Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Svart dashbord, får ikke start.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. okt. 2019
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard Svart dashbord, får ikke start.

    xc70, 2001mod, automat, bensin

    Det første symptomet jeg opptager når bila ikke vil starte er at låsene på bila ikke vil lukke eller åpne seg. Når jeg vrir om nøkkelen er det ikke liv i verken dashbordet, kuppvifta eller vindusheisen. Når jeg vrir nøkkelen helt om sier det kun "klikk" i motorrommet.

    Om bila står i ca 2-3 døgn får jeg start igjen.

    Var innom et Volvo verksted der jeg bor og de skrev følgende på arbeidsbeskrivelse:
    Skiftet matspenningsrele samt kontrollert kontakter til
    CEM
    modul grunnet mistanke om fukt. Fukt i boks rundt
    kontakt men ikke funnet noe i kontakt. Anbefaler bytte av samtlige tennplugger og dynamo.

    I dette tilfellet lurer jeg på om en dynamo kan gjøre til at jeg ikke får start på bila?
    eller er det
    CEM
    modul som bør byttes?

  2. #2

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Når jeg noen ganger har hatt dårlig batteri får jeg ingen lys og det bare klikker i startmotoren.
    Forsikre deg først om at batteriet er ok og fulladet. Enkelte ganger kan et batteri virke ok men egentlig være kaputt.
    Jeg har blitt lurt et par ganger på akkurat dette.
    Er dynamoen gåen får du ikke ladet batteriet. Lad opp batteriet med en batterilader og se hva som skjer.
    Sist endret av lars otto skiftesvik; 07/10/19 kl 14:15

  3. #3
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.298
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av odinstabell Vis post
    xc70, 2001mod, automat, bensin
    Det første symptomet jeg opptager når bila ikke vil starte er at låsene på bila ikke vil lukke eller åpne seg. Når jeg vrir om nøkkelen er det ikke liv i verken dashbordet, kuppvifta eller vindusheisen. Når jeg vrir nøkkelen helt om sier det kun "klikk" i motorrommet.
    Om bila står i ca 2-3 døgn får jeg start igjen.

    I dette tilfellet lurer jeg på om en dynamo kan gjøre til at jeg ikke får start på bila?
    eller er det
    CEM
    modul som bør byttes?
    Generatoren vil kunne føre til manglende lading, eller rett og slett utlading av batteriet, men har litt vanskelig for å se at den skulle kunne gjøre bilen død i en dag eller to, for så å magisk lage spenning i batteriet igjen uten at motoren har gått i mellomtiden...

    Når bilen virker død, ta av den tynne ledningen på starteren, og bruk en tang eller ledningsstump til å "kortslutte" mellom tilkoblingen for batterikabel og solenoidtilkoblingen på starteren (der den tynne ledningen sto).
    Testen er for å se om det finnes strøm helt fram til starteren, for å utelate problem med hovedjord/pluss.

    Har ikke startmotoren normal fart, feilsøk manglende jording/strømtilførsel, husk å koble tilbake den tynne ledningen på starteren.

    Går starteren normalt, kreves det et dypdykk i koblingsskjema (og under dashbordet) for å sjekke om
    CEM
    får spenning på alle strømtilførsler, gjerne med tenningsnøkkel i stilling II.
    Det er noe vidløftig med "fjerndiagnose" på slike feil, men har jeg ikke blingset for mye så skal du forvente å finne spenning ved
    CEM
    på:

    Pinne B1 kabelfarge Y kommer fra kontakt S på tenningslås
    Pinne B3 kabelfarge BL-R kommer fra kontakt 15 på tenningslås, og den fra sikring C-25
    Pinne E3 kabelfarge BR-R kommer fra sikring C-22 (C-sikringer er i gavl dashbord)
    Pinne E6 kabelfarge R kommer fra sikring C-32
    Pinne C1 og B10 kabelfarge VO kommer fra sikring C-14, og den fra X-relé (X tenningslås)
    Tenningslåsen får spenning fra sikring C-25

    Sjekk selvfølgelig også jording til
    CEM
    , selv om du ikke har klassiske jordfeilsymptomer.

    Går du med tanker om å kjøpe en brukt
    CEM
    for å redneck-teste (uten å kjøpe hjelp av f.eks Tunheim til å klone den gamle) , trenger du også
    ECM
    og en tenningsnøkkel, alt samlet fra en bil som er identisk utstyrt med din og så nær i produksjon/struktur-uke som mulig.
    (pill eventuelt ut chippen fra donornøkkel, teip chippen/nøkkelen fast på antenneringen og pakk inn din egen nøkkel i alu-folie under testingen, for å blokkere chippen i den)
    Sist endret av jiha1968; 09/10/19 kl 00:07

Lignende tråder

  1. S: Svart sprekkfri dashbord 90+
    By Lasse R in forum S: 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 10/02/18, 23:24
  2. Svart dashbord og SRS-Airbag serv. snarast
    By Rabagast in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 0
    Siste post: 26/11/15, 12:50
  3. Ø.K Strøkent svart dashbord 92/93modell
    By Groven in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 17/02/11, 11:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •