Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: PROBLEMER MED AC

  1. #1

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard PROBLEMER MED AC

    På min ene s80 2.4 t 2003 gått 170tusen km har jeg hatt problemer med ac.
    Før sommeren kontaktet jeg et lokalt verksted som fant ut at det var lekasje i noen ventiler og oringer dette ble fikset og anlegget ble fylt med gass.
    'Dette fungerte fint til august mnd da var anlegget på ny tomt for gass og sluttet å fungere. For denne jobben betalt jeg kr 4300.
    Nå sier det samme verkstedet at kondensatoren lekker og må skiftes for denne jobben vil verkstedet ha kr 10750 inkludert ny gass osv.
    Kondensator koster kr 3300 pluss moms og arbeidspenger er 3500 pluss moms pluss fylling av gass.
    Det jeg gjerne ville høre fra dere andre er om dette er en akseptabel pris når samlet pris for det hele blir ca 15000 kr
    Det som er litt spennende for meg som kunde er om verkstedet har den fulle oversikt over hva som feiler slik at jeg ikke plutselig får en ytterligere regning for enda en feil på ac.
    Det er klart at verkstedet ikke hadde full oversikt over alle feilene første gang de reparerte ac.

    En annen ting jeg lurte på er om det er mulig og skifte denne kondensatoren selv og så få fylt anlegget på et verksted som gjør den type ting.
    Jeg har mekket en god del på mine to s80 og har grav i garasjen og mye verktøy men jeg har ikke selv skiftet eller sett noen som har lånt min garasje skifte en slik kondensator.
    Besparelsen på å gjøre dette selv kan være på opp mot 6 til 7 tusen.

    Setter stor pris på synspunkter fra andre som har hatt dette problemet.
    Sist endret av lars otto skiftesvik; 01/10/19 kl 19:44

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Ikke uvanlig at kondensoren får lekkasje, spesielt i hjørnene, enten pga saltvannskorrosjon, steinsprang, eller annen ytre påvirkning.
    Og du kan jo være glad for at det ikke er fordamperen... (inne i varmeapparatet)

    Fult mulig uten alt for mye banning å skifte kondensor selv. Husk nytt tørkefilter og O-ringer samtidig.
    (men du trenger hjelp av en kjøletekniker/bilverksted for vakuumering og fylling av gass og litt olje)

    Hvis ikke AC-anlegget er heeelt tomt for gass, så be verkstedet tømme anlegget, så får du tilbake de samme grammene med gass ved fylling etter reparasjonen, og du sparer miljøet for enda mere gass på avveie
    Sist endret av jiha1968; 01/10/19 kl 20:28

  3. Takk lars otto skiftesvik takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Smal sak å skifte kondenser, som han over seier - få tømt anlegget. Sjølv om det ikkje virkar er det gass igjen.

    Er omtrent som å skifte radiator, berre mindre søl. Hugs å vere reinsleg ved håndtering av koblingar og o-ringar. O-ringar skal alltid skiftast og pleier å følge med kondenseren.

    Den orginale kondenseren min holdt 3.5år og den eg monterte etterpå kjøpte eg på ebay og den fungerar fint endå 6 år etter.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  5. Takk lars otto skiftesvik takket for denne posten

Lignende tråder

  1. tomgangs problemer og lys problemer.
    By fagerli86 in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 0
    Siste post: 17/12/15, 12:21
  2. V70 ´07 - Problemer med CFE
    By aarnes in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 16/02/14, 20:21
  3. 740 problemer..
    By Jonmad in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 06/08/12, 23:39
  4. Lys problemer speedo og lysbryter problemer
    By MortenØ in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 2
    Siste post: 24/07/11, 17:48

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •