Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Ny V70 - Flush av Automat kasse?

  1. #1
    Registrerte brukere Miikalsen sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2016
    Sted
    Råholt
    VCCN medlemsnummer
    1755
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard Ny V70 - Flush av Automat kasse?

    Hei.

    Kjøpe meg tidligere i uken min 2. volvo noen sinne, en V70 1999 2.0 bensin bil. Eid av pensjonist som var entusiast og gammel volvo mekaniker.
    Så det meste er i god stand, men han sa han ikke hadde flushet kassen på den siden tidlig 2015 som begynner å bli en stund siden.
    Synes kassen kan lugge og nappe litt opp/ned i gir. Ikke veldig, men nok til at jeg tenker over det når jeg kjører

    Og vet ikke hvor ofte disse kassene burde flushes, og om det kanskje er på tide og flushe den nå? Noen av dere mer erfarene som kanskje har noen innspill på det? Virker som den er thight å fin den kassen utover at det rykker og napper litt. (Opp i 4. gir merkes det sjelden noe særlig)

    Og over til andre spørsmål, hvor anbefales det å gjøre noe sånt på Romeriket/oslo området? Fått pris fra mekonomen på 4990,- for 12 liter olje + flushet blant annet, men hørt litt div om dem og automat flush tidligere..
    Volvo V70 2.4 140HK 2003 - Nåværende bil!

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mai 2018
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    Jeg skal flushe min selv. Bruker filmen jnder til hjelp:


    https://youtu.be/7WfY8MQc1B8


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.075
    Antall takk

    Standard

    Flush ivei sjøl. Dette er ikke noe hokus pokus. Men 12 ltr høres litt snaut ut men det spørs litt hvor langt og tungt den har gått. Sjøl har eg brukt 14-15 ltr før oljen blir klar. Oljen blir litt billigere i 20 ltr. dunker.
    Det som KAN være litt risky er å bruke rensemiddel. NOEN har fått problemer antagelig pga dritt som løsner og ikke kommer ut men legger seg i ventiler. Sjøl har eg flushet både V70 og XC70 MED rensemiddel og har aldri fått trøbbel pga det.
    Sist endret av jerognal; 18/01/20 kl 17:13
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  4. #4
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Ikke noe plunder å gjøre dette selv.. Har laget meg et "kit" som er enkelt å ta frem hver gang. Har flushet kassen hver ca. 50000 km etter at jeg kjøpte bilen og flusher ca, 12 liter hver gang. De tre siste flushingene har jeg også tilsatt QMI Automatgir behandling med PTFE. Hadde litt "synging" rundt 50km/t. Etter QMI behandling gav det seg.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mai 2018
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    Svigerfaren min sverger til å flushe med diesel eller parafin (muligens kun på manuell kasse). Jeg er veldig skeptisk. Noen som kan kommentere?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.075
    Antall takk

    Standard

    Nei nei hadde ALDRI brukt noe diesel eller parafin på en automatkasse. Det renser kanskje men du vet det er masse små clutcher i en automat og hva skjer med anleggsflatene her med diesel? Nei kjøp deg heller et egnet rensemiddel.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  7. #7
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Hadde det vært en manuell kasse så.. Jeg ville aldri hatt det i automatkassa mi, nettopp på grunn av det som nevnes over - at møkk som eventuelt har satt seg kan løsne å gjøre vondt verre.. Diesel/parafin er heller ikke like godt smørende som
    ATF
    olje er. Men, jeg skal ikke si at det ikke er en måte å gjøre på det da jeg ikke har erfaring med det.. På en annen side, så er jo olja i seg selv rensende, så om man gjennomfører et par flushinger med ikke for langt intervall, så vil jeg vel tro at du får ut det meste.. Erfaringen min tilsier i alle fall flushing med
    ATF
    med ikke for lange intervaller.

    Litt historikk/erfaring: Da jeg kjøpte bilen hadde den gått ca. 150000 km og girkassa hang veldig ved lock up til 4. giret, særlig på kald olje. Flushet kassa på Volvoverksted, og den ble bra. Etter det har jeg flushet selv ved hver ca. 50000 km. Nå har jeg hatt bilen i en halv evighet og har passert 512000 km. Har også tidvis kjørt en del med tilhenger. Den eneste endringen jeg har gjort er å tilsette QMI-behandlingen de to siste flushingene. Ved flushing har jeg brukt standard
    ATF
    /Dexron III.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mai 2018
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    Jeg har allerede kjøpt inn olje for å flushe selv. Svarene jeg får på dieselalternativet er grovt sett samme kommentarer som jeg har gitt svigerfar.

    Jeg kjører på olje fra Biltema. Hvilken rensemiddel kjører dere?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.075
    Antall takk

    Standard

    Har brukt reensemiddel og tilsetning fra QMI. Og gammelvolvoen girte likte fint etter 500.000. Spent på om XC'eene holder like lenge. Kona sin har passert 350 nå og null tull.
    Brukte Biltemaolje på V70'en. (1998 TDI).Funket greit der.
    På XC'ene har eg brukt Valvoline da XC har et annet smørekrav enn V70-I kassene.
    Sist endret av jerognal; 24/01/20 kl 14:11
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mai 2018
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    Takk. Googler det.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

Lignende tråder

  1. Flush av automat - alternativ måte
    By Kuleberg in forum Motor og gir
    Svar: 17
    Siste post: 12/06/18, 11:14
  2. XC 70 Automat kasse
    By bjornas in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 20/12/16, 19:25
  3. ECM på automat kasse og LMM fra diesel bil
    By Nota in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 06/11/14, 11:08
  4. Automat olje flush/drain
    By gswede in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 06/03/11, 10:57
  5. ØK automat kasse til 140
    By MrTjerbo in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 30/08/10, 07:32

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •