Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: 740 87' b230k -> Weber ettertenning

  1. #1
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard 740 87' b230k -> Weber ettertenning

    Hei, som tittelen sier, så sliter jeg med ettertenning på min b230k motor. Altså at den forsetter å gå selv om tenning er av. Da veldig rufsete som om den kun går på en cyl. Som mange andre har jeg valgt å bytte til en weber 32/36 gasser, det ble mye bedre å få tomgangen å slikt i orden fordi den k gasseren drev å levde sitt eget liv. men sliter fortsatt med at den går etter tenning er av. Hørt at det skal være en slags ''fuel shut off valve (solenoid)''. Noen som vet hvor den er/ser ut? Mistenker at den muligens er problemet. Og om det er noe slikt på en weber gasser?
    271 i dette bildet;



    Link til diagram


    Her er bilde av oppsettet mitt. Det er foressten vannchoke. Har prøvd å bytte plugger og rotor, Ble litt bedre, men ikke mye.


    Noen som har noen forslag? Begynner å bli mektig lei dette nå. Bilen skal snart på eu så vil fikse dette snarest
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Årsaken er at det er "hotspots" inne i sylinderen som antenner bensinen selv om det ikke er gnist på tennpluggene. Dette er ikke ett uvanlig problem. Den enkleste lösningen for eieren er å sette bilen i gear og slippe clutchen forsiktig ut samtidig som man vrir tenningsnökkelen.

    En annen lösning er å rengjöre forbrenningskammrene i motoren ved å fylle på noen rensestoff i bensinen. Vi vet at E85 renser godt så en kanne med rödsprit eller to i tanken vil hjelpe.

    Kaldere termostat reduserer "hotspots" i antall og störrelse. 70 grader er fin temp.

    Når japanerene slet med dette problemet på sine biler på 70 og 80 tallet, så, siden de har ett noe mer kravstort skolesystem enn de fleste andre steder, kom de opp med en mye bedre lösning som så ble satt i seriproduksjon.

    Det du trenger er kun en stor magnetventil som er normalt åpen. Det betyr at når den får stöm så lukker den. Denne kobles så mellom luftfilteret og innsugsmanifolden. Når motoren går er ventilen lukket og når tenningsnökkelsen stenges åpnes magnetventilen og suger så mye luft direkte fra luftfilteret at AFR blir 70:1 eller noe og blandingen UMULIG å antenne.

    Du kan jo teste å se hva som skjer hvis du tar av slangen til bremsekraftforsterkeren.
    Sist endret av Batland; 12/10/19 kl 15:58

  3. #3
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Jeg har forsåvidt en termostat på 74 grader liggende. Funker det å bruke den da? Vil det påvirke ytelse/forbruk noe? Den ettertenner forsåvidt bare når den er varm ja.

    Prøvde å ta av slange til bremsekraftforsterkeren, da fjuska den noe voldsomt, tror jeg tolka deg litt feil på den, du mener at om jeg hadde gjort det når den driver å ettertenner? Sånn at den får veldig mye luft i forhold til bensin ergo ikke tenner?

    Det er mao ikke noe galt med tenning osv? Har handla inn en del i ren desperasjon

    En kanne med rødsprit på tanken ja, et par liter? Det vil vel få ned co på måligna på eu'n også?


    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    Sist endret av TurboThomas; 12/10/19 kl 16:31
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Jeg har forsåvidt en termostat på 74 grader liggende. Funker det å bruke den da? Vil det påvirke ytelse/forbruk noe? Den ettertenner forsåvidt bare når den er varm ja.

    Prøvde å ta av slange til bremsekraftforsterkeren, da fjuska den noe voldsomt

    Det er mao ikke noe galt med tenning osv? Har handla inn en del i ren desperasjon

    En kanne med rødsprit på tanken ja, et par liter? Det vil vel få ned co på måligna på eu'n også?
    Godt. Da ville jeg montert den med det samme.

    Hmm. Når bilen står på tomgang, noen stenger tenningsnökkelen og en annen samtidig åpner slangen til bremsekraftforsterkeren, da skal motoren stoppe.

    Nei, dette har i utgangspunktet ingenting med tenningsanlegget å gjöre.

    Jeg kjörer gresslipperen min på ren rödsprit så det er bare å fylle på til 5% så du har E5 med rödssprit. AFR öker og CO reduseres ja.

  5. #5
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Okei, da forstår jeg litt mer. Tusen takk for hjelpa, skal pørve å bytte termostat og ha på rødsprit, så blir det sikkert greit

    Ja, altså. Jeg leste posten din litt kjapt så jeg tok av slangen mens motor og tenning gikk. Men leste det to ganger så forsto jeg hva du mente. Endra posten min rett før du svarte

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Okei, da forstår jeg litt mer. Tusen takk for hjelpa, skal pørve å bytte termostat og ha på rødsprit, så blir det sikkert greit

    Ja, altså. Jeg leste posten din litt kjapt så jeg tok av slangen mens motor og tenning gikk. Men leste det to ganger så forsto jeg hva du mente. Endra posten min rett før du svarte
    Värsågod. Det tenker jeg også.

    Slangen til bremsekraftforsterkeren med tilbakeslagsventilen har liten flödekapasitet i forhold til en stor magnetventil som er koblet til luftfilteret, men du ser jo prinsippet.

  7. Takk TurboThomas takket for denne posten

Lignende tråder

  1. b230k med turbo og dobbel weber?
    By tkm93 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 21/02/14, 23:13
  2. Svar: 9
    Siste post: 15/03/12, 22:26
  3. Justering av singel weber gasser til B230k motor'n
    By Moslet in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 10/09/11, 01:52

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •