Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Bytte av stol fra manuell til elektrisk i S60 2004

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mars 2012
    Sted
    Randaberg
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard Bytte av stol fra manuell til elektrisk i S60 2004

    Hei,

    Min far har en 2004 S60 2.4D 130hk med manuelle stoler, hvor førerstolen har blitt så slitt at alle sømmene på "innstegssiden" har løsnet.
    Han har nå gått til det skrittet at han har kjøpt seg en stol fra Jönköpings bildemo og fått dette sendt hjem.
    Stolen han har kjøpt er fra en 2004 donor-bil, men med elektrisk styring, hvor airbag er plukket ut.

    Spørsmål(ene) blir da som følger:

    Er det mulig å montere dette uten problemer, dvs er det trukket kabler til el-styring av stol allerede? Jeg er klar over at minnefunksjonen sannsynligvis ikke vil fungere uten en tur til Volvo for å få installert SW for dette, men jeg tipper han ser på dette som relativt bortkastede penger, da han er eneste fører av bilen.

    Dersom det ikke er mulig, hva vil være beste løsning? Rett og slett å ta av trekket fra den "nye" stolen til den gamle?

    Tips mottas med takk :-)
    Sist endret av ofergest; 04/01/20 kl 15:03 Begrunnelse: Trykkleif

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Hei, kabler ligger klart, men El-stolen vil kun være mulig å kjøre i ca 30 sek etter "tenning på", så må tenning av, døren åpnes, tenning på, og stolen kan kjøres i nye 30 sek.
    Eventuelt koble en bryter på X-matingen till stolen (lilla-vit kabel) hvis det ofte er behov for å justere stolen under veis.

    Selv om Volvo ikke kan, så finnes det folk/firma som er i stand til å "hacke" CarConfig på bilen for å få
    CEM
    til å snakke med
    PSM
    (stol-elektronikken) slik at stolen fungerer normalt.

    Kanibalisering av stolen er selvfølgelig en mulighet, men mere arbeid enn du tror kanskje...

  3. Takk ofergest takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mars 2012
    Sted
    Randaberg
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk for svar, settes stor pris på.
    Jeg foretrekker å slippe å kannibalisere dersom det kan unngås, og 30 sekunder er i utgangspunktet "nok" for han, selv om jeg ser det er par folk rundt omkring som kan gjøre endringer i Carconfig, noe som selvsagt kan bli aktuelt på sikt.

    Når det gjelder selve kannibaliseringen, det blir vel noe knot uansett, all den tid airbag må flyttes fra stol til stol. Vet du om det er en enkel fremgangsmåte for dette? Eller er det tilbake til full nedstripping av stolen for å få dette gjort?

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mars 2012
    Sted
    Randaberg
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering:
    Da er stol byttet ut, airbag flyttet over, ingen feilmelding eller ukontrollerte eksplosjoner - so for, so good!

    Men - stolen er helt død... den ble testet OK av bildemo før den ble sendt, alle kontakter er tilsynelatende i (varme i stol virker), men det er ingen lys i knappepanelet til stolen, ei heller noen liv i motorer.

    Tips?

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Ikke lys i knappepanelet på stolen min heller (fabrikkmontert). Usikker på om det skal være lys der?
    Uansett, får du målt om det kommer strøm i kontakta frem til stolen? Om ikke det kommer strøm dit, er det jo ingen vits i å feilsøke stolen mener jeg. Sjekket sikringer?

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mars 2012
    Sted
    Randaberg
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Skal gå igjennom alle sikringer og finne meg et multimeter og få målt om det er strøm.
    Syntes det var så merkelig, all den tid det er liv i setevarmen og ingen feilmeldinger for noe som helst ellers.

  8. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Sjekk om sikring nr 3 (30A) er tilstede i gavl-enden på dashbordet.

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mars 2012
    Sted
    Randaberg
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Sjekk om sikring nr 3 (30A) er tilstede i gavl-enden på dashbordet.
    Sikring nr 3 er tilstede.
    Finner frem multimeteret i ettermiddag og måler og ser om jeg får 12V på begge kontaktene.

  10. #9
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard

    Har du lastet ned koblingskjemaet for S60 2004 som du finner her?
    http://forum.vccn.no/dokumentasjon/V...ction_3_39.pdf

    Førersetet er på side 106. (først alle oddetall sider, deretter partall).
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mars 2012
    Sted
    Randaberg
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg målt og fått bekreftet 12V i begge kontakter.
    Mistenker dårlig kontakt noe sted, fordi den rørte på seg ved et tilfelle da jeg kom borti en av knappene.

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mars 2012
    Sted
    Randaberg
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Etter en kveld med feilsøking, demontering, montering igjen og igjen er status nå som følger:

    Fikk altså da sporadisk liv i stolen under feilsøkingen, noe som ledet meg til å tro at det var dårlig kontakt noe sted. Jeg klarte ikke å rekonstruere det tilfellet, på tross av gjentatte forsøk på å overbevise den...

    Bestemte med da for å plugge ut alt som var, ta ut stolen igjen og gå over alle kontaktpunkter, som sagt, så gjort.
    Gikk over kontaktene A og B, renset disse, renset korresponderende kontaktpunkt på
    PSM
    , plugget ut og demonterte knappepanelet, åpnet denne og så etter svake loddepunkter, misfarging og/eller kortslutning, renset kontaktene, plugget ut alle bakre kontakter fra
    PSM
    , renset disse og så etter åpenbare kabelbrudd som kanskje kunne forårsake noe av frustrasjonen.

    Fornøyd med arbeidet som var utført og etter å ha gitt meg selv en god klapp på skulderen bestemte jeg meg for å feste alt til stolen igjen, før jeg satte stolen over i bilen og plugget alt inn igjen, vel og merke uten å bolte den fast til gulvet - sånn i tilfelle.

    Satte tenningen til posisjon II før jeg igjen koblet til batteriet (i tilfelle det skulle si pang), konstanterte at det var vellykket, åpnet døra og jaggu! Stolen kunne manøvreres! Kjørte den opp, ned, frem, tilbake og følte meg som en unge på julaften. Meeeen, gleden skulle selvsagt være kortvarig!

    Etter å ha flyttet stolen tilbake til en posisjon hvor jeg faktisk fikk plass, slo jeg av tenningen, fant momentnøkkelen og boltet f*enskapet på plass, lettet og fornøyd!
    Satte meg inn i bilen for å starte den, foten på bremsen, girvelger i "P" og... "Klikk klikk klikk klikketiklikkklikkklikk" og det discoshow i dashbordet... hmmm, la oss prøve igjen... "klikklikklikklikklikklikk", den fantastiske lyden av en haug med reléer i alle former, fasonger og toner, men ingen start.
    Men, stolen virket fortsatt upåklagelig! Glasset skal i det minste ses på som halvfullt, snarere enn halvtomt!

    Etter å ha klødd meg bra i huet en stund, målt og sjekket alle relevante sikringer og konstantert at de er hele og fine, begynte jeg å mistenke at det var lite juice i batteriet.
    Fant batteriladeren, lot den stå et par timer, vred om nøkkelen og bilen startet - eureka!

    Gleden var imidlertid kortvarig, da stolen igjen er død og ikke vil røre seg igjen...

    Så - er det noen som har noen tips til en følsesmessig jojo om hva dette kan skyldes!?

    Takk igjen :-)

  13. #12
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Hvordan går det med prosjektet?
    Som sagt så burde stolen fungere i ca 30 sek etter "tenning på", (såkalt Bus Off Mode) for så å være død inntil tenningsnøkkel fjernes, døren åpnes og lukkes, og tenningen blir slått på igjen, så burde det gå å kjøre stolen i nye 30 sek.
    Selv om du har tatt en grundig sjekk , så kan du ha feil på jording/strømtilførsel til stolen, ikke uhørt at det er strekk/bøyskader på kabelstamme opp til stolen.
    Vurder å rigge opp egen provisorisk strømtilførsel x2 og jording x2 til
    PSM
    for å se om stolen vil oppføre seg bedre da.

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mars 2012
    Sted
    Randaberg
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Jeg ser jeg helt har glemt å svare her...!
    Jeg demonterte stolen på ny, gikk over alle kontaktpunkter og ledningsnett, både i stolen og fra kabelstammen, og som du skriver jiha1968, det var en strekk i kablene som ga dårlig kontakt. Fikset dette, og stolen fungerer utmerket!

    Tusen takk for all god hjelp!

  15. Takk jiha1968 takket for denne posten
  16. #14
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Hyggelig å høre, gratulerer med utført prosjekt

Lignende tråder

  1. Bytte seter til elektrisk fra 2005 til en 2004
    By jan.birger.lie in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 8
    Siste post: 05/09/17, 13:20
  2. Bygge om fra manuell takluke til elektrisk med glassluke Volvo 855
    By Turbovogn850 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 46
    Siste post: 23/01/14, 09:46
  3. Ombygging fra manuell til elektrisk stol.
    By UpperValley in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 20/02/13, 21:43
  4. Kjøper deler bl.a Fører stol, passasjer stol, senke sett for/bak.
    By hjulspinn in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 11/01/12, 00:28
  5. Bygge om fra manuell til elektrisk takluke, 89' 745. [LØST]
    By Espen Hveding Nordgård in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 1
    Siste post: 13/03/11, 11:50

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •