Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: Bytte plastglass på facelift-lykter?

  1. #1
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.045
    Antall takk

    Standard Bytte plastglass på facelift-lykter?

    Noen som har prøvd disse nye glassene fra VPARTS?
    https://vparts.se/no/stralkastarlins...erarsidan.html

    Vet at facelift-lyktene har plastglass som er sveist sammen med lyktehuset.
    Regner med at man må kappe dem opp og lime den sammen på en eller annen måte etterpå?

    Jeg er lei av lykteglass som er matte på innsiden, da mister man mye lys fra Bi-Xenon.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  2. #2
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av FroBe Vis post
    Noen som har prøvd disse nye glassene fra VPARTS?
    https://vparts.se/no/stralkastarlins...erarsidan.html

    Vet at facelift-lyktene har plastglass som er sveist sammen med lyktehuset.
    Regner med at man må kappe dem opp og lime den sammen på en eller annen måte etterpå?

    Jeg er lei av lykteglass som er matte på innsiden, da mister man mye lys fra Bi-Xenon.
    Etter det jeg har hørt er det ingen som gjør dette, pga vanskeligheten ved å få det bra til.
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

  3. #3
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    prøvde dette en gang for mange år siden. da var det plast glass jeg fikk tak i på amerikansk side alla misterauto. Merket var URO. Jeg brukte dremel for å kutte av plastglasset på noen facelift lykter. dem hadde knust glass så det var en del enklere å fjerne dem.
    Men det var lite vellykket. Jeg kappet i sveisen, og plast fra glasset stod igjen inn i falsen på lykta, jeg brukte lang tid å dremlet ut det jeg klarte, brukte lakrislist fra volvo sine glass lykter til å lime nye plastglasset på plass men jeg fikk det aldri skikkelig tett.
    Dette tek enormt med tid og i dag ville jeg nok kjøpt nye lykter.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  4. Takk FroBe takket for denne posten
  5. #4
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Usikker på hvordan dem er montert på volvo, men demonterte plastglassene jeg hadde på en landrover disco3...
    Mye varme med varmluftpistol og mange kiler for å presse plastikkhuset bort fra lykteglasset. Veldig seigt lim i tilegg
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  6. #5
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    Usikker på hvordan dem er montert på volvo, men demonterte plastglassene jeg hadde på en landrover disco3...
    Mye varme med varmluftpistol og mange kiler for å presse plastikkhuset bort fra lykteglasset. Veldig seigt lim i tilegg
    lykteglassene av glass er montert slik som du sier, men de av plast(facelift) er plastsveiset i samme falsen som de av glass.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  7. Takk Morgis takket for denne posten
  8. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Har renovert noen lykter pga "Xenonskygge", enten ved å dele lykten med kapping i den sorte plasten på baksiden eller ved å kappe av selve "glasset".
    Begge metoder går, men med ulike utfordringer.

    Glasskappingen gir best resultat men er vanskeligst å tette, svekker kanskje lykten fysisk i større grad.

    Med den "sorte kappingen" må man stort sett polére med fingrene, men når ikke helt ut i kantene, spesielt ute ved blinklyset, og får en poléringskant/skygge der. Og man må lage seg et lite verktøy for å presse på plass Parklysholderen ved montering.

    Når jobben er gjort, kontrolleres tettingen av skjøt med såpevann på utsiden og litt trykkluft gjennom en åpning. Og du vil bli forbauset over hvor mange hull du ikke hadde sett

    Her har jeg startet på en "sort kapping" : https://drive.google.com/open?id=1TN...q5eX42TXwDCOir
    Sist endret av jiha1968; 31/10/19 kl 08:59

  9. Takk FroBe takket for denne posten
  10. #7
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vatnehol Vis post
    lykteglassene av glass er montert slik som du sier, men de av plast(facelift) er plastsveiset i samme falsen som de av glass.
    Sikker på dette? Fra bildet å tyde, ser det ut som samme limet som var på LR lyktene. Er varmluftpistol på skjøten testet?
    V70 xenon rep.jpg
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  11. #8
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    Sikker på dette? Fra bildet å tyde, ser det ut som samme limet som var på LR lyktene. Er varmluftpistol på skjøten testet?
    V70 xenon rep.jpg
    Ser helt likt ut på utsiden. Plasthuset er akkurat det samme, men plastglassene er sveiset i falsen som jeg sa, der du vanligvis har lakris/butyl fugen.
    Ultrasonic plastic welding is the joining or reforming of thermoplastics through the use of heat generated from high-frequency mechanical motion. It is accomplished by converting high-frequency electrical energy into high-frequency mechanical motion.
    Lyktene jeg såg dette på var abl lysene, og facelift halogen. Antar facelift xenon lysene er likedan.

    Har byttet vanlig glass med suksess på r-lykter, halogen\xenon prefacelift.

    bruker sjeldent varmluftpistol, har ovn jeg bruker for pulverlakkering som jeg har lykta i for å myke opp alt. Blir ganske sprø plasten på disse med årene så er greit å varme opp alt for å slippe skader.

    men som jiha sier så er alt mulig alt ettersom hvor mye arbeid du vil lage deg. Men når det koster rett over en tusenlapp for ei halogen lykt så er det ikke verdt arbeidet.
    Sist endret av Vatnehol; 02/11/19 kl 22:02
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  12. #9
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Ingen som har prøvd å "bake" lampene, altså varme de i ovnen på svak varme (50C°) og separere plastglasset?

    Vet en sånn type metode er benyttet av mange for å bytte glass eller lakkere innmat på flere biltyper.

    Bare å google litt på det evt...




    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

  13. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Etter det jeg kan se, så er dessverre Volvos (Valeo) facelift-xenonlykter ultralyd-sveiset, så der må du varme til hele plasten smelter, redd for at det ikke er mye igjen av lykta da
    Xenon pre-facelift blir noe annet, da de har ekte glass.

  14. #11
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Ja det vet jeg, har byttet på de før. Mener jeg så en tråd på en som hadde gjort det med Volvo lamper også i plast.. men usikker





    2005 Volvo V70 2,0T Police Spec
    2016 Volvo FH500

  15. #12
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Er flere på V70 Norge siden på facebook som melder om at de har skiftet plastglasset på dem med hell.

    Regner ikke med Vparts hadde solgt disse om det ikke var sjans for å få av de gamle.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  16. #13
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Ikke umulig å få av plastglasene, men på meg virker det som at de må kappes av, for så å slipe bort restene med Dremel eller vinkelsliper... En serdeles interessant jobb.

    Pre-facelift Xenon er selvfølgelig enkelt da de har ekte glass, og kan varmes til limet mykner.

    Så den som leser i fjesboken, kan kanskje opplyse de uvitende om aktuell fremgangsmåte for bytte av "glass" på plast-xenon...?

  17. #14
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Er flere på V70 Norge siden på facebook som melder om at de har skiftet plastglasset på dem med hell.

    Regner ikke med Vparts hadde solgt disse om det ikke var sjans for å få av de gamle.
    Ja det jeg mener og, lest det samme. Så det går nok men er litt jobb kan jeg se for meg





    2005 Volvo V70 2,0T Police Spec
    2016 Volvo FH500

  18. #15
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Vekker denne til live:

    Byttet "lykteglass" på XC70 2006 Xenon i helga, og det blir forhåpentligvis en stund til neste gang

    Plastglasset er limt/fuget fast mot lykthuset, og massen ser ikke ut til å la seg påvirke noe spesielt av varme, huset og glasset smelter før limet, men oppvarmingen får sannsynligvis plasten til å svette litt slik at glasset slipper limet litt lettere.
    Kappet av glasset rundt lykta, varmet så mye jeg kunne uten å smelte lykta, fikk dradd av glass-restene med litt bannskap, og trodde det verste var over, men det var ikke spesielt festlig å fjerne limrestene i sporet på lykthuset heller

    Men lykta ble bra til slutt, og "timebetalingen" regnet mot prisen på ny Xenonlykt er jo akseptabel
    Sist endret av jiha1968; 27/04/20 kl 11:40

  19. Takk FroBe takket for denne posten
  20. #16
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Flere som gjør det på Facebook, med samme erfaring som jiha1968 her. Greia er at mange lykter er limt sammen med butylmasse, mens Volvo, Gord og en del andre er limt sammen med noe som heter PermaSeal, som tåler mye mer varme og mishandling. Det ryktes at det finnes et eget middel spesielt laget for å løse opp PermaSeal, men jeg har ikke funnet det enda.

    Jiha1968, hva brukte du for å lime de nye på?
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  21. #17
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Brukte det jeg hadde liggende: Casco "Marin & Teknik, Fog & Lim" (490944)
    Stabil -40 til +90', lett å jobbe med da den ikke er så seig som en gammel Tec7, som var alternativet denne gang.
    Den er neppe så voldsomt motstandsdyktig mot konsentrerte rensemidler av ymse slag i lengre tids påvirkning, men tipper det holder godt allikevel, da det er sjelden jeg spyler lyktene kontinuerlig med rent løsemiddel som spylervæsken
    (mulig jeg tar en liten test og lar en bit herdet masse ligge og kose seg i vinterspylervæske noen timer og ser hva som skjer*)

    Men det kan sikkert være greit å gjøre en grundigere sjekk på hva man skal bruke av lim/tettemiddel enn det jeg gjorde, for å finne noe som er rimelig temp-stabilt, ikke forvitrer lett og tåler rensemidler godt.

    *EDIT: testet en bit herdet fugemasse med å la den godgjøre seg nedsenket i en skvett vinterspylervæske i 6 timer, det ble ingen synlig eller følbar endring i konsistens eller farge.
    Sist endret av jiha1968; 28/04/20 kl 22:38

  22. #18
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Det ryktes at det finnes et eget middel spesielt laget for å løse opp PermaSeal, men jeg har ikke funnet det enda.
    Middelet du tenker på er kanskje Morimoto PermaTrator, som i denne videoen.
    Men selv om noen skulle være så heldig å få tak i stoffet, så hjelper det trolig svært lite på lykter av enkelte årganger fra Valeo og Hella, da den versjonen av PermaSeal eller hva det nå egentlig er, lett kan assosieres med navnet til sistnevnte produsent

  23. #19
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Det var den jeg så etter, ja. Har fått med meg at Volvo har gjort livet ekstra hardt for oss som kunne tenkt oss nye glass, eller å legge til litt funksjoner i lykta. Er jo masse ubrukt plass inni der.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  24. #20
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Ser det er ein gammal tråd, kom tilfeldigvis over den no og kom på at eg har sett ein film av korleis det kan gjerast. https://www.youtube.com/watch?v=fk8GjEf6O1E&t=571s
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  25. Takk TurboNoob takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Skifte plastglass i lykter
    By runegp in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 0
    Siste post: 25/08/19, 17:30
  2. Facelift lykter, biltilsynet.?
    By Jimmen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 33
    Siste post: 26/06/14, 09:33
  3. facelift lykter til 01 v70
    By Ole B. in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 30/05/11, 23:18
  4. Pærer facelift-lykter S60/V70
    By Basse in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 04/05/11, 11:01
  5. Kontakter facelift-lykter S60
    By Basse in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 8
    Siste post: 24/04/11, 10:57

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •