Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  12
Side 6 av 8 FørstFørst ... 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 126 til 150 av 179

Tråd: 1992 Volvo 240 med "trimmet" B230FK. Tips ønskes.

  1. #126
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    T34 turboen passer til 2,0 - 2,1 L motorer og er litt liten til en trimmet 2,3L motor.

    Skummelt.
    Det er den innstillingen der som fører til at man aldri bli ferdig med noe. Plutselig er det jobb, kjærring og noen unger, hus og bolig, jobbproblemer osv. Så var det gått noen år og epoken er over.
    Det er det som er den normale utviklingen.
    Da blir det ikke Cosworth turbo


    Fordelen er at kjærring, unger og hus er på plass fra før.

    Så er egentlig ment så jeg skal kunne bruke bilen mens jeg bygger motor, nettopp for å ikke miste motivasjonen.

    Men samtidig så skjønner jeg hva du mener

    Men jeg regner med at dreiing av stempler anbefales i uansett, for å senke kompresjon? Og da er det for meg egentlig like greit å begynne med en motor som er ute av bilen i utgangspunktet, f.eks som et vinterprosjekt


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  2. Takk gaupe takket for denne posten
  3. #127
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Hehe, vel, da er du nok vant til at ting tar tid.
    Aha, da bør du holde deg til den planen.
    Hvis man skal kjøre pumpebensin så tenker jeg definitivt ja. Originalkomp., 95 blyfri og turbo blir det ikke mye problemfri motoreffekt av.
    I god gamle dager, før internettet, så byttet man stempler og råder på en liten helg. AFR måler, tenningsbankeutstyr, gode intercoolere og gode turboer fantes ikke så det haglet og sprutet deler.
    (En lokal helt måtte fylle ut skademelding da bilen som kjørte bak ham fikk skader i fronten av råder og stempler når motoren raste på spektakulert vis.)
    Topplokk og bunnpanne ble tatt av fredag ettermiddag / kveld og rengjort til "godt nok". Lørdag ble rådene løsnet og dyttet ut, nødvendige deler byttet før kl. 1200. Så var det mat og montering slik at bilen på veien igjen lørdag kveld. En periode varte toppakningene (pga ekstremspool og tenningbank) i underkant av 10 km, så det var god rutine på toppakningsbytter.
    Sist endret av Batland; 15/05/20 kl 07:29

  4. Takk mafian takket for denne posten
  5. #128
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hehe, vel, da er du nok vant til at ting tar tid.
    Aha, da bør du holde deg til den planen.
    Hvis man skal kjøre pumpebensin så tenker jeg definitivt ja. Originalkomp., 95 blyfri og turbo blir det ikke mye problemfri motoreffekt av.
    I god gamle dager, før internettet, så byttet man stempler og råder på en liten helg. AFR måler, tenningsbankeutstyr, gode intercoolere og gode turboer fantes ikke så det haglet og sprutet deler.
    (En lokal helt måtte fylle ut skademelding da bilen som kjørte bak ham fikk skader i fronten av råder og stempler når motoren raste på spektakulert vis.)
    Topplokk og bunnpanne ble tatt av fredag ettermiddag / kveld og rengjort til "godt nok". Lørdag ble rådene løsnet og dyttet ut, nødvendige deler byttet før kl. 1200. Så var det mat og montering slik at bilen på veien igjen lørdag kveld. En periode varte toppakningene (pga ekstremspool og tenningbank) i underkant av 10 km, så det var god rutine på toppakningsbytter.
    Er nok vant til det ja Har også nå prioritert å få bilen i god teknisk stand før jeg begynner med motor.

    Orker ikke å ha flere prosjekter samtidig, så det må taes i tur og orden, men samtidig må bilen være trygg og kjøre, og være i god teknisk stand synes jeg. Familien skal jo også være med på søndagsturene tross alt

    Så tenker det blir bra å begynne med motor ( det som er gøy ) når det tekniske er i orden


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  6. #129
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Er nok vant til det ja Har også nå prioritert å få bilen i god teknisk stand før jeg begynner med motor.

    Orker ikke å ha flere prosjekter samtidig, så det må taes i tur og orden, men samtidig må bilen være trygg og kjøre, og være i god teknisk stand synes jeg. Familien skal jo også være med på søndagsturene tross alt

    Så tenker det blir bra å begynne med motor ( det som er gøy ) når det tekniske er i orden
    Det er en solid plan.

  7. Takk mafian takket for denne posten
  8. #130
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Det har skjedd alt for lite motormessig med bilen i sommer, men har fått hatt bilen i bremsebenk i dag, for å få en indikasjon på hvor jeg ligger.

    For noen uker siden så fikk jeg et sett med grønndyser og lmm pluss
    ECU
    med TLAO chip for noen få hundrelapper av en kamerat ( veit at dette er langt fra optimalt ). Så da måtte jeg bare prøve, har ingen intensjon om å bygge noe videre på dette oppsettet, og planen om Siemens Deka osv er der fortsatt.

    Så nå må jeg ta meg sammen og gjøre det jeg har tenkt.
    Slenger ved bilde av bremsepapir

    Har aldri hatt bil i bremsebenk før, så det var litt gøy og prøve, og da har jeg noe og sammenligne med
    Skal ta noen drag med Perfexpert appen også, så jeg har noe å sammenligne med





    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  9. #131
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Hehehe, det har vi "300" kittet.

    Takk for at du deler. Stå på. Blir interessant å se hva Perf.Experten sier.

  10. #132
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hehehe, det har vi "300" kittet.

    Takk for at du deler. Stå på. Blir interessant å se hva Perf.Experten sier.
    Jeg har generelt vært negativ til det "300" oppsettet, og merker også at det er langt fra optimalt med tanke på motorgange etc. merker at motorgangen generelt er mye bedre med org dyser og Ecomax, kontra "R dyser" og TLAO chip.

    Men samtidig er det gøy og prøve det så en har litt og sammenligne med

    Hadde aldri kjøpt "300" oppsettet om det ikke hadde vært for prisen jeg ga, og det var rett og slett nysgjerrigheten som tok overhånd

    Lærer jo litt av å surre med dette bilgreiene også


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  11. #133
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Testing og pröving er noe av det kjekkeste og mest lärerike man kan drive med. Det gir nyttig erfaring. Poenget mitt er at det er "friskt" av selgere å foreslå å kalle noe som gir rundt 200 hp målt på hjul for "300" kit.

    Legg merke til hvor hakkete og ugly kurvene er. Enten fusker det som F eller så protesterer motoren så hardt den kan på andre måter.

  12. #134
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Testing og pröving er noe av det kjekkeste og mest lärerike man kan drive med. Det gir nyttig erfaring. Poenget mitt er at det er "friskt" av selgere å foreslå å kalle noe som gir rundt 200 hp målt på hjul for "300" kit.

    Legg merke til hvor hakkete og ugly kurvene er. Enten fusker det som F eller så protesterer motoren så hardt den kan på andre måter.
    Jepp. Det merkes også godt når man kjører bilen. Jeg vil påstå at det oppsettet gir dårlig kjørbarhet. Merkes enda mer ved halv gass egentlig, på full gass er den jo "bra" i forhold til halv gass.

    Skal gjøre klar toppen i vinter, så den blir klar, og begynne å leite etter turbo. Dyser skulle jeg bestilt for lenge siden, men har ikke fått anledning enda, neste mnd er det nok muligheter for det

    Gleder meg til å se resultatene når jeg kommer så langt


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  13. #135
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Liten test med PerfExpert i samråd med tur til butikken.
    Hjuleffekt per 1000 kg

    https://network.perfexpert-app.com/results/55sKzA8xSK


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  14. #136
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Her ser man hvorfor denne appen er gode greier.
    Som vi ser foreslår den at bilen veide ca. 1450 kg når du kjörte denne testen.

    Bremsepapirene lengre oppe er tatt frem på denne måten:
    Man måler effekten på hjulene mens hjulhastigheten öker.
    Så måler man motstanden når hjulhastigheten er på vei ned igjen.
    Så legger man dette sammen og regner ut "estimert" svinghjulseffekt.
    Så regner man ut dreiemomentet fra dette estimatet.

    Dreiemomentkurven som hörer sammen med hjuleffekten er ikke å finne noen steder.

  15. #137
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Her ser man hvorfor denne appen er gode greier.
    Som vi ser foreslår den at bilen veide ca. 1450 kg når du kjörte denne testen.

    Bremsepapirene lengre oppe er tatt frem på denne måten:
    Man måler effekten på hjulene mens hjulhastigheten öker.
    Så måler man motstanden når hjulhastigheten er på vei ned igjen.
    Så legger man dette sammen og regner ut "estimert" svinghjulseffekt.
    Så regner man ut dreiemomentet fra dette estimatet.

    Dreiemomentkurven som hörer sammen med hjuleffekten er ikke å finne noen steder.
    Jeg ble ikke klok på dreiemomentet fra utskriften etter effektmålingen på dynobenken, så jeg antok at dette var noe kalkulerte greier.

    Men synes jo at appen virker ganske lovende, gøy å se at hjuleffekt er såpass nærme hverandre både på dyno og med appen. Kalkulert motoreffekt bryr jeg meg svært lite om

    Når jeg hadde bilen på vekta i sommer, så målte den 1540 kg med meg i bilen. Er noe mindre bensin på tanken nå, så 1520-1530kg om man skal være pirkete

    Det er kult at man faktisk kan bruke appen som en pekepinn, både enklere og billigere enn å ta den med i en benk


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  16. #138
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Jeg ble ikke klok på dreiemomentet fra utskriften etter effektmålingen på dynobenken, så jeg antok at dette var noe kalkulerte greier.

    Men synes jo at appen virker ganske lovende, gøy å se at hjuleffekt er såpass nærme hverandre både på dyno og med appen. Kalkulert motoreffekt bryr jeg meg svært lite om

    Når jeg hadde bilen på vekta i sommer, så målte den 1540 kg med meg i bilen. Er noe mindre bensin på tanken nå, så 1520-1530kg om man skal være pirkete

    Det er kult at man faktisk kan bruke appen som en pekepinn, både enklere og billigere enn å ta den med i en benk
    Den dreiemomentkurven tilhörer svinghjulseffekten og det er hovedsaklig for dem som liker "flotte tall".

    Hvis man vil videreutvikle motoren sin til å gi bedre performance, så er det viktige å måle det nye resultatet og sammenligne det med det gamle. Da trenger man måleutstyr som er lett tilgjengelig og rimelig i bruk. Her er eget utstyr som mobiltelefonen det beste man kan ha og bruke og dersom man er flittig så VIL resultatene over tid bli gode.

  17. #139
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Liten test med PerfExpert i samråd med tur til butikken.
    Hjuleffekt per 1000 kg
    https://network.perfexpert-app.com/results/55sKzA8xSK
    Det må jo settes fokus på at maks effekten avgis helt nede på 4349 o/min. som er Diesel greier. Det avslörer hvor tragisk dårlig disse oppsettene puster pga at det er effektblomberinger over alt.

  18. #140
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det må jo settes fokus på at maks effekten avgis helt nede på 4349 o/min. som er Diesel greier. Det avslörer hvor tragisk dårlig disse oppsettene puster pga at det er effektblomberinger over alt.
    Hovedårsaken til det er vel den lille varmluftsvifta som blir kalt for turbo? Resten av oppsettet er jo forøvrig turtallsvillig, men det hjelper jo lite når turboen gir seg såpass tidlig.

    Det jeg bet meg merke i ved dynotesten, er at han skrev maks turtall på ca 6000 rpm, men turtallssperra er vel høyere enn det? Er det bensinhjerne eller tenningshjerne som styrer turtallssperra på LH2,4?

    Om det så er bensinhjernen, så skal vel sperra ligge noe høyere grunnet den lugubre chippen.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  19. #141
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Måtte ut og se, innbilte meg at det sto 6800, og det gjorde det, og han som tok dynotesten dro den til turtallssperra

    Jeg så at max effekt på dynoutskriften var på ca 5000 rpm, og det rimer nok mer med hvordan bilen føles. Mulig at jeg gjør noe feil med målingene mine i PerfExpert også.
    Skal se gjennom de forskjellige målingene jeg har tatt opp i gjennom




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  20. #142
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Hovedårsaken til det er vel den lille varmluftsvifta som blir kalt for turbo? Resten av oppsettet er jo forøvrig turtallsvillig, men det hjelper jo lite når turboen gir seg såpass tidlig.

    Det jeg bet meg merke i ved dynotesten, er at han skrev maks turtall på ca 6000 rpm, men turtallssperra er vel høyere enn det? Er det bensinhjerne eller tenningshjerne som styrer turtallssperra på LH2,4?

    Om det så er bensinhjernen, så skal vel sperra ligge noe høyere grunnet den lugubre chippen.
    Jeg anser denne type effektmåling som faciten for den avslörer alt. Det ligger vel enn annen turtallsperre på chippet i tennings hjernen da?
    Miniturboen er en av hovedrestriksjonene, men det finnes også andre.
    Noen få er dyktige på LH2,4 og kan klare å få mappet en motor med dette systemet på en korrekt måte. På generelt grunnlag forholder jeg meg stadig til dette:

    Rating av dagens styrsystem / översikt
    Tänkte vi skulle samla lite allmän info om det som står tillbuds idag. En översikt där dom som funderar på att investera i ny motorstyrning kan få reda på rak info från dom som håller på med det. Och hitta folk som sysslar med olika system vilket snabbar upp processen betydligt.
    Orginalsystem som jag gillar och fått att funka mycket bra, med förbehåll att man ibland springer på mysko problem och betalar man för felsökning så blir det snabbt billigare att köpa ett fint sprut..

    LH2.4 (motronic): 5/10
    Gratis. Odödligt? Kräver emulator för att kunna mappas vettigt. Köp inga okända random chip. Men ack så simpelt 1 spridarutgång och 1 tändutgång fast den är möjlig att bygga om till wastespark och då kan man få launch control om man vill panga lite och skjuta sönder saker. Tar relativt lång tid att mappa då man får göra en box i taget och byta fram och tillbaka några gånger. Bränna chip och flytta emulatorn till andra boxen.. Krångligt upplagt såklart för det är ju bosch som har varit i farten. Man får ändra lastsignal styrka och konstanter åt alla håll och kanter innan man kommer rätt om det är mycket ombyggt, räkna med att mappning kostar 1500:- mer än ett av dom bra eftermarknadsspruten
    Sist endret av Batland; 11/10/20 kl 20:52

  21. #143
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg anser denne type effektmåling som faciten for den avslörer alt. Miniturboen er en av hovedrestriksjonene, men det finnes også andre.
    Noen få er dyktige på LH2,4 og kan klare å få mappet en motor med dette systemet på en korrekt måte. På generelt grunnlag forholder jeg meg stadig til dette:
    Jeg kommer ikke til å legge så mye tid og penger i LH2,4, da jeg synes det virker mer fornuftig å legge de pengene i et velfungerende datasprut.
    Ja det koster penger for et bra datasprut, men de pengene får man raskt igjen føler jeg

    Men angående tenning da, anbefales fire separate coiler, enkel coil med fordeler eller en typisk Ford coil? Husker ikke hva sistnevnte heter, så ble litt klumsete forklart Denne tenner vel også to og to sylindere om jeg ikke husker feil


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  22. #144
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Jeg kommer ikke til å legge så mye tid og penger i LH2,4, da jeg synes det virker mer fornuftig å legge de pengene i et velfungerende datasprut.
    Ja det koster penger for et bra datasprut, men de pengene får man raskt igjen føler jeg

    Men angående tenning da, anbefales fire separate coiler, enkel coil med fordeler eller en typisk Ford coil? Husker ikke hva sistnevnte heter, så ble litt klumsete forklart Denne tenner vel også to og to sylindere om jeg ikke husker feil
    Enig med du der.
    Her vil forskjellige folk komme med forskjellige anbefalinger. Ford og VW har både wasted spark coiler og cop coiler som fungerer greit, men de er jo designet for originale motorer og ikke for trimmede motorer. Det finnes meget gode og kraftige ettermarkeds CNC coiler (coil near cylinder), men de koster deretter og de setter höye krav til strömforsyningen.

    Du bör höre med de du kjöper sprutet av.
    Sist endret av Batland; 07/06/21 kl 16:03

  23. Takk mafian takket for denne posten
  24. #145
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Nå tenker folk at det ikke skjer noe mer her. Men joda!
    Jeg har vært veldig fram om tilbake med hva jeg skulle gjøre. Men tok en beslutning for noen dager siden.

    Motoren jeg skrev om tidligere har blitt kjøpt inn, så da er det bare å begynne med arbeidet.

    Motoren ble åpnet i vinter, og ser ut som ny innvendig, denne ble bygget i 2004 om jeg ikke husker helt feil, og har tålt mye hard bruk.

    Eneste som er "feil" er vel at det er en 531 topp på den, men man kan ikke få i pose og sekk.

    Fulgte med girkasse fra BMW E36 M3, og rørgater, intercooler osv, som er tilpasset 240.

    Står et gammelt sprut på den, så det blir nok byttet ut til noe som er mer moderne, har fått tips om
    ECU
    master, noen som har kjennskap til det?

    Eventuelle andre sprut som er å anbefale?





    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  25. #146
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Jeg ser at ungdommen vanligvis er fokusert på forskjellen mellom eldre og nyere sput og gjerne vil modernisere, men hvorfor??
    Hva tenker du blir bedre?

    Hvis man ikke er opptatt av dreiemomentet mellom tomgang og ca. 4500 o/min., så er ikke 531 topp noen katastrofe. Man følger bare opp med turtallskam, "grove" dyser, stor turbo, dårlig ladetrykkstyring og kjører på høye turtall. Jeg tenker at det er ikke mulig å endre ett motors funksjonsmåte i særlig grad med å endre fra ett velmappet godt, gammelt sprut til ett som er nyere.

    I forhold til
    ECU
    master, så har jeg fulgt med på en kar som driver med mapping og tuning og er fanatisk opptatt av datasprutene. Han snakker mye og fordelene og ulempene til alle de forskjellige datasprutene. Når han etter mange å bestemte seg for å begynne å selge sprut til kundene selv, (han var lei av at folk kom inn med all mulig dritt som gav han masse problemer) så valgt han, av alle sprutene han fritt kunne velge mellom,
    ECU
    master.
    Sist endret av Batland; 05/06/21 kl 12:24

  26. #147
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg ser at ungdommen vanligvis er fokusert på forskjellen mellom eldre og nyere sput og gjerne vil modernisere, men hvorfor??
    Hva tenker du blir bedre?

    Hvis man ikke er opptatt av dreiemomentet mellom tomgang og ca. 4500 o/min., så er ikke 531 topp noen katastrofe. Man følger bare opp med turtallskam, "grove" dyser, stor turbo, dårlig ladetrykkstyring og kjører på høye turtall. Jeg tenker at det er ikke mulig å endre ett motors funksjonsmåte i særlig grad med å endre fra ett velmappet godt, gammelt sprut til ett som er nyere.

    I forhold til
    ECU
    master, så har jeg fulgt med på en kar som driver med mapping og tuning og er fanatisk opptatt av datasprutene. Han snakker mye og fordelene og ulempene til alle de forskjellige datasprutene. Når han etter mange å bestemte seg for å begynne å selge sprut til kundene selv, (han var lei av at folk kom inn med all mulig dritt som gav han masse problemer) så valgt han, av alle sprutene han fritt kunne velge mellom,
    ECU
    master.
    Årsaken er at han jeg har kjøpt motoren av, tror det er noe galt med sprutet. Men jeg har jo såklart ikke testet dette selv. Han sleit med at den ikke gikk ordentlig på slutten, og fant ikke noe fysisk feil på motor, og konkluderte med at sprutet ikke er i orden.

    For alt jeg veit så kan det være en sensor som tuller. Om jeg ikke husker feil så fikk den alt for mye bensin, poffa og smalt, og spiste tennplugger.

    Jeg er fristet til å prøve det sprutet som fulgte med uansett. Sprutet heter EFI Euro 1, om det sier deg noe.

    For meg spiller ikke alder på sprutet noen rolle, så lenge det virker

    Toppen skal ha 38/42 ventiler, T5race kam og er portet av Skinne racing. Skal spørre om bremsepapirer og eventuelle kurver

    Fikk et bilde av et papir, som ikke sier meg så mye, men det sier kanskje deg en hel masse? Er Cbhp så enkelt som Crank bhp?




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  27. #148
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Årsaken er at han jeg har kjøpt motoren av, tror det er noe galt med sprutet. Men jeg har jo såklart ikke testet dette selv. Han sleit med at den ikke gikk ordentlig på slutten, og fant ikke noe fysisk feil på motor, og konkluderte med at sprutet ikke er i orden.

    For alt jeg veit så kan det være en sensor som tuller. Om jeg ikke husker feil så fikk den alt for mye bensin, poffa og smalt, og spiste tennplugger.

    Jeg er fristet til å prøve det sprutet som fulgte med uansett. Sprutet heter EFI Euro 1, om det sier deg noe.

    For meg spiller ikke alder på sprutet noen rolle, så lenge det virker

    Toppen skal ha 38/42 ventiler, T5race kam og er portet av Skinne racing. Skal spørre om bremsepapirer og eventuelle kurver

    Fikk et bilde av et papir, som ikke sier meg så mye, men det sier kanskje deg en hel masse? Er Cbhp så enkelt som Crank bhp?

    Akkurat.
    Da blir det å sjekke opp sensorer, dyser og tenningsanlegg for EFI Technology er høykvalitets greier slik jeg har oppfattet det.

    CBHP er ofte Corrected bhp.
    Legg merkes til at det er maks dreiemoment på 6250 o/min. så her er det plenti mer turtall å dra og effekt å hente på høyere turtall, men man gikk vel tom for dyser og bensinpumpe?

    Det står også BSFC som alltid er ett godt tegn på seriøsitet så dette ser bra ut synes jeg.

    Tabeller er bedre enn kurver så når du deler tabellene så får jeg fabrikere de tilhørende kurvene ved anledning.

  28. #149
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Da blir det slik:



    Gidder du måle turboen slik:



    gjerne begge hjulene og evt. se hvilket A/R forhold det er på turbinhuset?

    Ladetrykkskurven er antagelig kraftig økende hele veien her, slik en Procharger, Vortech / Paxton kompressor leverer.
    Sist endret av Batland; 07/06/21 kl 16:08

  29. #150
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Da blir det slik:



    Gidder du måle turboen slik:



    gjerne begge hjulene og evt. se hvilket A/R forhold det er på turbinhuset?

    Ladetrykkskurven er antagelig kraftig økende hele veien her, slik en Procharger, Vortech / Paxton kompressor leverer.
    Stilig. Jeg skal måle den når jeg får litt ledig tid. Motoren står trygt og godt på jobben, skal være der og pusle litt med motoren en av dagene tenkte jeg Da er det ytterst på hjulene som er aktuelt antar jeg? Det er ihvertfall sånn jeg tolker det ut i fra bildet


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

Side 6 av 8 FørstFørst ... 4 5 6 7 8 SisteSiste

Lignende tråder

  1. rønnes - Volvo 240 Turbo 1992 "Svanhild"
    By rønnes in forum 200 -serien
    Svar: 68
    Siste post: 28/10/19, 20:58
  2. Volvo 945 B230FK "stanger" på turtall
    By Kviks1 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 14/05/14, 22:40
  3. Trøbbel med bensintilførsel Volvo 760 - B230FK m/ "200hk oppsett"
    By volvo2før in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 27
    Siste post: 26/08/12, 17:46
  4. Volvo 240 stv. 1992 mod. 120" km
    By Mocy in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 3
    Siste post: 13/04/11, 12:07

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •