Da vi igjen går mot kaldere tider, og mange av oss opplever problemer med Webasto-varmerne, så vil jeg bare dele min nylige erfaring.

Siden jeg i 2016 kjøpte min 2010 XC70, har jeg hatt problemer med Webastoen. Før jeg kjøpte bilen hadde det vært byttet brennkammer (ikke av Volvo), men da montert feil brennkammer. Trolig siden det, såvidt jeg vet, er tre forskjellige typer brennere til TT-V, som er originalt i P3 08-12 (tror jeg). Dette har sannsynligvis gitt flere følgeskader på brenneren, blant annet defekt CPM-styreenhet (også kjent som vifte), defekte temp-sensorer til huset rundt brennkammeret og trolig flere feil. Jeg skifta også vann- og dieselpumpe til varmeren, uten resultat. Dessverre kjøpte jeg alle disse komponentene nye hos Volvo, med det endelige resultatet at jeg fortsatt hadde en Webasto som ikke fungerte. Prøvde å kalibrere den flere ganger med
VIDA
, men endte hver gang med at den røykla området og spyttet diesel ut av eksosen. Til slutt ga jeg den opp.

I år tenkte jeg at "faen, i år skal jeg ha fungerende Webasto". Søket etter en brukt, komplett enhet startet. Jeg fant flere TT-V, men alle med samme felles egenskap, at de hadde stått på biler som var gått en million kilometer. Da jeg via en kontakt på det lokale huggeriet fikk nyss i en 2013 XC70 med forholdsvis lav kilometerstand, som nylig var ankommet, spurte jeg om Webastoen på denne. 5800,- inkludert eksos. Problemet var bare at denne varmeren heter TT-Vevo. TT-V og TT-Vevo er utseendemessig stort sett like, med unntak av annet utseende på luftinntaket. Vet ikke om det er noen andre forskjeller. Spurte kontakten min hos Volvo, og han mente at det sannsynligvis ikke gikk å montere TT-Vevo i en bil som hadde TT-V originalt. Klarte ikke å slå meg til ro med dette siden jeg vet at man kan bytte om hverandre alt mulig av komponenter mellom årsmodellene, som feks girvelger og TFT-instrumentpanel. Fant til slutt ut at jeg skulle ta sjansen på å montere den.

Kjøpte TT-Vevoen, monterte den i bilen og kobla opp
VIDA
. Fikk selvfølgelig feilkode på at bilen ikke kunne kommunisere med varmeren på grunn av feil software siden den var brukt. Det viser seg at CPM og
CEM
(eller var det
DIM
?) må kommunisere med riktig ID for å tillate oppstart. Jeg kunne heldigvis lese ut diverse verdier, samt at
VIDA
gjenkjente at det var en TT-Vevo, så da ble jeg optimistisk likevel.

Bestilte time for CPM-omladding hos Volvo, og da viser det seg at artikkelnr på denne programvaren er lik på min 2010, som en av de ansattes 2016-modell. Dette var jo positivt. Fikk ikke kalibrert CO-en hos Volvo på grunn av for høy kjølevannstemperatur, og jeg hadde ikke tid til å vente på nedkjøling, men han satte bare vifte-verdien til det samme som den som lå inne fra før, så skal jeg selv sjekke CO på jobb.

Testet varmeren nå i kveld i 0 grader, og den fyrte som en drøm. Konklusjonen er at TT-Vevo også fungerer i biler orignalt utstyrt med TT-V. Fant ikke noen svar da jeg googla selv, så jeg tenkte at dette kunne være nyttig informasjon for noen.