkasseoljen ble byttet på 120k og nå godt på fyllt etter 190k er det sjans for at det blir siste gang jeg åpner tappe/påfyllingspluggene Vil tro 95%+ av V50/Focus/Mazda 3 kjører livet ut med original olje på Manuelle kasser...

    Forresten skulle Bilia ha 12500,- for to nye drivaksler, det er 3 ganger VParts på 4700,- INK frakt

  17. #16
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Regner med at sjokoladen fra Vparts smakte ekstra godt også (følger ofte med en godbit til jobben)

    Som regel er jo oljen på en manuell kasse ren og fin, selv etter mange års drift, så magnetplaten i bunn av girkassen gjør nok jobben sin.
    Sjekk av girolje står ikke i serviceplan heller, kun hvis det er synlig lekkasje.
    Men det er alltid en god følelse å vite at oljen er ny, ren og fin!

  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mai 2015
    Innlegg
    112
    Antall takk

    Standard

    Sjokoladen er alltid et pluss

    En ting til, etter jeg byttet fjærer foran har jeg hatt en høy knirkelyder hver gang bilen har flekset de første 5 cm av vandringen.
    Dette viste seg å være leddene til plastikk staget til nivåsensoren til lyktene som sitter i høyre hjulhus.

    Jeg forsøkte å smøre leddene, som også er av plast, både med penetrerende oljer og silikon spray, men det knirker like fordømt, er det mulig å gjøre noe med dette?
    Det knirker HØYT!
    2008 Toyota Land Cruiser 120 GX 3.0 D-4D
    2010 CAN-AM Outlander MAX 800R Limited Edition

  19. #18
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Det staget selges vel ikke løst, så da kan det ligge an til bytte av sensor (med stag, da sensoren er å få kjøpt uten...)

    Men tar vi utgangspunkt i at den er defekt uansett, så kan du jo se om det går å demontere staget fra sensor og bærearm, koble på bormaskinen på kule-skruene/mutteren og få litt snurr på sakene... Prøv å få dradd inn litt grease eller lignende i samme slengen.
    (antar rust på kula inne i plastarmen, om jeg ikke husker feil på hvordan staget er kontruert)

  20. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mai 2015
    Innlegg
    112
    Antall takk

    Standard

    Jeg demonterte staget i mellom armen til sensoren og bærebrua uten at det gjorde noe.
    Skal teste drill trikset for å se om jeg får smurt leddene

    Kjøpte med nye muttere fra VParts, er skit lei Ford (?) sine crapnuts med hette som detter av....
    Så når de skal på skal jeg teste å drille leddene
    2008 Toyota Land Cruiser 120 GX 3.0 D-4D
    2010 CAN-AM Outlander MAX 800R Limited Edition

  21. #20
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Hjulmutterne fra Vparts er fine, helt til du har brukt dem, og krommet sprekker på hjørnene slik at rusten kommer snikende, og det gjelder nok de fleste Kina-mutterne.

    Et alternativ kan faktisk være "Volvo sin" 31200241 med løs kon, alá Vparts sine. (Ikke 31329645 med fast kon)
    Det at kon er løs gjør hele forskjellen, da startmomentet blir mye lavere ved avskruing av disse en de med fast kon, og når mutteren får mindre juling så burde den holde lengre.
    (helt til gjøken på verkstedet setter lufttrekkeren på maks som vanlig )

    Om noen har funnet supre muttre med riktig størrelse kon til originalfelger, og en forkromming som holder, så må de gjerne gi lyd!


    Lykke til med stagprosjektet

    EDIT: NB: Mutteren med løs kon 31200241 har maks moment på 110Nm, og 31329645 har 130Nm , sannsynligvis pga gjengelengden i mutteren.
    Sist endret av jiha1968; 04/03/20 kl 00:13

  22. Takk Bromm takket for denne posten
  23. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mai 2015
    Innlegg
    112
    Antall takk

    Standard

    Fikk ånden over meg i dag og gikk ut i garasjen.
    Brukte bremselufteren (som går på trykkluft) til Biltema og sugde ut i mellom 550 og 600 Ml. Satser på at det er spot om
    Byttet også dieselfilteret, da det er 70k siden sist. Bremselufteren fylte dieselfilteret på få sekunder! Fantastisk hjelpemiddel!
    Staget til nivå sensoren hadde tatt til seg noe av smøringen, og knirker ikke lenger. Men knirkingen er der enda... Støvbekyttelsen til støtdemperen sitter ikke lenger fast og har trekt seg nedover og eksponert stempel staget. Gummi bumpstopen hadde satt seg i topp, dro den ned. Kan det være dem som knirker?
    Må få dratt beskyttelsen opp igjen og stripset den fast...

    Boltene fungerte fint. Glad jeg er kvitt Ford crapnuts!
    2008 Toyota Land Cruiser 120 GX 3.0 D-4D
    2010 CAN-AM Outlander MAX 800R Limited Edition

  24. #22
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Kan ikke helt se for meg at gjennomslagsgummien klarer å lage noe særlig med lyd under normale forhold.
    Men krengningshemmerforingene er mer sannsynlig, ta bort begge stagene mellom K-hemmer og støtdemper, og hør om ulyden forsvinner ved en forsiktig kjøretur da.
    Sist endret av jiha1968; 12/03/20 kl 09:18

Lignende tråder

  1. Drivaksel V70
    By ditch in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 15
    Siste post: 08/05/15, 11:46
  2. drivaksel
    By bothvidt in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 26/11/14, 08:10
  3. drivaksel s60
    By sveimyrv in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 27/02/12, 21:20
  4. Drivaksel HF og VF
    By Frankster in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 16/03/11, 13:40
  5. Drivaksel v70 sp.mål
    By Johannes in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 26/02/11, 22:38

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •