Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Feilmelding v50: lampfel bakre dimljus

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Question Feilmelding v50: lampfel bakre dimljus

    Får opp feilmeldingen (ingen øvrige feilkoder lest av) Lampfel bakre dimljus. Det er kun i regnvær og den feilmeldingen kommer og går, noen ganger så raskt at jeg antar ca hver 0,6 sekund, feilmeldingen blinker utrolig raskt i et par minutter for så å avta noe. Noen ganger står feilmeldingen konstant også for så å være vekk bed neste start. Trolig fukt som utløser feilmeldingen men hvor? Har sett etter på baksiden av baklyktene, de er tørre. Renset og behandlet kontaktene men likevel skjer dette hver gang det regner.
    Noen som kjenner til noe tilsvarende?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Tror det er flere som har hatt feil på tåkelysvarsling bak men ofte er den (har den blitt?) konstant.
    Har ikke hatt gleden av å feilsøke dette tidligere, men strømmen til tåkebaklyset går direkte fra
    CEM
    (modulen under hanskerommet, kontakt C, pinne 6) på en Grønn-Gul ledning til venstre lykt bak.
    Jording til baklykta er felles for alle pærene der, så jeg vil tro du ville fått andre problemer i tillegg om det var noe med jordingen.

    Så om du er sikker på at lykta bak er 100% ok, ta jordingen av batteriet, prøv å lokaliser den kontakten på
    CEM
    som har Grønn-Gul ledning på pinne 6, og inspiser den nøye...

  3. Takk Bromm takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    I dag tidlig var varselet der igjen når jeg startet bilen. Nullet den ut og den kom ikke tilbake, ei heller på hjemturen nå i ettermiddag. Det har heller ikke regnet så mye i dag, trolig er det en sammenheng med mye regn/råvær og denne feilen. Noen ganger, ved mye regn er den klin kokkos og det hjelper ikke å nulle ut feilmeldingen.
    Er ikke 100% sikker på at det ikke er feil på lykter eller koblinger men det ser greit ut.
    Jeg skal sjekke det du nevner og se om jeg finner noe irr eller annet samt sjekke så mye som mulig på nevnte ledning.
    Har også tenkt på at det kan være noe med kontakt/ledningsnett tilhørerne hengerfeste men det skal vel ikke ha noe med tåkelyset å gjøre?

    Takk igjen for gode svar jiha

  5. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Jo hengerkontakten kan lage kødd, og den lever jo et ganske så fuktig liv, lykta er forhåpentligvis noe tettere
    Men da er det avhengig av at det er mer eller mindre tjuvkoblet istedenfor å benytte original
    TRM
    . Og selvfølgelig at det er tåkebaklyset som er koblet på pin 2, og ikke "batteri" eller ryggelys.
    For det kan jo hende at det er noen som har gjort en fantasifull kobling med det "åttende" koblingspunktet og pin2, (eller 2 og 2a på 13-pins) som kan benytttes til å flytte tåkebaklyset fra bilen til hengeren.
    Så det spørs om du ikke fant løsningen selv Du får ta en titt om det er original
    TRM
    og/eller om noen har koblet noe gjennom en eventuell pin 8 (2a ved 13 pins kontakt)
    Sist endret av jiha1968; 25/11/19 kl 18:59

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Er originalt hengerfeste og elektronikk så den biten er nok grei, dog er det noe jeg antar. Men har 7-polet kontakt så da er det vel pin #2 som du skriver som skal sjekkes spesielt. Skal sjekke hele kontakten og dens koblinger, den er nok full av snadder.
    Takk igjen

  7. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Mnja, hvis du har original
    TRM
    så er det liten sjanse for sammenheng med tåkebaklysvarslingen, modulen er ikke tilkoblet baklysene paa gammeldags vis, men via
    CAN
    -bus.

    Men det koster ikke så mye energi å koble bort kablene til hengerkontakten på
    TRM
    , for å utelukke ting jeg ikke har tenkt på
    Sist endret av jiha1968; 26/11/19 kl 12:01

  8. Takk Bromm takket for denne posten
  9. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Holder det med å koble fra kontaktens ledningsender og isolere disse fremfor å plukke ned sidepanelet i lasterommet?
    Ikke le men jeg kan ingenting om
    CAN
    -bus: så fuktoverslag i kontakten gir ikke feilmelding når det er
    CAN
    -bus? pol #2 på en 7-polet kontakt er jo normalt for tåkelys så ville jo tro at en feil ved denne polen vil i feilmelding på tåkelys eller er jeg helt på tryne da

  10. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    TRM
    -modulen i sideveggen på bagasjerommet er den som gir strøm til tilhengerkontaktens forskjellige uttak.
    Mot normalt så henter ikke denne modulen styrestrøm fra ledningene til pærene på disse bilene, men får beskjed fra/via
    CEM
    (den store hjernen) på en datalinje (
    CAN
    -bus) om hvilke lys som skal tennes når.
    (untatt bremselyset, som jeg mener å huske er "direktefølt" av
    TRM
    )

    Ved kortslutning/feil i kabel eller h.kontakten, vil jeg tro at det heller kommer feilkoder på
    TRM
    enn tåkelysvarsel. (må ev. leses ut)
    Tåkelysmeldingen du ser i
    DIM
    er så vidt jeg vet kun relatert til bilens egen lyspære.

    Så sannsynligheten for at tilhengerkontakten lager trøbbel med tåkebaklysvarslingen i et slikt oppsett er liten, men prøv å koble bort ledningene til hengerkontakten på
    TRM
    -modulen inne i bilen om du vil tilfredsstille vår nysgjerrighet
    Sist endret av jiha1968; 27/11/19 kl 09:29

  11. Takk Bromm takket for denne posten
  12. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2019
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Selv om du ikke skriver det direkte, men for å avklare:
    Er tåkelyset på når feilen kommer? Fungerer det som det skal, bare at det kommer feilmelding ? Er det ordinær pære eller byttet til led?

  13. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Jeg tror fremdeles at tilhengerkontakten er et blindspor, selv om bilen krangler mere i fuktig vær.
    Mener at feilen bør ligge i
    CEM
    , kontakter og ledningsnett mellom
    CEM
    og baklykten, eller baklykten i seg selv.

    Kan være litt omstendig å feilsøke, og første punkt må være Eurekas spørsmål ovenfor her om hvilken pære som står i tåkebaklyset, ikke LED, ikke 5W , ikke 24V eller noe annet rart...

    Prøv å fremkall symptomet med bilen igang, vri, klem og bank på kabler og kontakter i baklykt og
    CEM
    .

    Går det ikke å fremkalle symptomet, blir det demontering av plugg til baklykten, rens (og sjekk passform mellom) kabelsko og pinne, samme med kontakten på
    CEM
    , ikke uvanlig med slitasje på kontaktpinnene etter mye vibrasjoner. (forstørrelsesglass, se etter svarte slitasjemerker på pinnene)

    Får du ikke respons på rensingen, ville jeg vurdert å fått tak i en passende ledning med kabelsko til
    CEM
    -kontakten, demontert fra en huggeribil, eller kutte den originale ledningen ut fra
    CEM
    , og koblet inn en egen tåkelyspære direkte på kontakten/ledningen på
    CEM
    , for å kunne fastslå om feilen ligger foran eller bak i bilen.

    Jeg setter pengene på en kranglete
    CEM
    ...

  14. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Hei.
    Bilen har kun vært skrudd på av Volvo frem til jeg kjøpte den og det er ikke stort jeg har rørt bakenden på bilen (utenom å sjekke lampekontakter) så regner med at Volvo har brukt riktig pære. Feilmelding kommer selv om tåkelys ikke er aktivert (har i grunn ikke kjørt med det aktivert). Tåkelys virker når bryter blir aktivert.
    Til info så snødde det i dag tidlig og da kom ikke feilmeldingen. Mulig det er tilfeldig men ser også at ved tørrvær så er feilmeldingen mer eller mindre fraværende. Skal sjekke ut alle tips samt sjekke kontakter igjen.
    Har ikke mulighet til å få sjekket noe mer på en stund så får komme med mer tilbakemelding når jeg er tilbake fra jobb. Takk for alle tips.

  15. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering: fikk feilmelding en gang rett etter siste innlegg her men siden det har det ikke vært en eneste feilmelding enda det har vært både regn, snø og kuldeperioder så feilen er nok sporadisk og jeg regner med den kommer tilbake. Skal snart bytte kupefilter så da får jeg rense det jeg finner av kontakter som er inne i dashen og se om det hjelper.

Lignende tråder

  1. Lampfel halvljus v50 07 mod
    By kar1 in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 3
    Siste post: 28/03/17, 15:27
  2. Lampfel positionljus, wtf??
    By Lars R in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 08/04/14, 10:45
  3. delenummer til deler til ettermontert dimljus 850
    By Ola Hagen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 11/01/11, 18:19
  4. lampfel positionsljus!!
    By OleIdole in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 12
    Siste post: 05/12/10, 17:31

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •