Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  10
Viser resultater 1 til 23 av 23

Tråd: B21FT

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. nov. 2019
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard B21FT

    Hei, alle sammen.
    Fins det noen som har greie på B21FT? Jeg har en 242 fra 1982 som går ikke helt som den skal.
    Hilsen Michael

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mickey Vis post
    Hei, alle sammen.
    Fins det noen som har greie på B21FT? Jeg har en 242 fra 1982 som går ikke helt som den skal.
    Hilsen Michael
    K-jet sprutene er omtalt som Ultrapålitelige saker, men eldgamle som de er så har de som oftest ikke fått noe som helst vedlikehold. Problemene er vanligvis luftlekkasjer, utslitte dyser og en styretrykksregulator som ikke reduserer trykket slik den skal. De som sitter motorer med K-jet sprut i biler som ikke har dette originalt tabber også ofte på at de bruker en for kjip bensinpumpe. Kun en genuin K-jet bensinpumpe er tilfredsstillende.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. nov. 2019
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Takk for svaret Batland. Det som jeg har gjort så langt: Byttet temp sensor/tomgangsventil/kaldstartventil/styretrykksregulator (=WUR)/tempsensor kjølevann/sjekket for luftlekkasjer/korrekt justering av bensinfordeler/nye tennplugg og ledninger/sjekket strømledninger. Dyser har jeg ikke kontrollert. (Hva mener du med "K-jet sprutene"? Er det dysene?) Symptomene: Dårlig kaldstart (4-500 rev, litt bedre etter WUR-bytte, 700 rev. Hva skal turtallet være forresten når den er kald?). Høye turtall både kald og varm med 2000-3000 rev (=men bare sporadisk), det forsvant en stund etter justering av bensinfordeler, men problemet er tilbake nå. Turbo fungerer utmerket. Har gått 120000.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mickey Vis post
    Takk for svaret Batland. Det som jeg har gjort så langt: Byttet temp sensor/tomgangsventil/kaldstartventil/styretrykksregulator (=WUR)/tempsensor kjølevann/sjekket for luftlekkasjer/korrekt justering av bensinfordeler/nye tennplugg og ledninger/sjekket strømledninger. Dyser har jeg ikke kontrollert. (Hva mener du med "K-jet sprutene"? Er det dysene?) Symptomene: Dårlig kaldstart (4-500 rev, litt bedre etter WUR-bytte, 700 rev. Hva skal turtallet være forresten når den er kald?). Høye turtall både kald og varm med 2000-3000 rev (=men bare sporadisk), det forsvant en stund etter justering av bensinfordeler, men problemet er tilbake nå. Turbo fungerer utmerket. Har gått 120000.
    K-jet sprutene er mekaniske, har bensinmengdefordeler og dyser uten elektrisk kontakt.

    Motorer går först og fremst på luft. Drivstoffet brukes bare til å varme opp luften. Hvis tomgangsturtallet er höyere enn önsket, så betyr det ALLTID at motoren får tak i mer luft enn det eieren önsker. Enten lukker ikke gasspjeldet skikkelig hver gang eller så får motoren tak i luft via en annen åpning.

    Anbefaler at du vurderer å måle styretrykket samt sjekke dysene. Dysene sjekkes ved at du tar dem ut av toppen, setter dem i hver sin flaske, starter bensinpumpen og löfter den flate platen under gummibelgen ved luftfilteret. Dysene skal levere bensin i en fin dusj, ikke i en skjev ståle.

    Ellers kan det være greit å vite CO justeres slik:



    Du kan gjöre en test med å stramme CO skruen 90 grader for å se om motoren da fungerer bedre når den er kald. I tilfellet indikerer dette at styretrykket er for höyt på kald motor.
    Sist endret av Batland; 05/01/20 kl 20:06

  5. Takk Mickey, gaupe takket for denne posten
  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. nov. 2019
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk for tipsene Batland. Jeg skal sjekke det etter hvert og berette om framgang.
    Hilsen Michael

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. nov. 2019
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen! Hva slags nøkkel trengs til å justere CO? Ang. høye rpm: etter noen hammerslag mot tomgangsventil går den ned fra 2000 rpm til der den skal: 900. Har du peiling på hva kan være årsaken bak dette? Kan nesten ikke være at den henger seg opp siden jeg har prøvd med tre forskjellige, to fra Bosch og en ny en (ettermarked).

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mickey Vis post
    Hei igjen! Hva slags nøkkel trengs til å justere CO? Ang. høye rpm: etter noen hammerslag mot tomgangsventil går den ned fra 2000 rpm til der den skal: 900. Har du peiling på hva kan være årsaken bak dette? Kan nesten ikke være at den henger seg opp siden jeg har prøvd med tre forskjellige, to fra Bosch og en ny en (ettermarked).
    Det er en liten, men lang umbrakonökkel, men jeg husker ikke störrelsen farten da jeg kjöpte ett Hazet verktöy til denne jobben.

    Ser man det. Ta den ene slangen av fra "tomgangsventilen" og tett med en finger i hvert höl og se hva som skjer.
    De ventilene der får bare 12V når motoren starter og dette varmer opp bilmetallfjären som da lukker passasjen etterhvert som den blir oppvarmet av strömmen.
    Koble en bremselyspäre eller to til stikket og se at denne lyser når tenningen står på.

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. nov. 2019
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Hvilken slange? Den som går inn på ventil eller ut?

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det spiller ingen rolle.

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. nov. 2019
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Har fått tak i umbrako, det er 3mm. Ikke noe stor forskjell hvis jeg skrur på COen i 90 grader ved kald motor, da er nok styretrykket ok, fikk jo satt inn overhalt "ny" warm-opp regulator nå i stad. Fikk målt strømmen på tomgangsventil, den er ok. Har nå endret litt på CO, gasswaier og luftskrue. Har god tomgang med 900 ved varm motor, 700 ved kald motor. Spørs om dette med 2-3000 turtall skjer igjen. Har ikke skjedd helt siden jeg brukte noen hammerslag mot ventilen. Men årsaken til dette er fortsatt uavklart. Du sa jo at motor trekker da luft noen plass, men hvorfor er dette bare sporadisk? Og så både ved varm og kald motor? Tomgangsventil - som jeg har byttet flere ganger fram og tilbake - sto helt åpent den ene gangen etter å ha den montert fra varm motor. Hvorfor det?
    Hilsen Michael

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Når styretrykket er ok og AFR er korrekt, da er det slik at når tomgangsturtallet er lavere ved kald motor enn ved varm motor, da er det vanligvis pga av motoren ikke klarer å få tak i nok luft når den er kald, til å overvinne den ekstra höye friksjonen som er i kalde sylindre.

    Hvis du gjör en test med å bytte ut "tomgangsregulatoren" med en passe stor kuleventil, så får du tydelig se hvorden systemet fungerer når du justerer på denne.
    Sist endret av Batland; 25/01/20 kl 13:20

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. nov. 2019
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor får den ikke nok luft når den er kald da? Luftmengdemåler kanskje forurenset?
    Hva betyr AFR?

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    AFR er air-fuel-ratio, altså blandingsforholdet som bestemmes av styretrykksregulatoren.
    Hvis AFR er riktig for en kald motor og tenningstidspunktet også er korrekt, da er det kun tilgangen til luft som bestemmer tomgangsturtallet.
    Luftmengdemålerene til K-jet sprutene er 100% mekanisk og särdeles kraftige saker som ikke lar seg påvirke av forurensning slik moderne saker gjör.

  15. Takk Mickey takket for denne posten
  16. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. nov. 2019
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen, da har vi gåtens løsning. Det var enkelt og greit ledningsbrudd i den hvite ledningen til tomgangsmotoren. Hadde jo strøm på den brune ledningen. Dvs. at den fungerte ikke i det hele tatt. Går som ei klokke nå. Skrudde litt fram og tilbake på CO og luftskrue, nå har jeg 900 både ved kald og varm motor. Takker for alle tipsene, det var lærerikt i alle fall.

  17. Takk Batland, gaupe takket for denne posten
  18. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Takk for at du tar deg bryet med å gi tilbakemelding.

  19. Takk Mickey takket for denne posten
  20. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. nov. 2019
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen, takk for sist. Har observert et merkelig fenomen sist. Når jeg tråkker på bremsepedal, i tomgang, går motorturtallet opp til 1100 for å så korrigere seg tilbake til 900 mens jeg holder fortsatt på pedalen. Samme omvendt. Kan jo bare bety når bremselyktene slår seg på/av, oppstår en elektrisk impuls som påvirker tomgangsmotoren, eller? Men hvor fins den feilen da? Har du en anelse? Hilsen Michael

  21. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Da foreslår jeg at du sjekker hva du har av AFR / CO på tomgang. Det høres ut som den går for magert.

  22. Takk Mickey takket for denne posten
  23. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. nov. 2019
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Det skal jeg gjøre. Har ikke anledning å måle den, men skal skru litt oppover på luftmengdemåleren. Slik at jeg får omtrent 950, hørte at BF21FT kan gjerne ha litt høgere turtall. Vi får se...

  24. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Hvis tomgangsturtallet øker når du tilfører bensin, da går den for magert og er svak, ja.
    Jeg tenker at tomgangsturtallet ditt egentlig er justert til ca. 1100 o/min nå, men så er motoren blitt så veik p.g.a. ugustig høy AFR at turtallet reduseres til ca. 900 o/min.
    Det er ingen god løsning.
    Hvis du for egen del vil ha det bekreftet, så tar du av slangen fra bremsekraftforsterkeren og tetter den. Da skal ikke bremsepedalen ha noen innvirkning på tomgangsturtallet.
    Sist endret av Batland; 07/03/22 kl 12:51

  25. Takk Mickey takket for denne posten
  26. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. nov. 2019
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Har skrudd CO-skrue ca. 90 grad til venstre (feiter??), har ikke den effekten lenger nå. Omtrent 950 nå. Ser ut som det var for magert, og at det har fungert.

  27. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Du må jo bare prøve deg frem, men 90 grader (15 minutter på en analog klokke) på CO skruen på ett K-jet gir vanligvis mye mer bensin.
    6 grader eller 1 minutt er vanligvis nok til å gi utslag.

  28. Takk Mickey takket for denne posten
  29. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. nov. 2019
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Men til venstre betyr feiter?

  30. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Jepp.

  31. Takk Mickey takket for denne posten

Lignende tråder

  1. B21FT motor sviver høyt på tomgang
    By Kjetil.U in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 04/01/20, 00:07
  2. B21FT budsjettrim + LH 2.4 konvertering
    By Daruu in forum Motor og gir
    Svar: 5
    Siste post: 21/12/11, 19:56
  3. bensinpumper og relè 240 b21ft
    By Voolvoo in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 1
    Siste post: 22/07/11, 22:29
  4. b21FT trim
    By Voolvoo in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 02/07/11, 21:36
  5. A motor til B21FT/ET
    By Daruu in forum Motor og gir
    Svar: 5
    Siste post: 22/03/11, 23:32

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •