Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Min problembil 2008 V50 1.6 D4164T

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. des. 2019
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard Min problembil 2008 V50 1.6 D4164T

    Kort historie om bilen:
    1.
    Kjøpte bilen billig med dårlig batteri og ødelagt dynamo fra en kompis.
    Etter batteribytte og ny dynamo gikk den greit et par månder, den var dog litt slapp i fisken, og hadde dårlig akkselerasjon. Spesielt i 4\5gir og oppoverbakker slet den men ble kjørt slik over en tid.
    Sjekket diverse, og bilen ble merkbart bedre etter at jeg tok service og byttet ut olje og filter. Antar det var drivstoff-filteret som sprutet litt lite. Den ble ikke helt god, men definetivt kjørbar.

    2.
    For noen uker siden begynte den med både startproblemer og den hopper\fusker veldid når den er kald og kommer opp i ca 2500RPM. Dette skjer både under pådrag i 1. og 2.gir eller hvis jeg bare ruser den opp. Det hender den går i nødmodus når den "harker" og er ikke til og få start på, samtidig som den viser "Bromsfel, stanna snarast!" i Displayet inni bilen. Da starter den av og til igjen etter en liten pause, og av og til ikke.

    Har dekodet med generisk kodeleser, samt
    VIDA
    men får ikke opp andre feilkoder en P0335 (Veivaksle sensor - ingen signal), så jeg antar det er sensor eller kablingen som lager krøll for meg men er usikker.
    Hvorfor viser bilen bremsefeil, når det tydligvis ikke er noe galt med bremsene ifølge diagnoseverktøy?
    Har ny sensor på vei i posten, så få vi se.

    3.
    Når jeg har testet litt i
    VIDA
    fant jeg en måling som viste Akseleratorpedal-posisjon(?) og når jeg tråkker speeden i bånn, leser denne bare av ca 65%, og ikke 100% som jeg hadde forventet. Noen andre som har opplevd dette, og som har målinger fra sin bil som kan brukes til sammenligning?

    4.
    Mistenker også at DPF er tett\dårlig, eller at det er noe noe krøll med DPF\sensor el. så skal få sjekket opp i det når jeg får gang på den igjen og at dette kanskje er roten til den dårlige effekten. Tar gjerne imot innspill til dette også, har bla. lest om flere som har fått trykksensor-rørene "brent av", så bilen tror filteret er tett og ikke gir full spiker.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Hei.
    Kan være litt lunefulle disse V50ene så viktig å sørve de regelmessig har jeg funnet ut.
    Angående
    ABS
    .feil så er et tips å sjekke
    ABS
    -ringene for sprekker http://forum.vccn.no/showthread.php?...light=abs+ring

    Husk også at det er EOLYS på de eldre 1,6 motorene/DPF. En væske som må til for rensing av DPF. Skal etterfylles hver 60" km og selve filteret hver 120" km. Jeg hadde ikke peiling på disse bilene når jeg fikk problemer med min men etter diverse reparasjoner så har den fungert fint. Om du gidder å lese så er det litt info i min første tråd om DPF og EOLYS http://forum.vccn.no/showthread.php?...ighlight=eolys
    Det med gasspedalen er også noe som bør følges opp men hvis du skal bytte den er det hvis nok viktig at delenummeret er det samme som du har i din bil fikk jeg vite, da er alt plug and play.
    Jeg har alltid fått god hjelp her på forumet, særlig av Jiha1968 som har utrolig kunnskap om disse bilene. Om du ser i trådene jeg har startet så er det masse gode og riktige svar fra han.
    Lykke til og oppdater gjerne om du finner ut av dine V50-problemer Greit å vite for oss andre.
    Sist endret av Bromm; 29/12/19 kl 16:17

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Og så er det å sjekke slangen/ koblingen på slangen ut fra veivhusventilasjonen ( som går videre til luftfilterboks og turbo ) festeklipsen har vistnok en lei tendens til å knekke.

    Skjedde hos meg med resultat at den gikk dårlig i motbakker.
    Ihverfall lett å sjekke om den er løs.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. des. 2019
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Liten oppdatering her.

    Hadde feil på akturator som styrer turbo, den ble merkbart sprekre i toppskite på turtall etter at jeg fikk tak en som hadde tett membran.

    MEN:
    Motor har fremdeles svært lite moment på lave turtall og sliter fremdeles med svært dårlig bunndrag ( opp til ca 3000rpm), så den er enda ganske håpløs i motbakker og forbikjøringer er no-go)

    Får feilmelding på DPF regenerering
    P2
    458(Diesel Particulate Filter Regeneration Duration)
    samt feil på EGR
    P1
    412 (EGR Different. Pressure Sensor Signal too Low)

    Her er neste sjekk at rør\slanger mellom DPF og sensor sjekkes\byttes og rengjøring av EGR.

    Har ikke sett mer på akseleratorpedal , da bilen uansett ikke skal oppføre seg sånn som nå.
    Skal prøve og oppdatere tråden når jeg funner ut mer.

    Tips motaes selvsagt med takk

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. des. 2019
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Det viser seg at diagnoseverktøyet mitt tolket koden
    P1
    412 feil.
    iCarsoft mente det var (EGR Different. Pressure Sensor Signal too Low), men etter et oppslag i
    VIDA
    viste det seg at det egentlig var (EGR - Jammed), og sannelig var ikke spjeldet i EGR-ventilen kilt seg.
    Etter demontering og rengjøring av EGR går bilen som ei kule! (Enn så lenge...?)

Lignende tråder

  1. V50 D2 D4164T - Oljetrykksindikator, av og til treg
    By Svirre in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 0
    Siste post: 08/05/16, 21:50
  2. motor 2009 v50 1.6D D4164T VS D4162T
    By Vopel in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 4
    Siste post: 03/02/16, 22:31
  3. xc90, grombil eller problembil?
    By irenee in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 12
    Siste post: 06/10/13, 00:54

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •