Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 40 av 40

Tråd: Div. vedrørende dieselvarmer.

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Ok, men nå prøvde jeg å starte den opp. Røyk som f.. og den poffet noen ganger og stoppet. Det samme skjedde igjen. Men nå vil den ikke starte, og dieselpumpa vil heller ikke gå/tikke. Får opp feilkode
    CEM
    -1E05. Hva er dette for noe?
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  2. #27
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    På tide å sjekke sikringen til varmeren, bilen (
    CEM
    ) får ingen kommunikasjon med varmeren. Og om den ikke vil starte etter at sikringen er byttet, kan varmeren ha gått i lås i samme slengen (etter tre avbrutte startforsøk) og må nullstilles med Vida/Dice eller tilsvarende.
    Dårlig kontakt i skjøten mellom bil og varmer kan forekomme, og CPM-modulen kan ha dødd, men det er ikke så vanlige feil .

    Når bilen får kontakt med varmeren igjen, så hadde Vida forenklet feilsøkingen, da den kan testkjøre pumpene, vifte osv...
    Sist endret av jiha1968; 23/10/19 kl 20:45

  3. Takk Torsen67 takket for denne posten
  4. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Ok. Har ikke vida, men en sak som kan lese av og slette koder. Nå fikk jeg start på nytt. Da gikk den fint og rent i 20 sek. Så begynte den å poffe og ryke på nytt. Så full stopp igjen. Hvor mener du det kan være dårlig kontakt?
    Edit: sikringen er hel.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  5. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Startet igjen. Uten at tenning og motor er i gang. Går normalt i 15 sek, så samme prosedyre, og det begynner da å surkle i hele anlegget, samt at alt lys i displayet og gul trekant blir borte. Må på med tenning for å få aktivert meldingsdisplayet på nytt. Da sier også displayet at varmeren er på, selv om den ikke er det. Må trykke skru av for å få bort meldingen.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  6. #30
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Kontaktfeil kan du ha både i pluggen på CPM-modulen (på brenneren) eller kontaktskjøten oppe i innerskjermen.
    CEM
    -1E05 betyr som regel avbrudd på driftstrøm (rød) , databus-styreledning (grøn-hvit) , den lilla-hvite med 12V og den svarte jordingen må selvfølgelig også fungere.

    Hvis du får samme feilkoden etter poff-stopp, så ligner det på dårlig kontakt, men poffer den ut uten den feilkoden, ligger det an til demontering av brenner.
    Kan være problem med dieselkvalitet/tilførsel om brenneren har vært ute av drift i lang tid. (år)

    Skal du demontere brenneren, sjekk funksjonen på trykkreguleringsdysen, dårlig membran der kan lage mye kødd. Og sjekk tilstand på skål og rotor/motor.
    Men ikke begynn å bytt deler på måfå, få hjelp av noen med Vida om ikke feilen er åpenbar.

  7. Takk Torsen67 takket for denne posten
  8. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Har fått sjekket via vida. Feil på flammevakt. Den er byttet. Skåla over sprederen er byttet. Bare fliser igjen. God gjennomstrømming av diesel var det også.Termostat og de to andre tingene under ytterdekselet er byttet. Og alt er rengjort etter all kunstens regel:-) Kan virke som at jeg har fått elektrisk feil ja. Da sliter jeg..
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  9. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Renset den store kontakten, og nå har den gått i 4-5 min:-) Skyter litt men.. Ingen røyk da..
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  10. #33
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Det høres ut som den er på bedringens vei i det minste
    Nå er det fult mulig å snuble litt i rekkefølgen på skiver, konuser og turbulator (sprederotor) , så tenk over om du satte sammen smådelene i samme rekkefølge som nederste tegningen her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...=1#post1068579

  11. Takk Torsen67 takket for denne posten
  12. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Jepp, er satt i sammen riktig. Men det er kun ett av de små mellomstykkene som er merket med 1. Og det er mellom sprederen og skåla over. Mulig de er med oppover, men da er de i så fall ikke løse. Tittet på en annen som en kamerat har liggende. Der var heller ikke disse. Men kjørte med varmeren på i 20 min i dag tidlig. Funker som fy. Godt for bilen å få rask varme i motor. Ingen røyk når jeg skrudde av heller. Så, takk for all hjelp!
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  13. #35
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Det er noen ulikheter mellom tidlig og senere utgaver, +diesel/bensin de første årene, som kanskje kan forklare ulikt antall skiver. (muligens noen her inne som kan bidra med mer utfyllende info?)

    Godt å høre at varmeren har kommet seg og fungerer bra. Skulle den mot all formodning begynne å småfjuske og poffe igjen innen kort tid, og det ikke er el-feil, så vurder bytte av dysen. (dårlig trykkregulator)
    Så da ønsker vi varmeren din en fin vinter...

  14. Takk Torsen67 takket for denne posten
  15. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen, da mistenker jeg trykkregulatoren. Den hoster og ryker fortsatt. Ryker kraftig når jeg slår den av. Kan den ha tatt skade av at jeg kjørte trykkluft i den? Har en brukt liggende. Hvordan sjekker jeg at den er i orden?
    Og, hvor kjøper jeg, i så fall, ny trykkregulator til best pris?
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  16. #37
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Har vært borti at "poffing" er forårsaket av en gåen trykkutjevner, ja. Det lekker/drypper fra knappen i senter av membranen.
    Ikke utenkelig at du har sprengt den med trykkluft. Denne er ikke bygd for 6bar trykk.

    Det er vel snart ikke så mange steder man får kjøpt annet enn komplette greier lengre, men her har de den hvertfall som løs del: http://www.skandix.de/en/spare-parts...ating/1019074/
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  17. #38
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Hei igjen, da mistenker jeg trykkregulatoren. Den hoster og ryker fortsatt. Ryker kraftig når jeg slår den av. Kan den ha tatt skade av at jeg kjørte trykkluft i den? Har en brukt liggende. Hvordan sjekker jeg at den er i orden?
    Og, hvor kjøper jeg, i så fall, ny trykkregulator til best pris?
    Testing: rengjør en (idun) ketchup-flaske, fyll i litt diesel og koble flaska til dysen med en passende slange, klem...
    Og som cortinaterje sier, se nøye etter lekkasje fra knappen/kroppen på dysen,
    + sjekk om strålen fra dysen ser bra ut. (rusk i dyseåpningen)

    Et alternativ til Skandix er: https://www.wikingerparts.de/en/shop...alizer-3731100 som også er noen få kroner billigere.
    Men før du eventuelt sender ordren ut av landet, hør med https://imssandefjord.mamutweb.com/ for om han har igjen noen deler til Ardic-varmeren, så har han hatt svært så gode priser tidligere iallfall.
    Sist endret av jiha1968; 04/11/19 kl 19:42

  18. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar folkens.
    Er nok trykkregulatoren som er dårlig ja. Skal teste den andre jeg har liggende med forklaringen over. Men til info, så fikk jeg svar i fra Stamneshagen Auto AS, at de har denne på lager til 499,- inkl. mva.
    Det er jo en fin pris:-)

    Når det er sagt, så får da tydeligvis brenneren den mengde diesel den skal ha, men ikke riktig dosert og kanskje ikke riktig dosert? (hvis det lekker i fra "knappen")
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  19. #40
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Det var en svært hyggelig pris ja!
    Lekker regulatoren (trykkutjevneren) så kommer det diesel på feil sted, og gjerne i feil mengde der den egentlig skulle ha vært...

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

  1. Banalt spørsmål (kanskje) vedrørende høytrykk spyling
    By Sharpeye in forum XC40 / S90 / V90 / V90CC / XC90II
    Svar: 6
    Siste post: 08/11/18, 17:37
  2. Spørsmål vedrørende varmeregisterkvalitet volvo 850
    By Naske in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 23/12/12, 21:21
  3. Vedrørende kjøp av V70n 2006 modell
    By mortenw in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 14/08/11, 22:18
  4. Spørsmål vedrørende salg av deler
    By Tore in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 07/07/10, 21:59

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •