Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: Klakking fra tannstag?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard Klakking fra tannstag?

    Har en klakking i bilen eg ikkje har funnet ut av. Alt i forstilling er nytt. Var på veksted for sjekk i dag. De sa det var slakk i tannstaget, dog veldig lite. (Alle styreledd helt nye).
    Kan slakk i tannstag gi klakkelyd i humper/ujevn veg?
    Farlig å kjøre videre med eller må eg bla opp 20 K for å få skiftet tannstaget? (Er vel svinedyrt).
    Bilen (2006 XC70 D5 4C) er rullet 285.000....
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    I prinsipp kan alt i forstillingen gi ulyd, så tannstangen kan selvfølgelig gi ulyd ved ujevn vei, men bare på den siden du har slakke.
    Det er som regel mulig å justere bort noe av slakken på førersiden. Det er en kortvarig glede, men en grei måte å få konkretisert årsaken til ulyden.
    Skal finnes noen tråder på emnet her i forumet.

    Om det er det tannstangen som lager leven, så kommer ikke symptomet til å bli bedre, men gradvis vil det bli mer og mer ustabil spissing/styring etter hvert som slitasjen blir verre.
    Farlig? selv om det er noe slakke, så er det jo ikke slik at hjulene holder på å ramle av heller.

    Hvis man ikke har mulighet til å gjøre bytte på egen hånd, så vil det fort koste noen kroner ja.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Klakker like mye fra begge hjulene.....
    et annet verksted mente det kunne være demperne. De er 2 år gamle. 4C så ikke akkurat gratis å prøve å bytte på nytt.....

    Fikk nye demperlagre på reklamasjon etter 30.000 KM nettop. Er det noe med uorginale tårn som er en isssue?(SKF). Syns det er merkelig at det er helt likt begge sider.....
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    Må rette meg selv litt ang. tannstaget, jeg tenkte på ensidig radialslakke, men hvis det er aksial-slakke (dødgang på rattet) eller radialslakke i begge ender, så kan det selvfølgelig lage trøbbel/ulyd fra begge sider. (aksialslakke skaper normalt sett ikke ulyd, men dødgang på rattet)

    Trege fjærbeinslager skaper vanligvis trøbbel med større fjæringsutslag/sving-bevegelser.

    Det er forøvrig to ulike versjoner av fjærbeinslageret, stort og lite, sjekk om du har riktig versjon om misstanken skulle gå den veien.

    Du får prøve å beskrive lyd og omstendigeter så godt du kan, så kanskje vi kan gjette oss til hva som lager lyd.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Null dødgang. Men ved kjappe utslag venstre/høyre hører man en lite klunk fra tannstag.

    Ulyden fra forstilling er typisk når eg har litt fart over fartsdump. Idet man treffer ned på baksiden av dump sier det "dunk". Ikke klank. Litt dempet lyd..... grunnen til at eg fikk nye fjærbenslagre på reklamasjon var at gummi på fjærskålen løsnet fra bøssingen i midten. Sprukket helt opp på 30.000 km. Så lurer litt på disse gummiene om de er noe feil ved.... er jo stor åpning på toppen av demper inni motorrommet. Skal det være slik? Ser rart ut....
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    Med "stor åpning på toppen av demper" regner jeg med at det er dette du tenker på: https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=134009
    Rundt 5mm glippe mellom fjærbeinslager og toppskive er normalt, det er konstruksjonsavhengig.

    Med dunking etter fartsdump, så tror jeg du kan utelate tannstaget.
    Min feilsøkingsliste blir: Dårlig/manglende gummi på nedre fjærskål, mellomleggsgummi mellom fjær og øvre fjærtallerken. Selve øvre fjærtalkerken, bruk den forsterkede varianten fra XC90, så fjærbeinslageret, og til slutt demperne.
    En joker kan være foringene på krengningshemmer, de er vulket på, men slipper de taket så... (går å testkjøre uten k. h.-stagene) Subframe-foringer er mer sjeldent.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Tok å fyllte opp mellemrommet oppe på tårnet med eksosmanifold-pakning. Da forsvant dunket fra fartshump. Men framdeles klakking fra ujevn/isete veibane....

    Krengingsstaget er utelukket av verstedet....

    Gummi nedre fjærskål kan eg ikkje huske helt. Eller om det var i det hele tatt.... Skiftet som sagt dempere for 2 år siden. Må sjekkes....
    Fjærtallerken oppe mener eg bestemt det ikke er.... Gummi og lager. Intet annet.... får kikke litt i Vida....
    Sist endret av jerognal; 04/12/19 kl 11:12
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Ute å testet litt mer. Det er utpreget verre fra venstre forhjul. Høres ut som noe er løst..... skal veldig lite til før det kakler fra venstre forhjul.
    Så da er vi vel kanskje inne på tannstag? Får prøve å se om det er mulig å finne den strammebolten....
    Sist endret av jerognal; 04/12/19 kl 12:47
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  9. #9
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    Det skal være mellomrom mellom fjærbeinslager og den gummierte skiven. Hvis lyden reagerer på mellomlegg der, vil jeg misstenke at ikke alt er i orden i toppen av fjærbeinet.

    Sjekket at kronemutteren på støtdemperen sitter fast?
    la bilen stå på bakken, skru av øvre støtdempermutter, sjekk/stram kronemutteren under den gummierte skiven. (kronemutteren er del nr 3 på linken nedenfor)

    https://drive.google.com/open?id=1-i...2YDgHKepyJhcTF

    Joda tannstangen, kan rakle godt ved ujevn vei, men da er som regel slakken rimelig stor, lett å se/kjenne. Kan temmes noe ved å endre forstrammingen av tannstaget.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Ja har hatt av og sjekket kronemutter. Alt vel. ALt nytt.
    Det bildet ditt er ikke helt korrekt for min bil. 4C har ikke del 32 på toppen av fjæren(iallefall ikke på Vida hos meg). Kun gummi og lager. Eneste eg ikkje skiftet var del 7, 8 og 9 når bilen fikk nye dempere.
    Får ta en sjau til våren, og håper tannstaget ikke går i oppløsning før den tid. Nå er garasjen opptatt med en Datsun 300zx og en båt som begge skal ha stell før våren.
    Sist endret av jerognal; 05/12/19 kl 09:18
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  11. #11
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    Øvre mellomlegg 32 er en ting Volvo har lagt til i senere tid for å få bukt med ulyder i forstillingen, samme med de 3 ulike alternativene for nedre fjærskål. Men har sett at noen XC-dempere har hatt det nedre mellomlegget integrert i fjærskåla.
    Lykke til med prosjektene

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Da blir det nytt tannstag neste uke. 11700,- på verksted for bytte samt hjulstilling.. Tør ikke kjøre med dette. Blir bare verre og verre lyd og med fare for lekkasje og at sevopumpa skal ryke og så er det bare å hive seg rundt.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Da er tannstag byttet og alle klakkelyder borte vekk. Deilig men dyrt.
    Nedtur var da eg fikk beskjed at venstre demper lekker olje. Kjipt når de er bare 1,5 år gamle.... kjøpt på ebay og bare 12 mnd garanti så det er vel bare å krype i det.... 4C demperne er ikke akkurat gratis....
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  14. #14
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    Det ble nok en annen kjøreopplevelse vil jeg tro ja...
    Hvis ikke bilen har rukket å rulle så ekstremt langt/hardt siste 1,5 år , så går det fint an å bytte bare den ene siden , men er den kjørt mye og langt på krevende underlag, så får man blø med to stk.

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Ca 5K for begge foran på e-bay. 9K på volvo pr stk. .....Men når de hersens 4C demperne ikke holder vurderer eg å bytte til standard. Men da må det loddes inn en motstand på kablene for å lure systemet i bilen. Noen som vet hva slags motstand det kreves? HAr lest det en gang men....
    Må vel bytte fjærer også da i så fall..... eller?
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  16. #16
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.045
    Antall takk

    Standard

    Jeg venter fortsatt på hvem som blir førstemann til å spørre hvordan man kan fjerne den hersens turboen, den er så dyr å bytte. Hva må til for å lure motorstyringen til å tro at turboen fortsatt er der, og bilen går like godt...
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Og hva var meningen med det inlegget ditt Frobe?
    Poenget er at 4C dempere koster vanvittig og dårlig holdbarhet som alt annet Monroe lager.
    Hadde man fått på et skikkelig fabrikat som Bilstein eller KYB i en gassversjon som er fast og fin hadde det absolutt vært å foretrekke framfor møkka til Monroe.
    Nå har eg hatt endel Volvoer og har ikke husk på hvor mange Monroe dempere eg har byttet. Bare søppel!
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  18. #18
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.045
    Antall takk

    Standard

    Hver gang jeg kikker på brukte Volvo XC70 så sjekker jeg om de har 4C, hvis ikke så kikker jeg på neste.
    Greit at de er dyre, men når fjærene har mye vandring er det bare aktive dempere som på en god måte klarer å stive bilen opp uten at komforten blir dårlig.
    Selv på V70 så foretrekker jeg sportmodus på 4C, men jeg har muligheten til å velge comfort når underlaget er ujevnt.
    4C er ikke perfekt, og det er dyrt, men jeg ville aldri fjernet dem (eller turboen).
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Her star mye om hvordan modde 4c. forskjellig losning pre 2004 og etter 2004
    https://forums.swedespeed.com/showth...shocks-struts)
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

Lignende tråder

  1. Tannstag fra styresnekke førerside Volvo C30
    By RHN in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 0
    Siste post: 28/09/16, 07:12
  2. Bytte av tannstag v70 fwd 2.4
    By Raymond in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 08/03/16, 19:34
  3. skifte av tannstag(styresnekke) på 850
    By ovevolvo in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 05/10/10, 22:00

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •