Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: 2førr10's V70 2002 D5

  1. #1
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard 2førr10's V70 2002 D5

    Ny bil! (ny gammel bil, ikke 2019 ny) Denne gangen ble det en 2002 V70 D5.

    Spotta denne på finn.no ikke langt unna hvor jeg bor, tok kontakt, besiktet og prøvekjørte. Likte bilen allerede på bildene og likte den enda mer når jeg kjørte den.

    Dette er min første V70
    P2
    andre genrasjon, har aldri eid en før. Men jeg visste litt før jeg gikk til kjøp, b.l.a. D5 er en god motor som kan vare lenge og at før 2005 en stor fordel. Jeg har også alltid likt manuell gir, så her fallt liksom alt i smak. Førersetet og cruise control er vel det beste med denne bilen

    Har eid bilen siden Lørdag (24.08), så ennå ikke fått gjort mye. Det første som skal gjøres er å få satt inn tannhjul-justering på handbrekket passasjer side, men jeg måtte gi opp etter litt banking og kakking med hammer i nabolag i 20:30 tiden.. skiva satt bom fast. På førerside er det montert av forrige eier og justert. Jekka opp bilen for å snurre på dekket når håndbrekket var oppe. Så får en finjustere inne i bilen.

    Hadde bilen nå Juni på 300 000 km service, skifta olje og fikk bytta alle filter
    Sist endret av 2førr10; 18/07/20 kl 16:15

  2. #2
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Første bilde, ikke mitt, tatt fra annonsen x)



    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  3. #3
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    La om til vinterdekk i dag

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  4. #4
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Bikka 300 000 i går. Litt gøy å følge med når det står på 299 999.

    Fått bytta om til sommerdekk igjen. Knipset dette bildet i dag





    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Sist endret av 2førr10; 18/07/20 kl 15:53

  5. #5
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Var nettopp til Bergen på en liten ferietur, 2 netter på Hotell. Fikk sett litt, spiste på resturang, handla litt på Outland og ellers gått rundt i byen. Prøvde også el sparkesykkel, noe som var fint når jeg skulle over sundet til akvariumet. Kjørte ned dit med V70'n, sto parkert i parkeringshus i 2 netter.

    Gikk fint det, flott kjøretur, god V70 med plass til mye pikk pakk, det jeg er mest glad i er cruice controllen, bruker den mye. Det er helt rart å kjøre andre biler uten.

    Har også flott bluepower spiller som jeg fikk med bilen når jeg kjøpte den. Med mobilholder fra vparts og blåtann på bluepower spilleren så får man musikk med radio/spotify.

    Bestillte meg ryggekamera på ebay, til å erstatte ene skiltlyset. Fulgte med kabler og en litt rar tegning men god nok forklaring.


    Det har samme passform som skiltlysene og det har 2 dioder så det blir heldigvis ikke helt mørkt på ene siden


    Sånn ser de ut om hverandre, helt lik passform.


    Brukte pluggen fra de orginale skiltlysene, det sitter 2-er wago her men jeg satt på 3-er wago siden både kamera og dioden trenger 12V + og -


    Her er pluggen fra det nedre baklyset på førerside, kameraet må ha signal fra ryggelyset. Jeg kikka i Haynes boka og fannt ut at ryggelys var blå farge, så klippte blå ledning, satt på 3-er wago, skøytet sammen den ledningen jeg klippte og stakk i en kveil med blå PN.


    3-er wago, teipa sammen.


    Her ser du kabel fra ryggelys går ned på innsiden av bakluken, gul RCA AV plugg med rød ledning som er styringen på ryggelyset, den røde går igjennom hele kabelen fra ende til ende. Den røde pluggen er 12V til ryggekamera, den plugga jeg sammen med skiltlyset. Den blå på wago er til ryggelyset og går sammen med den tynne blå som henger sammen med den gule RCA pluggen.


    Før jeg tredde ledninger igjennom gjennomføringer, la kablene skjult osv, koblet jeg alt for å sjekke om det ble liv i bluepower spilleren. Skrudde på tenninga og satt giret i reverse så kom rygeekameraet på


    Fra kameraet går det 1 kabel til en spleis, fra spleisen går det til gul AV rca plugg med rød tynn ledning, fra spleis går det også en rød plugg som er plugga sammen med en svart plugg, fra denne går det rød og svart ledning og denne er koblet på 12V sammen med skiltlyset.
    Den gule pluggen som er av typen RCA har svart ledning og er videosignal som skal gå frem til spiller, på hver ende av denne gule RCA pluggen så kommer det også ut en tynn (0.50mm2) rød ledning, denne går igjennom hele kabelen og det er denne som kobles sammen med ryggelyset (blå lendning)


    Tok av deksel i henglsene og fjerna teip rundt gummigjennomføringa.


    Fikk tredd videosignal sammen med blå ledning fra ryggelys fra innside av D stolpe til hullet ved hengslene.


    Dette tok en liten stund, kanskje opp mot 5 min men det virket som lenge for jeg makka veldig, men klarte til slutt å stappe trekkefjær igjennom gummiforinga med hjelp av et skrugjern på utsiden for å styre kula på enden av trekkefjæra, og litt hjelp av silikonspray. Anyways, fikk igjennom trekkefjæra


    Tredde igjeonnom både blå og rød, rød ledning var bare for å få trekkefjæra tilbake igjennom gummiforinga fordi jeg trodde jeg skulle få RCA pluggen igjennom alene til slutt, hehe.


    Men jeg innså at jeg ikke fikk til å få en RCA plugg igjennom den trange gumminippelen, så jeg klippte videokabelen med god lengde og skøyta sammen etter jeg fikk trukket igjennom enden av kabelen uten plugg på. Tvinna sammen først, men så satte jeg på niter i tillegg sånn det holder litt bedre. Vulka alle 3 seperat og vulka og teipa rundt alle samla etterpå.


    Vulker også alle skøyter på female-male så det ikke glir ifra hverandre, holder også fuktighet og skitt unna.


    Ferdig vulka og teipa, satt på strips rundt enden på gumminippelen.


    Sånn ble det seende ut når jeg hadde skrudd på ryggekameraet og var ferdig med alle dekselene i bakluka, FOR en forbedring med hvordan ting er festa på bakluka i en
    P2
    versus en
    P80
    , det øvre plastikken rundt vinduet er klipsa men den nedre er jo skrudd fast, der er 100 poeng til Volvo


    Sjekket at det var liv i kamera fortsatt flytet meg under tak fra regnet.


    Her er enden til Bluepower spilleren, egen plugg som går i spilleren i baksiden KUN for ryggekamera, ut kommer det gul female RCA plugg, 12V
    ACC
    , GND og "BACK" som skal stå for rygging, denne er kobla sammen med wago på den tynne røde kabelen.


    Den eneste kabelen jeg trengte å leggge fra D stolpe og fremover var videokabelen, la den under dørstokkene, brukte tommestokk fra D stolpe til åpninga bak den lille sideputa ved bakseta man kan ta av. Men kabelen rakk bare til dørstokken fremme. Så jeg handla mer videokabel og Female-female skøyt på clas.


    RCA videokabelen fra clas er ikke ryggekamera kabel med sånn rød leder, så måtte legge opp en seperat rød PN skøyta med wago.


    Teipa sammen skøytene og kabelen og fikk trukket den opp ved
    OBDII
    kontakten, over pedalene og opp til baksiden av spiller, ble en liten kveil men det går fint


    La også opp til ekstern mikrofon i samme slengen, siden den interne er for dårlig. Så jeg måtte ha på høytaller på mobilen i istedenfor. Denne kabelen var heller ikke lang nok så jeg måtte ha en kveil med 3.5mm minijack female-male.




    Og her er jeg ferdig fikk vekk de gule stripene på innstillinger på spilleren.


    Plasserte mikrofonen her, så langt mot fører som mulig, den har bare klype så den kan flyttes på eller fjernes om man vil. Egentlig har jeg mikrofon i nakkestøtten har jeg blitt fortalt fra forrige eier, men da må jeg bruke den intrigerte telefonen og da må jeg skaffe meg sim kort.


    Skøyten på mikrofonen ligger her.


    Har også fått kjøpt meg Volvo takbøyler når jeg var på ferietur


    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Sist endret av 2førr10; 18/07/20 kl 15:52

  6. #6
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Har 1 eller 2 feilkoder fra en tid til en annnen på V70'n, lampefeil posisjonlys har jeg hele tida, altså ene baklyset, det er bare dårlig kontakt på pæreholderen, for jeg har "fiksa" det før, da mener jeg, lampefeilen er borte i dashbordet og baklyset lyser, så går det en liten stund så kommer feilmeldingen igjen og baklampa slutter å lyse. Prøvd annen pære og de pærene jeg har hatt i har jo hatt kontakt som jeg har bekrefta med fluka mi. Så jeg må se på pæreholderen.

    En annen feil som kommer en liten stund og som er borte lenge er
    ABS
    /antiskrens feil, det blir liksom 2 feil. siden det er både
    ABS
    og anti-skid. Det tror jeg er ledninga, for den lyser av og til. Den lyste en gang da det var veldig vått ute husker jeg og ellers når det er tørt så har det ikke vert noe problem. Dette må jeg kanskje se på, om det skulle begynne å lyse oftere, har til neste år før EU. Men per i dag lyser den ikke.

    Det siste jeg har fått er en "
    SRS
    -Airbag Serv. Snarast" feilmelding nå ganske nylig, ikke vert et problem før liksom. Det kaaaan hende det kom siden jeg flytta bak førersete men litt usikker her. Leste noe om det i en annen tråd nemlig.

    Det er bare 2 feil nå, lampefeil og
    SRS
    .

    Jeg har en sånn ELM 327 Mini ODB2 sammen med torque app på mobilen, denne digsen funka på forrige V70
    AWD
    , men har aldri fått klart å lese feilkoder på
    P2
    'n. Det er noe connection feil, for appen får ikke kontakt med
    OBD
    'n. Vurderer bare å bestille en ny siden den koster alt fra 99 til under 250 kr på nett. Om noen ikke har vert borti det samme og vet om en fix.

  7. #7
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Savner fortsatt dab i bilen, baksida av spilleren har nemlig en usb female inngang. Sendte en mail til bluepower for de har en DAB receiver på nettsida si for 40eur. Men så søkte jeg på lignende og fannt AKKURAT det samme på ebay (samme bilde også) for en slikk og ingenting, ikke minst gratis frakt. Slipper den svensketollen. Da kommer den i postkassa fra kina før den hadde kommet fra sverige

Lignende tråder

  1. 2førr10's 97' V70 AWD
    By 2førr10 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 597
    Siste post: 28/03/22, 11:26
  2. 2førr10's 85' 240 DL > Turbo Intercooler
    By 2førr10 in forum 200 -serien
    Svar: 875
    Siste post: 26/06/20, 20:19
  3. Ny bil, V70 2002, 2.4D aut.
    By Torsen67 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 14
    Siste post: 28/10/12, 19:46
  4. 2002 s60 2,4t awd
    By scania in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 6
    Siste post: 07/03/11, 18:31
  5. S60 2002 - aem?
    By aarnes in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 11
    Siste post: 09/11/10, 15:46

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •