Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  12
Side 5 av 8 FørstFørst ... 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 125 av 179

Tråd: 1992 Volvo 240 med "trimmet" B230FK. Tips ønskes.

  1. #101
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Ja

    Tenker jeg får ta den vurderingen angående utveksling når resten av oppsettet er sånn som jeg ønsker.

    Blir jeg ikke fornøyd, så er det jo i grunn bare å bytte
    Det er en god plan.

    Til orientering:
    En lokal 940 eier kjörer Street legal dragracing med en mildt trimmet motor (styrt av datasprut), M90 kasse og 3,31:1 diff. Han har gjort det veldig bra og vunnet "Street" klassen, hvor målet er å kjöre 8,70 sek., gjentatte ganger. Så byttet han til en betydelig större turbo og en vesentlig värre kam. Bilen gikk ikke bedre bl.a. og formentlig p.g.a. at den tunge 3,31:1 diff. utvekslingen ikke passer til det nyeste oppsettet som nok er sterkere på höyere turtall, men vesentlig veikere på lave turtall.
    Sist endret av Batland; 04/04/20 kl 13:43

  2. #102
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er en god plan.

    Til orientering:
    En lokal 940 eier kjörer Street legal dragracing med en mildt trimmet motor (styrt av datasprut), M90 kasse og 3,31:1 diff. Han har gjort det veldig bra og vunnet "Street" klassen, hvor målet er å kjöre 8,70 sek., gjentatte ganger. Så byttet han til en betydelig större turbo og en vesentlig värre kam. Bilen gikk ikke bedre bl.a. og formentlig p.g.a. at den tunge 3,31:1 diff. utvekslingen ikke passer til det nyeste oppsettet som nok er sterkere på höyere turtall, men vesentlig veikere på lave turtall.
    Så det du sier, er at om man har et oppsett med bra bunndrag, mellomregister, så kan tung utveksling fungere helt greit allikevel?

    Kjørte forresten en tur i stad, og svingte innom SVV. Dette med ca halv tank, og meg inni bilen





    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  3. #103
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Du kan godt tolke det slik ja.
    Fungerer i Steet Klassen til 8,70 sek. 201 M
    Bygget av en sympatisk, hyggelig og grei ungdom på förste forsök og siden solgt videre.
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...ghlight=krx400

    Her i 2017 för forgasserene i 240`en var ferdig utviklet og den fusket.
    https://www.youtube.com/watch?v=aHFZREmuOxk

    Her mot en Yankare med 429 big block og TBI sprut.
    https://www.youtube.com/watch?v=UwAwysoVIiU

    Her mot en Audi RS6, V8 twin turbo, Quattro, 32 ventiler 4 kamakslet sak trimmet av eieren.
    https://www.youtube.com/watch?v=ZtHk...d81Sg&index=32

    Jepp, den vekten stemmer nok godt den.
    Sist endret av Batland; 05/04/20 kl 14:18

  4. #104
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Du kan godt tolke det slik ja.
    Fungerer i Steet Klassen til 8,70 sek. 201 M
    Her i 2017 för forgasserene i 240`en var ferdig utviklet og den fusket.
    https://www.youtube.com/watch?v=aHFZREmuOxk
    Her mot en Yankare med 429 big block og TBI sprut.
    https://www.youtube.com/watch?v=UwAwysoVIiU
    Her mot en Audi RS6, V8 twin turbo, Quattro, 32 ventiler 4 kamakslet sak trimmet av eieren.
    https://www.youtube.com/watch?v=ZtHk...d81Sg&index=32

    Jepp, den vekten stemmer nok godt den.
    Så ut til å fungere den også

    Jeg innså jo i stad, når jeg satt og rota inne på den appen, at jeg kunne gå inn på "dyno-grafene", og få spesifisert litt på hvilke turtall det var maks effekt og moment, der har jo appen regnet ut ifra "motor tall" da, men regner med at kurvene bør være ganske like uansett

    Slenger ved et par bilder, synes det er litt gøy jeg





    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  5. #105
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Den appen virker så god at det nesten er så man er fristet til å kjöpe seg smartphone.

    Takk for at du deler og viser. Det er ting å läre her.

  6. #106
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Den appen virker så god at det nesten er så man er fristet til å kjöpe seg smartphone.

    Takk for at du deler og viser. Det er ting å läre her.
    Det kunne jo vært interessant å testa proffutstyr og telefon-appen mot hverandre. For meg virker den ihvertfall veldig brukervennlig, og man får jo lagt inn masse info om bilen det gjelder, og man kan også legge inn flere biler

    Det er gøy å kunne dele noe som andre kan dra nytte av synes jeg, og det er jo gøy at du synes at den ser bra ut, som har såpass erfaring innen fagområdet


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  7. #107
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er en god plan.

    Til orientering:
    En lokal 940 eier kjörer Street legal dragracing med en mildt trimmet motor (styrt av datasprut), M90 kasse og 3,31:1 diff. Han har gjort det veldig bra og vunnet "Street" klassen, hvor målet er å kjöre 8,70 sek., gjentatte ganger. Så byttet han til en betydelig större turbo og en vesentlig värre kam. Bilen gikk ikke bedre bl.a. og formentlig p.g.a. at den tunge 3,31:1 diff. utvekslingen ikke passer til det nyeste oppsettet som nok er sterkere på höyere turtall, men vesentlig veikere på lave turtall.
    Flott, her har du full kontroll bjarte.....
    V15tkam og turbo krx400 1.6bar trykk 129kmt 8.70sec
    Ny kam og turbo 1.3bar trykk 135 kmt og 8.3sec
    Samme 60fot på 1.8sec
    Kan gå ut i bilen og hente lappen om det er av interesse.

    Må slutte å synse, tro, anta, tolke osv.
    Gå ut i garasjen produser og lever varene, går ikke fort på veien når du er opptatt på tastaturet hele dagen.
    Racing makes heroin addiction look like
    a vague wish for something salty
    Proud member of BAILEYS TUNING

  8. #108
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Det kunne jo vært interessant å testa proffutstyr og telefon-appen mot hverandre. For meg virker den ihvertfall veldig brukervennlig, og man får jo lagt inn masse info om bilen det gjelder, og man kan også legge inn flere biler

    Det er gøy å kunne dele noe som andre kan dra nytte av synes jeg, og det er jo gøy at du synes at den ser bra ut, som har såpass erfaring innen fagområdet
    Du er ikke den eneste som har lastet ned og testet denne appen de siste dagene så dette ser veldig bra ut synes jeg.

  9. #109
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Har fulgt med på denne tråden, veldig kjekt følgje med på andre sine bygg, det er alltid tips å ta med seg vidare
    Bilen din ser jo veldig fin ut

    For min del vart det appen Perf expert Har testa den siste 2 dagane på min 242 med AT motor og har vært moro å kunne ta ut litt tall. Eg har køyrd draga på 2.gir då eg syns farten blir noko høg om eg skal dra ut 6000 rpm på 3 gir
    Merk: Desse tala er pr.tonn og med hjulspinn....




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  10. #110
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frank Egil Vis post
    Har fulgt med på denne tråden, veldig kjekt følgje med på andre sine bygg, det er alltid tips å ta med seg vidare
    Bilen din ser jo veldig fin ut

    For min del vart det appen Perf expert Har testa den siste 2 dagane på min 242 med AT motor og har vært moro å kunne ta ut litt tall. Eg har køyrd draga på 2.gir då eg syns farten blir noko høg om eg skal dra ut 6000 rpm på 3 gir
    Merk: Desse tala er pr.tonn og med hjulspinn....




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Tusen takk for hyggelig tilbakemelding

    Bilen er veldig fin på bilder, men har såklart noen skavanker her og der, den er jo tross alt noen år gammel, og har jo også nesten 400k på telleren

    Gøy med litt testing synes jeg, har også testa min i forhold til 1000 kg

    Hjulspinn er jeg veldig lite plaget med, med mindre jeg prøver på det selv. Men det er jo heller ikke så mye effekt i bilen min enda

    Hva slags diff har du?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  11. #111
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Tusen takk for hyggelig tilbakemelding

    Bilen er veldig fin på bilder, men har såklart noen skavanker her og der, den er jo tross alt noen år gammel, og har jo også nesten 400k på telleren

    Gøy med litt testing synes jeg, har også testa min i forhold til 1000 kg

    Hjulspinn er jeg veldig lite plaget med, med mindre jeg prøver på det selv. Men det er jo heller ikke så mye effekt i bilen min enda

    Hva slags diff har du?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Eg køyrer med standard open diff og 195/65-15 piggdekk, er ikkje så mange piggvar att Har liggjande ein slik aussie locker. Har ikkje montert den endå, får sjå kva eg gjer etterkvart
    Eg køyrer M47 kasse, planen er å skifta den før eg monterer sperre Får vel litt meir grep med sommardekka....

    Ja, eg likar 240 med den raudfargen du har Reknar med det er Volvo sin 601? Den ser jo veldig fin om den nærmar seg 400k.

    Min er ein -83 modell 242 og runda for litt sidan km 242242

    Slik ser den ut




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  12. Takk Batland takket for denne posten
  13. #112
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frank Egil Vis post
    Eg køyrer med standard open diff og 195/65-15 piggdekk, er ikkje så mange piggvar att Har liggjande ein slik aussie locker. Har ikkje montert den endå, får sjå kva eg gjer etterkvart
    Eg køyrer M47 kasse, planen er å skifta den før eg monterer sperre Får vel litt meir grep med sommardekka....

    Ja, eg likar 240 med den raudfargen du har Reknar med det er Volvo sin 601? Den ser jo veldig fin om den nærmar seg 400k.

    Min er ein -83 modell 242 og runda for litt sidan km 242242

    Slik ser den ut




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Da hjelper det nok en del når du får skifta diff tenker jeg. Jeg kjøpte komplett nybygget aksel med Truetrac diff som jeg monterte i bilen min ( var sveist diff når jeg kjøpte bilen )

    Det er Classic Red 601 ja
    Er litt svak for den fargen, selvom det er mye jobb med den
    Vel jeg skal skifte dørene på den, da de er rusta i stykker i bunnen, og skifte bakre del av begge kanaler, da de er litt rusta i hjørnene, men generelt sett er bilen et rimelig bra utgangspunkt synes jeg

    Kjøpte bilen i fjor sommer, så har ikke rukket å gjort så voldsomt mye enda, koster litt penger dette bil-greiene også

    Kan det være bilen din jeg har sett på Facebook mon tro? Den ser ihvertfall rimelig fin ut synes jeg


    Noe har jeg jo rukket da, den er litt mere ryddig nå synes jeg






    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  14. #113
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Da hjelper det nok en del når du får skifta diff tenker jeg. Jeg kjøpte komplett nybygget aksel med Truetrac diff som jeg monterte i bilen min ( var sveist diff når jeg kjøpte bilen )
    Det tenker jeg også. Her ser vi RS Tuning Bergen sin 940 som har en enkel, men vellykket motortrimmingen basert på en motor som han og undertegnede spec. opp i fellesskap i 2012. Bilen har Trutrack diff, men diff.utvekslingen er fremdeles i tyngste laget. Den er derfor ikke så rask i starten som den kunne värt. Bilen får opp farten "etterhvert" og kjörer 7,7 sek. på 201 M med en sluttfart som vel närmer seg 150 km/t om jeg husker rett.
    Her kjörer han mot en Capri med 500 + Hp målt på Nav.

    Sist endret av Batland; 05/04/20 kl 11:12

  15. #114
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det tenker jeg også. Her ser vi RS Tuning Bergen sin 940 som har en enkel, men vellykket motortrimmingen basert på en motor som han og undertegnede spec. opp i fellesskap i 2012. Bilen har Trutrack diff, men diff.utvekslingen er fremdeles i tyngste laget. Den er derfor ikke så rask i starten som den kunne värt. Bilen får opp farten "etterhvert" og kjörer 7,7 sek. på 201 M med en sluttfart som vel närmer seg 150 km/t om jeg husker rett.
    Her kjörer han mot en Capri med 500 + Hp målt på Nav.

    Mye spreke biler i Bergen ser jeg!

    Har også for en tid tilbake fått tilbud om å kjøpe en komplett motor som er ferdig bygget, men da er jo litt av sjarmen borte synes jeg.

    Kan nok hende at det hadde vært mest lønnsomt på sikt, men det er jo noe eget ved det man gjør selv

    Legger ved noen specs på den aktuelle motoren, ikke så veldig detaljert, men det er jo et utgangspunkt




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  16. #115
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Jeg liker ikke 531 toppen, men ellers ser den motoren grei ut. Det vi ikke ser er kompresjonsforholdet og hva motoren klarer når den står i en Dynapack eller lignende og testes med pumpebensin på tanken.
    Jeg ser hva du mener med sjarmen, men det forutsetter nok ett vellykket resultat.

    Her min versjon av sannheten:
    Bygge motor er ett fag, det er konservativt og det er nådelöst brutalt i all sin ärlighet. Enhver vil få det resultatet de fortjener i forhold til de delene de har valgt basert på den kompetansen som ligger bak valgene som gjort.

    Det er sjarmerende og belönnende når man oppnår de gode resultatene selv eller man har bistått andre som så oppnår sine mål. Så ser vi at veldig mange gjör så godt de kan og får helt elendige resultater gang etter gang. "De vil, de vil, men de får det bare ikke til." Da ser man at de fremstår som forbittret, misunnelig, sjalu og aggressiv mot dem som gjör det bedre enn dem selv. Det virker ikke å väre en god tilstand å väre i.

    Anbefaler derfor at man vurderer å väre forsiktig, skeptisk og nöye når man planlegger oppsettet for å maksimere muligheten til å oppnå ubetinget suksess, kjöreglede og eierglede.
    Sist endret av Batland; 05/04/20 kl 13:20

  17. #116
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg liker ikke 531 toppen, men ellers ser den motoren grei ut. Det vi ikke ser er kompresjonsforholdet og hva motoren klarer når den står i en Dynapack eller lignende og testes med pumpebensin på tanken.
    Jeg ser hva du mener med sjarmen, men det forutsetter nok ett vellykket resultat.

    Her min versjon av sannheten:
    Bygge motor er ett fag, det er konservativt og det er nådelöst brutalt i all sin ärlighet. Enhver vil få det resultatet de fortjener i forhold til de delene de har valgt basert på den kompetansen som ligger bak valgene som gjort.

    Det er sjarmerende og belönnende når man oppnår de gode resultatene selv eller ham har bistått andre til å nå sine mål. Så ser vi at veldig mange gjör så godt de kan og får helt elendige resultater gang etter gang. Da blir man forbitret, sjalu og aggressiv mot dem som gjör det bedre enn dem selv. Det virker ikke å väre en god tilstand å väre i.

    Anbefaler derfor at man vurderer å väre forsiktig, skeptisk og nöye når man planlegger oppsettet for å maksimere muligheten til å oppnå ubetinget suksess.
    Fordelen med det oppsettet som kompisen har, er at det også følger med 530D girkasse som er tilpasset 240.

    Og, om jeg skal trimme den motoren jeg har, havner det fort på tilsvarende pris som han forlanger

    Får tenke litt på det før jeg bestemmer meg for noe


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  18. #117
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Fordelen med det oppsettet som kompisen har, er at det også følger med 530D girkasse som er tilpasset 240.

    Og, om jeg skal trimme den motoren jeg har, havner det fort på tilsvarende pris som han forlanger

    Får tenke litt på det før jeg bestemmer meg for noe
    Hvis du kan prövekjöre og er fornöyd med det du opplever, da er det bare å slå til. Da blir du ferdig og med overveldende sannsynlighet så blir det også billigere.

  19. #118
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvis du kan prövekjöre og er fornöyd med det du opplever, da er det bare å slå til. Da blir du ferdig og med overveldende sannsynlighet så blir det også billigere.
    Det er nok absolutt best å kjøpe den motoren. Men den er ikke i bil for øyeblikket, og det er uaktuelt å kjøpe en motor til x antall tusen uten å prøve den først

    Jeg fortsetter derfor med den opprinnelige planen, og bruker den motoren jeg har

    Ønsket er egentlig og prøve å holde det så anonymt som mulig, utseendemessig ihvertfall, det blir vel kanskje vanskelig med tanke på turbo uansett da men

    Fikk aldri noe mere svar fra han Svensken med live chip. Så får se hva jeg gjør med den saken


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  20. #119
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Snakket med en bekjent i går, han styrer på med mye gammel Ford, og da selvfølgelig Cosworth.

    Spurte tilfeldigvis om han hadde en turbo liggende. Og han svarte at han hadde en turbo fra Escort Cosworth liggende.

    Er dette brukende turbo for meg kanskje? Han skjønte ikke helt hva jeg skulle med en så liten turbo, men det er jo greit

    Tanken er at jeg ønsker å ha en så diskret turbo som mulig, og ser for meg at det kanskje er et godt alternativ?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  21. #120
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Da har han nok 95 eller nyere HTT Escos med T25 turbo.
    Jeg mener at disse blir oppgradert dersom de får en 19T turbo.

    Hvis man er bekymret for godkjenning så finnes det en god oppskrift til turbo.

    Man tar utgangspunkt i en brukt B230ET turbo som er en Garrett T3. Denne leveres inn til ett turbofirma for overhaling og oppgradering slik at man beholder bakplaten med delenumrene.
    Lagerdelen oppgraderes med 360 thrustlager og ett Sierra Cosworth 4x4 kompressorhjul, gjerne i billett utgave. Ett oppegående firma vil foreslå at man også oppgraderer til GT28RS kompressorkåpen.
    Så kompletterer man med A/R0.63 Turbinhus til en R-sport / AT-turbo og avslutter med ett ATP Wg-hus.

    Dette er like effektivt og smart som å oppgradere til Marineveiven som gir imponerende forbedringer i performance og som i praksis er "umulig" å se og finne ut av.
    Sist endret av Batland; 28/04/20 kl 21:14

  22. #121
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av howdini Vis post
    Må slutte å synse, tro, anta, tolke osv.
    Gå ut i garasjen produser og lever varene, går ikke fort på veien når du er opptatt på tastaturet hele dagen.
    Oops.
    Har visst oversett dette sytete vrövlet.
    Det vi har felles er at ingen av oss noensinne kommer til å ferdigstille noen egne bilprosjekter i dette livet. Forskjellen er at jeg har akseptert dette og du stadig er i full fornektelse.
    Jeg forsöker derfor å bidra på andre måter og senest i dag fikk jeg denne tilbakemelding fra en kar som jeg har respec. hele oppsettet for, inkl. min kam og mine Custom turbospec.
    Jeg finner glede i det og satser på god Karma.
    Jeg dro ut hele 2 og 3, og litt på 4 gir til rødlampa blinka her om dagen, STEIKE!!! He he, for en bil! Det drar hele tiden, hele veien. Fantastisk respons, det kan faktisk ikke forklares godt nok med ord, det Må oppleves.
    Jeg tenkte med meg sjøl lenge etterpå å funderte på hva slags bil følger egentlig denne?
    Tenk deg fölelsen.

  23. #122
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Da har han nok 95 eller nyere HTT Escos med T25 turbo.
    Jeg mener at disse blir oppgradert dersom de får en 19T turbo.

    Hvis man er bekymret for godkjenning så finnes det en god oppskrift til turbo.

    Man tar utgangspunkt i en brukt B230ET turbo som er en Garrett T3. Denne leveres inn til ett turbofirma for overhaling og oppgradering slik at man beholder bakplaten med delenumrene.
    Lagerdelen oppgraderes med 360 thrustlager og ett Sierra Cosworth 4x4 kompressorhjul, gjerne i billett utgave. Ett oppegående firma vil foreslå at man også oppgraderer til GT28RS kompressorkåpen.
    Så kompletterer man med A/R0.63 Turbinhus til en R-sport / AT-turbo og avslutter med ett ATP Wg-hus.

    Dette er like effektivt og smart som å oppgradere til Marineveiven som gir imponerende forbedringer i performance og som i praksis er "umulig" å se og finne ut av.
    Jeg er ganske sikker på at han sa det var en "T35 turbo", uten å ha påstått noen ting

    Men jeg har fysisk ikke sett den, så jeg veit ikke hva det er. Det jeg veit, er at den ene Cosworthen han har, har vesentlig mye større turbo enn hva som sitter der originalt, og det var nok det som var grunnen til at han lurte


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  24. #123
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Vel, når Garrett skulle finne frem en turbo som Ford skulle sette på Escort Cosworthene sine for å vinne Rally WM, så rotet de i motorsporthyllene sine og bestemte seg for å levere ut Volvo Gr.A turboen til dette formålet. Vi vet at Volvo gjorde det helt ok i Gr.A med B21ETL oppsettene sine med akkurat denne turboen. Den er helt ok til en mild rödmotor.
    En lokal Volveier satt en slik turbo på sin B23 motor og etterhvert ble han overtalt til å montere en ekstra ladetrykksmåler som var koblet til intercooleren. Det som da ble avslört var at dersom motorturtallet var over 1100 o/min. og gasspedalen ble berört av en fot, så var det målbart ladetrykk i intercooleren.

  25. #124
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Vel, når Garrett skulle finne frem en turbo som Ford skulle sette på Escort Cosworthene sine for å vinne Rally WM, så rotet de i motorsporthyllene sine og bestemte seg for å levere ut Volvo Gr.A turboen til dette formålet. Vi vet at Volvo gjorde det helt ok i Gr.A med B21ETL oppsettene sine med akkurat denne turboen. Den er helt ok til en mild rödmotor.
    En lokal Volveier satt en slik turbo på sin B23 motor og etterhvert ble han overtalt til å montere en ekstra ladetrykksmåler som var koblet til intercooleren. Det som da ble avslört var at dersom motorturtallet var over 1100 o/min. og gasspedalen ble berört av en fot, så var det målbart ladetrykk i intercooleren.
    Oi, har glemt å svare på denne jeg.

    Skjønte ikke helt hva du mente med siste kommentar her Batland
    Er siste setning positivt eller negativt ment ift Cosworth turbo?

    Jeg driver stadig og tenker litt på dette prosjektet, og tror kanskje at jeg kommer til å anskaffe meg en motor til, som jeg bygger opp fra bunnen.
    Da veit jeg eksakt tilstand på motor, og kan gjøre noen grep som f. Eks dreiing av stempler og kraftigere råder. Vil nok ta litt lengre tid enn først planlagt, men tror nok kanskje det blir den beste løsningen på sikt


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  26. #125
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    T34 turboen passer til 2,0 - 2,1 L motorer og er litt liten til en trimmet 2,3L motor.

    Skummelt.
    Det er den innstillingen der som fører til at man aldri bli ferdig med noe. Plutselig er det jobb, kjærring og noen unger, hus og bolig, jobbproblemer osv. Så var det gått noen år og epoken er over.
    Det er det som er den normale utviklingen.

Side 5 av 8 FørstFørst ... 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. rønnes - Volvo 240 Turbo 1992 "Svanhild"
    By rønnes in forum 200 -serien
    Svar: 68
    Siste post: 28/10/19, 20:58
  2. Volvo 945 B230FK "stanger" på turtall
    By Kviks1 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 14/05/14, 22:40
  3. Trøbbel med bensintilførsel Volvo 760 - B230FK m/ "200hk oppsett"
    By volvo2før in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 27
    Siste post: 26/08/12, 17:46
  4. Volvo 240 stv. 1992 mod. 120" km
    By Mocy in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 3
    Siste post: 13/04/11, 12:07

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •