Hei!
Begynner å bli rådløs med min Volvo, så jeg søker hjelp hos dere guruer!

Litt historie om den først. '
Kjøpte den i oktober 2017, da den var rustfri og akkurat gått igjennom EU kontrollen.. Senere, ca januar, februar, så begynte lambdasondelampen å lyse. Bilen gikk rent og hadde ikke noe høyere forbruk enn normalt, så prioriterte ikke dette noe mer enn at jeg kjøpte en ny lambdasonde fra biltema. da sluttet lampen å lyse når det var tørt i luften, og igjen, ikke noe som forstyrret driften, og bilen ble i daglig bruk.

Så begynner morroa når jeg sender min mor til å ta EU kontroll på den i begynnelsen av September når jeg er utenriks. Den strøk på flere småplukk, men den hadde høy O2 nivå i eksosen. Jeg bestilte dermed en lambda fra Volvo, da jeg tenkte dette var feilen. Bilen skulle fremdeles være i bruk fram til oktober, når EU måtte være i orden. den begynnte å hoste og lugge når jeg skulle hjem fra nabobygda for tre uker siden. Da tenkte jeg at den sonden sang på siste verset, så jeg stoppet på biltema for å hente en ny sonde, (logikken min var at den skulle i alle fall få bilen til å gå nogenlunde rent til jeg fikk en orginal sonde fra Volvo). Men når jeg kom ut fra Biltema ville ikke bilen starte overhode. etter en times forsøk, og batteriet begynnte å bli dårlig, så fikk jeg bilen fraktet hjem.

Jeg byttet sonde til Volvo sin når den kom. nå starter bilen, og går sånn litt rent på tomgang. Men når motoren når driftstemperatur, så dør den ut hvis man gir hurtig gasspådrag. man kan gasse veldig forsiktig å la den jobbe seg opp mot turtall, men den dør altså ut hvis man gir hurtig pådrag.

Det jeg har prøvd å gjøre med den er:
- Sjekket gnist på samtlige plugger
- Byttet pluggledninger
- Sjekket om temperaturgivere til kjølevann og luft fungerer
- Sjekket om lufttrykkmåleren fungerer
- Sjekket svinghjulsensoren
- Byttet drivstoffilter
- Prøvd
OBD
diagnose tester, på hull 2 og 6, noe som viser 1 - 1 - 1 på begge modusene, ingen feilkoder.
- Sjekket vakumslanger og bensinslanger på innsuget og canisteren
- Prøvd å hatt en skvett kondensfjerner i bensinen, såg ut til å virke litt, men den er fremdeles ikke helt fin.
- Sjekket pluggene. I begynnelsen når jeg feilsøkte så var de veldig lyse, men nå etter noen uker med feilsøk og testing er de noe svarte og våte. hvorfor de endret farge nå vet jeg ikke.

Ellers info om volvodyret..

Det er en Volvo 740, 1992, B230F (det som står på dekselet i alle fall. en Volvomann hjemme mente det måtte være en B230E grunnet en dyse i innsugsmanifolden). Ledningsnettet er Regina. Lærte i ettertid at dette var dødsynd i miljøet, men av skade blir man klok, antar jeg.

En annen feil, offtopic tho, er at speedmoteret plutseli viser ca 20 km/t mer, så går den tilbake til normalfart, og av og til når man vrir om nøkkelen hopper nålen opp til 60, 80 km/t før den faller ned på 0.. Har sjekket kontakten til giveren i diffen, og kontakten bak speedometeret, men de såg greie ut.

Noen som har forslag?
Er dyp takknemlig for alle forslag som får bilen en meter nærmere en friskmelding!