Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Fjerne EGR på B230F

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. des. 2013
    Innlegg
    33
    Antall takk

    Standard Fjerne EGR på B230F

    Dette vet jeg har blitt tatt opp før på ymse forums, men jeg finner ikke helt fasiten; hvordan fjerne EGR på ryddigste måte og unngå feilmeldinger?

    Jeg skal ta ut motoren på en -93 240 med B230FD for å shine den opp litt. Siden den også skal få grenrør så passer det å samtidig fjerne EGR-systemet som uansett ikke har fungert på mange år.
    Å plukke ut ventil, rør, slanger, vakuum, blending av innsug, etc er greie saker, men hva med el.kontaktene? Blir det problemer og jalla-mekk, eller lar det seg løse på en ryddig måte?

    Noen som vet?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Innlegg
    168
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tom.vidar Vis post
    Dette vet jeg har blitt tatt opp før på ymse forums, men jeg finner ikke helt fasiten; hvordan fjerne EGR på ryddigste måte og unngå feilmeldinger?

    Jeg skal ta ut motoren på en -93 240 med B230FD for å shine den opp litt. Siden den også skal få grenrør så passer det å samtidig fjerne EGR-systemet som uansett ikke har fungert på mange år.
    Å plukke ut ventil, rør, slanger, vakuum, blending av innsug, etc er greie saker, men hva med el.kontaktene? Blir det problemer og jalla-mekk, eller lar det seg løse på en ryddig måte?

    Noen som vet?
    Er det mer enn én kontakt da?

    Jeg har en FK jeg har satt sammen uten EGR. Denne ble først brukt i en '90 740 som hadde LH2.4 uten EGR. Funket selvfølgelig uten problem.

    Motoren er nå satt i en '96 940 som ble levert med EGR. Jeg har fjernet vakuumslangene fra det jeg antar er en elektrisk ventil (montert på dempertårnet), men har latt ventilen stå igjen i kontakten på el-nettet.
    Tanken min var at LH2.4 skulle tro at den bruker EGR men at ventilen ikke gjør noe, i fall det skulle bli feilkode eller noe slikt. Så langt fungerer dette helt fint.

    Har ikke prøvd å koble el-kontakten fra ventilen på min 940, så jeg vet ikke om LH2.4 reagerer på det.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. des. 2013
    Innlegg
    33
    Antall takk

    Standard

    Det er en kontakt på temp.føleren som sitter i EGR-ventilen, og en på vakuumstyringen på dempertårnet. Jeg vurderer å gjøre som deg å la ventilen stå igjen. Temp.føleren har jeg skrudd in i blokka. Da måler den i hvert fall noe.
    Et alternativ er å bytte til en ICU fra en bil uten EGR (men er ikke sikker på hvilket nummer som passer)

    I tillegg så har pulsair-opplegget et solenoid med en kontakt og en vakuumstyring som på min bil sitter på luftfilterboksen. Mulig dette også med fordel kan fjernes. Kan visstnok ta knekken på LMM hvis den begynner å slippe varm eksos tilbake til luftfilteret

Lignende tråder

  1. fjerne sideblink!
    By mannjern in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 19
    Siste post: 03/02/13, 15:25
  2. Fjerne katalysator, 1991 240 b230f
    By Chris in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 21/04/11, 22:17
  3. Fjerne takstativ på 740
    By L.Berntsen in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 4
    Siste post: 04/04/11, 20:16
  4. Fjerne abs. 240 classic
    By Wrasko in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 04/08/10, 16:21

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •