Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  7
Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3
Viser resultater 51 til 55 av 55

Tråd: Lett trimming av B230FD sugemotor og kam-valg

  1. #51
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. des. 2013
    Innlegg
    33
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det du skriver her viser at du har forstått prinsippet og teorien på hvordan det fungerer, men i praksis er det, som alltid, ikke fullt så enkelt som dette.
    Det var omtrent det jeg trodde, men ikke har forstått nok av til å formulere konkretiserte spørsmål

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    195 psi er ett fint resultat som du med fordel kan forsøke å beholde når du oppgraderer til kam med mer durasjon.
    Dette kommer jeg tilbake til nederst

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Så vidt jeg vet stod H-og K kammene bare i 405 og 531 toppene som har større forbrenningskammer som gir 10,0:1 i kompresjonsforhold.
    Når man oppgir en kamaksling sin durasjon, så er det alltid på ett gitt løft. Vi har 0-klaring, off-seat som er ved ventilklaring som f.eks. 0.40 mm, vi har ved 1,0 mm og ved 0,050" som er 1,27 mm.
    Volvo målte ikke V-kammen på samme det løftet som på de tidligere kammene så ca. 245 grader er misvisende hvis man sammenligner med ca. 268 grader for K-kammen og ca. 271 grader for H-kammen.
    Det med komp.forholdet skal jeg ikke kverulere på. Jeg bare fant data i en tilfeldig liste for å få frem at Volvo jo tross alt kjørte forskjellige komp.forhold på ulike motorkonfigurasjoner og jeg tviler på at det var helt tilfeldige forskjeller. Og det du skriver om videre er en av tilleggutfordringene amatører har når vi famler oss frem; dette er kompliserte ting og det blir enda verre når Volvo og ymse kamprodusenter på et vis er inkonsekvente med referansene, og når flere andre amatører for sikkerhets skyld lager hver sine oversikter med tildels motstridende info blir det veldig vrient. Nå er det for så vidt ingen ting som tilsier at hvermansen skal kunne finne alle mulige og korrekte detaljopplysninger om en motor på nett - vi/ jeg er jo egentlig ikke i stand til å bruke dette til noe fornuftig på egen hånd uansett, men det fort å glemme det når man blir litt engasjert.

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Husk også at veggene i forbrenningskamrene ikke er parallelle med sylinderveggene så volumet som forsvinner ved planing av toppen varierer pr. 0,1 mm man tar av.
    I praksis må man også ta høyde for at den såkalte "Ram-effekten" varierer med turtallet så hva en kompmåler viser når motorn kjøres på starteren er ikke det samme som den viser hvis man måler når motoren går på det turtallet hvor den avgir maks dreiemoment
    I dette trolig altfor enkle - og kanskje ubrukelige regnearket, så har jeg foreløpig bare slumpet med arealer og høyder i brennkammeret for å få alle kjente data til å stemme. Men meningen er å finmåle på det og å legge inn riktige vinkler og blends slik at det hele blir rimelig nær virkeligheten. Så teorien tror jeg at jeg skal få til å fungere.

    Men så var det praksis; blant annet dette med å kunne kjøre noen tester på forhånd for å kunne bruke dette oppsettet sammen med komp.tester på ulike kamaksler for å kunne beregne med akseptabel nøyaktighet hvor mye som må planes for at f.eks en K skal få f.eks lik komp som jeg nå har med en A. 195 er et ok tall og jeg tenkte å sikte på det, eller litt over hvis det kan være tilrådelig.

    Kan man da med et forfinet teoretisk oppsett legge inn komp.trykket jeg får med f.eks en K og bruke det til å beregne hvor mye som skal planes for å treffe 195; altså i forstand at komp.trykk er en nøyaktig nok måling (lek med tall i regnearket tilsier jo det)? Eller kan denne Ram-effekten for eksempel innebære at en K under kjøring kan oppføre seg så annerledes enn en A at målinger ved komp.test.turtall ikke kan brukes som referanseverdi; altså kan 195 på en kam være så forskjellig fra 195 på en annen kam at det har en reell praktisk betydning i dette tilfellet, eller kan det forenkles til at 195 er fint med alle moderate gatekammer?
    Sist endret av tom.vidar; 19/05/21 kl 06:17

  2. #52
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. des. 2013
    Innlegg
    33
    Antall takk

    Standard

    Toppen er på fresen og hull er boret. Hullene er lagt i 34 grader og treffer ventilene. Det hele ser ganske greit ut, men er det dypt nok å sette dem slik?

    Har kjørt en Ø26 forsenking 3 mm ned, og så kopiert resten fra F-innsuget; Ø14 ned 11 mm og så Ø 11 tvers igjennom. Det blir jo et stykke fra dysespissen og ned til kanalen. Det betyr ikke noe?

    Er forsåvidt ikke noe problem å bare kjøre dem lenger ned, men det blir trangere for rail, klips og BTR, så jeg vil helst ha dem som de står nå dersom ikke det påvirker strålebilde / effekt.



    Her med et par dyser og railen på

  3. #53
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Synes at dette ser aldeles glimrende ut.

    Hvis du er i tvil så hold en dyse der hvor den står når man kjører F-manifold og sammenligne med det.

  4. #54
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. des. 2013
    Innlegg
    33
    Antall takk

    Standard

    Flott at det ser ok ut, da blir den slik. Men bare for å forstå dette litt bedre; hva skjer egentlig ut fra dysene? Det at bensinen må passere et stykke Ø11 hull før den kommer ned til luftstrømmen i innsugskanalen påvirker ikke dynamikken negativt?

    Har litt for moro skyld testet kompresjon med noen flere kammer jeg har. Ser at K gir ca.180 psi i 0 grader, altså ca 15 mindre enn A. Avansert ca 2,5 grader gir den 195 psi og ved 5 grader gir den drøyt 205 psi. Så vurderte jeg å prøvekjøre den litt før jeg bytter topp og innsug, for å se hvordan den fungerer på standard topp min bil, men med ulik avanse. Noen er veldig fornøyde med den - selv med automat og tung diff, mens andre mener den absolutt ikke går med lh2.4 uansett hva. Men så tenker jeg litt på dette med CO. Ikke bare på K, men vil generelt en kam med overlapp 25-ish grader eller mer gi for høy CO? Høyt forbruk betyr ikke noe, men høy CO er litt tungvint på en bruksbil som skal passere EU-kontrollen. I så fall så er kanskje vurderingen tilbake til A, eller til og med VX3 eller liknende(?)

  5. #55
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det har ingen betydning, nei.
    Bare ta en titt her:


    Det er en god idé.
    Hehehe, "noen mener". Det gjør de nok. Du vet hva de sier, "meninger og synspunkter er som rasshøl, alle har ett."

    Det beste er å teste selv og se hva resultatet blir. Med ett tenningsanlegg som gir kraftig gnist, så er det "utrolig" hva som går. Med veikt tenningsanlegg blir det problemer med det meste.

Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3

Lignende tråder

  1. Trimming av sugemotor
    By jontagård in forum Volvo Motorsport
    Svar: 8
    Siste post: 02/02/12, 04:01
  2. Valg av plugg til Sugemotor.
    By matrosen in forum Motor og gir
    Svar: 10
    Siste post: 12/10/11, 18:18
  3. Spm ang. lett trimming av v70 2,0 T 04 mod.
    By Viking in forum Motor og gir
    Svar: 7
    Siste post: 11/06/11, 20:26
  4. lett triming sugemotor
    By Volvo_TomTom in forum Motor og gir
    Svar: 9
    Siste post: 20/09/10, 09:52
  5. Svar: 0
    Siste post: 01/07/10, 21:31

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •