Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: V50. Bygge om fra manuelle seter til eletrisk regulerte seter

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard V50. Bygge om fra manuelle seter til eletrisk regulerte seter

    Har en V50 2006 modell med "delskinn" seter. Har jo selvfølgelig de sprekkene i syntetskinnet som alle andre V50 med disse setene. Har en skinninnredning fra en V50 2007 på hånden men den har elektrisk regulering av setene. Hvordan er det å bygge om fra manuell til elektrisk regulering med tanke på strøm og kabelstamme til dette. Ligger dette under teppet eller er det noe som må tas fra donorbil? I så fall, er det plug and play? Noen som vet dette?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Bilen er nok klargjort med
    CAN
    -bus og spenningskabler til
    PSM
    (EL-setemodulen), og du vil sannsynligvis kunne kjøre setet de første sekundene etter tenningen er slått på, men så er det stopp på gleden inntil du du slukker tenningen og åpner døren og begynner på nytt... Så minnefunksjonen vil nok ikke virke, før noen omprogrammerer
    CEM
    /CarConfig slik at
    PSM
    og
    CEM
    kan kommunisere med hverandre.
    Har ikke prøvd konverteringen selv, og det ligger motstridende info ute på div forum.

    Hadde jeg stått i samme situasjon ville jeg ha skaffet setene, og i verste fall flyttet skinntrekkene over til de gamle stolene om jeg ikke hadde funnet en annen løsning på motoriseringen.
    Alternativt om du ikke trenger minne på seteposisjon kan det være en ide å se etter passasjer-stol / interiør fra England, med "manuell-motorstyring" av sete. (Det engelske passasjersete blir jo vårt førersete)

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Takk for godt svar. Jeg har ikke behov for minnefunksjonen men vil ha muligheten til å endre seteinnstillingen. Om jeg forstår deg rett så kan man stille inn setet men minnet virker ikke eller vil el.motorene kun fungrer noen sekunder slik at man ikke rekker å få stilt inn setet får motorene stopper + at minnet ikke virker?
    Det med å flytte over trekkene har jeg ikke tenkt på, det kan være en løsning. Jeg får se hva jeg ender opp med.

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Så vidt jeg har forstått så vil det kun være mulig å kjøre setemotorene i maks 30 sek etter "tenning på", så er sete dødt inntil tenning av, åpne-lukk døren, tenning på =nye 30 sek. Likt med
    P2
    -chassis (S60/V70/XC70)
    Men det finnes de som opplever at sete ikke kan kjøres uansett, og de som får kjørt uten større problem. Så det kan være ulike SW-versjoner i
    PSM
    /
    CEM
    som skaper ekstra utfordringer for noen kombinasjoner.
    Men minne fungerer ikke uten
    CEM
    -programmering.

    Vil tro det er en og annen i forumet her som gjerne vil at du skal være prøvekanin (eller som allerede har prøvd, og kan bidra med mer info?)
    Sist endret av jiha1968; 17/01/20 kl 23:02

  5. Takk Bromm takket for denne posten
  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Slik å forstå ja. Ja det må gå an å justere sete uten en masse dikkedering da det stadig er noen andre som bruker denne bilen. Hadde de ikke vært for
    CAN
    -bus så hadde det ikke vært noe problem å koble dette opp (har gjort dette før på eldre biler) men å sette den inn på verksted for omprogramering vil nok koste mer enn hva det er verdt. Likte tanken på å bytte om trekkene på førersetene og beholde den manuelle funksjonen. Jeg har googlet en del men ikke funnet noe særlig om dette for V50/S40/C30, verken
    P1
    eller
    P2
    men det er sikkert noen som har funnet ut av det. Skal stikke innom Volvo å høre om det er noen av gutta på verkstedet som vet noe.
    Takk for svar.

Lignende tråder

  1. 700 og 900 seter like?
    By samaron in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 30/01/14, 21:26
  2. 855 seter i 945
    By joko5 in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 3
    Siste post: 01/03/12, 16:02
  3. bygge om fra varebil 2 seter til 5 seter??
    By gatebilboy in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 30/11/11, 14:37
  4. 850 seter i 240
    By 245raggarspinn in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 16/05/11, 13:41
  5. Bygge om til 4 seter
    By Soulair in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 24/01/10, 23:27

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •